SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA
OHJEET Pidempi seurantajakso (1 viikko) Yksin tai parin kanssa JOKIN TERVEYSTOTTUMUS JA SEN SEURAAMINEN / PARANTAMINEN Kurssin tavoitteista: ”osaa hankkia, arvioida ja tulkita terveyteen ja sairauksiin liittyvää tutkimus- ja arkitietoa” ”terveystottumusten arvioiminen ja seuranta sekä tutkimusten tekeminen”
A. Mieti tarkka ja itselle mielenkiintoinen aihe - Mikä on tutkimuksen tavoite ja tarkoitus? - Onko hypoteesiä eli ennakko-olettamusta? -ongelma -kehitettävä alue -vertailu -kokeilu / uusi juttu itselle -kiinnostava aihe -historia-aihe: haastattele vanhempia ja / tai isovanhempia terveysoloista (ravinto, liikunta, sairaudet, lääkkeet) ennen
AIHEITA Sokeri Kofeiini Kännykät, pelaaminen Rentoutuminen Uni: määrä, laatu, unet Ravintopäiväkirja + analysointi Liikunta Stressi: oireet, ehkäisy, hallinta Sokeri Kofeiini Kännykät, pelaaminen Rentoutuminen Venyttely Veden juonti Istuminen Historia-aihe Tv-ohjelmat Terveysmainok-set elokuvat
B. Toteutuksen suunnittelu -mikä aihe -mikä on tavoite / ongelma -miten kirjataan muistiin -millä välineillä, millä tarkkuudella -puhelimen appsit, netti -mitä teoriatietoa haetaan, millä hakusanoilla, mihin kysymyksiin tarvitaan tietoa, mitkä ovat aiheen keskeiset tarvittavat tiedot
C. Aiheeseen liittyvän luotettavan teoriatiedon hankinta ja / tai aiemmin tutkittu tieto samasta asiasta -haku hyvillä hakusanoilla Katse-kriteerit: (Kirjoittaja, Ajankohtaisuus, Tarkoitus, Sponsorointi, Evidenssi) http://www.fimea.fi/vaestolle/katse -thl.fi -terveyskirjasto.fi -kouluterveyskysely (+kysymykset) -nuorten terveystapatutkimus (päihteet) -tilastokeskus.fi -ukk-instituutti -terveysjärjestöjen sivut Ei wikipediaa!
D. RAPORTOINTI -Otsikko ja nimet, kurssi Te3, päiväys -Numerointi ja seuraavat numeroidut otsikot 1-5 oltava esillä! -Kirjoitetaan suoraan pedanetiin (luo merkintä)
1. JOHDANTO -työn tavoite ja tarkoitus: ”Tämän tutkimuksen tarkoituksena on… ” -oma kiinnostus – miksi valittu tämä aihe -yhteys nuorten terveyteen -hyöty itselle / urheiluun / eri-ikäiset -ajankohtaisuus / onko aihe ollut esillä mediassa? -merkitys terveydelle, onko tärkeä aihe
2.TEORIA-OSUUS -luotettavan terveystiedon haku aiheesta -aiemmin tutkittua tietoa aiheesta ja nuorista esim. kouluterveyskysely, päihteistä nuorten terveystapatutkimus Kappaleen perään nettisivu(t), luettu + pvm. Esim. (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00158&p_haku=itsetuhoisuus, luettu 17.4.2015)
3.MENETELMÄT: -miten, ketä, missä, milloin -lomake / kysymykset / kirjaamistapa esille 4.TULOKSET -kysymyksittäin / koehenkilöittäin / iän mukaan / sukupuolittain -lukuja, prosentteja, kokemuksia, tuntemuksia, muutoksia -oma päiväkirja tai muut muistiinpanot liitteeksi mukaan -vain faktaa: mitä kysely tai seuranta antoi vastaukseksi
5.POHDINTA: -miten tutkimuksen tavoite toteutui -hyviä tuloksia / huonoja tuloksia -mikä onnistui / mikä epäonnistui -omat havainnot ja päätelmät -mikä jäi epäselväksi -koko tutkimuksen kulun luotettavuus: menetelmät, vaiheet, tekijät, tutkittavat, tarkkuus (ks. seuraava dia) -mitä jatkossa voisi tehdä, millä lailla voisi jatkaa tätä tutkimusta
LUOTETTAVUUDEN KRITEEREITÄ: 1. MITATTAVUUS (VALIDITEETTI) Mitataanko sitä, mitä kysytään? 2. LUOTETTAVUUS (RELIABILITEETTI) Tutkimuksen eri osien ja niiden tarkkuuden arviointi Menetelmät / laitteet Koehenkilöiden valinta Onko riittävä joukko Sattuman osuus Virhelähteet Toistettavuus Olosuhteet Tulosten merkittävyys ja yleistettävyys Kuvioiden esitystapa TE3 Sanna Suonio Voionmaan lukio 2010
Ohjeistus tutkimusten lukemiseen - kotitehtävä Lue muiden tutkimukset pedanetista ko. oppitunnin kohdalta Kirjoita vähintään kahteen palaute: myönteinen ja rakentava palaute sekä vähintään yksi kysymys Käy lukemassa itsellesi annettu palaute Kirjoita yhteiseen muistioon huomioita kaikkien tutkimusten luotettavuudesta (+ / -) Tietoa luotettavuudesta tulee ko. kohtaan + edellisessä diassa
(Töiden esittelysemainaari) Jokainen vuorollaan kertoo työn osa-alueista omalta paikaltaan Muilla työ auki puhelimella / muulla laitteella Elävöitä esittelyä kuvilla, nettilinkeillä, kuvilla, videoilla, kerro havainnollisesti, laita muut tekemään / pohtimaan Opettaja kyselee tarkennuksia Muilta kysymyksiä ja palautetta (ope valitsee 2 kysyjää ja 2 palautteen antajaa) Luotettavuuspohdintaa
(http://www2.edu.fi/etalukio/psykka_ruotsi/public/psykologia/kurssi2/tutkimus_ps2_web.jpg)