Nuoren itsetuntoon vaikuttavat psykologiset tekijät

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Koululaisen lihavuus - potilastapauksia
Advertisements

Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
MOTIVAATIO.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Nuoruus kehitysvaiheena
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Ihmisen kolme olemusta
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
AIKUINEN OPPIJA.
Mielenterveys s. 110 –
JOHDATUS VÄHEMMISTÖJEN HISTORIAAN. RYHMÄT Historia = Ihmisryhmien käyttäytymistä ja psykologiaa Kaikki ihmiset kuuluvat ryhmiin Ryhmä on toisenlainen.
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
Elämänlaatu Mitkä tekijät vaikuttavat nuoren hyvinvointiin?
Päihde- ja mielenterveystyö kuntoutujan näkökulmasta
Aikuisen hoitotyö Anitta Koistinen TtM.
3.5 Harha Jos  1 = 0 Harhaton b 2 = 0,20, s.e.(b 2 ) = 0,07 H 0 :  2 = 0 H 1 :  2 ≠ 0  = 0,05 tai 0,01 n = 60 t.025 (58) = 2,00t.005 (58)
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
3.3. Nuoruus ja aikuistuminen Hannu Soini Kasvatuspsykologian klinikka KASOPE, 2011.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Motivaatio oppimisessa Mari Lyyra Jämsän ja Jämsänkosken lukiot Oppimistaidon kurssi 2015.
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
2 MOTIIVIT PS4 LAJM.
MINÄ KÄSITYS Mari.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
1. Tilastollinen normaalius 4. Subjektiivinen tunne
päihderiippuvuus fyysinen
Identiteetti ja itsensä hyväksyminen
Ulkoiset tapahtuma/sisäinen uhka
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Psyykkinen hyvinvointi vanhuudessa
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Nopso-työelämäryhmän näkemys nuoren joustavasta opintopolusta
3 Minuudessa on kaksi puolta
Sinun Polkusi- seksuaalikasvatusrata
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
ASOSIAALISUUS KEHITYSTEKIJÄT (MATTEUSVAIKUTUS) PÄIHTEET MOTIVAATIO
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Oppiminen voidaan määritellä:
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
opiskeluorientaatio (+)
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Oppiminen.
PSYYKKINEN HYVINVOINTI
Lakisääteiset terveystarkastukset Valtioneuvoston asetus 1484/2001
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Opintopsykologi Katja Hietanen
Minä ja identiteetti – minäkuvat ja itsetunto
Persoonallisuus-teoriat
Asiantuntevia ohjelmistoratkaisuja
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Esityksen transkriptio:

Nuoren itsetuntoon vaikuttavat psykologiset tekijät palaute > +/- (myös subjektiiviset tulkinnat!) motivaatio > sisäinen/ulkoinen itsesäätelyn rakenne > hallintakeinot/defenssit kompensaatio > onnistumisen kokemukset kuuluvuus ryhmiin > huom. ulkoisen itsetunnon vaara kiusaamiskokemukset > kiusaaja/kiusattu vanhempien tuki mielenterveys, syömishäiriöt oppimisen ongelmat (primääri/sekundaari –tekijät) attribuutiot minäpystyvyysuskomus ( sisäinen luottamus)

tarvitsevuuden ja itsenäisyyden ristiriita > miten ratkeaa jatkuu matteusvaikutus tarvitsevuuden ja itsenäisyyden ristiriita > miten ratkeaa kehitystehtävät ja kehityskriisit psyykkinen autonomia identiteetin selkiytyminen > esim. seksuaalisuus, opiskelija, kuuluvuus, omat vahvuudet minäkäsityksen monipuolisuus tukee > esim. liiallinen suoritusminäkuva uhkaa, myös fyysinen minäkuva korostuu nuoruudessa huom. myös aikaisempien kehitystekijöiden vaikutus (esim. kiintymys, ”osaan”, ”minut hyväksytään”) Persoonallisuusteorioiden näkökulmat ”plussaa”