Kehitysvammaisen asiakkaan osallistaminen ja kuuleminen häntä koskevissa asioissa Kirsi Manninen, palveluyksiköiden johtaja ja Toivo Jauhiainen, vertaistukihenkilö 2.7.2018
Asiakkaan osallistaminen ja kuuleminen palvelujen eri vaiheissa PALVELUJEN SUUNNITTELU PALVELUJEN TOTEUTTAMINEN PALVELUJEN KEHITTÄMINEN 2.7.2018
Asiakkaan kuuleminen palvelujen suuunnittelussa MESSI PALVELU-SUUNNI-TELMA 2.7.2018
Palvelujen toteuttamisvaihe KUULEMINEN JA LÄSNÄOLO ARJESSA MESSIN ARVIOINTI IMON TOTEUTU-MINEN TUETTU PÄÄTÖK- SENTEKO OSALLI- SUUS 2.7.2018
Asiakkaan kuuleminen palvelujen kehittämisessä BIKVA VERTAIS ARVIOINTI PALAUTTEEN KERÄÄMINEN 2.7.2018
BIKVA-arviointi Mitä hyvää? Mitä kehitettävää? Muita terveisiä? 2.7.2018
VERTAISARVIOINTI / ASPA https://www. aspa on menetelmä asumisen palvelujen laadun arviointiin. on asumispalveluja käyttävien ihmisten itsensä kehittämä. toteutetaan haastattelemalla asumispalvelujen käyttäjiä heidän kodissaan. on luotettava ja edullinen tapa kerätä asukkailta palautetta. tuo esiin palvelun tuottajan asukaslähtöistä toimintatapaa, joka kiinnostaa myös palvelun tilaajaa. vahvistaa asukkaan itsemääräämistä ja vaikuttamistaitoja. toteuttaa YK:n Vammaissopimuksen ja Suomen Vammaispoliittisen ohjelman tavoitteita vammaisten ihmisten yhdenvertaisesta osallisuudesta yhteiskunnassa. 2.7.2018