Nimi: Taru Tuominen Luokka: 7B Päivämäärä:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen
Advertisements

Unen määrä ja laatu Tuomas Saarela 3D.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Syömisen hallinta - käyttäytymisketju vihje tunteet ajatuksia valinta.
JUOKSUA HARRASTAVAN RAVITSEMUS
Terveelliset elämäntavat
Kohti puolimaratonia! THE GRIND
PELIMIEHEN HARJOITUSPÄIVÄKIRJA BJRS 02 WHITE Kesä 2014.
Syöpäpotilaan ravitsemus
Kilpailu- ja turnausmatkojen ateriarytmi, Välipalat ja Tuoteselosteet
Terveystieto 7.
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
Lasten ja nuorten urheiluharrastus
Ravinto nuoren urheilijan harjoittelussa
Urheilevan nuoren ravitsemus
Ka-Ki D98 PÄIVÄKIRJA KESÄ TERVEHDYS PELIMIES! Jääkiekko on nopea peli, jossa tarvitaan monipuolisia taitoja. On tärkeätä että liikut myös kesällä.
Uni ja lepo -yleistä Ihminen nukkuu noin 1/3 elämästään.
Täytä harjoituspäiväkirjaa päivittäin (lepo/ravinto/liikunta) valmentajiesi ja alla olevien ohjeiden mukaan. Kirjan alussa on ravintoon ja lepoon liittyviä.
Hyvän ateriarytmin sovittaminen harjoitusrytmiin © Sanni Virta ja Liisa-Maija Rautio.
Mitä välipalaksi? Tavoitteet: Pohtia omia välipalatottumuksia ja vaihtaa ajatuksia muiden kanssa. Ymmärtää, millainen on hyvä välipala. Oppia itse valmistamaan.
8. LIIKUNTA EDISTÄÄ TERVEYTTÄ TERVEYSTIETO 7. Pienryhmässä Kirjoittakaa (yksi asia per lappu, niin monta lappua kuin keksitte) Vihreälle lapulle liikunnan.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Pysy hyvässä työvireessä TOUKOKUU. ISTOCK Jätteenkuljettajat tuntevat väsymystä työpäivän aikana Näin jäteautonkuljettajat vastasivat kyselyssä ”Improving.
5. RUOKAA TERVEYDEKSI TERVEYSTIETO 7. RAVINNON VAIKUTUS IHMISEN TERVEYTEEN PSYYKKINEN TERVEYS ??? FYYSINEN TERVEYS ??? SOSIAALINEN TERVEYS ???
Copyright © 2007 Wellou.fi 1 Woimakello. Copyright © 2007 Wellou.fi 2 Woimakello  Woimakello kertoo millainen on hyvä päivän ateriarytmi  Woimakellon.
Lapin yläkouluakatemia Ravitsemus © Sanni Virta ja Liisa-Maija Rautio.
Ruokakolmio Nuoren ravinto Juomat eivät pidä nälkää kuten kiinteä ruoka, ja sokeroituina niissä on yleensä paljon energiaa. Sokeriset juomat vaurioittavat.
11. UNI JA LEPO Terveystieto 7.
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
T ERVEELLINEN LIIKUNTA Hurtig gnedtomovewww.youtube.com/user/wearedesi gnedtomove.
RAVINTO. Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukainen ruoka edistää terveyttä. Runsasta ja vaihtelevaa kasvisten syöntiä suositellaan ja kovan rasvan, suolan.
Pysy hyvässä työvireessä
Urheilijan syöminen ja energiatankkaus
Nimi:tuomas Luokka: 7b Päivämäärä:
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
Nuoren urheilijan ravitsemus
RAVINNON MERKITYS KIEKKOJUNNULLE(1
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
LIIKUNTA JA TERVEYS.
Nimi: Oskari Valo Luokka:7b Päivämäärä:
Liikunta+ravinto.
Liikutaan.
UNI JA LEPO.
Ravinto ja liikunta Urheilijan tai terveysliikuntaa harrastavan ihmisen haaste ravinnossa on löytää ruokavalioon sopiva energian määrä.
Vanhempien rooli lapsen harrastuksessa
Nimi: Neea Marttiin Luokka: 7B Päivämäärä:
Nimi: Aino-Lotta Vuori Luokka: 7B Päivämäärä:
Nimi: Luokka: Päivämäärä:
Nimi: Elsa Lindholm Luokka: 7B Päivämäärä:
Pingu Poissa kotoa.
Ruokailuun sekä painon seurantaan ja laihtumisen ehkäisemiseen tulee kiinnittää huomiota jo sairauden alkuvaiheista lähtien Alussa ruokahalun laskemisen.
Nimi: Netta Luokka: 7B Päivämäärä:
Ruokaoppia.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

Nimi: Taru Tuominen Luokka: 7B Päivämäärä: 28.11.2016 Minun arkeni Nimi: Taru Tuominen Luokka: 7B Päivämäärä: 28.11.2016 Nimi, luokka, päivämäärä Tallenna työ omalla nimelläsi >> terveystieto 7d kansioon

Tutkimuksen sisältö Tutkimuksen tavoite Kuvaus tutkimushenkilöstä Tutkimuksen kohteena elintavat: Arkirytmi Ravitsemus Liikkuminen Uni Johtopäätökset: suositukset Elintapojen vaikutukset sosiaaliseen, psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen Jätä nämä tällaisiksi.

Tutkimuksen tavoite Tutkimuksessa selvitetään, Millaiset elintavat tutkimushenkilöllä on? Miten elintavat vaikuttavat tutkimushenkilön fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin? Jätä nämä tällaisiksi.

Kuvaus tutkimushenkilöstä Tutkimushenkilönä on 13-vuotias tyttö Ryttylästä. Hän käy Pohjolanrinteen koulua maanantaista perjantaihin. Koulupäivät kestävät keskimäärin 7 tuntia. Vapaa- aikanaan hän tekee mitä huvittaa. Kirjoita itsestäsi kuvaus.

Tutkimuksen kohteena elintavat

1. Arkirytmi Herä-tys 6.00 ja aamiai-nen 6.20 Koulu alkaa klo 8:05 Lounas 10:50 Koulu loppuu 14:05 Päivälli-nen 18.00 Läksy-jen teko 15:10-15.15 Kävely treenei-hin 16:30-16:55 Treenit16.00-17.40 Kävely treenei-stä 17.40-17.50 Iltapala 21.00 Tv:n katselu ja puhelimella 17.50-22.00 Ham-paiden pesu ja nukku-maan klo22.00

Arkirytmin analysointi Koehenkilö nukkuu päivässä noin 7,7 tuntia. Koulutyöhön ja läksyihin hän käyttää noin 6 tuntia ja 15 minuuttia päivässä. Syömiseen hänellä kuluu noin 95 minuuttia päivässä. Hän liikkuu noin tunnin ja 30 minuuttia. Ja ruutu aikaa koehenkilöllä on noin 2 tuntia. Esimerkki: Tutkimushenkilö käytti aikaa lepoon n. 9 tuntia päivässä, koulutyöhön ja läksyihin n. 7 tuntia, syömiseen kului n. 1, liikkumiseen n. 2 tuntia päivässä ja ruutuaikaa hänellä oli noin 2 tuntia. Kyseisen päivän rytmi kuvaa tutkimushenkilön päivärytmiä hyvin / huonosti. Jos huonosti niin, miten se poikkeaa tavallisesta rytmistä? Tässä esimerkissä ruutuaika on merkitty vain päivän loppuun, mutta tutkimushenkilö on käyttänyt päivän mittaan puhelintaan ja yhdellä oppitunnilla hän käytti myös tablettia. Ruutuaika on siis selkeästi yli 2 tuntia. Tutkimushenkilön ruutuaika ylitti suositukset. Tutkimushenkilö kokee, että hänellä on selkeä / ei ole selkeä arkirytmi ja hänen sisäinen kello rytmittää/ei rytmitä hyvin arkea. Koulunkäynnin lisäksi sosiaalista terveyttä vahvistivat liikuntaharrastukset. Fyysistä terveyttä vahvistivat lenkit ja treenit. Psyykkistä terveyttä vahvisti säännöllinen rytmi ja liikunnasta sekä koulutyön onnistumisen tunteet. Tutkimushenkilö voisi tehdä arkirytmiinsä seuraavia parannuksia: vähentää ruutuaikaa.

2. Ravitsemus Aika Ruoka Kcal 6:50 Aamupala Kaurapuuroa Kahvia (2 kuppia) Banaani Vettä 328 2 5 10:50 Lounas Jauhelihakeitto Maito (laktoositon, iso lasi) Ruisleipä ja juusto 212 158 54 +13 16:05 Päivällinen Kaalilaatikko Maito Kahvi 290 1 19:30 Iltapala Profeel ,rahka Ruisleipä ja kinkku 153 54+34 Yhteensä 1030 MUOKKAA TÄHÄN SINUN OMASTA RAVINTOPÄIVÄKIRJASTASI; Mene finelli.fi ja lisää yhden päivän osalta kaikki syömäsi ruoan. Tee esimerkin mukainen taulukko, johon kirjoitat kunkin ruuan ja siitä tulleet kalorit. Klikkaa finelli.fi sivulla oikeasta yläreunasta>> anna vertailuryhmän tiedot. Laita siihen ikäsi ja sukupuolesi. Seuraavalle sivulla on tehty vertailu sinun ja sinun ikäisesi ravintosuosituksista.

Ravitsemuksen analysointi Kerro tällä sivulla huomioita ravitsemuksestasi suhteessa suosituksiin. - Saatko riittävästi rasvaa, hiilareita, proteiineja? - Saatko tarpeeksi energiaa? Esimerkiksi: Tutkimushenkilö ei selvästikään saa tarpeeksi energiaa. Hiilihydraatteja hän saa 20 % alle suosituksen. Rasvaa 25 % alle suosituksen. Proteiineja 15 % yli suosituksen. Selvästi myös ateriaväli lounaan ja päivällisen välissä on liian pitkä, yli 4 tuntia. Tässä välissä voisi syödä esimerkiksi välipalan.

Liikkuminen Muokkaa omasta liikkumispäiväkirjastasi: Treenit Jalkapallo treenit 1,5 tuntia  Matkat Pyöräilyä kouluun ja koulusta kotiin. 20min / suunta / Muokkaa omasta liikkumispäiväkirjastasi: Laske yhteen matkat, treenit jne? Merkitse suorituksesi perään fiilis.

Liikkumisen analysointi Pohdi, miten liikkuminen sijoittui päivän mittaan? Täyttyivätkö liikuntasuositukset? Kuvasiko tämä hyvin tutkimushenkilön liikkumista vai onko liikkuminen tavallisesti erilaista? Monipuolisempaa, vähemmän, enemmän….? Esimerkiksi: Tutkimushenkilö liikkui päivän aikana keskimäärin 2 tuntia. Koulumatkat hän pyöräili ja niihin kului noin 40 minuuttia päivässä. Treeneihin meni noin 1,5 tuntia päivässä. Liikkuminen tapahtui ennen koulua ja koulun jälkeen. Koulupäivän aikana tutkimushenkilö liikkui vähän. Tutkimushenkilö liikkui liikuntasuosituksen mukaisesti yli 1,5 tuntia /päivä.

Uni Nukkumaanmenoaika 21:00 Heräämisaika 5:50 Unta yhteensä 8h 50min Merkitse nukkumaanmenoaikasi, heräämisaikasi, kuinka paljon unta yhteensä.

Unen analysointi Laske kuinka paljon keskimäärin oli nukuttu yössä? Täyttyykö suositukset? Oliko henkilö väsynyt heräessään? Mitä syitä myöhäiselle nukkumaanmenolle oli? Esimerkiksi: Tutkimushenkilö nukkui keskimäärin 8 tuntia yhdessä, mikä on vähemmän kuin 9-10 tuntia, joka on unentarve murrosikäisillä nuorilla. Tutkimushenkilö oli myös usein väsynyt herättyään, mikä vahvistaa sitä väitettä, että uni tulisi olla pidempi. Iltoina, jolloin nukkumaanmeno on viivästynyt tutkimushenkilön harjoitukset olivat liian myöhään tai hän oli puhelimella liian pitkään.

Johtopäätökset: suositukset Tee tälle sivulle suosituksia tutkimushenkilöiden elintapojen kohentamiseen: Arkirytmiä… Ravitsemusta… Liikkumista… Unta… Esimeriksi: Arkirytmi vaikutti säännölliseltä, mutta ruutuaikaa tulisi vähentää. Tutkimushenkilö voisi lisätä ruuan määrää, erityisesti hiilihydraattien ja rasvan määrää. Aterioiden määrää voisi lisätä esimerkiksi 1-2 välipalalla, jotta ateriaväli ei olisi niin pitkä. Tutkimushenkilö voisi liikkua hieman monipuolisemmin treenien ja pyöräilyn lisäksi. Esimerkiksi koulupäivän aikana kävelemällä välitunnilla. Tutkimushenkilön tulisi aikaistaa nukkumaanmenoa ja vähentää puhelimella olemista ennen nukkumaanmenoa, jotta aivojen luontainen melatoniini erittyy riittävästi.

Elintapojen vaikutukset sosiaaliseen, psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen Myönteiset vaikutukset Terveyttä heikentävät vaikutukset Sosiaalinen terveys: Psyykkinen terveys: Fyysinen terveys: Miten tutkimushenkilön elintavat vaikuttavat myönteisesti tutkimushenkilön terveyteen? Jos tutkimushenkilö ei paranna elintapojaan suosituksen mukaisesti, miten hänen elintapansa voi heikentää hänen terveyttään? Esimerkiksi: Myönteisiä vaikutuksia: Sosiaalinen terveys….. Psyykkinen terveys….. Fyysinen terveys….. Terveyttä heikentävät vaikutukset: Unettomuus ja väsymys voi lisääntyä. Kasvu ja kehitys heikentyä, jos ei syö riittävästi ja monipuolisesti….