Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ajankohtaista ammatillisesta koulutuksesta Johtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen yksikkö 26.8.2010.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ajankohtaista ammatillisesta koulutuksesta Johtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen yksikkö 26.8.2010."— Esityksen transkriptio:

1 Ajankohtaista ammatillisesta koulutuksesta Johtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen yksikkö 26.8.2010

2 Esityksen teemoja Koulutuksen vetovoima ja opiskelijamäärät Toiminnan tuloksellisuuden ja tehokkuuden parantaminen Rakenteellinen kehittäminen – Ammattiopistostrategia Muut ajankohtaiset asiat

3 Ammatillisen koulutuksen tehtäväkenttä Ammattitaidon tuottaminen ja osaamistarpeisiin vastaaminen –ammatillinen perusosaaminen ja työelämän edellyttämä ammattipätevyys työelämään siirtyville, työelämässä oleville kouluttamattomille ja ammatinvaihtajille –ammattiosaamisen uudistaminen, syventäminen ja uudelleensuuntaaminen – työssäolevat, työttömät, työvoiman ulkopuolella olevat –työelämän alakohtaisiin ja alueellisiin tarpeisiin vastaavat koulutuspalvelut Elinikäisen oppimisen mahdollistaminen –ammattiosaamisen hankkiminen, uudistaminen ja syventäminen läpi työuran –työmarkkinoiden muutoksiin vastaaminen –jatko-opintomahdollisuudet Yksilöllistyviin koulutustarpeisiin vastaaminen –oppijoiden kirjo kasvaa: ammatilliset huippuosaajat erityisopiskelijat, työmarkkinoille tulevat työuran loppupäässä olevat –aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen - henkilökohtaistaminen Työelämän palvelu- ja kehittämistehtävät –yritysten ja työpaikkojen osaamisen, kilpailukyvyn ja innovaatiotoiminnan vahvistaminen –aluekehitysrooli Laajan yhteiskunnallisen vastuun kantaminen –Osallisuuden vahvistaminen - syrjäytymisen ehkäiseminen –koko ikäluokan koulutustavoite –tasa-arvo, oikeudenmukaisuus

4 Ammatillisen koulutuksen vetovoima Kevään 2010 yhteishaussa hakijoita yhteensä noin 100 500 (+ 5000 v. 2009) –perusopetuksen päättäneistä noin 98 % haki yhteishaussa –Koulutuspaikkoja tarjottiin haettavaksi n. 88 400 (ammatillinen n. 48 300) Kevään yhteishaussa hakeneista 78 166 (77,8 %) sai koulutuspaikan syksyllä 2010 alkavaan koulutukseen Yhteishaussa 9-luokan päättäneistä valittiin 57 748 eli noin 90,4 % –Lukiokoulutukseen valittiin n. 95,9 % sinne hakeneista –ammatilliseen koulutukseen valittiin n. 84,8 %. –Kevään yhteishaussa jäi valitsematta 6145 tänä vuonna 9-luokan päättänyttä (9,6%).

5 Ammatillisen koulutuksen vetovoima Ammatillisen koulutuksen vetovoima kasvanut edelleen –ammatilliseen koulutukseen ensisijaisena haki noin 67 200 ( + 5000) joista 9 lk:n päättäneitä n. 32 160 –Ammatilliseen koulutukseen hakeneista ensisijaisista hakijoista 69,2 % (46 542) sai kevään yhteishaussa koulutuspaikan –Valitsematta jäi noin 20 720 hakijaa Täydennyshaussa ammatilliseen koulutukseen ensisijaisesti hakeneita oli 6600 –näistä perusopetuksen päättäneitä oli 1860 –koulutuspaikkoja asetettiin tarjolle 4825 –opiskelijapaikan sai 3100 –näistä perusopetuksen päättäneitä n. 940 Yhteishaussa hakeneista perusopetuksen päättäneistä tällä hetkellä (12.8. tilanne) ilman koulutuspaikkaa on noin 700 –lisähaut edelleen käynnissä – lopullinen tilanne selviää syys-lokakuun aikana

6 Ammatillisen koulutuksen vetovoima

7 Ammatillisen koulutuksen opiskelijamäärälisäykset Vuoden 2010 I ja III lisätalousarvioissa ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamääriä lisättiin noin 2750 opiskelijalla (päätökset tehtiin kesäkuussa) –Lisäyksestä noin 1000 paikkaa suunnattiin ammattistarttikoulutusta järjestävien koulutuksen järjestäjien opiskelijamäärän lisäämiseen –1 750 opiskelijapaikan lisäyksen tavoitteena nuorten koulutukseen pääsyn edistäminen, nuorisotyöttömyyden alentaminen ja syrjäytymiskehityksen ehkäiseminen –Lisäksi tavoitteena on työttömien tai työttömyysuhan alaisten aikuisten koulutusmahdollisuuksien turvaaminen –Lisäykset ovat määräaikaisia –Vuoden 2011 talousarviossa esitetty vielä n. 500 paikan lisäys Oppisopimusmuotoisen ammatillisen lisäkoulutuksen opiskelijamääriä lisättiin vuoden 2009 LTA:ssa sekä vuoden 2010 TA:ssa ja I LTA:ssa yhteensä noin 2200 paikalla –Vuoden 2010 oppisopimusten enimmäismäärä noin 29400

8 Toiminnan tuloksellisuus ja tehokkuus Ammatillisen koulutuksen tehokkuuteen ja tuloksellisuuteen kohdistuu kasvavia paineita –tutkinnon suorittaneiden työllistyminen ja jatko-opintoihin sijoittuminen –koulutuksen keskeyttäminen –koulutuksen läpäisy Tavoitteena tehostaa ammatillisen koulutuksen vaikuttavuutta ja tehokkuutta –tuloksellisuusrahoituksen kehittäminen –läpäisyn tehostamisohjelma –ammatillisen koulutuksen laatustrategia

9 Toiminnan tuloksellisuus ja tehokkuus Ammatillisen peruskoulutuksen tuloksellisuusrahoituksen osuutta laajennetaan vuoden 2011 alusta lukien –tuloksellisuuden perusteella jaettavan rahoituksen osuutta kasvatetaan nykyisesti 2 prosentista 3:een prosenttiin yksikköhintojen laskennassa käytettävien kokonaiskustannusten määrästä –tuloksellisuuden perusteella jaettavan rahoituksen määrä kasvaa nykyisestä 26 miljoonasta eurosta noin 40 miljoonaan euroon –tuloksellisuusrahoitusta saavien koulutuksen järjestäjien joukkoa laajennetaan (tulosrahoitusta nykyisen 2/3:n sijaan 4/5 tulosrahoituksen piiriin kuuluvalle koulutuksen järjestäjälle) –tulosrahoituksen mittarit uudistetaan Ammatillisen lisäkoulutuksen tulosrahoitus otettiin käyttöön vuoden 2010 alusta –tuloksellisuuden perusteella jaetaan 3 % yksikköhintarahoituksesta

10 Uusi vaikuttavuusmittari RYHMÄKUVAUS O1. Tutkinnon suorittanut ja työllinen Suorittanut toisen asteen ammatillisen koulutuksen tutkinnon 9.2004–12.2007 välisenä aikana ja on työllinen vuoden 2007 viimeisellä viikolla O2. Tutkinnon suorittanut ja jatko-opiskelu Suorittanut toisen asteen ammatillisen koulutuksen tutkinnon 9.2004–12.2007 välisenä aikana ja on suorittamassa sitä korkeampaa tutkintoa 20.9.2007 tai suorittanut sitä korkeamman tutkinnon 9.2004–12.2007 välisenä aikana O3. Muu tutkinnon suorittanut Suorittanut toisen asteen ammatillisen koulutuksen tutkinnon 9.2004–12.2007 välisenä aikana, mutta ei ole suorittamassa/suorittanut sitä korkeampaa tutkintoa eikä ole työllinen vuoden 2007 viimeisellä viikolla O4. Ei suorittanut tutkintoa, mutta ei työtön Ei ole suorittanut toisen asteen ammatillisen koulutuksen tutkintoa 9.2004–12.2007 välisenä aikana, mutta on työllinen vuoden 2007 viimeisellä viikolla tai suorittamassa jotakin tutkintoa 20.9.2007 tai suorittanut sitä korkeamman tutkinnon 9.2004– 12.2007 välisenä aikana O5. Muu ei tutkinnon suorittanut Ei ole suorittanut toisen asteen ammatillisen koulutuksen tutkintoa 9.2004–12.2007 välisenä aikana eikä ole suorittanut/ suorittamassa mitään tutkintoa eikä ole työllinen vuoden 2007 viimeisellä viikolla

11 Toiminnan tuloksellisuus ja tehokkuus Tarkoituksena käynnistää ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma (TAE 2011) –opiskeluprosessin tukeminen –keskeyttämisen vähentäminen –yhteisesti kehitetyt toimintamallit Sähköisten hakujärjestelmien uudistaminen (SADe-ohjelma) –yhtenäinen kokonaisuus, joka kattaa sekä yhteishaun että sen ulkopuolisen koulutuksen –kattaa kaikki koulutusasteet –palvelut räätälöidään kohderyhmien tarpeiden mukaisesti Ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijaksi ottamisen perusteiden uudistaminen –mahdollisuudet edistää perusopetuksen päättäneiden ja vailla ammatillista tutkintoa olevien koulutukseen pääsyä Ammatillisten tutkintojen kehittäminen –joustavuus –yksilöllisemmin rakennettavat opintopolut

12 Järjestäjäverkon rakenteellinen kehittäminen Ammatillisen koulutuksen järjestäjiä 1.1.2010 lukien 144 –18 kuntajärjestäjää, 46 kuntayhtymää, 89 yksityistä ja valtio Rakenteellista kehittämistä on edistetty vauhditushankkeella –vapaaehtoisuus ja vuorovaikutteisuus –taloudelliset kannusteet –järjestämislupatoimet Tällä hetkellä enää 3-4 kuntajärjestäjää ja 1-2 kuntayhtymäjärjestäjä eivät vielä täyttäisi PARAS- lainsäädännön väestöpohjavaatimusta. Ammattiopistostrategian toimeenpano on edennyt hyvin, mutta rakenteellisen kehittämisen toimia on tarve tehostaa edelleen Rakenteellisen kehittämisen ohella painopistettä tulee suunnata toiminnan kehittämiseen: –kootut voimavarat saatava hyödynnettyä tehokkaasti –toimintamuotojen asiakaslähtöisyys ja joustavuus lähtökohdaksi –resurssien kohdentaminen ydintehtäviin eli osaamisen kehittämisen prosesseihin ja asiakaslähtöisiin toimintamalleihin –hallinnon virtaviivaistaminen –laadunhallinta osaksi jokapäiväistä toimintaa OKM:N uudet suositukset vuoden 2010 lopulla

13 Ammatillinen koulutus 2010  OKM:n tulevaisuuskatsauksen valmistelu  Ammattiopistostrategia –vauhdittamishankkeen jatkaminen –uudet suositukset 2010 lopulla  Osaamis- ja työvoimatarpeisiin vastaava ammatillinen koulutus –koulutuspalvelujen suuntaaminen työvoimatarpeen mukaisesti –koulutuksen työelämävastaavuuden lisääminen: perustutkintojen uusien perusteiden käyttöönotto ja tutkintojärjestelmän kehittäminen (TUTKE) –koulutuksen ja työelämän yhteistyön vahvistaminen: työpaikalla tapahtuva opiskelun uusi suositus –erityisopetuksen strategian uudistaminen  Vahva taloudellinen perusta tulokselliselle toiminnalle ja pitkäjänteiselle kehittämiselle –peruskoulutuksen tulosrahoituksen käyttöönotto –lisäkoulutuksen tulosrahoituksen kehittäminen –oppisopimuskoulutuksen rahoitustyöryhmä  Elinikäisen oppimisen vahvistaminen –AKKU- toimeenpano –EQF, TUTKE

14 Ammatillinen koulutus 2010 Laadun ja vaikuttavuuden jatkuva parantaminen –laatustrategian valmistelu –oppisopimuskoulutuksen laatutyöryhmä –oppimistulosten seurantajärjestelmän kehittäminen Koulutusjärjestelmän toiminnan tehostaminen –läpäisyn tehostamisohjelman valmistelu –opiskelijaksi ottamisen perusteiden muutokset –opiskelijahuoltoa koskevan lain uudistaminen –tyky-passi Sähköinen asiointi –SADe-oppijan verkkopalvelukokonaisuuden esiselvitys –järjestämislupasäätelyn sähköistäminen Opetushenkilöstö –kelpoisuusvaatimusten tarkistukset –OSAAVA-ohjelma EU-yhteistyön syventäminen –Kööpenhaminan prosessi – Brüggen kommunikea –ECVET


Lataa ppt "Ajankohtaista ammatillisesta koulutuksesta Johtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen yksikkö 26.8.2010."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google