Paikallinen opetussuunnitelmatyö 1.8.2015-
passiivinen informaation saaja kritiikitön seuraa muita vaikutettava kuluttaja
aktiivinen yhteisöllisesti tietoa rakentava kriittinen toimintaansa suuntaava eettinen vaikuttava käyttäjä
Opetussuunnitelmauudistus
Ikaalilaisen arvopohjan rakentaminen Arvopohja koottu keväällä 2015 Oppilaskysely ja oppilaskuntien tekemä yhteenveto kouluittain Vanhemmille sähköinen kyselyyn Opettajille sähköinen kysely Raportit pedanetin OPS-sivustolla Tiivistelmästä tehty yhteenveto liitetään opetussuunnitelmaan.
Tuntikehys, lautakunta 23.3.2015 Vuosiluokat 1-6 Vuosiluokat 7-9 1.lk 2.lk 3.lk 4.lk 5.lk 6.lk Yht. 7 lk 8 lk 9 lk Äidinkieli ja kirjallisuus 7 5 4 32 Äidinkieli- ja kirjallisuus 2,6 3,4 10 A1-kieli, englanti 2 3 9 A-kieli B1-kieli, ruotsi B-kieli 1 Matematiikka 22 11 Ympäristöoppi 14 Biologia Uskonto/Elämänkatsomustieto Maantieto Historia Yhteiskuntaoppi Fysiikka Musiikki 6 Kemia Kuvataide 8 Käsityö 12 Terveystieto Liikunta 13 Uskonto Taito- ja taideaineiden valinnaiset Valinn. aineet 9vvt / 1-9 Yhteensä 20 24 26 140 Kotitalous Oppilaanohjaus 0,6 0,8 Valinnaiset aineet Taide-ja taito,val 1,2 musiikki 0,2 käsityö kuvataide liikunta kotitalous Oppilaan tuntimäärä yhteensä 30 90 Paikallisesti +8 Vuosiluokilla 1-6: Matematiikka +1, Taito- ja taideaineet +1, Valinnaiset +4 Vuosiluokilla 7-9: Käsityö +1, Valinnaiset +1
Opetussuunnitelman yleinen osa Laaja-alainen osaaminen perusopetuksen tavoitteena Työstö keväällä 2015 Hämeenkyrön, Ikaalisten ja Parkanon opettajien kanssa veso-iltapäivänä Paikallinen osuus loppukeväällä 2015 pienemmissä ryhmissä – kirjaukset opetussuunnitelman yleisessä osassa. Paikallinen osuus ollut kommentoitavissa pedanetissä tammikuun ajan Lopullinen versio työstetään helmikuun aikana.
Laaja-alaisuus Paikalliset painotukset työstetty keväällä 2015 Tähän vanhemmat mukaan!
TVT- osaaminen opetuksessa Välinetaidot Sisältötaidot Eettiset taidot Välinetaidot: välttämätön taito monipuoliseen itseilmaisuun, osallisuuteen, vaikuttamiseen; näennäisen hyvät oppilailla; hakukone, informaatio Sisältötaidot: oleellisen erottaminen epäoleellisesta, lähdekritiikki, monilukutaito Eettiset taidot: oikean ja väärän ero: mahdollinen ei ole sama kuin sallittu, sallittu ei ole aina suotavaa Lähde: Teemu Korhonen Educa 2016
Monialaiset opinnot, opetuksen eheyttäminen Monialaiset oppimiskokonaisuudet toteutetaan mahdollisuuksien mukaan koko kaupungin yhteisinä vuosittaisina teemoina. Tavoitteet, sisällöt ja toteutus kirjataan lukuvuosisuunnitelmaan Seuraavan lukuvuoden monialainen teema valitaan kevätlukukauden aikana Oppilaat osallisuus suunnitteluvaiheessa järjestettävä ikäkauteen sopivalla tavalla. Opintokokonaisuus raportoidaan sähköiseen ympäristöön. Toiminnan arviointi tapahtuu vuosittain yhdessä oppilaiden, vanhempien ja opettajien sekä tarvittaessa muiden yhteistyötahojen kanssa. Kokonaisuudessa osoitetut työskentelytaidot ja muu osaaminen otetaan huomioon toteuttamisessa mukana olevien oppiaineiden arvioinnissa. Monialainen opintokokonaisuus vastaa vähintään oppilaan yhden viikon opetustuntimäärää.
Kurinpito ja kasvatuskeskustelu Koko kuntaa koskeva ohjeistus opetussuunnitelmassa Tärkeää, koska vaikuttaa opettajan oikeusturvaan! Kehityskeskustelu vs. jälki-istunto Lomakkeet ja toiminta-ohjeet
Arviointi – oma kappale OPS 2016 Tavoitteena eri koulujen yhtenäinen arviointikulttuuri Linjauksia arvioinnin uudistamiseen Joustava alkuopetuksen arviointi Numeerinen arviointi 5.lk keväällä Väliarviointi arviointikeskustelulla vuosiluokilla 1-6 Yhtenäistetään käyttäytymisen tavoitteet ja arviointi Formatiivisen arvioinnin ”näkyväksi” tekeminen Lukuvuoden aikaisen arvioinnin suunnittelu
Oppiaineosuudet Työstöt aineryhmittäin 1.9.2015-13.2.2016 Aamupäivän aikana tutustuminen tuotoksiin ja ilmiöiden innovointi. Kokonaisuuden pj esittelee tavoitteet ja keskeisimmät sisällöt. Ryhmä jakautuu tarvittaessa pienempiin ryhmiin ja innovoi tapoja käytännön toteutukselle. Pedanet, eheyttäminen, mahdollisuudet - jakaminen Tuotokset kootaan yhteen ”seinätauluksi”, joka kuvataan pedanettiin.
Valinnaisuus Taito- ja taideainevalinnaisuutta luokilla 1., 2. ja 3. 1 tunti viikossa Koulukohtaisesti toteutettava: voi olla liikuntaa, käsityötä, kuvataidetta, musiikkia tai kotitaloutta. Oppilaat valitsevat. Arviointi: suoritettu Valinnaisuutta luokilla 4.,5.,6. kaksi tuntia viikossa Laaja-alaiseen osaamiseen liittyvät sisällöt. Työstetty kevään 2016 aikana. Koulukohtainen toteuttaminen. Yksi valinnainen 2tuntia viikossa / ½ vuotta Oppilaan valinnan mukaan: syventää ja laajentaa oppilaan osaamista Valinnaisuutta luokilla 7-9 samalla tavalla kuin aiemmin
Muutoksia Valinnaisaineet > liikunta (-1, 4,5,6) Ruotsi kuudennelle luokalle 2h Käsityöstä monimateriaalioppiaine suunnittelukeskeisyys, Näppäintaitojen opetus pakollista Ohjelmoinnin sisällyttäminen opetukseen TVT:n hyödyntäminen oppimisessa korostuu Move –mittaukset liikunnassa 5. ja 8. luokan syksyllä Yhteiskuntaoppi oppiaineena
Katsetta tulevaan: Noudatetaanko vai toteutetaanko opetussuunnitelmaa? Toimintakulttuurin muutos: MITÄ -> MITEN Oppiva yhteisö: eilisen tietoja vai huomisen taitoja Oppilas = aktiivinen toimija Ei opeteta eilisen vastauksia vaan huomisen kysymyksiä
Mihin opea tarvitaan?