Vuosi rikosuhridirektiiviä – mikä on muuttunut? Kommenttipuheenvuoro

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
Advertisements

Tekijänoikeusfoorumi 2011 Markku Lamminluoto Kommenttipuheenvuoro operaattoreihin kohdistuvasta kieltotuomiomenettelystä.
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
Asianajajan ammatti Päivämäärä Koulun nimi Luennoitsijan nimi.
Henkilökohtaisen avun keskus Kaakkois-Suomeen Oma koti – oma elämä –seminaari
Ihmiskauppa Suomessa Helsinki Ihmiskaupan vastainen koulutus ja tiedotus •Valtioneuvosto hyväksyi tarkennetun ihmiskaupan vastaisen.
Senja-juhlaseminaari Päivi Vilkki VT, projektivastaava.
1 Uhrien tukipalvelujen vahvistaminen - faktaa, fiktiota, utopiaa? Mervi Sarimo
Kuntauudistuskysely akavalaisille 2012 Yhteenveto tuloksista
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
KAM-JURIDINEN YHTEISTYÖ Pekka Heikkinen.
VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU MINORITETSOMBUDSMANNEN OMBUDSMAN FOR MINORITIES VEHÁDATÁITTARDEADDJI.
VKS Matti Nissinen Rikosprosessi osana ihmiskaupan torjuntaa.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Erikoissyyttäjä Pia Mäenpää/Itä-Suomen syyttäjänvirasto
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
LAPSEN OIKEUDET.
Sisäinen turvallisuus : Oikeuslaitos ja poliisi:
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä
The Annual Policy Report 2009 Vuosittainen raportti maahanmuuttopolitiikasta Suomessa HUOM : Voit täydentää ylätunnisteen Näytä/Ylä- ja alatunniste (Älä.
Toimintalinjojen toteutumisen suhde ja muutostarpeet Aluekehityspäällikkö Jukka Ollikainen, Etelä-Savon maakuntaliitto.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Apurahapäätösten vertailuperusteet
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Kokkolan ammattiopisto
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Palautteen antaminen esityksen tavoitteen toteutuminen
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Tuomioistuinlaitos: ”Tavalliset” oikeusasteet: Hallinto-oikeusasteet:
Miksi lasten suojelu hämmentää? mirja satka helsingin yliopisto
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
OIKEUSPROSESSI LAPSEN SEKSUAALISEN HYVÄKSIKÄYTÖN TAPAUKSISSA Asianajaja Anne Harsia
N UORISOLAIN 8 §: N EDELLYTTÄMÄ NUORTEN OSALLISTUMINEN JA KUULEMINEN KUNNISSA Peruspalvelujen arviointi
Esitutkinnan julkisuus Käräjätuomari, osastonjohtaja Antti Savela Oulun käräjäoikeus Helmikuu 2008 Lapin yliopisto.
Asianajajan ammatti Päivämäärä Koulun nimi Luennoitsijan nimi.
Palveluvalikoimaneuvoston avoin seminaari Reima Palonen Erityisasiantuntija
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
OTK infotilaisuus opinnoista lukuvuonna Dekaani Juha Karhu klo ls 10.
KIELTEINEN TURVAPAIKKAPÄÄTÖS JA KIRKON ROOLI Seminaarin avaus 13:10 Kuinka käännytysprosessi tapahtuu? Ulkomaalaisasioiden komisario Liisa Lintuluoto.
TIETOTEKNIIKKARIKOKSET ELEKTRONINEN TODISTUSAINEISTO tietotekniikkarikosyksikkö.
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Työelämän uudet valvonnan muodot
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot Yhteenveto KOOTuki-ryhmän avoimesta etäkokouksesta Helena Majamäki
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Osmo Seppälä, toimitusjohtaja Vesi- ja viemärilaitosyhdistys VVY
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Juha Karhu Juridisen ammattiosaamisen tausta
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
Uhripolitiikan suuntaviivoja
Rikoksen uhrin asema muutoksessa/ Erikoissyyttäjä Pia Mäenpää
RIKU-seminaari Lainsäädännöstä käytäntöihin - rikosuhridirektiivin toimeenpano kotimaassa ja EU-yhteistyöllä Lainsäädäntöneuvos Kirsi Pulkkinen.
Rikoksen uhrin suojelutarpeen arviointi ja ohjaaminen tukipalveluihin Uhridirektiivin vaikutuksista esitutkinnassa Helsingin poliisilaitos / Vakavat henkilöön.
Todistelutoimikunnan ehdotuksia
LAINKÄYTTÖ.
Rikosianajajakurssi XIII
Ilmoituskynnys, syytekynnys, tuomitsemiskynnys
Volitioprosessi, tahdon!
Arkeen Voimaa (CDSMP) -
RIKOSPROSESSIN ALKULUENTO
Alkoholipolitiikkaa lapsinäkökulmasta
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Osaaminen esille Europassilla
SEVESO SUURONNETTOMUUSHARJOITUSTEN JÄRJESTÄMINEN JA VALVONTA
Esityksen transkriptio:

Vuosi rikosuhridirektiiviä – mikä on muuttunut? Kommenttipuheenvuoro RIKU-seminaari 30.9.2016 Vuosi rikosuhridirektiiviä – mikä on muuttunut? Kommenttipuheenvuoro asianajaja Antti Riihelä

Asianajaja rikoksen uhrin avustajana Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin varmistaminen Rikosvastuun toteuttaminen (syyttäjän rinnalla) Asianomistajan rikokseen perustuvien yksityisoikeudellisten vaatimusten ajaminen Tieto mahdollisuudesta oikeudelliseen neuvontaan ja avustajaan olisi annettava mahdollisimman varhain Asianomistajalle olisi korostettava varhaisen yhteydenoton merkitystä ja avustajan käyttämisen tärkeyttä Edelleen moni asianomistajista kääntyy asianajajan puoleen vasta vastaanotettuaan pääkäsittelyä koskevan haasteen tai herää avustajan tarpeeseen vasta käräjäpaikalla

Muuttuiko jokin 1.3.2016 Olennaista muutosta asianajajien työkentällä ei ole tapahtunut Esitutkintaviranomaisten käytäntöjen ja menettelytapojen kehittäminen avainasemassa Lakimuutosten vaikuttavuus uhrien asemaan on täysin riippuvainen siitä, miten esitutkintaviranomaisten ammatillista osaamista kehitetään Tiedon antamistapa on olennaista uhrin oikeuksien toteutumiselle  Virkavelvollisuuden täyttäminen - oikeuksien todisteellinen antaminen – kirjallinen muoto Tiedonvälittämisen onnistuminen riippuu edelleen yksittäisten toimijoiden aktiivisuudesta Myös tukihenkilön tulisi tunnistaa avustajan (asianajajan) tarve

Tieto oikeudesta avustajaan – tosiasiallinen käyttö Vakavammissa rikoksissa tulisi varmistaa avustajan käyttö jo ennen esitutkinnassa kuulemista (erit. ROL 2:1a §:n mukaiset asiat) Erityisesti alaikäisten kohdalla koko rikosprosessin painopiste on esitutkinnassa – koko myöhempi oikeudenkäynti saattaa perustua yhteen videointiin Huonosti toteutunut esitutkinta aiheuttaa oikeudenmenetyksiä, joita ei voi korvata myöhemmin Ei pitäisi olla mahdollista tilanne, jossa 14-vuotiasta asianomistajaa kuullaan seksuaalirikoksesta ilman avustajaa Vahingonkorvausta (erit. henkilövahingot) koskevan näytön hankkiminen edellyttää etupainotteista avustamista Riittävää ei ole, että esitutkinnassa rutiininomaisesti tiedustellaan asianomistajan korvausvaatimuksia (erityisen ongelmallista informointi siitä, että syyttäjä voi mahdollisesti ajaa korvausvaatimusta)

Oikeudenkäynnin välittömyys Laajennettu mahdollisuutta käyttää videolla tallennettua kuulustelua todisteena (OK 17:24.3 §) osallistua oikeudenkäyntiin videon välityksellä (OK 17:52 §) Vastaajan kyselyoikeuden toteutuminen vaarantuu - uhria koskevat erityistoimenpiteet eivät saisi loukata puolustuksen oikeuksia Todistelun välittömyys heikentyy Asianomistajan suojeluintressiin liittyvässä päätöksenteossa ja prosessijärjestelyissä tulisi ottaa huomioon myös rikosvastuun toteutumisen tavoite Asianomistajan oman kertomuksen arvo näyttönä rikoksesta heikkenee Uhrin omankin oikeusturvan kannalta todistelun välittömyydestä poikkeamiselle tulisi olla painavat perusteet  Tukihenkilöiden ja asianajajien tulisi kannustaa uhreja aktiiviseen toimijuuteen eikä ensimmäisenä tarjota mahdollisuutta olla osallistumatta pääkäsittelyyn

Haavoittuvassa asemassa olevat – uhrien tunnistaminen Haavoittuvassa asemassa olevan asianomistajan tukeminen tärkeää Tunnistaminen voi olla haasteellista Asianajalla velvollisuus selvittää seikkoja, jotka helpottavat tunnistamista

Erityinen uhriryhmä - ihmiskaupan uhrien erityisongelmat Ihmiskaupan uhrit (1) Erityinen uhriryhmä - ihmiskaupan uhrien erityisongelmat Useita toimijoita – järjestelmä ei silti ole ”aukoton” Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä (sisäministeriö) ja Yhdenvertaisuusvaltuutettu mm. oikeudellista neuvontaa Esitutkintaviranomaiset ja syyttäjät suorittaa ihmiskaupan uhrin varsinaisen tunnistamisen Maahanmuuttovirasto oleskelusta päättäminen – käännyttäminen – Dublin sopimus ulkomaalaislain mukainen ihmiskaupan uhrin tunnistaminen ”erityisen haavoittuva aseman” arviointi myös UlkL:ssa

Ihmiskaupan uhrit (2) Laki kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta (746/2011) Ulkomaalaislaki 52 a-c § Uhridirektiivi (1. art) edellyttää tehokasta järjestelmää rikosten uhrien tunnistamiseksi ja että rikoksen uhria kohdellaan syrjimättömästi myös siltä osin kuin kyse on heidän oleskeluoikeudestaan

Ihmiskaupan uhrit (3) Ongelmat liittyvät erityisesti tilanteisiin, jossa ihmiskaupparikos on tapahtunut ulkomailla ja uhri on paennut Suomeen Esitutkinnan käynnistäminen ongelmallista, vaikka ihmiskauppa on ns. kansainvälinen rikos (RL 1:7 §) Uhriksi tunnistamista ei käytännössä tapahdu, jos esitutkintaa ei ole vireillä Oikeusapujärjestelmä tarjoaa varsinaisen avustajan (asianajaja) vain kun käsillä on jo aloitettu esitutkinta – tilanne ei täytä uhridirektiivin 1. artiklan vaatimuksia muu ”oikeudellinen neuvonta” ei ole riittävää tilanteessa Erityisesti Dublin sopimuksen soveltaminen johtaa helposti käännyttämiseen, jos uhri tullut toisen EU-valtion kautta Tilanne voi johtaa rikoksen jatkumiseen ja uhrin joutumiseen hengen vaaraan  

Tulkkaus Uhridirektiivi laajentaa oikeuksia tulkkauspalveluihin Oikeudellisen tulkkauksen riittävän laadun varmistaminen suuri haaste Hankintajärjestelmää keskitetty – palveluiden laatu epätasaista erityisesti harvinaisten kielien osalta Asianajajien kokemukset (kyselytutkimus): laatu heikentynyt Selkeät pätevyysvaatimukset puuttuvat - vaatimukseksi tulisi asettaa auktorisointi ja/tai standardisoitu koulutus Oikeustulkkirekisteri (Opetushallitus - 1.4.2016) Ensimmäiset oikeustulkin erikoisammattitutkinnot on suoritettu Tampereen aikuiskoulutuskeskuksessa keväällä 2016 Tulkeilla tulisi olla perustietämys oikeusjärjestelmästämme ja oikeudellisten käsitteiden hallinta Objektiivisuus varmistettava paremmin Oikeusturvasyistä tulkatut suulliset kuulustelut tulisi nauhoittaa