Puhetilanteen kieli.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

Käyttöohje: Kuinka luoda uusi sivu. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Helppoa ja ymmärrettävää suomea
Vinkkejä sanojen muistamiseen •Visuaalisen muistin tukeminen ▫Sanan liittäminen kuvaan  pohdi, mitä oman kielen sanaa opeteltava sana muistuttaa  luo.
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi uutinen. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Puhelinkäyttäytyminen
Listening comprehension
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Kielenhuoltoon liittyviä käsitteitä. Käsitteiden määrittelyä Kielenhuolto: ”Kielenhuollolla tarkoitetaan monia erilaisia tapoja vaikuttaa kielenkäyttöön.
VANAJAVEDEN OPISTON SÄÄNNÖT
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
 In English!!!  Mind map / ranskalaiset viivat tms.
Kirjoitettua ja puhuttua kieltä. Lue oppikirjasta s  Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Huolen puheeksiottaminen
Kappale 4: Hanna kulta! Milloin Pedro haluaisi matkustaa Hannan kanssa Brasiliaan? Miksi? Miksi Pedron äiti pitää Hannaa sankarina? Mitä Pedro tekee viikonloppuna?
KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ. Lue s Selitä institutionaalinen keskustelu. Millainen on tavoitteellinen keskustelija? Millaisia rooleja ryhmän.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
 Plan and brainstorm  Organize your ideas  Write the first version  Edit and correct any errors  Revise and improve.
Puhelintyöskentely.
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Composition.  In English!!!  Mind map / ranskalaiset viivat tms Sunnittele.
Kirjoitettua ja puhuttua kieltä
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
Suullinen esitys Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ. Lue oppikirjasta s Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Opettaja antaa treenin ja informoi, miten se tehdään. Sinä treenaat.
Yritys ja markkinointi mediassa ÄIDINKIELI 4. OSP.
Suomea murtaen Milla Paloniemi: Kiroileva siili. Mitä puhekieli on? ● Jaottelu yleiskieli ~ puhekieli ● Puhuttua kieltä ● Murteet – Länsi- ja itämurteet.
Viestintäkoulutus PDG Maija-Liisa Heikkilä.
Tervetuloa kurssille Suomi 3A! Sanna Rämö
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Runous.
Mitä kaikkea meidän täytyy tänään tehdä? (Työ ja koulutus)
TYYLI ’tekstille, tekstin osalle, tekstilajille, tekijälle ja aikakaudelle ominainen esitystapa’ (OK s. 327 – 333)
Luetko oman alan uutisia säännöllisesti? Mistä luet niitä?
Keskiviikko 18. toukokuuta 2016
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
PDG Maija-Liisa Heikkilä
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Työelämän tekstejä sähköposti.
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
TYÖHARJOITTELU.
Esitelmäohjeet Suunnittelu, jännityksen poisto, esitystekniikka ja puhetekniikkaharjoituksia.
PERJANTAINA SINÄ ALOITAT OPISKELUN KATAJAPUU -RYHMÄSSÄ.
Harjoituksia II.
Puhelinkäyttäytyminen työnhakutilanteessa
Luen, kirjoitan ja kerron
Yritys ja markkinointi mediassa
Tervetuloa kirjastoon Suomessa
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Oman alani blogit Onko minun alallani opiskelijoita, ammatinharjoittajia ja harrastajia, jotka bloggaavat? Millaisia oman alani blogeja netistä löytyy?
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
Tuotteen nimi.
Kielitietoisuus.
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Vieraiden kielten opiskelusta
SÄÄNNÖT.
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Muokkaus Mari Lampinen,
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Puhetilanteen kieli

Tehtäviä blogiin Lue ennen tehtäviä diat 3-4 ja tutustu kielen rekistereihin. Seuraavissa dioissa on tehtäviä omaan opiskelublogiin. Muista kysyä tarvittaessa neuvoa blogin käytöstä opettajalta. Luo uusi artikkeli otsikolla ”Kielen rekisterit”. Tee tehtävät 1 ja 2.

Puhetilanteet Vaihtelevat kahdenkeskisistä keskusteluista ryhmätilanteisiin Puhetilannetta varten on syytä päättää, millä tyylillä viesti menee parhaiten perille Viestinnässä pärjää usein arkikielellä Mitä julkisempi tilanne, sitä asiatyylisempi kielen pitää olla

Puhetyyli asiakaspalvelussa ja työkavereiden kesken Teitittely ”Kuinka voin auttaa Teitä?” (vrt. ”Kuinka voin auttaa?”) Kohtelias ja ystävällinen kieli Pyrkimys mahdollisimman sujuvaan vuorovaikutukseen, vastapuoli ei ”menetä kasvoja” Puhetta voi pehmentää muuttamalla verbin modus konditionaaliin: ”Voisitko tehdä tämän puolestani?” (vrt. voitko) Pehmennyksinä toimivat myös sanat ja lauserakenteet esimerkiksi ”saattaa”, ”ehkä”, ”olisiko”. ”Olen kanssasi samaa mieltä, emmekö voisi…” ”En haluaisi vaivata teitä, mutta…”

Tehtävä 1: Kirjoita blogiin nämä virkkeet Tehtävä 1: Kirjoita blogiin nämä virkkeet. Muunna lausahdukset pehmeämmiksi ja asiallisemmiksi. Kuvittele puhuvasi asiakkaalle: ”Ole hiljaa!” ”Tämä paita on liian pieni sinulle.” ”Siirtykää vasemmalle!” ”Hän ei ole tänään töissä. Tulkaa huomenna takaisin.” ”Haloo!” (puhelimeen vastatessa)

Puhutun ja kirjoitetun kielen erot Meidän tulisi osata kolmenlaista suomen kielen muotoa: Arkipuhe (murre ja slangi) Julkinen puhekieli (ns. harkitumpaa arkipuhetta) Muodollinen kieli, kirjakieli (kirjoitetun kielen normeja noudattavaa kieltä) Puheen rekisteri valitaan tilanteen mukaan Puhutulle kielelle vaikea kehittää tyhjentävää kielioppia Sidoksissa aikaan, puhuttua kieltä ei voi pyyhkiä pois Kieleen tuovat eroa monet käyttäjään liittyvät tekijät (esim. ikä, murrealue, ammattislangin käyttö töissä)

Tehtävä 2: Lue aiempi dia (6) Keksi erilaisia kielenkäyttötilanteita, joissa voisit käyttää kielen eri rekistereitä. Mieti ennen kaikkea sitä, kenelle puhutaan. Esim. Puhun isoäidilleni paikallisella murteella. Esittele lyhyesti jokin ammattialaasi liittyvä tuote ja sen tärkeimmät ominaisuudet niin, että kuuntelijana on Tuotteen ostava asiakas, jolle myyt tuotetta Uusi työkaverisi, jota perehdytät työtehtäviin

Tehtävä 3: Katso video teitittelystä. Käytä kuulokkeita. http://yle.fi/uutiset/anteeksi_sopiiko_teititella/8 363501 Kommentoi blogiisi: 1. Kuinka yleistä teitittely on haastateltavan mielestä nykyään? 2. Ketä pitäisi teititellä? Milloin ei?