Sosiaalityön opetus, tutkimus ja kehittäminen terveydenhuollon moniammatillisessa työympäristössä Anni Vanhala Johtava sosiaalityöntekijä Tampereen yliopistollinen sairaala Opetus- ja tutkimusklinikka tapaaminen Helsinki 21.1.11
Opetuksen ja yhteistyön muodot TAYS:ssa Sopimus Tay TAYS v:sta 1998 käytännön opetus/ harjoittelu 6-8 opisk./v. Opinnäytetyöt; sekä gradut että lis.työt Kehittämishankkeet; esim. nuorisopsyk. 2009 työelämälähtöisyys alk. 2010 tutustumiskäynnit, seminaarit, kv. vaihto-opiskelijat ja –opettajat moniammatillinen klinikkaopetus (kuntoutus) Luentosarja terveyssosiaalityöstä alk. 2006; sosiaalityöntekijät luennoijina käytännön opettajien kouluttaminen, esim. hyvän ohjauksen malli, Pikassos hanke
Moniammatillisuuden kehys yliopistosairaalan rooli; tutkimus- ja opetus tieteenalojen erilaisuus; neuvottelu yhteisestä ymmärryksestä ja keinoista vs. palvelujen vaikuttavuus moniammatillisuus tunnustettu laatutekijä esim. kuntoutustyössä ammattialojen hierarkia; lääkärijohteisuus, tutkimuksessa kvantitatiivinen lähestymistapa vs. sosiaalityön laadullinen valtavirta ammatillisen identiteetin kypsyminen ja vahvistuminen opiskelijoilla harjoittelun aikana ja sosiaalityöntekijöillä opettajana/ mentorina
Kehittämisen alueita moniammatillisen opetuksen vahvistaminen; ilmiöperusteinen esim. kuntoutus- ja mielenterveyskysymyksissä käytäntöä palvelevan tutkimustyön vahvistamien; tutkimusstrategia ja tutkimusryhmät sosiaalityöntekijä-käytännön opettaja/ tutkijavakanssit opinnäytetyön tarkastusprosessiin käytännön sosiaalityöntekijät mukaan (sisältökysymykset)?
Käytäntölähtöisen tutkimuksen vahvistaminen asiakasnäkökulman selvittäminen palveluissa (vaikuttavuus!) rajapinnat (erit. terveyspalveluissa) työmenetelmät ja sisällöt tarkasteluun (vaikuttavuus) tutkimuksen tavoite ottaa kantaa työn tekemisen sisältöihin ja menetelmiin ja ohjaa työskentelyä kehittymään oikeaan suuntaan