Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KIELEN KUVALLISUUS.
Advertisements

Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Mainoksen erittelyä tekstitaito-kokeessa
Asiatekstien perustyylilaji YTL:n vaatimus äidinkielen kokeelta
Osaamisen kehittämissuunnitelma Haminan kaupungin hallintopalvelut.
Tarina - ikiaikainen tapa kertoa asioista!. Ihmiskunta on aina kertonut tarinoita: leirinuotioilla, satujen muodossa, elokuvissa, tv-sarjoissa, kolumneissa,
Mainonnan vaikutuskeinoja
Pilkku Kotilainen, Liedes, Luttinen, Meriläinen.  Pääsääntönä on, että virkkeen lauseet erotetaan toisistaan yleensä pilkulla.  Päälause erotetaan sivulauseesta.
Työnimi työpaikkakouluttajan verkkoalustalle Tredun toiminnassa olevan verkkoalustan jatkojalostaminen ja avaaminen valtakunnalliseen käyttöön. Toteutetaan.
Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Retorisia keinoja Argumentoinnin tueksi vaikuttavaan kirjoittamiseen ja puhumiseen Sari Toivakka, Retoriset keinot = Kielen tyylikeinot = Tehokeinot.
Ä I 4- KURSSI : KERTAUSTA A RGUMENTAATIO Argumentaatioanalyysissä otetaan huomioon tekstin kirjoittajan teesi eli väite argumentit eli perustelut.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Y RITYSESITTELYT JA SUHDETOIMINTA Pertti Strandman ja Samuli Viitala.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
PSYKODRAAMA Aika: , 19 oppituntia. Pe ,
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
Tuotteen dokumentointi
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Kuva-analyysin harjoittelemista
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tekstitaidon ylioppilaskoe
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
TEKSTINTEKIJÄN KIELELLISET VALINNAT
Mainonnan vaikutuskeinoja
Opeka-kyselyn tulokset
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Huumoria ja vertauskuvia
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
AI8 Argumentatiiviset tekstit
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Foreach-toistolause foreach-rakenteella on kätevä käydä läpi kaikki taulukon alkiot. Erityisen kätevää se on hajautustaulukon tapauksessa, jossa taulukon.
Vaikuttavan tekstin erittelyä = argumentaatioanalyysi
Konteksti polttopisteessä
Vaikuttaminen Suoraa ja epäsuoraa.
OPETUSVINKKI 3 Prometheus-myytti Luku 2 – Myytit.
Essee ÄI5-kurssi.
UUTINEN TEKSTILAJINA.
AI 4 Tekstit ja vaikuttaminen Opiskelija
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Novellianalyysin kirjoittaminen
Romaani (mielen) peilinä ja (maailman) ikkunana
PowerPointin tekeminen
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Finna Aineistotyyppityöpaja
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
aihe tekstiä SmartArt-kuva, jossa on kuvia punaisella taustalla
A2-kieli-info.
Ulkoinen viestintä Viestintäryhmä valmistelee viestinnän hankepäällikön johdolla ja esittelee hankeryhmälle ja edelleen ohjausryhmälle keskeiset ratkaisuehdotukset.
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Esityksen transkriptio:

Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista

Mediatekstien erilaisia vaikutuskeinoja 1. Kielen retoriset keinot 2. Kuvan keinot 3. Tarinallisuus eli narratiivisuus 4. Huumorin ja naurun keinot 5. Myytit ja intertekstuaalisuus 6. Ideologia ja arvot 7. Perustelutavat eli argumentointi 8. Tekstin visuaalisuus: elementit, laji ja rakenne 9. Kanava, kirjoittaja 10. Muita keinoja vaikuttaa?

Kielen retoriset keinot (ks Kielen retoriset keinot (ks. Kielen retoriset keinot -diaesitys ja Särmä) vastaanottajan puhuttelu alan erikoissanasto, englannin kieli täsmälliset yksityiskohdat tarkat luvut liioittelut tehokkaat sanavalinnat toistaminen sanaleikkiit kuvakieli vastakkainasettelut Retoriset kysymykset luettelot ja kolmikanta jne. ”Nyt tuli jytky” https://www.youtube.com/watch?v=IT06siITu0Q Jytky-remix

2. Kuvan keinot (Kertaa Särmän avulla!) Kuvakoko ja –kulma Sommittelu Värit Muodot Suunnat Valo ja varjo Tila Kuvan elementit jne.

3. Tarinallisuus eli narratiivisuus Eri mediateksteissä käytetään perinteisen kertomuksen elementtejä vaikuttamiseen: Henkilöhahmoja, eläinhahmoja Hyvä-paha -asetelmaa Tapahtumia, juonta Fiktiivisyyttä -Symbolisuutta Motiiveja Kerronnan näkökulmaa Myyttisyyttä Aikaa ja paikkaa Jne. http://mtl.fi/fi/medialle/uutiset/mtln-uutisia/tarinallinen-mainos-puhutteli-ja-miellytti-raatia-sinebrychoffin https://www.instagram.com/p/BHO500sBWmb/ Vaeltaja-mainos Myös uutiset kertovat tarinoita!

4. Huumorin ja naurun keinot Vastakohdat Liioittelu Stereotypiat ja niiden rikkominen Yllätykset Toisto Kielellinen huumori Jne. Lue Särmästä ja vihosta lisää!

5. Myytit ja intertekstuaalisuus - Ikivanhat tarut ja käsitykset naisesta, miehestä, hyvästä, pahasta, sankarista, roistosta jne. - Muiden tekstin tai kuvien yhteys toiseen tekstiin tai kuvaan http://www.slideshare.net/Aikakausmedia/help-nin-tehdn-hyv-aikakauslehtimainos-2016 Näin tehdään hyvä mainos

6. Tekstin ideologia ja arvot sekä faktojen valinta, näkökulma, periaatteet, tavoitteet - esimerkiksi mainonta, iltapäivälehdistö, kansalaisjärjestöt, politiikka, puolueet https://www.perussuomalaiset.fi/ Perussuomalaisen puolueen kotisivu

7. Perustelut eli argumentointitavat (Kertaa Särmästä!) Järki ja tunne! Esimerkiksi: Määrällistäminen Esimerkit Kokemukset Arvot Faktat Jne. http://www.hs.fi/elama/a1470193725610 Rosa Meriläisen kolumnit

8. Tekstin visuaalisuus: elementit, laji ja rakenne printtiteksti:otsikko, ingressi, kainalojuttu, sitaatit jne. sähköinen teksti: erilaiset rakenteet eri tekstilajeilla erilaiset visuaaliset käytänteet tekstin sisäinen rakenne http://www.volvocars.com/fi Volvon kotisivut

9. Kanava ja kirjoittaja some, sanomalehti, aikakauslehti, tv… asiantuntija, toimittaja, tavis… tekijän ääni ja rooli

10. Muita mediatekstien keinoja vaikuttaa? Puhujan taidot, erityisesti nonverbaliikka Musiikki Mielikuvien luominen Brändit ja imago ? https://www.youtube.com/watch?v=tIgzT35aMxY Miten syntyy vaikuttava puhe? Marco Bjurströmin kertomana https://www.youtube.com/watch?v=3rq9DnSYghE Presidentti Halosen puhe kouluille ”YK ja maailman tila” 2014

Monet keinot käytössä? https://www.youtube.com/watch?v=DkJkOl4qv0I Elastinen Eteen ja ylös