Ainedidaktiikan infotilaisuus ET ja filosofia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ainedidaktiikan perusteet. Esittely Miksi olet täällä? Mitä odotat täältä saavasi? Opetuskokemus? Kuinka perusteellisesti tunnet filosofiaa? Miksi olet.
Advertisements

Ainedidaktiikan infotilaisuus Filosofia ja ET Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan perusteet
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET, filosofia ja psykologia
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET, filosofia ja psykologia
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa Tervetulotilaisuus
Moniaihekokonaisuudet Tampereen yliopiston Opettajankoulutuslaitoksessa
KIELTEN LAITOS Kielten laitos PÄÄAINEET … joita kaikkia voi opiskella myös sivuaineena: englannin kieli latinan kieli romaaninen filologia (ranska) ruotsin.
Tammifuksien info 2016 Riikka Leikola. Päivän ohjelma Johdatus opiskeluun Sähkötekniikan kandidaattiohjelmassa –kurssi tammifukseille Opintojen käytännön.
Ainedidaktiikan perusteet Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET, filosofia ja psykologia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tutkinto alkaa ja päättyy Alkaa ensimmäisestä osallistumiskerrasta ◦Jos aloittaa syksyllä 2016 jollain aineella,… …pitää pakolliset kirjoittaa viimeistään.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opettajan pedagogiset opinnot Kielten opettajien koulutukseen valitut 2016.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Opettajan pedagogiset opinnot
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Opiskelu eLukiossa
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Pedagogiset aineopinnot lv
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Vanhempainilta -15 Keuruun lukio internetissä
Oulun normaalikoulun lukio
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi: ET ja filosofia
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
Kiinnostaako lukio?
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Vuosikurssi-info vaka
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Metallurgian seminaari
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
7lk valinnaisainepäivä
Hallintomenettely- ja hallintoprosessioikeus
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
YO-TUTKINTO Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista ja noudattaa niitä.
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
YO-info Syksy 2019.
Esityksen transkriptio:

Ainedidaktiikan infotilaisuus 29.8.2017 ET ja filosofia Eero Salmenkivi Kasvatustieteellinen tdk

Tiedotus Aineenopettajakoulutus on kokonaisuus. Jos mukaan lasketaan harjoittelukoulut, ohitetaan useita tiedekuntia ja yliopistoja. Tiedotuskanavat: Henkilökohtainen: didaktikot/ohjaajat/koulutussuunnittelijat/opintoneuvojat Flamma (HY vanhat tutkinto-opiskelijat) Guide Weboodi Opiskelijoiden s-postilista (aineen s-postit kaikille) Opetus- ja oppimateriaalit: Blogs, Moodle (FI+ET) Ulkoisilla sivuilla ET-keskus www.helsinki.fi/et

Ainedidaktiikka osana ET:n ja filosofian opettajan pedagogisia opintoja

Mitä ainedidaktiikka on? Kasvatustieteellinen ja -filosofinen kysymys mitä on didaktiikka? eri asioiden oppimisen ja opettamisen erilaisuus (viulunsoitto, pöytätennis, ruotsin kieli, vuorovaikutustaidot, et, filosofia) mikä on aine? (onko ET:llä ja filosofialla sama vai eri didaktiikka, entä sama vai eri kuin historialla tai uskonnolla) kysymys opetettavan asian tieto- ja taitorakenteesta Ainedidaktiikka opettajan pedagogisissa opinnoissa (parhaimmillaan) silta aineen, kasvatustieteen ja harjoittelun välissä.

Aineenopettajalta edellytettävä osaaminen Oman aineen hallinta: ymmärrys ET:n ja/tai filosofian luonteesta yleissivistävän koulun oppiaineena eri alueiden hallinta, esim: aiemmasta käytännöllisen filosofian 'painotuksesta' siirryttiin filosofiassa syksyllä 2016 etiikan ja argumentaation painotukseen; antropologian/uskontotieteen/filosofian rooli ET:ssä toimiminen oman alan asiantuntijana (onko asiantuntijuuden malli sama esim. ET:ssä, filosofiassa, psykologiassa ja islamissa?)

Aineenopettajalta edellytettävä osaaminen (jatkoa) Pedagoginen tieto ja taito opettaja kasvattajana didaktiset taidot Taito itsensä jatkuvaan kehittämiseen opettaminen ei ole (vain) teorian hallintaa opettaja ei ole koskaan valmis

Opettajan pedagogisten opintojen (60 op) rakenne

Kandidaatti-/perusopintovaiheen ydinaines Yhteiset kurssit Opettajan perustaitojen omaksuminen muodostaa kandidaattivaiheen (periodit I ja II) opintojen ytimen. Perustaitoja ovat opettajuuden vuorovaikutukselliset edellytykset, syksyn ainedidaktiikassa keskinäinen vuorovaikutus, esiintyminen Opettaja ja oma oppiaine (opettajan filosofointi/katsomuksellinen etsintä) kasvatuksen ja opetuksen psykologiset (kehitys- ja oppimisps.) sekä ainedidaktiikan perusteissa kysymys ajatteluun/ihmettelyyn/filosofiaan/jne. kasvattamisesta (lasten ja nuorten suhde 'filosofisiin' kysymyksiin ytimessä sekä ET:ssä että filosofiassa)

Maisteri-/aineopintovaihe Maisteri-/aineopintovaiheessa (periodit III ja IV, ml. toukokuun intensiivijakso) syvennetään pedagogista ymmärtämystä Ainedidaktiikan kurssilla Opetuksen arviointi ja kehittäminen perehdytään pedagogisen toiminnan yhteiskunnallisiin reunaehtoihin (yhteiskunnallinen konteksti) laaja-alaiseen opettamis-opiskelu-oppimisprosessin arviointiin (kokeet, yo-kirjoitukset, opetuksen ja järjestelmän arviointi) Ainedidaktiikan kurssilla Opettaja työnsä tutkijana laaditaan ainedidaktinen tutkielma

Kandidaatti-/aineopintovaihe/syksy ja maisteri-/aineopintovaihe/kevät Kandidaattivaihe Opettajan perustaitojen omaksuminen ≈ kyky pitää hyviä et/filosofian tunteja (myös pidempiä jaksoja) ≈ kyky toimia sijaisena tai lyhytaikaisesti opettajana Maisterivaihe Aloituspaketti muihin et/filosofian opettajilta vaadittaviin taitoihin ≈ kyky toimia vakituisena opettajana

Ainedidaktiikan suoritusten arviointi Arvioinnin osana arvostelu ja jatkuva suullinen palaute . Esseet, tentit ja seminaariestelmät arvostellaan asteikolla 0 – 5. Arviointikriteereinä ovat osoitettu lukeneisuus, teoreettinen oivaltavuus, näkökulmien monipuolisuus, luento- ja ryhmäosuudessa käsitellyn aineiston hyödyntäminen ja argumentoinnin johdonmukaisuus. On tärkeää keskustella aiemman tutkimustiedon ja kirjallisuuden kanssa, ei ainoastaan omien näkemysten kanssa. Ryhmätyön arvioinnista ks. erillinen taulukko, jota käsitellään ainedidaktiikan kurssilla sekä syksyllä että keväällä. Kokonaisarvosana kootaan opintopistein painotetusta keskiarvosta.

Syksyn kurssit (lyhyet maininnat, kurssien tavoitteet ja sisällöt esitellään kursseilla)

Opettajan pedagogiset opinnot Aineenopettajan opinnot koostuvat opettajan pedagogisista opinnoista, joita suorittavat myös erityis-, kotitalous-, käsityön- lastentarhan- ja luokanopettajaopiskelijat. Siksi ainedidaktiikkaa lukuunottamatta kursseista löytyy toinen, eri aikaan toteutettava versio. Ne on painotettu eri opiskelijaryhmille ja ne sopivat huonommin ao-opiskelijoiden aikatauluun niitä saa kuitenkin halutessaan suorittaa, jos esimerkiksi omaan aikatauluun ei sovi oma kurssi.

Kasvatustieteen kurssit 1. Didaktiikka 2 op Yleisjohdatus tieteenalaan AO-koulutuksessa hallinnollisista syistä kuuluu kevään opettaja työnsä tutkijana kurssiin 2. Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi 10 op Johdatus ainedidaktiikan perustaviin kysymyksiin (luennot), ainedidaktisen teorian soveltaminen käytäntöön oman aineen opetuksen kontekstissa (ryhmät). Suoritetaan normaalisti 2 aineessa (eli 5 op + 5 op; 3. ainetta ei voida valitettavasti tarjota). 3. Oppimisen psykologia (5 op) Kurssilla yhdistetään erilaista oppimisen tutkimusta.

Ainedidaktiikka ET:n ja filosofian didaktiikassa luentojen ja ryhmäopetuksen välissä ei ole olennaista eroa. Jos ET:n tai filosofian opetusharjoittelijalla ei ole muuta sivuainetta, suosittelen toisen näistä ottamista didaktiseksi sivuaineeksi. Toisesta aineesta tarkemmin infon lopuksi.

Harjoitteluun liittyvät kurssit 1. Kouluun tutustuminen 1 op 2. Perusharjoittelu 8 op 3. Reflektio 1 op

Kouluun tutustuminen Suoritetaan kouluissa 6.–8.9.17 Tarkemmat tiedot ja kirjallisuus Kouluun tutustuminen. Ainedidaktiikan perusteet, I periodi. Opiskelumateriaali. Aineisto on saatavana sähköisessä muodossa Flammasta (toistaiseksi päivittämättä?) https://courses.helsinki.fi/fi/ped111/119981961. Opintojakso arvioidaan Kouluun tutustumisen raporttien perusteella. Raportit hyväksytään asteikolla hyväksytty – hylätty.

Reflektio Toimii siltana harjoittelun ja ainedidaktiikan välillä. (Virallisesti:) Opiskelija osaa pohtia omaa toimintaansa aineenopettajana ja arvioida reflektion merkitystä opettajan työssä sekä teorian ja käytännön integroimisessa

Reflektio Reflektio alkaa yhteisillä ryhmätapaamisilla 18.10.17 ke 10.15-11.45 Aurora, sali 116 20.11.17 ma 10.15-11.45 Athena, sali 303 Muista suorituksista sovitaan näissä tapaamisissa. Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.