tunteet ja kehityspsykologia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MOTIVAATIO JA LIIKUNTA
Advertisements

EPÄONNISTUMISESTA SELVIÄMINEN URHEILUSSA – seminaari
Tunteet ja niiden synty
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
MOTIVAATIO.
TUNTEET s. 8-.
LAZARUKSEN TUNNETEORIA
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
PSYKOLOGIA.
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Aggressiontunne Luento nro 1..
Stressi.
K OLME NÄKÖKULMAA IHMISEEN. Daniel Dennet 1997: Jos minun aivoni siirrettäisiin sinun päähäsi ja sinun aivot minun päähäni, niin missä minä olisin? Mitä.
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Kognitiivinen psykologia tutkii
Ihmissuhteet ja vuorovaikutus, kehittämisen isoin haaste
UE © Anne Rongas Lähde: Uskonnon Arkki, Edita 2004, s. 43, © Jämsä & Ketola & Laturi & Nissinen & Vappula.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
UNI Unen rakenne 1. Vaihe >kevyt, lähes hereillä, 2. vaihe uni syvenee, 3-4. hidasaaltouni, syvä uni, josta siirtymä 2. vaiheen kautta REM-uneen, jossa.
Näkökulmia muistiin Muisti on PROSESSI > tallettaminen, säilyttäminen, palauttaminen Muisti on VARASTO > tiedot, taidot, kokemukset SENSORINEN MUISTI >
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
3.3. Nuoruus ja aikuistuminen Hannu Soini Kasvatuspsykologian klinikka KASOPE, 2011.
 Tehtävä 2.7. pareittain, sivu 76  Kriisi on ongelma tai vaikeus ihmisen elämässä, joka voimakkuutensa vuoksi tekee ihmisen väliaikaisesti kykenemättömäksi.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Mielenterveyden häiriöt
63. Mielenterveyden häiriöt
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Psykologian perustiedot 1
Mielenterveyden häiriö
Ulkoiset tapahtuma/sisäinen uhka
Sosioemotionaalinen kehitys
Psyykkinen hyvinvointi vanhuudessa
Henkinen valmennus valmennuksen ja kehittymisen tueksi
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
Psykologin mini-interventiot TOIKEssa
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
EMOOTIOIDEN FYSIOLOGIAA
10 Stressi uhkaa psyykkistä hyvinvointia
Riippuvuudet ja niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä
Kognitiivinen kehitys
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
opiskeluorientaatio (+)
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
PSYYKKINEN HYVINVOINTI
Skeema Tunteet ilmenevät monin tavoin Ydinsisältö MUOKATTU
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
ELÄMÄNPUU RY TÄYTTÄ ELÄMÄNARVOA
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Opintopsykologi Katja Hietanen
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Persoonallisuus-teoriat
Opiskeluhuollon palvelut
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
PROSOSIAALINEN KÄYTTÄYTYMINEN
Tunnetaidot Valintojen stoori-tunnilla Tunnetaidot pops
Esityksen transkriptio:

tunteet ja kehityspsykologia varhainen vuorovaikutus ja perusturvallisuuden tunne uhmaikä ja tunteiden voimakkuus lasten tunneterapiat murrosikä ja epäselvät tunteet (>limbinen järjestelmä ja hormonit) b. tunteet ja kognitiivinen psykologia esim. pelko, ilo tai ahdistus vaikuttavat tarkkaavaisuuteen ( havaintojen muodostuminen) tunnepitoiset asiat jäävät paremmin muistiin, esim. liikenteessä ns. läheltä piti tilanteet vaikuttavat sisäisten mallien muutoksiin > varovaisuus

c. tunteet ja fysiologinen psykologia (neuropsykologia) etuotsalohkon merkitys tunteiden säätelyssä kortisolin merkitys pelon tunteen kokemisessa, esim. stressaantunut ihminen kokee myös pelkoreaktioita lsd ja uhkarohkeus ( > normaalin pelon katoaminen) päihteet ja liikenne ( > näennäinen hallinnan tunne) d. tunteet ja persoonallisuuden psykologia myönteisten ja kielteisten tunteiden merkitys psyykkisissä häiriöissä tunne-elämä häiriytyy temperamentti e. tunteet ja sosiaalipsykologia esim. lauma-ajattelussa ihmiset peesaavat toistensa tunteita (aggressio, ekstaattiset tunteet jne > esim. urheilun seuraaminen, mielenosoitus)

* tunteet ja unet > unessa tunteet muuttuvat usein mielikuviksi ** tunteet ja suggestio > esim. mielikuvaharjoitukset *** tunteet ja hyvinvointi tunteiden merkitys esim. fysiologiselle hyvinvoinnille **** flow-tunne, myös motivaation ja luovuuden näkökulma vielä: esim. urheilupsykologia > pelkääkö urheilija virheitä vai uskaltaako tehdä ratkaisuja ( esim. lentopallo)