Paikallinen opetussuunnitelmatyö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Advertisements

Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
VALTAKUNNALLINEN LUKION TUNTIJAKO
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 5. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
OPS 2016 Alakoulun valinnaiset aineet Kiviniemen ja Takkurannan koulujen valinnaisaineet sekä ohjeet valinnan suorittamiseen Wilmassa lukuvuotta
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Vanhempien mielipiteitä
Tuusulan lukio Jokelan toimipiste
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Erikoisluokkatoiminta
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
PERUSOPETUKSEN opetus- JA OHJAUShenkilöstön veso-päivä 7. 8
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
OPS 2016 Valinnaisuus.
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Oppiainekohtaisten tavoitteiden pilkkominen vuosiluokittain.
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Veso-päivä Ikaalinen ”opetussuunnitelma 2016”
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Yhteishakupisteiden tilannekatsaus Valintakriteerit
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Kiinnostaako lukio?
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
OPS 2016 Kirja-Matin koulu Henna Malila
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
I vaihe 1) Alkuinfo rehtorikokouksessa,
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Valinnaisaineet Hiidenkiven koulussa
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
7lk valinnaisainepäivä
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Paikallinen opetussuunnitelmatyö 1.8.2015-

passiivinen informaation saaja kritiikitön seuraa muita vaikutettava kuluttaja

aktiivinen yhteisöllisesti tietoa rakentava kriittinen toimintaansa suuntaava eettinen vaikuttava käyttäjä

Opetussuunnitelmauudistus

Ikaalilaisen arvopohjan rakentaminen Arvopohja koottu keväällä 2015 Oppilaskysely ja oppilaskuntien tekemä yhteenveto kouluittain Vanhemmille sähköinen kyselyyn Opettajille sähköinen kysely Raportit pedanetin OPS-sivustolla Tiivistelmästä tehty yhteenveto liitetään opetussuunnitelmaan.

Tuntikehys, lautakunta 23.3.2015 Vuosiluokat 1-6 Vuosiluokat 7-9 1.lk 2.lk 3.lk 4.lk 5.lk 6.lk Yht.   7 lk 8 lk 9 lk Äidinkieli ja kirjallisuus 7 5 4 32 Äidinkieli- ja kirjallisuus 2,6 3,4 10 A1-kieli, englanti 2 3 9 A-kieli B1-kieli, ruotsi B-kieli 1 Matematiikka 22 11 Ympäristöoppi 14 Biologia Uskonto/Elämänkatsomustieto Maantieto Historia Yhteiskuntaoppi Fysiikka Musiikki 6 Kemia Kuvataide 8 Käsityö 12 Terveystieto Liikunta 13 Uskonto Taito- ja taideaineiden valinnaiset Valinn. aineet 9vvt / 1-9 Yhteensä 20 24 26 140 Kotitalous Oppilaanohjaus 0,6 0,8 Valinnaiset aineet Taide-ja taito,val 1,2 musiikki 0,2 käsityö kuvataide liikunta kotitalous Oppilaan tuntimäärä yhteensä 30 90 Paikallisesti +8 Vuosiluokilla 1-6: Matematiikka +1, Taito- ja taideaineet +1, Valinnaiset +4 Vuosiluokilla 7-9: Käsityö +1, Valinnaiset +1

Opetussuunnitelman yleinen osa Laaja-alainen osaaminen perusopetuksen tavoitteena Työstö keväällä 2015 Hämeenkyrön, Ikaalisten ja Parkanon opettajien kanssa veso-iltapäivänä Paikallinen osuus loppukeväällä 2015 pienemmissä ryhmissä – kirjaukset opetussuunnitelman yleisessä osassa. Paikallinen osuus ollut kommentoitavissa pedanetissä tammikuun ajan Lopullinen versio työstetään helmikuun aikana.

Laaja-alaisuus Paikalliset painotukset työstetty keväällä 2015 Tähän vanhemmat mukaan!

TVT- osaaminen opetuksessa Välinetaidot Sisältötaidot Eettiset taidot Välinetaidot: välttämätön taito monipuoliseen itseilmaisuun, osallisuuteen, vaikuttamiseen; näennäisen hyvät oppilailla; hakukone, informaatio Sisältötaidot: oleellisen erottaminen epäoleellisesta, lähdekritiikki, monilukutaito Eettiset taidot: oikean ja väärän ero: mahdollinen ei ole sama kuin sallittu, sallittu ei ole aina suotavaa Lähde: Teemu Korhonen Educa 2016

Monialaiset opinnot, opetuksen eheyttäminen Monialaiset oppimiskokonaisuudet toteutetaan mahdollisuuksien mukaan koko kaupungin yhteisinä vuosittaisina teemoina. Tavoitteet, sisällöt ja toteutus kirjataan lukuvuosisuunnitelmaan Seuraavan lukuvuoden monialainen teema valitaan kevätlukukauden aikana Oppilaat osallisuus suunnitteluvaiheessa järjestettävä ikäkauteen sopivalla tavalla. Opintokokonaisuus raportoidaan sähköiseen ympäristöön. Toiminnan arviointi tapahtuu vuosittain yhdessä oppilaiden, vanhempien ja opettajien sekä tarvittaessa muiden yhteistyötahojen kanssa. Kokonaisuudessa osoitetut työskentelytaidot ja muu osaaminen otetaan huomioon toteuttamisessa mukana olevien oppiaineiden arvioinnissa. Monialainen opintokokonaisuus vastaa vähintään oppilaan yhden viikon opetustuntimäärää.

Kurinpito ja kasvatuskeskustelu Koko kuntaa koskeva ohjeistus opetussuunnitelmassa Tärkeää, koska vaikuttaa opettajan oikeusturvaan! Kehityskeskustelu vs. jälki-istunto Lomakkeet ja toiminta-ohjeet

Arviointi – oma kappale OPS 2016 Tavoitteena eri koulujen yhtenäinen arviointikulttuuri Linjauksia arvioinnin uudistamiseen Joustava alkuopetuksen arviointi Numeerinen arviointi 5.lk keväällä Väliarviointi arviointikeskustelulla vuosiluokilla 1-6 Yhtenäistetään käyttäytymisen tavoitteet ja arviointi Formatiivisen arvioinnin ”näkyväksi” tekeminen Lukuvuoden aikaisen arvioinnin suunnittelu

Oppiaineosuudet Työstöt aineryhmittäin 1.9.2015-13.2.2016 Aamupäivän aikana tutustuminen tuotoksiin ja ilmiöiden innovointi. Kokonaisuuden pj esittelee tavoitteet ja keskeisimmät sisällöt. Ryhmä jakautuu tarvittaessa pienempiin ryhmiin ja innovoi tapoja käytännön toteutukselle. Pedanet, eheyttäminen, mahdollisuudet - jakaminen Tuotokset kootaan yhteen ”seinätauluksi”, joka kuvataan pedanettiin.

Valinnaisuus Taito- ja taideainevalinnaisuutta luokilla 1., 2. ja 3. 1 tunti viikossa Koulukohtaisesti toteutettava: voi olla liikuntaa, käsityötä, kuvataidetta, musiikkia tai kotitaloutta. Oppilaat valitsevat. Arviointi: suoritettu Valinnaisuutta luokilla 4.,5.,6. kaksi tuntia viikossa Laaja-alaiseen osaamiseen liittyvät sisällöt. Työstetty kevään 2016 aikana. Koulukohtainen toteuttaminen. Yksi valinnainen 2tuntia viikossa / ½ vuotta Oppilaan valinnan mukaan: syventää ja laajentaa oppilaan osaamista Valinnaisuutta luokilla 7-9 samalla tavalla kuin aiemmin

Muutoksia Valinnaisaineet > liikunta (-1, 4,5,6) Ruotsi kuudennelle luokalle 2h Käsityöstä monimateriaalioppiaine suunnittelukeskeisyys, Näppäintaitojen opetus pakollista Ohjelmoinnin sisällyttäminen opetukseen TVT:n hyödyntäminen oppimisessa korostuu Move –mittaukset liikunnassa 5. ja 8. luokan syksyllä Yhteiskuntaoppi oppiaineena

Katsetta tulevaan: Noudatetaanko vai toteutetaanko opetussuunnitelmaa? Toimintakulttuurin muutos: MITÄ -> MITEN Oppiva yhteisö: eilisen tietoja vai huomisen taitoja Oppilas = aktiivinen toimija Ei opeteta eilisen vastauksia vaan huomisen kysymyksiä

Mihin opea tarvitaan?