KE6 – Kemian kertauskurssi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Reaalikoe Fysiikan ja kemian yo-ohjeita
Advertisements

1. lukion kemian kurssin toteutus Tavoite Opiskelijat *saavat käsityksen kemian mahdollisuuksista * innostuvat opiskelemaan kemiaa *oppivat havainnoimaan.
Ylioppilastutkin to. YO-kokeiden rakenne: PAKOLLISET AINEET (4 kpl) KAIKILLE PAKOLLINEN: Äidinkielen koe tai Suomi toisena kielenä KOLME PAKOLLISTA SEURAAVISTA.
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
FILOSOFIAN KOE YLIOPPILASKIRJOITUKSISSA. Kokeen sisältö -Koetehtävät perustuvat kursseihin FI1-FI tehtävään riittävät 1. kurssin tiedot -Myös oppiainerajat.
Fysiikan ja kemian sanaston luomiseen ja käsitteiden selventämiseen tähtäävä harjoitus. VUOSILUOKILLE 7-9 OTSO JARVA, SAARNILAAKSON KOULU AVAINSANAT Euroopan.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella.
1. FYKE:ä oppimaan Mitä ovat fysiikka ja kemia?
Tutkinto alkaa ja päättyy Alkaa ensimmäisestä osallistumiskerrasta ◦Jos aloittaa syksyllä 2016 jollain aineella,… …pitää pakolliset kirjoittaa viimeistään.
AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Hurtig TE1 Tartuntataudit. Infektio/tartuntataudit Yleisimmät tartuntataudit: hengitystietulehdukset, suolistoinfektiot, sukupuolitaudit Taudinaiheuttajia:
Miksi lukioon? Saat hyvän yleissivistyksen monipuoliset kieliopinnot
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Lukiolaisen itc.
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Opeka-kyselyn tulokset
TE1 Terveyden perusteet
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Tervetuloa Innokylään
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Koeviikko Jokainen jakso päättyy koeviikkoon  oma lukujärjestys verkkopenaalissa Jokaiselle kokeelle yksi ilta Koe klo 16.30–19.30 poistua saa aikaisintaan.
Orgaanisia molekyyleja Chemsketchillä
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
Terveystiedon ainereaali
Työpaja 3 Sähköinen YO-koe.
OHJEITA MATEMATIIKAN YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Terveystiedon YO-kirjoituksiin valmistava kurssi
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Reaktio 3 Reaktiot ja energia
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
SUUREET JA MITTAAMINEN
Tieteellisen tekstin peruselementit
Leikki-iän tunteet.
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Kevään 2018 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
Messages valinta avaa sinun viestilaatikkosi.
Kokeeseen vastaaminen
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Animaatiot ja simulaatiot matemaattisten aineiden opetuksessa
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Yleisohje Pitkä matematiikka
Matematiikka- ja luonnontiede-luokkien oppilasvalinta
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
Muutokset matematiikan opetuksessa
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Mitä kokeessa pitää osata? 20 pistettä max = 20 % arvioinnista
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
”Projektin nimi” -projekti
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Tapaa Nadina, hän on tuotekehitysinsinööri
CHEM-A1410 Materiaalitieteen perusteet, yleistä asiaa
Esityksen transkriptio:

KE6 – Kemian kertauskurssi

Kurssin rakenne 16 x 45min yhdessä + tuplatunti 24.8. itsenäisesti (tarkentuu vielä) Kertaamiseen on siis kurssilla aikaa noin 3h/kurssi! (yo-koe pe 29.9.) Kurssin sisältö: Tutustutaan lyhyesti kemian yo-kokeeseen yleisesti Kerrattavat aiheet kursseittain KE1: aineiden ja yhdisteiden ominaisuudet (kertauskirjan luvut 2, 3,4) KE2: KE3: KE4: Sähköpari ja elektrolyysi KE5:

Kemian yo-koe Arviointi Kemiallisen tiedon ymmärtäminen ja soveltaminen lukion opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti Myös kokeellisen tiedonhankinnan ja –käsittelyn taidot Kokeiden suunnittelu, työvälineiden ja reagenssien turvallinen käyttö, tulosten esittäminen ja tulkitseminen sekä johtopäätösten tekeminen ja soveltaminen Käsitteiden ja kielenkäytön täsmällisyys sekä yleinen huolellisuus vastauksissa Yo-kokeella pyritään selvittämään, kuinka hyvin opiskelija ymmärtää arkeen, luontoon ja teknologiaan liittyvää kemiaa sekä kemian merkitystä ihmisen ja luonnon hyvinvoinnille

Tehtävät 12 tehtävää, joista max. 8 saa vastata 6p tehtäviä 2 jokeritehtävää (merkitty +), joista molempiin saa vastata 9p tehtäviä 1-4 oppiainerajat ylittävää tehtävää Voivat liittyä esim. fysiikkaan, biologiaan, yhteiskuntaoppiin, historiaan, matematiikkaan

Tehtävät sisältävät Peruskäsitteiden hallintaa Aineen ominaisuuksien, rakenteiden ja reaktioiden tuntemista Kemian ilmiöiden selittämistä aineen ominaisuuksien ja rakenteiden avulla Kemiallisen tiedon soveltamista Ilmiöiden mallintamista ja matemaattista käsittelyä

Tehtävissä pitää Selittää käsitteitä ja selventää niitä esimerkeillä Piirtää, tunnistaa, luokitella ja nimetä orgaanisia molekyylejä Tasapainottaa reaktioyhtälöitä Hyödyntää kokeellisten mittaustulosten hyödyntämistä Suunnitella kemiallisen ilmiön kokeellinen määrittäminen tai mittaaminen Tunnistaa ja selittää kemiallisia ilmiöitä ja muutoksia

YTL:n antamat hyvän vastauksen piirteet Selkeä käsiala ja täsmälliset merkinnät Kemiallisten merkkien, yhdisteiden kaavojen, symbolien ja nimien huolellinen merkitseminen Sulkeet ja alaindeksit, ionien varaukset merkitty oikein Sidosviivat piirretty täsmällisesti Orgaanisissa yhdisteissä piirrä kaikki atomit näkyviin, myös vedyt! Reaktioyhtälöissä olomuodot näkyviin (paitsi, jos yhtälö annettu valmiiksi ilman olomuotoja eikä niiden lisäämistä pyydetä) Reaktioyhtälön kertoimet pienimpinä kokonaislukuina Käytä taulukkokirjaa hyödyksi!

Hyvän laskennallisen ratkaisun piirteet Alkuun tehtävässä annetut suureet arvoineen ja yksiköineen ja lisäksi tarvittavat taulukkoarvot sekä moolimassat Suureyhtälöt näkyviin Pelkkä lasku ei riitä, vaan sanallisen selityksen täytyy kuvata ratkaisun etenemistä Välituloksiin vähintään 2 merkitsevää numeroa enemmän kuin epätarkimmassa annetussa lähtöarvossa Pyöristys ja kysytty yksikkö pH:ssa merkitseviä numeroita ovat pilkun jälkeiset numerot Vastaukset desimaalilukuina

Hyvän sanallisen vastauksen piirteet Vältä epätarkkoja arkisia ilmaisuja Jäsentele vastauksesi johdonmukaiseksi Keskity pääasioihin ja erota ne epäolennaisuuksista Perustele ja anna esimerkki, vaikka sitä ei pyydettäisi Sanallinen vastaus saa sisältää kemiallisia merkkejä, yhdistekaavoja ja piirroksia silloin

Miten kerrata yo-kokeeseen? Hanki laskurutiinia, eli tee PALJON tehtäviä Opiskele teoriaa ja käytä sellaisia opiskelumenetelmiä, jotka tiedät itsellesi toimivaksi Tee itsellesi selväksi, mitä et vielä osaa Et tällöin tule kerranneeksi jatkuvasti samoja asioita, vaikka osaisit ne jo TEE LUKUSUUNNITELMA ja pysy siinä