ePortfolio ohjauksen apuvälineenä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan.
Advertisements

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
RIKASTAMO Sinun urasi Klondike? Haluatko jo ulos luokkahuoneesta?
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Haukiranta MultiTalent Consulting Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa Täydennyskoulutus Haukirannan kuntayhtymä.
Tutkintosuoritusten arviointi
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
osana opiskelijan PLE:tä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Opintojen ohjauksen organisointi
Työssäoppiminen eli TOP
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Tiptop – product visio Mats Lindstedt, Lauri Stigell, Petri Heinonen.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ritva Kareketo kouluttaja
Ops 2016 ja arviointi.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Ilona Laakkonen, Student Life ePortfolio työnhaun apuvälineenä.
YPE-opinnot Ilona Laakkonen Student Life ePortfolio: suorituksista osaamiseen.
EPORTFOLIO JA OMAN OSAAMISEN TUNNISTAMINEN Ilona Laakkonen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life ePortfolio.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
EPORTFOLIO - TILANNEKATSAUS MIKSI EPORTFOLIO? ePortfolio tarjoaa väljän, mutta ohjaavan rakenteen osaamisen kokoamiselle, tunnistamiselle, kehittämiselle.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
HOPS-ohjausta kehittämässä JY:ssä
Ainetyöryhmien työn aloitus
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
HUIPPU Elokuu 2017.
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Tervetuloa Innokylään
Nopolan koulu Opettajien veso
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
Saimaan ammattiopisto Sampo
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Hanke
209:my ois Otetaan koko Savonian opintosuunnitelmassa käyttöön toimintatapa, jossa opiskelija rakentaa itselleen oman virtuaalisen OIS-ympäristönsä. Se.
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

ePortfolio ohjauksen apuvälineenä Ilona Laakkonen Strateginen kehittäminen/Student Life

Miksi ePortfolio? ePortfolio tarjoaa väljän, mutta ohjaavan rakenteen tälle prosessille! Oppimisen ympäristö, jossa keskiössä oppija.

ePortfolio ohjauksessa Tukee osaamisen ja asiantuntijuuden pitkäjänteistä kehittämistä Tarjoaa rakenteen työelämäorientaation jäsentämiselle Kokoaa eri elämänalueilta peräisin olevan osaamisen samaan paikkaan kokonaisuudeksi, jota tarkastella Auttaa hahmottamaan osaamisen kehittämistä jatkumona ja suhteessa työelämätavoitteisiin Mahdollistaa osaamisesta ja aiemmista opinto- ja työkokemuksista kertomisen kerrosteisesti, rakenteisesti ja tarinana: mistä tulen, minne olen menossa, missä olen nyt, mikä kertoo osaamisestani Toimii hyvin sekä yksilö- että vertaistyöskentelyn pohjana: tekee näkyväksi sellaista, johon on vaikea päästä käsiksi

Työelämäosaaminen rakentuu koko opintojen ajan 4 Kerro osaamisestasi työnantajalle näyteportfolion avulla Käytä osaamismatriisia opintojesi suunnittelun apuvälineenä 3 Lähtötilanne: laaja-alainen koonti osaamisesta ja kokemuksesta Prosessi: osaamisen täydentämisen tarpeet ja opintojen suunnittelu Tavoite: työelämässä tarvittava osaaminen Tallenna työ-, opiskelu- ja harrastushistoriasi työportfolioon 1 Pohdi työelämätavoitteitasi ja tarvitsemaasi työelämäosaamista Osaaminen-välilehdellä 2

Esimerkki 1: kandiportfolio tai asiantuntijuusportfolio Vertaistyöskentely, oppijalähtöisyys, vuorovaikutus, palaute, arviointi Osaamisen kokoaminen ja tunnistaminen 1.vuosi Osaamisen kehittäminen ja tavoitteiden jäsentyminen 2. vuosi Osaamisen näkyväksi tekeminen 3. vuosi Ohjaus, hopsaus Ura- ja työelämäopinnot, asiantuntijuuskurssit, alumnitapaamiset

Esimerkki 2: Jatko-opiskelijan ePortfolio Opiskelija voi koota jatko-opintonsa ja suorituksensa portfolioonsa ensimmäisestä vuodesta alkaen: seuranta Mahdollisuus tehdä näkyväksi tieteellistä toimintaa, tutkimusaiheeseen liittyvää opetusta, koulutusta, muuta asiantuntijuuteen liittyvää Tavoitteenasettelu esim. tulevalle vuodelle Sekä yleisen työelämäosaamisen kehittymisen seuranta että esimerkiksi tutkijan taitojen erittely osaamismatriisissa Näyteportfolio ikkunana ohjaajalle: kaikki dokumentit yhden linkin päässä

Pilottien jälkeen ePortfolion käyttöä laajennetaan hyvien pilottikokemusten ja opiskelijoiden toiveiden sekä koulutusneuvoston suositusten perusteella. Student Life tarjoaa apua ePortfolio-työskentelyn suunnitteluun ja käyttöönottoon: vierailut yksiköissä, räätälöidyt koulutukset – kysy. Student Lifen sivuilla myös materiaalipankki työkentelyn tueksi.

Lisää tietoa Student Lifen sivut jyu.fi/studentlife/eportfolio Ota yhteyttä ilona.laakkonen@jyu.fi