Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
SoCa-ohjelman keskeiset tapahtumat ja tulokset Ohjelmakoordinaattori Pertti Jokivuori ti , Helsinki.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Yksityisen ja julkisen sektorin roolit taiteen rahoittajina Taike Leif Jakobsson, Svenska kulturfonden.
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Sosiologian johdantokurssi 2005 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen -ti Franzenia A-Sali - pe Unioninkatu 40 Sali 1 - HUOM! Ei luentoa.
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Turun esi- ja perusopetuksessa
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Ruokailu on osa koulun kasvatustehtävää
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
TUKEVA. uusi, kokonaisvaltainen, oppilashuollollinen toimintamalli tukee koulussa tapahtuvaa oppilaiden hyvinvointia edistävää toimintaa ja koordinoi.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Terveisiä Vistan koulusta!
Itäinen perhekeskus, Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelut
Sivistyslautakunta Eija Kinnunen johtava psykologi
Rakenteissa kiinni ? Perusopetuksen yhtenäistämisprosessi kunnan kouluorganisaation muutoshaasteena Toimintatutkimukset ja Taustalla ”Opettajat.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ops seminaari Askola.
Erilaisen oppijan tukeminen eNorssi-seminaari Hki / Tallinna ( Tämä työryhmä aloitti toimintansa )
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry Hyvinkään kaupunki Lohjan Kaupunki Porvoon kaupunki Nuorisotutkimusseura Monialaisten yhteistyöverkostojen kehittämishanke.
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
ME-hengen kehittäminen
Punaisen Ristin kummiluokkatoiminta
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
OPPILASHUOLLOLLINEN POLKU
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainetyöryhmien työn aloitus
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Kasva ja Opi Lempäälässä
Yksilön lyhyt historia
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Hyvinvointikoulun toimintamalli
Mitä uskonto on?.
Yhdenvertaisuus koulussa
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Yhteisopettajuus arjessa
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Hyvinvointikoulua rakennetaan Oulussa kumppanuudella Arto Willman hyvinvointipäällikkö, sivistys- ja kulttuuripalvelut Oulun kaupunki.
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Esityksen transkriptio:

Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa Suomen harjoittelukoulujen tutkimussymposium Oulu 6.10.2009 Teija Koskela Lapin yliopiston harjoittelukoulu

Sosiaalinen pääoma Sosiaalisen pääoman määrittää sen funktio. Se koostuu monista kokonaisuuksista, joilla on kaksi yhteistä ominaisuutta: ne kaikki liittyvät sosiaaliseen rakenteeseen ja ne kaikki helpottavat sosiaaliseen rakenteeseen kuuluvien toimijoiden toimintaa. Sosiaalinen pääoma sisältyy toimijoiden keskeisten ja heidän välistensä suhteiden rakenteisiin. (Coleman 1988, 98.)

Sosiaalinen pääoma ja oppilashuollon kenttä Bourdieu oppilashuollon kenttä – didaktinen kenttä Oppilashuollon kentällä vaaditaan: ammatillisuutta neuvottelevat ja vastustusta purkavat vuorovaikutustaidot eri konteksteissa tieto käsitteistä, tukitoimista, päätöksenteosta ja oppilaista tavoitettavissa oleva palvelurakenne

Ihmisten kokemukset, tavat, arkitieto Kylä, suku ja kulttuuri Koti, arjen verkostot Yksityinen Oppilas, oppilasryhmä Oppilashuoltotyö Opettaja koulun edustajana Julkinen Koulu toimintaympäristönä Kunta, koulutuksen järjestäjä Normit, OPS, osaaminen, oppilashuollon tukipalvelujen rakenne, resurssit

Ihmisten kokemukset, tavat, arkitieto Kylä, suku ja kulttuuri Koti, arjen verkostot Yksityinen Oppilas, oppilasryhmä Tulkinta oppilasyhteisön hyvinvoinnista Tulkinta kouluyhteisön hyvinvoinnista Tulkinta oppilaan hyvinvoinnista Oppilashuoltotyön tulkinnat Oppilashuoltotyö Päätökset oppilashuollollisista toimenpiteistä Opettaja koulun edustajana Julkinen Koulu toimintaympäristönä Kunta, koulutuksen järjestäjä Normit, OPS, osaaminen, oppilashuollon tukipalvelujen rakenne, resurssit

Sosiaalinen pääoma ja oppilashuolto yhteisössä Putnam yhdistävä ulottuvuus – sitova ulottuvuus sosiaalisen pääoman pimeä puoli Innokkuus tukea oppilaiden hyvinvointia on vaihteleva Opettajien keskinäiset ristiriidat: Kenen puolella ollaan?

Sosiaalinen pääoma ja kasvua kontrolloiva oppilashuolto Colemanin lähtökohta kasvatuksellinen: vastavuoroisuuden velvoite, informaation saanti ja normit Avoin verkosto ei mahdollista keskinäistä valvontaa. Sulkeutuneessa verkostossa kaikki voivat puhua keskenään – valvonta tehostuu Kontrolloinnin vallankäytön mahdollisuudet ja vastuut: vanhempien keskinäinen yhteistyö, halukkuus sitoutua sovittuihin asioihin. Toisaalta moniammatillinen näkökulma.

Sosiaalinen pääoma ja luottamus oppilashuoltoyhteisössä Fukuyama: Sosiaalinen pääoma on yhteisön kyvykkyyttä, joka perustuu luottamuksen yleisyyteen Opettajien peruspohdinnat: Miten selviydyn siitä, mitä minulta odotetaan? Kenen kanssa voin vastuuta jakaa?

Kasautuva oppilashuoltotyö Yhteisöllinen oppilashuoltotyö vahva Kasautuva oppilashuoltotyö Yhteisöllinen oppilashuoltotyö Luottamus Sitoutuminen oppilashuoltotehtävään toimintaympäristöön heikko vahva Hajoava oppilashuoltotyö Sektoroituva oppilashuoltotyö heikko

Lähteet: Coleman 1988. Social capital in the creation of human capital Fukuyama 1995. Trust Koskela 2009. Perusopetuksen oppilashuolto Lapissa opettajien käsityksen mukaan Putnam 2000. Bowling alone