Mikä on elämänkatsomus?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jumalan kanssa.
Advertisements

punainen kirja s. 71- Sininen kirja s.
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Palautteen antaminen ja saaminen
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
Moraalinen relativismi
Terveyden määritelmät
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
13. Modernisaatio haastaa perinteen
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
Maailmankatsomuksen perspektiivisyys
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
2. Mitä uskonto on? Ydinsisältö.
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
OPETUSVINKKI.
Luku- ja tenttivihjeet 10
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Mikä on elämänkatsomus?
Luku- ja tenttivihjeet 2015_3
Relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
1. MITÄ USKONTO ON ?.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
2.2 Kulttuuriperintö.
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Mikä on elämänkatsomus? Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Niiniluodon maailmankatsomuksen käsite Maailmankuva kuva luonnosta (ja yliluonnollisesta) kuva ihmisestä (ja yhteiskunnasta) kuva itsestä Etiikka, arvot Maailmankatsomus Yksilön maailmankatsomusta sanotaan elämänkatsomuksesi Jonkinlainen tieto-oppi: mistä katsomus on peräisin

Onko kaikilla elämänkatsomus? Niiniluoto (Humanismi maailmankatsomuksena, 214–215) on hyvin varovainen sen suhteen, missä määrin ihmisillä on maailmankatsomus. Normatiivisesti hän näyttää – varovaisesti – puolustavan kantaa, että maailmankatsomus edellä esitetyssä mielessä olisi hyvä olla. ET opetuksessa lähdetään siitä, että ihmisellä on aina elämänkatsomus, mutta varsinkin lapsilla ja nuorilla se voi sisältää merkittäviä aukkoja ja olla pitkälle tiedostamaton. elåmänkatsomuksen ei tarvitse sopia mihinkään selkeään maialmankatsomukseen

Muita katsomuksen käsitteitä Vaikka ET:n (ja pitkälle myös UEn) opetuksessa tukeudutaan Niiniluodon käsitteeseen, muitakin on. Katsomis-metafora ei myöskään ole ongelmaton. Käytännössä terminologia on varsin vakiintunut esimerkiksi sinänsä perusteltu tapa puhua elämän- ja maailmankäsityksestä viittaa helposti Erkki Hartikaiseen

Mahdollinen katsomuksen tunnusmerkki ”[L]apsen voi opettaa uskomaan Jumalaan tai siihen, ettei mitään Jumalia ole olemassa, ja että lapsi osaa aina tämän mukaisesti esittää pätevältä tuntuvia perusteita toisen tai toisen puolesta.” Ludwig Wittgenstein (Varmuudesta, § 107) Lapsi siis pystyy molemmissa tapauksissa selittämään kaiken muun valitusta lähtökohdasta. Katsomuksena voi pitää sellaista käsityskokonaisuutta, jonka pohjalta kaiken muun voi selittää. Siihen liittyi monia sellaisia oletuksia, arvoja ja asenteita, jotka nykyajan lapsi oppii koulussa.

Tiede ja katsomukset Tiede ja teknologia ovat aikamme etuoikeutettuja tiedon (ja hallinnan) muotoja, joten katsomuksella on oltava jokin kanta niihin. Uskontojen osalta fundamentalismi/konservatismi vs. liberalismi. Uskonnottomalta kannalta kysymys siitä, miten vastataan kysymyksiin, joihin tiede (ei ainakaan vielä) vastaa.