Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset Loppuseminaari 1.12.2015 Opetusneuvos, ammatillisen perus- ja aikuiskoulutusyksikön päällikkö Esa Karvinen
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma 2011–2015 Läpäisyn tehostamisohjelma pyrkii vähentämään ammatillisen koulutuksen keskeyttämistä ja parantamaan sen läpäisyastetta. Ohjelmaan on osallistunut valtakunnallisesti yli 30 hanketta. Yhteensä 16 milj. €. Hankkeita käynnissä 25 kpl, mukana 55 koulutuksen järjestäjää, 88 % ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärästä. Alueelliset levittämishankkeet käynnissä (4 kpl) vuonna 2015. Hankkeessa on tuotettu kattavasti laadullista ja määrällistä seurantatietoa ohjelman etenemisestä. Kaikki hankkeessa tuotettu tutkimus löytyy osoitteesta: http://www.lapaisy.fi/tutkimukset/
Eronneet koulutusaloittain
Perustutkintoja, joissa pienimmät eroprosentit
Perustutkinnot, joissa suurimmat eroprosentit
Eroprosentit koulutuksen järjestäjittäin
Eroprosentit eri ikäryhmissä
Läpäisy koulutusalan ja sukupuolen mukaan 2010–2013 Lähde: Ahola ym. Ammatillisen koulutuksen läpäisyohjelma. Turun yliopisto. 2015
Erityisopiskelijoiden keskeyttäminen yleisissä ammatillisissa oppilaitoksissa
Erityisopiskelijoiden eroprosentit koulutuksen järjestäjittäin
Opiskelijoiden näkemyksiä
Ryhmäyttäminen Opintojen organisointi Läpäisyä edistää Opettajat Laaja-alaisemmat koulutusvalinnat Työyhteisön hyvinvointi Työelämäyhteydet Varhainen puuttuminen poissaoloihin Digitaalisen oppimisen mahdollisuudet Ryhmäyttäminen Opintojen organisointi Opiskelija-asuntolat Yksilölliset opintopolut Joustavat siirtymät Luotsaaminen Huolenpito Alavalinnan ohjaus peruskoulussa
Yhteenvetoa tuloksista Seurannan tulokset osoittavat selkeitä kehittämiskohteita ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijoiden läpäisyn tehostamisessa. Vaikka osa koulutuksen järjestäjistä on onnistunut vähentämään keskeyttämistä hankkeen aikana, ovat järjestäjien ja tutkintojen väliset erot edelleen suuria. Tulokset kertovat siitä, että läpäisyä heikentävät rakenteelliset ja toimintaympäristöihin liittyvät ongelmat ovat säilyneet ennallaan. Seurantojen mukaan hankkeessa luotu erinomaisia käytäntöjä. Enemmistö järjestäjistä oli sitä mieltä, että hankkeen aikana keskeyttämisiä on saatu vähennettyä ja läpäisy on parantunut. Ohjelma on antanut mahdollisuuden kehittää uusia innovaatioita, jotka olisivat jääneet tavanomaisessa hanketoiminnassa syntymättä. Valtakunnallisen läpäisyohjelman tärkeä vaikutus on siinä, että läpäisy aiheena ja kehittämiskohteena on noussut esiin ja siihen panostetaan oppilaitoksen kaikilla tasoilla.
Miten tästä eteenpäin? Uudet tutkinnon perusteet, osaamisperusteisuus, asiakaslähtöisyys ja yksilölliset opintopolut – ovat oikeansuuntaisia muutoksia läpäisyn tehostamisen kannalta Opettajuuden muuttuminen Työelämäyhteyksien kehittäminen Rakenteellisia uudistuksia tarvitaan Rahoitusjärjestelmän muutoksella voidaan tehostaa läpäisyä