OPON TUNTI Seija Mäntynen seija.mantynen@jao.fi 040 -341 44 09.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Advertisements

Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
OP1.2. Tiedotusasiat Kurssivalintojen tarkastus (tarjotin aukeaa 1.4. klo 18.00) Lue tarkka ohjeistus Wilman tiedotteista (31.3. alkaen) Korkeakoulujen.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
KAKSOISTUTKINTO Heini Palomäki |
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Miksi aikuislukioon? Lukio on yleissivistävä oppilaitos Voit opiskella kieliä, luonnontieteitä, humanistisia aineita… Olet viisaimmillasi lukiossa Sivistys.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Arviointi osana oppimisprosessia
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Lukion oppimäärä = mitä, montako, milloin kursseja
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Liiketalouden opiskelu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Ohjauksen arviointi Lukuvuosi
Mikä ihmeen oppisopimus?
Opiskelu eLukiossa
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
Nopolan koulu Opettajien veso
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Vanhempainilta -15 Keuruun lukio internetissä
Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset
Opiskelijan osaamisen tunnustaminen
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Ammatillinen koulutus
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Kiinnostaako lukio?
SINUSSA ON POTENTIAALIA
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Kone- ja metallialalla
SOKU-valinnat lv Ryhmänohjaajan tunti
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Minna Busch, Teemu Joensuu
shine Strong human increases new energy
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Kaksoistutkinto.
OSAAMISEN KARTTUMINEN TYÖELÄMÄN TOIMEKSIANTOJEN KAUTTA
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Väyläopintoihin ohjautuminen
Tervetuloa lukion 1. vuosikurssin vanhempainiltaan
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

OPON TUNTI Seija Mäntynen seija.mantynen@jao.fi 040 -341 44 09

MIKÄ ON SUUNNITELMASI JA MIHIN TÄHTÄÄT? Jatko-opinnot Laaja-alainen ammattitaito Erityisosaaminen Tutkintotodistus Päättötodistus jatko-opinnot Näyttötodistus työelämä

OPISKELIJAN ETUUDET turvallinen opiskeluympäristö maksuton opetus ”oikeus opiskella” 1 opintoviikko 40 h opiskelijan työtä 17 v opintotuki maksuton lounas terveydenhoitajan-, kuraattorin ja opinto-ohjaajan palvelut hyväksilukemisen mahdollisuus koulutuksen kehittäminen

OPISKELIJAN VELVOLLISUUDET osallistuminen opetukseen / läsnäolo opinnot tutkinnon laajuutta vastaavassa ajassa tai enintään vuotta pidemmässä ajassa poissaolon selvittäminen tehtävien tunnollinen suorittaminen asiallinen käyttäytyminen salassapitovelvollisuus työpaikalla opiskeluajan pidentyessä eroaminen

LÄSNÄOLOVELVOITE Opiskelijalla on läsnäolovelvoite, ts. jos opiskelija ei ole läsnä, opettaja ei voi seurata oppimisen edistymistä ja arvioitavaa osaamista. Vaikutus arviointiin 17 vuoden ikä - vaikutus opintotukeen

VASTUU Opiskelijalla itsellään on ensisijainen vastuu opintojen seurannasta, opintojen edistymisestä ja rästiin jääneiden opintojen ajan tasalle saattamisesta. HOPS HOJKS

Perustutkinnon muodostuminen 1. Ammatilliset tutkinnon osat 90 ov tutkinnon osiin sisältyy työssäoppimista vähintään 20 ov, jopa 40 ov yrittäjyyttä vähintään 5 ov ja opinnäyte vähintään 2 ov ammattiosaamisen näytöt 2. Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat 20 ov 3. Vapaasti valittavat tutkinnon osat 10 ov

Muista Varmista ensin opintokortilta oletko saanut kurssista hyväksytyn suorituksen ( S= suoritettu, K3, H2, T1), vasta sen jälkeen voit laittaa kurssiaineiston ”ö-mappiin”

OPINTOKORTTI Tekemällä oppiminen = työtä suoritetut opinnot vapaasti valittavat tutkinnon osat arvosanamerkinnät läsnäolovelvoite / merkitys kurssiarvosanaan kurssi / jaksokokeet HOPS / HOJKS indeksimerkinnät / viitteet

Rästiin jääneiden opintojen suorittamissuunnitelma Hylätyt tutkinnon osat / kurssit OV Hylkäyksen peruste Opettaja Suorittamistapa Suoritus pvm KIRJALLINEN SUUNNITELMA

Rästien aikataulu Valmistuvat opiskelijat: Kaikki rästissä olevat opinnot saatava ajoissa valmiiksi ”jouluntienoo” , 4. jakson loppu Viimeiselle TOP- jaksolle ei pääse, ellei rästejä ole suoritettu

UUSINTATENTTIPÄIVÄT 1 * kuukaudessa ota yhteyttä ko. aineen opettajaan tiistai klo 16.05, ilmoittaudu viikkoa ennen paikka yleensä Koulutie 19:n auditorio ota yhteyttä ko. aineen opettajaan (tarvittaessa)

YHDISTELMÄOPINNOT HOPS:n tekeminen järkevällä tavalla itseä tukevat ratkaisut Koordinaattori (lukio-opinnot ja ammatill. pt) Päivi Ruotsalainen 040 341 44 46 paivi.ruotsalainen@jao.fi Kenellä on ohjelma / suunnitelma? Lukio-opinnot tai kaksi ammatillista…nimet Tietoa opolle !!!!

YRITTÄJYYS tekemällä oppien Mikko Mallikkaan polku Yrittäjyyskoulun koordinaattori Ulla-Maija Pajuaho puh 040 341 44 22 ulla-maija.pajuaho@jao.fi

OPPILASKUNTATOIMINTA Jämsän ammattiopistossa yksi yhteinen oppilaskunta Oppilaskunnan tehtävänä on edistää opiskelijoiden yhteistoimintaa ja koulutyötä Asiasta kiinnostuneet opiskelijat voivat ottaa yhteyttä Riikka Ahoon

KOULUTSUTARJONNAN ESITTELYT AMMATTIOSAAJAN VIIKKO Perusopetuksen oppilaat ( 9-lk) vierailivat Jämsän ammattiopistossa KOULUTUSTARJONNAN ESITTELYT Jämsän ammattiopiston opiskelijat n. 15 koulutetaan VAP-opintoja

Vielä kartoitusta varten….. Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen…. ammattiosaamisen näytöt Muita asiakirjoja… Urheilijat…. Kaksi ammatillista…………