Kpl 7.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Advertisements

Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Lapin yliopistoa profiloiva tutkimus Kansainvälinen arviointiryhmä Pj. Jorma Sipilä
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Geometria MATEMATIIKKAA 3 A © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
Väkivaltatyö Etelä-Pohjanmaalla 1) Väestötaso 2) Ammattilaiset 3) Päättäjät Kehittämissuunnittelija Veli-Matti Saarinen.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
MORAALITEORIAT Luku 7  Ydinsisältö. Moraaliteoriat kokonaisnäkemyksiä hyvän elämän toteutumisesta osa käytännöllistä filosofiaa eli etiikkaa edustavat.
Kappaleet KooKooHuu2015. REKONSTRUKTIIVINEN muisti Mieli rakentaa muistikuvat  todellisista havainnoista  Pohjatiedoista  Ennakko-odotuksista.
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
Unelma hyvästä urheilusta
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Lukiolaisen itc.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Suunnistuksen kuivaharjoitus
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Lapsen näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan
Hermosolun rakenne ja toiminta
BIOLOGINEN NÄKÖKULMA TIEDONKÄSITTELYYN
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Keskustelua kannabiksesta
ELÄMÄNHALLINTA.
Kurssipäiväkirja Valokuvaus ja graafinen suunnittelu
Hermoston rakenne ja toiminta
Tervetuloa 187 päivää kestävälle matkalle!
HKV VOITTAMINEN JA VAATIMUSTASO
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ

Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
Motorinen kehittyminen
Suhteellisuusteoriaa
Skeema Aivojen otsalohkot osallistuvat toiminnanohjaukseen
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Uusia tuulia YLTin opetuksessa
NUORUUS PS2 LAJM.
Pelaajapolkujen nykytila
1. Mitä tiedonkäsittely on?
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
4. Aivojen rakenne ja toiminta
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
FYYSINEN Petra Suonio 2013.
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Silmäluomileikkaus Cityklinikka - silmäluomileikkaus
Vasun toteutuminen näkyväksi -huoltajat ja lapset arvioimassa Mervi Räty, varhaiskasvatuksen vastaava, KM.
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
CLT132 Tehtävät (viikko 7).
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
Terveiset Yö-ryhmästä
Köysi.
LASTEN EKG -AIHEITA TUTKIMUKSELLE
A2-kieli-info.
Iloa, innostusta ja kannustusta lapsiperheiden elintapoihin
TERVEYSTIETO 8 5. Ystävyydestä voimaa.
Luku 04 Psyykkinen toiminta on monitahoista.
Klikkaa alapalkista diaesitys auki ALOITA.
Move! ennakkotunti Tämä on pohja, jota voi muokata itselle ja ryhmälle sopivaksi. Itse olen vaihdellut kysymyksiä, lisännyt kuvia, lyhentänyt tekstejä.
OSAAMISKANSIO Nimi.
Miten tukea lasta vanhempien erossa? Eron edessä –ilta
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Mielipiteet lasten digitaalisesta pelaamisesta
Kaveritaidot.
Esityksen transkriptio:

Kpl 7

Mihin piirroksia voidaan käyttää?

Vapaa-aika Kehitysvaihe Älykkyys Käsietellään vaikeita aiheita Mielenterveys (perhekuva)

Iän karttuessa yksityiskohtien määrä piirroksissa lisääntyy. Kehityspsykologian professori Kaisa Aunola kertoo, että lasten ihmispiirrokset kehittyvät yleensä saman kaavan mukaan. ”Ensin lapset piirtävät pään ja siitä lähtevät alaraajat. Noin 3–4-vuotiaana lapsi piirtää ihmishahmolle silmät ja 5–6 vuoden ikäinen lapsi lisää kuviin myös kädet. Vartalo ilmestyy piirroksiin hieman myöhemmin”, Aunola kertoo. Iän karttuessa yksityiskohtien määrä piirroksissa lisääntyy. ”Viisivuotiaan lapsen odotetaan osaavan piirtää ihmishahmolle jo vähintään viisi osaa. Yleisimmin piirroksilta löytyy pää, jalat, kädet, silmät ja suu. Yksilölliset erot ovat kuitenkin suuria ja saman ikäiset lapset voivat piirtää hyvinkin eri tasoisesti ”Ihmispiirustuksen yksityiskohtaisuus korreloi jonkin verran älykkyyden kanssa. On kuitenkin erityisen tärkeää pitää mielessä, että tämä yhteys on suhteellisen pieni. Vain noin 10 prosenttia piirustusten yksityiskohtaisuudesta selittyy älykkyydellä

Skeema 2 3.7 Aivojen kehitys mahdollistaa monet motoriset taidot Ydinsisältö

Piirtämisen kehitysvaiheet https://www.youtube.com/watch?v=S5DbXvAcy 78

Skeema 2 3.7 Aivojen kehitys mahdollistaa monet motoriset taidot Ydinsisältö

Aivojen kehitys nopeuttaa tiedonkäsittelyä 2-vuotiaalla on paljon hermosolujen välisiä yhteyksiä leikki-iässä tiedonkäsittely, reagointi ja puhe nopeutuvat myelinisaation tuloksena vasen ja oikea aivopuolisko vastaavat osittain eri toiminnoista (= lateralisaatio) lapsuudessa ja nuoruudessa etenevä aivokurkiaisen kehittyminen edistää vasemman ja oikean aivopuoliskon välistä yhteistyötä Vasen kielellinen, oikea tunteellinen otsalohkojen etuosien kehitys mahdollistaa toiminnanohjauksen lisääntymisen → impulssikontrolli, harkinta Tunteiden ilmaisun vivahteikkuus lisääntyy limbisen järjestelmän kehityksen seurauksena-> mantelitumake (pelot)

Mitä motorisia taitoja opit lapsena (ainakin 5kpl) Mitä taitoja opit niistä? Minkä ikäisenä arvelet taidon onnistuneen?

Karkea- ja hienomotoriset taidot hioutuvat Karkeamotoriset taidot kehittyvät nopeasti aivojen kypsymisen ja harjoittelun myötä. - portaiden kiipeäminen 2-v., - kolmipyörällä ajo 3-v. - koppi pallosta 4-v. - puuhun kiipeäminen 5-v. - pyörällä ajo ilman apupyöriä 6-v.

Hienomotoristen taitojen kehitys: viivojen piirtäminen 2-v. yksinkertaisten muotojen jäljentäminen 3-v. maidon kaataminen läikyttämättä 4-v. ruuan paloittelu veitsellä 5-v. oman nimen kirjoittaminen 6-v.

Mikä on mielestäsi aikuisen tehtävä motoristen taitojen oppimisessa?

https://www.youtube.com/watch?v=E3YvzZMpol8