- Tekstiilityö ja tekninen työ yhdistyi uudeksi oppiaineeksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Advertisements

Opiskeluaika 120 ov / 3 vuotta Tuotteen tekninen valmistus ja kädentaidot 20 ov Tuotteen suunnittelu ja valmistus 10 ov VALINNAISET OPINNOT 20 ov Yritystoiminta.
Työn suunnittelu. 1 VAIHE: Hahmotus / mietintä. Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista (ope ja lopuksi oppilas) Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.
KÄSITYÖ Käsitä käsin Käsityönopetus Jyväskylän norssissa Riitta Huovila 2016.
PÄIVITETTY ARVIOINTI Kaisa Nykänen OPS 2016  Otetaan käyttöön elokuussa 2016  Yläkoulu portaittain: elo 2017, elo 2018 ja elokuusta 2019 koko.
INTO- Innovatiivinen ja taitava oppija Jaana Anttonen Oulun normaalikoulu.
OPS 2016 Alakoulun valinnaiset aineet Kiviniemen ja Takkurannan koulujen valinnaisaineet sekä ohjeet valinnan suorittamiseen Wilmassa lukuvuotta
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Voimaa työparityöskentelystä – Osaava HSSK 2015–2016.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Kuka vastaa kyselyyn? - Kevät 2016
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
OPPILASHUOLLOLLINEN POLKU
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Riitta Huovila Jyväskylän normaalikoulu
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
OPS 2016 Valinnaisuus.
HANKINNAN SUUNNITTELU TOIMITTAJASUHTEEN HALLINTA
Ohjeistus OVTES-työpäivään
Nopolan koulu Opettajien veso
Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 2: Hullunkuriset perheet Luovaa työskentelyä ihmissuhteiden vaikutuksesta.
TEKNINENTYÖ Valinnainen 8-9 lk 2h / viikko
Mitä osallisuus voisi olla?
Oppiminen oppilaan omien kiinnostuksenkohteiden kautta
Perhetyön perusteet –opintojakson rakenne
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Loppuraportti Ryhmä 6.
Liikkuminen ja liikkumattomuus
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Valinnaisaineiden valinnasta tuleville 8. - luokkalaisille
Aamupäivän ohjelma Kouluprojektien purkua pienryhmätyöskentely
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Missä mennään? Ryhmätöiden tilannekatsaus
käsitekartta lähisuhteista
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Tervetuloa Innopajaan
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Lisää osallisuutta elämään ja työhön Hanketukipäivä 3. 2
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
. Käytännön kokemuksia /
Otsikon asettelu alaotsikko.
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Prosessimetallurgian tutkimusyksikkö
Case VRK: tietosuojan työkirjat
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

- Tekstiilityö ja tekninen työ yhdistyi uudeksi oppiaineeksi Käsityö - Tekstiilityö ja tekninen työ yhdistyi uudeksi oppiaineeksi

Oppiaineen tehtävä Oppiaineen tehtävänä on ohjata oppilaista kokonaisen käsityöprosessin hallintaan. Tähän kuuluu tuotteen itsenäinen tai yhteisöllinen suunnittelu, valmistus oman tai yhteisen käsityöprosessin arviointi.

Työskentelyn vaiheet Ideointi Suunnittelu Kokeilu Tekeminen / toteuttaminen Soveltaminen Dokumentointi ja arviointi Arviointi painottuu prosessiin ei produktiin.

Esimerkkejä työskentelystä Ennen oli mallityö, jonka oppilaat toteuttivat annettujen ohjeiden mukaisesti. OPS 16: on aihe,jonka oppilas joko itse tai ryhmässä toteuttavat Esim; Suunnittele hioma-alusta, jossa paperi kiinnittyy itsestään ja on vaihdettavissa. Esim; Suunnittele nimikyltti nahasta, puusta, metallista, joka pysyy itsestään pystyssä ja tarvittaessa voi laittaa kukkalangalla roikkumaan.