Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2012 Lähetä tehtävät osoitteella: heikki.ruismaki@helsinki.fi
TEHTÄVÄ 1 Miten kehittäisit alakoulun (luokat 1-6) taito/taidekasvatusta omien kokemustesi pohjalta, jos sinulla olisi siihen täysi mahdollisuus?
TEHTÄVÄ 2 (oikeusturvajulistusten hionta) Pohdi taito- ja taideaineiden ”oikeusturvajulistusten” sisältöä. (löytyvät materiaalipankista;tiedostotyyppi: ppt, tiedoston nimi: oikeusturvajulistukset ->lataa Valitse jokin (musiikki/kuvataide/liikunta jne… osa-alue. Pohdi kriittisesti ”julistusta” Mitä lisäisit siihen, mitä ottaisit pois? Miten parantaisit sitä? Perustele ratkaisusi.
TEHTÄVÄ 3 ”Jos on onnellinen tynnyrissä, niin kantta ei kannata avata” Pohdi lauseen todenperäisyyttä, seurauksia ja mahdollisuuksia. Ota kantaa lauseen sisältöön. Mitä lause tarkoittaa omaan itseesi soveltaen?
TEHTÄVÄ 4 A) Arvioi artikkelini ” Ruismäki, H. (1994). Näkökulmia musiikki- ja taidefilosofisiin arvokysymyksiin (237-257). Teoksessa Irti arvotyhjiön harhasta. Moniarvoisen kulttuurin kohtaaminen koulussa ja opettajankoulutuksessa. (toim. R. Räsänen, S. Anttonen, J. Peltonen & P. Toukomaa) Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan opetusmonisteita ja selosteita 59/1994.” omien käsitystesi ja kokemustesi pohjalta. Mikä artikkelissa on hyvää, mikä huonoa, miten kehittäisit artikkelia? B) Vastaa myös kysymykseen, mikä taito/taidekasvatuksessa on niin tärkeää/arvokasta, että sitä kannattaa opettaa kaikille lapsille? Vastaa sekä A että B –tehtävään. Artikkeli löytyy kotisivuiltani kohdasta julkaisut. Palauta tehtävä neljä 2.11.2012 mennessä sähköpostiosoitteeseeni heikki.ruismaki@helsinki.fi
TEHTÄVÄ 5 Valitse uudesta julkaisusta http://www.sciencedirect.com/science/journal/18770428/45 jokin artikkeli. Mikä oli sen keskeisin sanoma? Mikä artikkelissa erityisesti herätti huomiosi? Mistä yllätyit? Palauta tehtävät 16.11.2011 sähköpostiosoitteeseeni (heikki.ruismaki@helsinki.fi), vien merkinnät palautuspäivän jälkeen rekisteriin terveisin Heikki Ruismäki