Millaiset seikat oppimistilanteessa (esim. lukion kurssilla)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vinkkejä sanojen muistamiseen •Visuaalisen muistin tukeminen ▫Sanan liittäminen kuvaan  pohdi, mitä oman kielen sanaa opeteltava sana muistuttaa  luo.
Advertisements

Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Muististrategioita Auttavat säilyttämään mielessä tai palauttamaan mieleen uutta informaatiota.
LAZARUKSEN TUNNETEORIA
Mihin aivot tarvitsevat unta?
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Ihminen toimijana ja laitteen käyttäjänä.
MITEN OPPIA MUISTAMAAN PAREMMIN?
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
Johdatus viestintään, 1. luento: peruskäsitteet
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
NYKYKÄSITYKSIÄ AHDISTUNEISUUDESTA
VISTAN KOULU Paimion kaupunki 7 luokan valinnaisaineinfo
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
NEUVOTTELUUN VALMISTAUTUMINEN
Kognitiivinen psykologia tutkii
IN ENGLISH THIS POWER POINT PRESENTATION IS IN ENGLISH TO BE SEEN IN
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Soili Fabritius  Tiivis, vain olennaiset asiat  Selkeästi jäsennelty, erilaiset oppijat huomioiva 1) Aiheen esittely yleisesti, lyhyesti 2) Tärkeimpien.
Tehtäväpohja Soili Fabritius Tavoitteena havainnollinen, värikäs, ytimekäs opetushetki tai tietoisku - Etsikää perustiedot lähteistä. Rajatkaa.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
TN Esityksen havainnollistaminen ”If you can’t use your head, use overhead.” ”If you can’t use your head, use overhead.” Vauhdikkaat multimediashow’t.
UNI Unen rakenne 1. Vaihe >kevyt, lähes hereillä, 2. vaihe uni syvenee, 3-4. hidasaaltouni, syvä uni, josta siirtymä 2. vaiheen kautta REM-uneen, jossa.
Muistan, siis osaan! LÄHDE: KUMMI 6 (LUOTONIEMI, NUMMINEN, SOKKA, VEDENKANGAS) MARI LYYRA OPPIMISTAIDONKURSSI 2015.
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista Ideoita nuorilta, Vuosimallia
Näkökulmia muistiin Muisti on PROSESSI > tallettaminen, säilyttäminen, palauttaminen Muisti on VARASTO > tiedot, taidot, kokemukset SENSORINEN MUISTI >
Näkökulmia muistiin Muisti on PROSESSI > tallettaminen, säilyttäminen, palauttaminen Muisti on VARASTO > tiedot, taidot, kokemukset SENSORINEN MUISTI TYÖMUISTI.
Kappaleet KooKooHuu2015. REKONSTRUKTIIVINEN muisti Mieli rakentaa muistikuvat  todellisista havainnoista  Pohjatiedoista  Ennakko-odotuksista.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Ihmisen tiedonkäsittelyn perusteet
HAVAITSEMINEN.
Hermosolun rakenne ja toiminta
Hermosto Hermosto jaetaan: 1. Keskushermosto (aivot + selkäydin)
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
MUISTI 1. Mitä teit viime perjantaina? 2. Entä viime kesänä?
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
S Teht. 4 Motoriikka – otsalohko Näkö – takaraivolohko
Motorinen kehittyminen
Hypnoosi ja mietiskely
Uni, lepo ja rentoutuminen
PS3S Ihmisen tiedonkäsittelyn perusteet
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Skeema Aivojen otsalohkot osallistuvat toiminnanohjaukseen
5 MUISTI PS3 LAJM.
3 Minuudessa on kaksi puolta
UNI JA LEPO.
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
Millainen oppija sinä olet?
4 TARKKAAVAISUUS PS3 LAJM.
Muisti SENSORINEN MUISTI SÄILÖMUISTI TYÖMUISTI KAIKU- MUISTI (kuulo)
Johdatus viestintään, 1. luento: peruskäsitteet
Eksperttien tiedonkäsittely
Uusien opiskelijoiden aloitus, lukio
17. Maanjäristykset ja tuliperäisyys
Tarkkaavaisuus valikoiva tarkkaavaisuus
9. Oppimisen psykologinen perusta
Oppiminen.
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Rentoutumisen tavoitteet
7. Tarkkaavaisuus.
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
4. Aivojen rakenne ja toiminta
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
Oppimaan oppiminen - Oppimisen kognitiiviset perusteet
Opintopsykologi Katja Hietanen
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
OPASTUSTILANTEET JA TIETOISKUT Tehtävänanto ja taustaa
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Millaiset seikat oppimistilanteessa (esim. lukion kurssilla) häiritsevät tukevat ja auttavat keskittymistäsi?

Tarkkaavaisuus auttaa materiaalia aistimuistista työmuistiin valikoiva tarkkaavaisuus = vain osa matskusta jatkokäsittelyyn osin passiivista eli ei tarkoitettua (esim. äkillinen ääni) varhaisen valinnan teoria = tietoisuuteen lasketaan vain valittu aistiärsyke myöhäisen valinnan teoria = aistiärsykkeet ”esikäsitellään” ja tärkeät ärsykkeet jatkokäsitellään

tarkkaavaisuuteen vaikuttaa… ärsyke (voimakkuus, määrä, yms) havaitsija (vireystila yms.) tilanne (ympäristö, muut ihmiset, pakko yms.)

Visuospatiaalinen lehtiö AISTIMUISTI eli ympäristön ärsykkeet - nopea (alle 2s) ja laaja TYÖMUISTI tietoisesti juuri nyt käsiteltävä ”aineisto” +/- 7 yksikkö kesto n. 20s. Fonologinen silmukka - kuultu aisti-info Episodinen puskuri - yhdistää aisti-infon kokonaisuuksiksi eli episodeiksi Visuospatiaalinen lehtiö - nähty aisti-info SÄILÖMUISTI koko suunnaton kesto pitkä Tietomuisti eli semanttinen Tapahtumamuisti eli episodinen Taitomuisti eli proseduraalinen

Muistamisen hermostollinen perusta Solun sisällä muutoksia Synapseissa muutoksia Aivokuoren eri osat osallistuvat muistamiseen  erityisesti otsalohko ja ohimolohko Hippokampus ja mantelitumake tärkeitä (suunnistaminen, tunteet) Pikkuaivot tärkeä taitomuistissa (motoriikka) Huom! Muisti ei siis asu yhdessä paikassa https://www.youtube.com/watch?v=yO gAbKJGrTA&t=91s

Muistin tukeminen ymmärtäminen (pienten tietojen liittämien isompaan kuvaan) kertaaminen ja toistot kevennä muistikuormaa (eli karsi tarpeeton) uudet virikkeet ja tilanteet (hermoverkoston aktivointi) järjestely (pilko ja pilko) mielikuvat (yhdistä sanat ja kuvat) kielellinen muokkaus (avainsanat, luo loru, sanoita numerot, luo tarina) opeta ja keskustelu (vaikka itsellesi!) ravinto, uni, liikunta, aktiviteetti