Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elämänkatsomustieto tutuksi
Advertisements

Elämänkatsomustieto tutuksi
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnon materiaalit ja uusi OPS
Oppiaine-kokonaisuus
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET LOPS 2015 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
1. Luento 1. Mitä elämänkatsomustieto on? 2. Elämänkatsomustiedon tavoitteista ja sisältöalueista.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssi, viimeinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET POPS 2014 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustieto tutuksi
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET LOPS 2015 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
ET LOPS 2015 Eero Salmenkivi Kasvatustieteellinen tiedekunta.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
ET OPS 2014 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Mikä on elämänkatsomus?
Luku- ja tenttivihjeet 2015_3
Mikä on elämänkatsomus?
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Mikä on elämänkatsomus?
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia Eero Salmenkivi

Aihepiirit Elämän- ja maailmankatsomus sekä katsomusopetus ET:n historia ja luonne Uskonnon ja omantunnon vapaus sekä säädökset ET:n OPS:n ydin Didaktiset lähtökohdat Didaktiset haasteet

Katsomus Mitä on elämän- ja maailmankatsomus? Katsomusopetuksen luonne Katsomuksellinen yleissivistys

ET:n luonne ET:n historia ET:n identiteetti: uskontokuntiin kuulumattomien oppiaine → kaksoisluonne (neutraalius ja uskonnottomuus) Neutraalius lähtökohtana kansainvälisesti hyväksytyt arvot Uskonnottomuus uskonnottomuuden piirteitä ET:n kenttä

Uskonnon ja omantunnon vapaus Säädökset, jotka säätelevät uskonnonvapautta ja katsomusopetuksen järjestämistä koulussa Uskonnonvapauden käytännön toteutuminen koulussa

ET:n OPS POPS 2014:n rakenne: 1–2, 3–6 ja 7–9 sekä laaja-alainen osaaminen. OPS:n yleissuunta vuorovaikutustaidoista (kulttuuri)tiedollisempaan suuntaan, etiikka ja ajatteluntaidot jatkuvana punaisena lankana. Tavoitejatkumot (?) Sisältöjatkumot erit. 1–2 & 3–6 vs. 7–9 LOPS 2015 ja etiikan siirto filosofiaan

Didaktiikka Ei opeteta yhtä katsomusta Lähteminen lapsesta Filosofiaa lapsille Keskustelu yleismenetelmänä monipuolisuus erilaisten keskustelujen vetäminen

Didaktiset haasteet Katsomusopetus (oman kasvun opetus) esim. suhde koteihin Eettinen ja moraalikasvatus esim. asenteiden muutos Ihmisoikeuskasvatus olennainen osa ET:n moraalikasvatusta esim. ET:n IO-kytkennät Kestävää kehitystä edistävä kasvatus esim. kysymys kaksinaismoraalista Kulttuuri- ja identiteettikasvatus Esim. kysymys kulttuurifundamentalismin välttämisestä