KE6 – Kemian kertauskurssi
Kurssin rakenne 16 x 45min yhdessä + tuplatunti 24.8. itsenäisesti (tarkentuu vielä) Kertaamiseen on siis kurssilla aikaa noin 3h/kurssi! (yo-koe pe 29.9.) Kurssin sisältö: Tutustutaan lyhyesti kemian yo-kokeeseen yleisesti Kerrattavat aiheet kursseittain KE1: aineiden ja yhdisteiden ominaisuudet (kertauskirjan luvut 2, 3,4) KE2: KE3: KE4: Sähköpari ja elektrolyysi KE5:
Kemian yo-koe Arviointi Kemiallisen tiedon ymmärtäminen ja soveltaminen lukion opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti Myös kokeellisen tiedonhankinnan ja –käsittelyn taidot Kokeiden suunnittelu, työvälineiden ja reagenssien turvallinen käyttö, tulosten esittäminen ja tulkitseminen sekä johtopäätösten tekeminen ja soveltaminen Käsitteiden ja kielenkäytön täsmällisyys sekä yleinen huolellisuus vastauksissa Yo-kokeella pyritään selvittämään, kuinka hyvin opiskelija ymmärtää arkeen, luontoon ja teknologiaan liittyvää kemiaa sekä kemian merkitystä ihmisen ja luonnon hyvinvoinnille
Tehtävät 12 tehtävää, joista max. 8 saa vastata 6p tehtäviä 2 jokeritehtävää (merkitty +), joista molempiin saa vastata 9p tehtäviä 1-4 oppiainerajat ylittävää tehtävää Voivat liittyä esim. fysiikkaan, biologiaan, yhteiskuntaoppiin, historiaan, matematiikkaan
Tehtävät sisältävät Peruskäsitteiden hallintaa Aineen ominaisuuksien, rakenteiden ja reaktioiden tuntemista Kemian ilmiöiden selittämistä aineen ominaisuuksien ja rakenteiden avulla Kemiallisen tiedon soveltamista Ilmiöiden mallintamista ja matemaattista käsittelyä
Tehtävissä pitää Selittää käsitteitä ja selventää niitä esimerkeillä Piirtää, tunnistaa, luokitella ja nimetä orgaanisia molekyylejä Tasapainottaa reaktioyhtälöitä Hyödyntää kokeellisten mittaustulosten hyödyntämistä Suunnitella kemiallisen ilmiön kokeellinen määrittäminen tai mittaaminen Tunnistaa ja selittää kemiallisia ilmiöitä ja muutoksia
YTL:n antamat hyvän vastauksen piirteet Selkeä käsiala ja täsmälliset merkinnät Kemiallisten merkkien, yhdisteiden kaavojen, symbolien ja nimien huolellinen merkitseminen Sulkeet ja alaindeksit, ionien varaukset merkitty oikein Sidosviivat piirretty täsmällisesti Orgaanisissa yhdisteissä piirrä kaikki atomit näkyviin, myös vedyt! Reaktioyhtälöissä olomuodot näkyviin (paitsi, jos yhtälö annettu valmiiksi ilman olomuotoja eikä niiden lisäämistä pyydetä) Reaktioyhtälön kertoimet pienimpinä kokonaislukuina Käytä taulukkokirjaa hyödyksi!
Hyvän laskennallisen ratkaisun piirteet Alkuun tehtävässä annetut suureet arvoineen ja yksiköineen ja lisäksi tarvittavat taulukkoarvot sekä moolimassat Suureyhtälöt näkyviin Pelkkä lasku ei riitä, vaan sanallisen selityksen täytyy kuvata ratkaisun etenemistä Välituloksiin vähintään 2 merkitsevää numeroa enemmän kuin epätarkimmassa annetussa lähtöarvossa Pyöristys ja kysytty yksikkö pH:ssa merkitseviä numeroita ovat pilkun jälkeiset numerot Vastaukset desimaalilukuina
Hyvän sanallisen vastauksen piirteet Vältä epätarkkoja arkisia ilmaisuja Jäsentele vastauksesi johdonmukaiseksi Keskity pääasioihin ja erota ne epäolennaisuuksista Perustele ja anna esimerkki, vaikka sitä ei pyydettäisi Sanallinen vastaus saa sisältää kemiallisia merkkejä, yhdistekaavoja ja piirroksia silloin
Miten kerrata yo-kokeeseen? Hanki laskurutiinia, eli tee PALJON tehtäviä Opiskele teoriaa ja käytä sellaisia opiskelumenetelmiä, jotka tiedät itsellesi toimivaksi Tee itsellesi selväksi, mitä et vielä osaa Et tällöin tule kerranneeksi jatkuvasti samoja asioita, vaikka osaisit ne jo TEE LUKUSUUNNITELMA ja pysy siinä