Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Kurssilla tavoitteena ”On luoda yleiskuva suomen kielen sekä suomalaisen kirjallisuuden merkityksestä yksilölle ja yhteiskunnalle”. On vahvistaa jo aiemmilla kursseilla opiskeltuja taitoja ja syventää niitä. Erityisesti keskitytään tekstitaitoihin, kuten erittelemiseen, argumentointiin, tulkintaan ja päättelemiseen, vertailemiseen, arviointiin sekä erilaisten tekstien yhdistelyyn.
Kurssin sisällöt Kieliaiheiset tekstit ja tehtävät: Suomalainen identiteetti Oma kieli ja sen merkitys Suomen kieli muiden joukossa Suomen kielen kehitys ja Mikael Agricolan merkitys Suomalainen kulttuuri
Kurssin sisällöt Perehtyminen suomalaisen kirjallisuuden vaiheisiin Suomalaisen kirjallisuuden varhaisvaiheet Suomalaisen kirjallisuuden uranuurtajat, mm. Kivi, Canth ja Aho Suomalaisten kestosuosikit: Waltari ja Linna Nykykirjallisuuden edustajia
Puhetehtävät Kurssilla harjoitellaan erityisesti ryhmäviestintätaitoja: Rakennamme esim. tekstitaidon vastauksia ryhmänä Keskusteluja kirjallisuudesta, suomalaisuudesta jne.
Tekstinhuoltoa Huollamme kieltä omista teksteistä ja niissä ilmenevistä tarpeista käsin.
Kurssilla arvioitavat työt Tekstitaidon koe (kolme vastausta) Esseekoe Kirjallisuustehtävä Juhani Ahon Juha-romaanin pohjalta. Tehtävään yhdistetään draamaa ja elokuvaa, keskustelua ja kirjoittamista. Kurssilla arvioitavien töiden lisäksi kurssiarvosanaan vaikuttavat keskusteluihin osallistuminen ja muu tuntityöskentely sekä mahdolliset selittämättömät poissaolot
Abivuoden tavoitteen asettelua Mikä on tavoitteesi kevään äidinkielen yo-kirjoituksissa? >Aseta itsellesi selkeä pistetavoite sekä essee- että tekstitaidon kokeeseen. >Aseta tavoite yläkanttiin, mutta ole realistinen kykyjesi suhteen. Mieti, mitä sinun tulee tehdä tavoitteeseen pääsemiseksi? > Nimeä itsellesi ainakin kolme sellaista konkreettista kohdetta, joita aiot kirjoittamisessasi ja lukemisessasi kehittää.
A:n ja B:n kirjoittajien profiili Eräässä eteläsuomalaisessa koulussa laadittiin pari vuotta sitten listaus siitä, millaiset opiskelijat saavat todennäköisimmin yo-kirjoituksissa A:n tai B:n 1. Kaikenlaisen lukemisen vähyys 2. Median seuraamisen vähyys 3. Yleistietojen ihmeteltävä heikkous 4. Naiivi suhtautuminen asioihin 5. Välinpitämätön suhtautuminen äidinkieleen 6. Heikko kielioppipohja > jatkuu lukiossa 7. Äidinkielen valittujen kurssien vähyys 8. Työn jälki epäsiistiä ja huolittelematonta
Pienryhmäkeskustelu Tavoitteen asettelun jälkeen keskustelkaa pienissä n. 2-3 hengen ryhmissä seuraavista aiheista: Millaisia tavoitteita asetitte? Mitä olette valmiit tekemään arvosananne hyväksi? Missä tunnette olevanne äidinkielessä vahvoilla, missä heikoilla? Mitä haluatte tällä kurssilla erityisesti käsiteltävän? Millaista tukea ja apua toivotte opettajalta? Millaisia ajatuksia tuleva yo-koe teissä herättää ylipäätään?