Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa Suomen harjoittelukoulujen tutkimussymposium Oulu 6.10.2009 Teija Koskela Lapin yliopiston harjoittelukoulu
Sosiaalinen pääoma Sosiaalisen pääoman määrittää sen funktio. Se koostuu monista kokonaisuuksista, joilla on kaksi yhteistä ominaisuutta: ne kaikki liittyvät sosiaaliseen rakenteeseen ja ne kaikki helpottavat sosiaaliseen rakenteeseen kuuluvien toimijoiden toimintaa. Sosiaalinen pääoma sisältyy toimijoiden keskeisten ja heidän välistensä suhteiden rakenteisiin. (Coleman 1988, 98.)
Sosiaalinen pääoma ja oppilashuollon kenttä Bourdieu oppilashuollon kenttä – didaktinen kenttä Oppilashuollon kentällä vaaditaan: ammatillisuutta neuvottelevat ja vastustusta purkavat vuorovaikutustaidot eri konteksteissa tieto käsitteistä, tukitoimista, päätöksenteosta ja oppilaista tavoitettavissa oleva palvelurakenne
Ihmisten kokemukset, tavat, arkitieto Kylä, suku ja kulttuuri Koti, arjen verkostot Yksityinen Oppilas, oppilasryhmä Oppilashuoltotyö Opettaja koulun edustajana Julkinen Koulu toimintaympäristönä Kunta, koulutuksen järjestäjä Normit, OPS, osaaminen, oppilashuollon tukipalvelujen rakenne, resurssit
Ihmisten kokemukset, tavat, arkitieto Kylä, suku ja kulttuuri Koti, arjen verkostot Yksityinen Oppilas, oppilasryhmä Tulkinta oppilasyhteisön hyvinvoinnista Tulkinta kouluyhteisön hyvinvoinnista Tulkinta oppilaan hyvinvoinnista Oppilashuoltotyön tulkinnat Oppilashuoltotyö Päätökset oppilashuollollisista toimenpiteistä Opettaja koulun edustajana Julkinen Koulu toimintaympäristönä Kunta, koulutuksen järjestäjä Normit, OPS, osaaminen, oppilashuollon tukipalvelujen rakenne, resurssit
Sosiaalinen pääoma ja oppilashuolto yhteisössä Putnam yhdistävä ulottuvuus – sitova ulottuvuus sosiaalisen pääoman pimeä puoli Innokkuus tukea oppilaiden hyvinvointia on vaihteleva Opettajien keskinäiset ristiriidat: Kenen puolella ollaan?
Sosiaalinen pääoma ja kasvua kontrolloiva oppilashuolto Colemanin lähtökohta kasvatuksellinen: vastavuoroisuuden velvoite, informaation saanti ja normit Avoin verkosto ei mahdollista keskinäistä valvontaa. Sulkeutuneessa verkostossa kaikki voivat puhua keskenään – valvonta tehostuu Kontrolloinnin vallankäytön mahdollisuudet ja vastuut: vanhempien keskinäinen yhteistyö, halukkuus sitoutua sovittuihin asioihin. Toisaalta moniammatillinen näkökulma.
Sosiaalinen pääoma ja luottamus oppilashuoltoyhteisössä Fukuyama: Sosiaalinen pääoma on yhteisön kyvykkyyttä, joka perustuu luottamuksen yleisyyteen Opettajien peruspohdinnat: Miten selviydyn siitä, mitä minulta odotetaan? Kenen kanssa voin vastuuta jakaa?
Kasautuva oppilashuoltotyö Yhteisöllinen oppilashuoltotyö vahva Kasautuva oppilashuoltotyö Yhteisöllinen oppilashuoltotyö Luottamus Sitoutuminen oppilashuoltotehtävään toimintaympäristöön heikko vahva Hajoava oppilashuoltotyö Sektoroituva oppilashuoltotyö heikko
Lähteet: Coleman 1988. Social capital in the creation of human capital Fukuyama 1995. Trust Koskela 2009. Perusopetuksen oppilashuolto Lapissa opettajien käsityksen mukaan Putnam 2000. Bowling alone