SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Duodecimin ratkaisut terveyden ylläpitoon
Mikä vaikuttaa asiakkaiden lojaalisuuteen? Add Value - Asiakaspaneelit Autamme sinua rakentamaan vahvoja asiakassuhteita.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Katso Aitolasta lisää:
Eeva-Leena Aittoniemi
Kasvatustyön suunnittelu ja toteutus (ryhmissä)
7 Terveyden tutkiminen.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Palautetaidot ja opponointi
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Poikolan kognitio-projekti Anne, Helena ja Kristiina Syksy-kevät
Validiteetti ja reliabiliteetti
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
ROT Lukkareiden teko alkaa 7.4. oman koulun tarjottimelle. Muille kouluille ilmoittaudutaan opon kautta wilma-viestillä tai varaamalla.
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
8. LIIKUNTA EDISTÄÄ TERVEYTTÄ TERVEYSTIETO 7. Pienryhmässä Kirjoittakaa (yksi asia per lappu, niin monta lappua kuin keksitte) Vihreälle lapulle liikunnan.
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2. Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
 Yleistavoite (valtakunnallinen): musiikin käyttö ja vaikutusmahdollisuudet eri taidemuodoissa ja mediassa  Kurssi rakentuu Lontooseen suuntautuvan opintomatkan.
3 Terveystottumusten tutkiminen. Tutkimusmenetelmien arviointi Validiteetti eli pätevyys – Onko mitattu sitä mitä pitikin – Voi tutkia vertaamalla menetelmää.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
TIETEELLISTÄ TUTKIMUSTA TERVEYDEN HYVÄKSI. TERVEYSTUTKIMUS ▪ MONITIETEISTÄ.
11. UNI JA LEPO Terveystieto 7.
Uni –lääkkeistä parhain Hurtig LEVON VIIKKORAPORTTI Oliko unen määrä sopiva koko viikon? Olitko jossain vaiheessa viikkoa väsynyt? Voisitko.
Sanomalehtien Liitto © TNS Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä vuotiaat, N=554, % ”Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on sinulle NETISSÄ?
TE 3 TERVEYS JA TUTKIMUS Perhon lukio Essi Rantala
YOJOO-jakso 1. viikko Arvosanat 5-6 (osaan perusasiat)) Tee seuraavat tehtävät, osa yksin osa parisi kanssa, ohjeen mukaisesti. Etene ohjeen mukaisessa.
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Kyselylomakkeen tekeminen
Hannatuulia Hämäläinen, Kimmo Väre, Henri Raatikainen, Olli Suhonen
JOHDANTO.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tutkimuksen abc.
Luen, kirjoitan ja kerron
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
3. Terveystottumusten tutkiminen
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Ohjeita kirjaesitykseen
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
Kirjallisuusterapia.
Tervetuloa Suomi 4B –kurssille!
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Muutoskortit Tarvittavat välineet
CLT132 Tehtävät (viikko 4).
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
ESITELMÄ OMALTA AMMATTIALALTA
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA

OHJEET Pidempi seurantajakso (1 viikko) Yksin tai parin kanssa JOKIN TERVEYSTOTTUMUS JA SEN SEURAAMINEN / PARANTAMINEN Kurssin tavoitteista: ”osaa hankkia, arvioida ja tulkita terveyteen ja sairauksiin liittyvää tutkimus- ja arkitietoa” ”terveystottumusten arvioiminen ja seuranta sekä tutkimusten tekeminen”

A. Mieti tarkka ja itselle mielenkiintoinen aihe - Mikä on tutkimuksen tavoite ja tarkoitus? - Onko hypoteesiä eli ennakko-olettamusta? -ongelma -kehitettävä alue -vertailu -kokeilu / uusi juttu itselle -kiinnostava aihe -historia-aihe: haastattele vanhempia ja / tai isovanhempia terveysoloista (ravinto, liikunta, sairaudet, lääkkeet) ennen

AIHEITA Sokeri Kofeiini Kännykät, pelaaminen Rentoutuminen Uni: määrä, laatu, unet Ravintopäiväkirja + analysointi Liikunta Stressi: oireet, ehkäisy, hallinta Sokeri Kofeiini Kännykät, pelaaminen Rentoutuminen Venyttely Veden juonti Istuminen Historia-aihe Tv-ohjelmat Terveysmainok-set elokuvat

B. Toteutuksen suunnittelu -mikä aihe -mikä on tavoite / ongelma -miten kirjataan muistiin -millä välineillä, millä tarkkuudella -puhelimen appsit, netti -mitä teoriatietoa haetaan, millä hakusanoilla, mihin kysymyksiin tarvitaan tietoa, mitkä ovat aiheen keskeiset tarvittavat tiedot

C. Aiheeseen liittyvän luotettavan teoriatiedon hankinta ja / tai aiemmin tutkittu tieto samasta asiasta -haku hyvillä hakusanoilla Katse-kriteerit: (Kirjoittaja, Ajankohtaisuus, Tarkoitus, Sponsorointi, Evidenssi) http://www.fimea.fi/vaestolle/katse -thl.fi -terveyskirjasto.fi -kouluterveyskysely (+kysymykset) -nuorten terveystapatutkimus (päihteet) -tilastokeskus.fi -ukk-instituutti -terveysjärjestöjen sivut Ei wikipediaa!

D. RAPORTOINTI -Otsikko ja nimet, kurssi Te3, päiväys -Numerointi ja seuraavat numeroidut otsikot 1-5 oltava esillä! -Kirjoitetaan suoraan pedanetiin (luo merkintä)

1. JOHDANTO -työn tavoite ja tarkoitus: ”Tämän tutkimuksen tarkoituksena on… ” -oma kiinnostus – miksi valittu tämä aihe -yhteys nuorten terveyteen -hyöty itselle / urheiluun / eri-ikäiset -ajankohtaisuus / onko aihe ollut esillä mediassa? -merkitys terveydelle, onko tärkeä aihe

2.TEORIA-OSUUS -luotettavan terveystiedon haku aiheesta -aiemmin tutkittua tietoa aiheesta ja nuorista esim. kouluterveyskysely, päihteistä nuorten terveystapatutkimus Kappaleen perään nettisivu(t), luettu + pvm. Esim. (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00158&p_haku=itsetuhoisuus, luettu 17.4.2015)

3.MENETELMÄT: -miten, ketä, missä, milloin -lomake / kysymykset / kirjaamistapa esille 4.TULOKSET -kysymyksittäin / koehenkilöittäin / iän mukaan / sukupuolittain -lukuja, prosentteja, kokemuksia, tuntemuksia, muutoksia -oma päiväkirja tai muut muistiinpanot liitteeksi mukaan -vain faktaa: mitä kysely tai seuranta antoi vastaukseksi

5.POHDINTA: -miten tutkimuksen tavoite toteutui -hyviä tuloksia / huonoja tuloksia -mikä onnistui / mikä epäonnistui -omat havainnot ja päätelmät -mikä jäi epäselväksi -koko tutkimuksen kulun luotettavuus: menetelmät, vaiheet, tekijät, tutkittavat, tarkkuus (ks. seuraava dia) -mitä jatkossa voisi tehdä, millä lailla voisi jatkaa tätä tutkimusta

LUOTETTAVUUDEN KRITEEREITÄ: 1. MITATTAVUUS (VALIDITEETTI) Mitataanko sitä, mitä kysytään? 2. LUOTETTAVUUS (RELIABILITEETTI) Tutkimuksen eri osien ja niiden tarkkuuden arviointi Menetelmät / laitteet Koehenkilöiden valinta Onko riittävä joukko Sattuman osuus Virhelähteet Toistettavuus Olosuhteet Tulosten merkittävyys ja yleistettävyys Kuvioiden esitystapa TE3 Sanna Suonio Voionmaan lukio 2010

Ohjeistus tutkimusten lukemiseen - kotitehtävä Lue muiden tutkimukset pedanetista ko. oppitunnin kohdalta Kirjoita vähintään kahteen palaute: myönteinen ja rakentava palaute sekä vähintään yksi kysymys Käy lukemassa itsellesi annettu palaute Kirjoita yhteiseen muistioon huomioita kaikkien tutkimusten luotettavuudesta (+ / -) Tietoa luotettavuudesta tulee ko. kohtaan + edellisessä diassa

(Töiden esittelysemainaari) Jokainen vuorollaan kertoo työn osa-alueista omalta paikaltaan Muilla työ auki puhelimella / muulla laitteella Elävöitä esittelyä kuvilla, nettilinkeillä, kuvilla, videoilla, kerro havainnollisesti, laita muut tekemään / pohtimaan Opettaja kyselee tarkennuksia Muilta kysymyksiä ja palautetta (ope valitsee 2 kysyjää ja 2 palautteen antajaa) Luotettavuuspohdintaa

(http://www2.edu.fi/etalukio/psykka_ruotsi/public/psykologia/kurssi2/tutkimus_ps2_web.jpg)