Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
NY Vuosi yrittäjänä. Nuori Yrittäjyys ry  Yhdistys, joka tarjoaa yrittäjyyttä ja aktiivista kansalaisuutta edistäviä opinto-ohjelmia kuten NY Vuosi yrittäjänä.
Advertisements

Osaamisen kehittämissuunnitelma Haminan kaupungin hallintopalvelut.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
K-P ammattiopiston kuulumisia!. Saimme 4 kultaa, yksi kaksoisvoitto ja 4 pistesijaa!
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
KIPINÄ 1. opiskeluvuosi LIEKITYS 2. vuosi ROIHU 3. vuosi Ammatillisiin opintoihin sisältyvä yrittäjyys (8 osp) Cursor Oy:n infot NY 24 h leiri Yrittäjyysosaamisen.
Koordinaatti – Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus -Valtakunnallinen nuorisotyön palvelu- ja kehittämiskeskus. Toiminta käynnistyi Koordinaatin.
Yrittäjyysasennetta, työelämävalmiuksia, talouslukutaitoja – tekemällä oppien. NY V UOSI YRITTÄJÄNÄ 1. tunti – kurssin esittely.
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Koulutuksenjärjestäjän kommenttipuheenvuoro KJY ry:n aluekehitysseminaari Eeva-Maija Mäntynen, OSEKK:n kehitysjohtaja.
2/2009 Nordplus Info /2009 Nordplus Korkeakoulutus - Päämäärät Edistää korkeakoulujen verkottumista, kokemusten, hyvien käytänteiden.
Ideasta euroiksi YRITTÄJYYS ON TIETOA, TAITOA JA MAHDOLLISUUKSIA Päivi Lindfors, 4H Outi Jokela, 4H Nina Rajainmäki, InnoSata Oy.
Arviointi osana oppimisprosessia
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Reformi haltuun OKM.
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Liiketalouden opiskelu
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Start-up tai pienyritys patentoi
Kotiväen foorumi laatupäällikkö Marita Syrjälä
YRITTÄJYYS OP2.
Nopolan koulu Opettajien veso
Tervetuloa Innokylään
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Kumma nimi yrittäjyydelle…
Osaamisen tunnustaminen osaksi lukio-opintoja
Lecture series – lean in office and knowledge work
Lääkeaineet Aspiriini oli ensimmäinen laboratoriossa valmistettu lääke. Asetyylisalisyylihappo eli aspiriini on maailman tunnetuin särkylääke, ja sen on.
Suomi pärjää vain osaamisella
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
AVOINTEN KORKEAKOULUJEN NEUVOTTELUPÄIVÄT
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Asiantuntijuus ajassa
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Kiinni työelämään elinikäisen oppimisen avulla
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Tee sitä mitä rakastat.
Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutuksessa
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
OSAAMISEN KARTTUMINEN TYÖELÄMÄN TOIMEKSIANTOJEN KAUTTA
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Ohjaamot.
Start-up tai pienyritys patentoi
tulevaisuuden työelämätaidot
Korkeakouluille visuaalista analytiikkaa tarjoava Alasin-palvelu – työkaluja korkeakoulujen tiedolla johtamisen tueksi Korkeakoulun kehittämisen kannalta.
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin NY START UP

NY Start Up – oma idea korkeakouluopiskelijat perustavat lukuvuoden ajaksi monialaisen, oikealla rahalla toimivan harjoitusyrityksen

NY Start Up –ohjelman tavoitteet Oman osaaminen tunnistaminen ja hyödyntäminen 1 Itsensä työllistäminen ja yrittäjyys uravaihtoehtona 2 Uskoa omiin kykyihin, osaamiseen ja tulevaisuuteen 3

”Vaikuttaa siltä, että hyvän työn merkitys syntyy tulevaisuudessa verkostomaisessa vuorovaikutuksessa. Työssä tarvitaan erityisesti niin sanottuja metataitoja, kuten kykyä oppia uutta, hallita omaa ajankäyttöä, tunnistaa oleellinen ja ajatella kriittisesti” Sitran Työ 2040 -raportti

Työkaluja korkeakouluille yrittäjyyskasvatukseen ainoa valtakunnallinen ohjelma skaalautuva, sopii kaikille koulutusaloille soveltuvuus korkeakoulujen yrittäjyyspolun ensimmäiseksi askelmaksi sähköinen oppimisalusta + materiaalit opettajien valmennus + tukimateriaalit

NY Start Up –ohjelman hyödyt tekemällä oppiminen / yrittäjämäinen pedagogiikka tehdään aidosti oikeilla markkinoilla oikealla rahalla valtakunnallinen korkeakouluja yhdistävä verkosto monialaisuus vahva työelämäkytkös NY:n verkostojen ja tiimien yritysmentoreiden kautta mahdollistaa yrittäjämäisen pedagogiikan toteuttamisen korkeakoulujen kesken (myös toisen asteen!)

Keskimäärin 20 % tiimeistä jatkaa kurssin jälkeen liikeidean kehittämistä joko perustamalla oikean yrityksen tai erilaisissa kiihdytysohjelmissa OMA IDEA MOTIVOI!

Haasteita… NY Start Up –ohjelman/kautta kurssin nivominen osaksi opetustarjontaa ja yrittäjyyspolkua resurssien löytäminen korkeakoulusta opetussuunnitelmien jähmeys etenkin yliopistoissa tulosten mittaaminen opiskelijamarkkinointi – kilpailu opiskelijan ajasta

…ja ratkaisuja NY Start Up –valmentajien valtakunnallinen verkosto – hyvät käytännöt jakoon! Nuori Yrittäjyys ry:n koordinoima kehittyvä ja joustava oppimisalusta ja tukipalvelut uudet koulutustuotteet: Let’s Innovate! ja NY Summer Start Up alku- ja loppukyselyt opiskelijoille, valmistumisen jälkeinen seuranta

www.nystartup.fi Petri Katajarinne petri@nuoriyrittajyys.fi