Millaiset seikat oppimistilanteessa (esim. lukion kurssilla) häiritsevät tukevat ja auttavat keskittymistäsi?
Tarkkaavaisuus auttaa materiaalia aistimuistista työmuistiin valikoiva tarkkaavaisuus = vain osa matskusta jatkokäsittelyyn osin passiivista eli ei tarkoitettua (esim. äkillinen ääni) varhaisen valinnan teoria = tietoisuuteen lasketaan vain valittu aistiärsyke myöhäisen valinnan teoria = aistiärsykkeet ”esikäsitellään” ja tärkeät ärsykkeet jatkokäsitellään
tarkkaavaisuuteen vaikuttaa… ärsyke (voimakkuus, määrä, yms) havaitsija (vireystila yms.) tilanne (ympäristö, muut ihmiset, pakko yms.)
Visuospatiaalinen lehtiö AISTIMUISTI eli ympäristön ärsykkeet - nopea (alle 2s) ja laaja TYÖMUISTI tietoisesti juuri nyt käsiteltävä ”aineisto” +/- 7 yksikkö kesto n. 20s. Fonologinen silmukka - kuultu aisti-info Episodinen puskuri - yhdistää aisti-infon kokonaisuuksiksi eli episodeiksi Visuospatiaalinen lehtiö - nähty aisti-info SÄILÖMUISTI koko suunnaton kesto pitkä Tietomuisti eli semanttinen Tapahtumamuisti eli episodinen Taitomuisti eli proseduraalinen
Muistamisen hermostollinen perusta Solun sisällä muutoksia Synapseissa muutoksia Aivokuoren eri osat osallistuvat muistamiseen erityisesti otsalohko ja ohimolohko Hippokampus ja mantelitumake tärkeitä (suunnistaminen, tunteet) Pikkuaivot tärkeä taitomuistissa (motoriikka) Huom! Muisti ei siis asu yhdessä paikassa https://www.youtube.com/watch?v=yO gAbKJGrTA&t=91s
Muistin tukeminen ymmärtäminen (pienten tietojen liittämien isompaan kuvaan) kertaaminen ja toistot kevennä muistikuormaa (eli karsi tarpeeton) uudet virikkeet ja tilanteet (hermoverkoston aktivointi) järjestely (pilko ja pilko) mielikuvat (yhdistä sanat ja kuvat) kielellinen muokkaus (avainsanat, luo loru, sanoita numerot, luo tarina) opeta ja keskustelu (vaikka itsellesi!) ravinto, uni, liikunta, aktiviteetti