Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

HENKILÖKOHTAINEN BUDJETOINTI Vammaisten päiväaikaisessa toiminnassa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "HENKILÖKOHTAINEN BUDJETOINTI Vammaisten päiväaikaisessa toiminnassa"— Esityksen transkriptio:

1 HENKILÖKOHTAINEN BUDJETOINTI Vammaisten päiväaikaisessa toiminnassa

2 Palvelupolku –Päijät-Hämeen maakunta 2020 päiväaikaiset toiminnat (vammaispalvelut)
Uusi asiakas: sosiaali- ohjaus POLKU tai vammais- palvelut Palveluissa oleva: Asiakas- koordi- naattori Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelma ja sosiaalihuollon päätös Alkukartoitus Osallisuutta tukevat palvelut Osallisena yhteiskunnassa > Toiminta omien kiinnostusten mukaisesti Kohti työtä > työ- ja opiskeluvalmiuksien kehittämien Työhön-valmennus Valmennus ja työn etsiminen Opiskelupaikan hakeminen Tuki työsuhteen aikana Palvelu- suunni- telman seuranta ja uudel- leen ar- viointi Palvelun: > jatkuminen > muuttuminen > päättäminen Henkilökohtainen Budjetti Sosiaalinen kuntoutus? Järjestäjänä? Kasvupalvelut Sote-palvelut Yksityiset yritykset

3 HENKILÖKOHTAINEN BUDJETOINTI
Palvelutarpeen arvioinnin ja asiakassuunnitelman kautta määritelty maksusitoumus, joka myönnetään asiakkaan käyttöön palveluiden järjestämiseksi Asiakas päättää itse, miten ja mistä hankkii palveluita (poikkeus; ei maakunnan tuottamaa omaa palvelua) Päämääränä on toteuttaa asiakkaan valinnanvapautta ja itsemääräämisoikeutta Taustalla yksilökeskeinen työote (toiveet, tarpeet, tuen tarve) Minun suunnitelmani-työkirja tai hb-työväline Tuetun päätöksenteon menetelmät käyttöön/käytössä! Tuettu päätöksenteko kuuluu olennaisena osana avun ja tuen tarpeen arviointiprosessiin Mahdollistaa olemassa olevien palveluiden rinnalle yksilöllisiä ratkaisuja

4 Kuka on oikeutettu henkilökohtaiseen budjettiin
Henkilö, jolla on oikeus vammaispalvelulain tai kehitysvammaisten erityishuoltolain pohjalta palveluihin Vammaispalvelun asiakas, jolla on jatkuva tuen ja avun tarve tai hoidon ja huolenpidon tarve Asiakas, joka itsenäisesti tai tuettuna pystyy suunnittelemaan ja hallinnoimaan omaa palvelukokonaisuuttaan

5 Henkilökohtainen budjetointi
Palvelutarpeen arviointi  Yhteenveto asiakkaan tilanteesta Sosiaalipalvelujen tarve Erityisen tuen tarve Sekä asiakkaan että ammattihenkilön näkemys Asiakassuunnitelma  asiakkaan näkemys palveluista suunnitelman lähtökohtana Päätös henkilökohtaisesta budjetista

6 HB-toimintamalli Palveluohjaus (omatyöntekijä) ehdottaa asiakkaalle henkilökohtaista budjetointia Palvelutarpeen arviointi Ja asiakassuunnitelma Asiakkaalla oikeus tietoon Arviointi vuosittain Käytännön toteutus Sopisiko hb minulle? Omatyöntekijä selvittää: budjetin suuruuden kertoo, mitä palveluja ja mistä budjetilla voi hankkia Asiakas Määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva päätös asiakas omatyöntekijä muu verkosto Tuki palvelujen suunnitteluun Yhteys palveluohjaukseen Käytännön suunnittelu ja riskien arviointi HB-työskentely, HB-työvälineen ja tukisuunnitelmakysymysten avulla

7 Työväline asiakassuunnitelman pohjaksi

8 Työvälineen käyttö Työvälineen avulla kartoitetaan ja työstetään asiakkaan: vahvuuksia toiveita nykyisen palvelun tilannetta, muutostarvetta tuen ja avun tarvetta käytännön suunnitelmaa Työskentelyyn voi ottaa mukaan kuvia, symboleja, sanoja, piirtämistä, videoita voivat toimia keinona esitellä erilaisia vaihtoehtoja Tukihenkilö: kysele, tarkenna, vahvista vahvuuksia ja mielenkiinnon kohteita, kannusta, esitä vaihtoehtoja, kuuntele, käytä puhetta tukevaa kommunikaatiota, ideoi yhdessä, anna aikaa, ole avoin ja ennakkoluuloton Hyvä hyvä!

9 Palveluohjauksen (omatyöntekijä) rooli
Esittele asiakkaalle henkilökohtaisen budjetoinnin periaatteet Käytä olemassa olevaa materiaalia (esite, työväline ja tukisuunnitelman kysymykset) Tee palvelutarpeen arviointi Tee asiakassuunnitelma yhdessä asiakkaan kanssa Kerro, miten kyseisen asiakkaan budjetti muodostuu Tarkista, että asiakkaalla on tarvittava verkosto mukana työskentelyssä. Ole mukana verkoston kartoittamisessa ja nimeämisessä, varmista kommunikaatio Voit työskennellä asiakkaan kanssa tukisuunnitelman avulla Varmista, että kaikkiin tukisuunnitelman kysymyksiin on vastattu Varmista, että tehty suunnitelma voidaan toteuttaa asiakkaalle määritellyn budjetin sisällä =rahan riittäminen kaikkiin toiminnan kustannuksiin (matkat, toiminta, henkilöstökulut, materiaalit, kannustusraha) Varmista, että toiminta voidaan toteuttaa esimerkiksi asumispalveluiden näkökulmasta Varmista, että henkilökohtaisen budjetoinnin kautta toteutettava palvelu vastaa organisaatiosi määrittelyjä Tee määräaikainen palvelupäätös henkilökohtaisesta budjetista Sovi arviointiajankohta

10 Tukisuunnitelma Asiakas Palveluohjaus Tukihenkilö
Tukisuunnitelma toimii työskentelyn välineenä Tukisuunnitelma voi olla mm. Yhdistelmä täytetystä hb-työvälineestä Video Kuvitettu dokumentti Äänitetty haastattelu Asiakas Palveluohjaus Tukihenkilö Tarkista, että kaikki nämä asiat on käyty läpi

11 MIKÄ TULEE MUUTTUMAAN? Asiakkaiden itsemäärämisoikeus ja valinnanvapaus lisääntyy Asiakkaiden osallisuus omassa elämässä lisääntyy Asiakkaan ja työntekijöiden vuorovaikutus paranee Palveluiden laadukkuus ja kilpailukyky kohenee (Sosiaali)palvelujen palvelumuodot monipuolistuvat ja ajantasaistuvat Työntekijät arvioivat omia toimintatapojaan ja kehittymisen tarpeitaan aktiivisesti Pähee OTE 2018

12 Hyödyllisiä linkkejä henkilökohtaisesta budjetoinnista ja materiaaleista
(MetropoliaAMK, Avain kansalaisuuteen, video) (Tiedän mitä tahdon –projektin loppuraportti) (Pekan päivä – Päämies Pekka Kinnunen, video, Kehitysvammaliitto) (Aunin tarina – Päämies Auni Piispanen, video, Kehitysvammaliitto) (Sirpan tarina – Päämies Sirpa Kemppinen, video, Kehitysvammaliitto) (Työntekijöiden kokemuksia henkilökohtaisesta budjetoinnista, video, Kehitysvammaliitto) (pelisivu, sisältää kuvia mm.erilaisista vaihtoehdoista) (tulostettava Minun suunnitelmani-materiaali)


Lataa ppt "HENKILÖKOHTAINEN BUDJETOINTI Vammaisten päiväaikaisessa toiminnassa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google