Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kommentti ÄI1.
A4. Argumentointi ja retoriikka
Minkälainen on hyvä gradu?
Poikolan kognitio-projekti Anne, Helena ja Kristiina Syksy-kevät
Tavoitteena tänään tekstitaidon tehtävien tarkastelu
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
AMK:iden suomen kielen ja viestinnän opettajien työseminaari Oulussa Insinööriopiskelijoiden asiantuntijaesitysten palautteet lukuvuosina 2009–2011.
Kandidaatinseminaari Rinna Toikka
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Essee – tekstien jalokivi
Esseen kirjoittaminen
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Esseeseen valmistautumista Ottakaa moniste ja A4-papereita, ryhmitelkää asioita kokonaisuuksiin ajatuskartan pohjaksi Ottakaa moniste ja miettikää mistä.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
ESIINTYMISTAIDOT Kandidaatinseminaari Rinna Toikka.
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.
Proosatekstin analyysi
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Asiakielisyys.
Tutkielman teko-ohjeet
Essee – tekstien jalokivi
Lukijasta kirjoittajaksi
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.
Innokas harrastus 7. Oppimiskerta EAGER.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Äi9 Aineistopohjainen essee
Tieteellinen kirjoittaminen
AI8 Muistiinpanot Ma
1 ALUETUTKIMUKSEN TEKEMINEN
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tietoa välittävä puheenvuoro
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
Konteksti polttopisteessä
’POHTIVA KIRJOITELMA’
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Kirje, sähköposti, blogi
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Aineistosta kirjoittaminen
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Tehtävänantojen sudenkuoppia
Kirjoittamisen perusoppeja
ESITELMÄ OMALTA AMMATTIALALTA
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä

1. Kirjoittaja erottaa aineistosta oleelliset seikat. - osattava suhtautua luettuun viileästi, omat asenteet unohtaen - kontekstin ja tekstilajin tunnistaminen

2. Kirjoittaja käsittelee asioita tehtävänannon vaatimalla tavalla. Älä kirjoita kaikkea mieleesi tulevaa tai tietämääsi, vaan tee se mitä käsketään!

3. Kirjoittaja osaa tehdä lukemastaan havaintoja ja päätelmiä sekä tulkita ja arvioida sitä. - yleinen ja yksityinen vuorottelevat - konteksti: kuka, missä, milloin - keskustelu luetun ja itsensä kanssa

4. Kirjoittaja tuo esiin aiheeseen liittyviä tietoja, havaintoja ja näkemyksiä. abstrakti, käsitteellinen taso tiedot liittyvät pohdintaan ja arvottamiseen havainnot liittyvät tulkintoihin yleistysten perusteleminen argumentoinnin havainnollistaminen esimerkein

5. Kirjoittaja osaa rakentaa tekstistään ehjän kokonaisuuden. - etenemisjärjestys aloitus, käsittelyosa, lopetus eri osa-alueiden yhteydet

Tiedä, mitä sinulta odotetaan!

Taito Tieto sisältö aiheen rajaaminen tekstin rakentaminen Mitä enemmän tiedät, sitä enemmän on varaa valita kiinnostava ja osuva asiasisältö! aiheen rajaaminen tekstin rakentaminen tietojen, kokemusta ja ajatusten ilmaiseminen elävällä kielellä