The 9 block vision processing model

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaohjeet opelle
Advertisements

Toimintaohjeet opelle
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 1 Mitä omasta lääkkeestään on syytä tietää? Lääkekasvatustunti 4–6-luokkalaisille Oppimistavoite:
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Tietoturvaviikko 2013 Esitys 4/5 Ohje: voit liikkua esityksessä eteen- tai taaksepäin napsauttamalla sivun alareunassa olevaa nuolta Tämän esityksen on.
Change Day on työkalu kohti parempia palveluita Change Day tuo asiakkaan äänen kuuluville henkilöstön kautta. Change Day on työkalu henkilöstölle oman.
Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2. Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 2 Mistä luotettavaa tietoa lääkkeistä? Lääkekasvatustunti 7–9-luokkalaisille Oppimistavoite: Tavoitteena.
Syyllisyys ja häpeä. Askel 5 syyllisyys ja häpeä Tavoitteet: Ymmärtää syyllisyys ja häpeä ja niiden välinen ero Tutkia kuinka vastaamme näihin tunteisiin.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Tuotteen dokumentointi
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
JATKOSUUNNITELMAT Minustako yrittäjä Suomessa?
Digitalisaation vaatima osaaminen
Verkoston ulkoisvaikutukset
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
OP
Tutustutaan PaikkaOppiin
Korkeakoulukirjastojen tulokset
Koeviikko Jokainen jakso päättyy koeviikkoon  oma lukujärjestys verkkopenaalissa Jokaiselle kokeelle yksi ilta Koe klo 16.30–19.30 poistua saa aikaisintaan.
Mikä Change Day? Change Day on työkalu kohti parempia palveluita
1. Blogin pitäminen ja hallinta
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Oppiainerajat ylittävä tehtävä
Skeema 1 Ohjeet tutkimuksen tekemiseen
Tietoturvan soveltaminen käytäntöön
Edistymisen tai tilan raportointi
PELI-IPPO INNOKAS PELI STEP 5
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Mittaamisen punainen lanka - tukimateriaali turvallisuusindikaattorien kehitykseen ja hyötykäyttöön Arviointipalvelut / Jukka Hovi.
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
TEHTÄVÄT KIITETTÄVÄ = Keskityin tehtäviin koko ajan. Yritin parhaani. Sain tehtyä kaikki tehtävät. Suurin osa vastauksista oli oikein. Korjasin / täydensin.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Muutoskortit Tarvittavat välineet
SUOMEN SUURIN JA TEHOKKAIN
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
toim resu toim määr arvi kilp tavo Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX
Lapin Digistep, ryhmätyö
Viestintäsuunnitelma
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
TEOLLISTUMINEN Pohdi aluksi (ryhmissä):
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
KAUPPAHALLI PAIKKA: ”Kauppahalli”, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Auttava keskustelu
Luonnontiedeaiheinen projekti
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – (CTQ tree)
Esityksen transkriptio:

The 9 block vision processing model häh Satu Harkki

Satu Harkki

Ostajan ongelmasta/painista luodaan ostajalle visio ratkaisuksi Ratkaisu = myyjän ratkaisu Satu Harkki

Millaisia kysymyksiä tarvekartoituksessa käytetään? Satu Harkki

Ostajan visio ratkaisusta Ongelma Määritä syyt Tutki vaikutukset Visualisoi ratkaisu 1 4 7 2 5 8 3 6 9 Avoin Kontrolli Vahvistus Ostajan visio ratkaisusta Eades, 2005, 105

? Avoimet kysymykset (open questions) + Saadaan asiakas puhumaan vapaasi ja tuntemaan olonsa mukavaksi + Joskus voidaan saada asiakas kertomaankin myyjää kiinnostavia asioita - Asiakkaalla on hallinta keskustelusta Kontrollikysymykset (control questions) Suljettuja kysymyksiä (yes/no) lähellä, mutta saadaan täydellisempiä vastauksia Voidaan ohjata asiakasta haluttuun suuntaan Saadaan selville yksityiskohtaista tietoa mm. määrällisiä asioita: ”Kuinka paljon ja ”kuinka usein” ? Käytävä varovasti, että asiakas ei koe oloansa tukalaksi Varmennuskysymykset Varmistetaan yhteenvedolla, että myyjällä ja ostajalla on sama käsitys aiheesta Epäselvyydet tulevat ilmi ja voidaan korjata väärinymmärrys Eades, 2003, 105-106 Eades & Touchstone & Sullivan, 2005, 93

Tehtävä 1 : Eades & Touchstone & Sullivan, 2005, 94 15 min pareittain Oikeat vastaukset Eades & Touchstone & Sullivan,, 2005, 94

Selvitettävät alueet Määritä ”ongelman” syyt ja mistä ”ongelma” syntyy Selvitä ”ongelman” vaikutukset Keneen ja mihin ongelma vaikuttaa läpi organisaation? Visualisoi ratkaisu: auta ostajaa visualisoimaan ”myyjän ratkaisu” Eades, 2005, 105

Tehtävä 2: Eades & Touchstone & Sullivan, 2005, sivu 96 15 min pareittain Oikeat vastaukset Satu Harkki

Määritä ongelman syyt ”Ongelma” Avaus /Open Kontrolli Vahvistus Miltä sinusta tuntuu, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että ette pysty ..? Tärkein kohta !!! Tämä ongelma, onko se koska..? Vai onko se koska? Kuinka paljon tämä ”ongelma” maksaa teille? Kuinka usein..? Olenko ymmärtänyt oikein, syy tähän ”ongelmaanne” on …? Avaus /Open Kontrolli Vahvistus Eades, 2005, 108-109

Selvitä keneen ja mihin kaikkiin ongelma vaikuttaa Esimerkkejä Selvitä keneen ja mihin kaikkiin ongelma vaikuttaa Ongelma Keneen ”ongelma” vaikuttaa organisaatiossa (lisäksesi)? Tarkoittaako tämä, että hän ei myöskään pysty..? Vaikuttaako tämä osasto y:hyn tai X-henkilöön? Kuka päättää näistä asioista? Olenko ymmärtänyt oikein, että tämä vaikuttaa lisäksi myös X-henkilöön? Joten tämä ei ole vain sinun ongelmasi vaan vaikuttaa myös koko yritykseen. Olenko oikeassa? Avaa Kontrolli Vahvistus Eades, 2003, 108-111

Esimerkkejä Visualisoi ratkaisu Ongelma Avaa Kontrolli Vahvistus Mitä (osaamista, teknologiaa, resursseja tms.) ”ongelman” ratkaisu edellyttää SINULTA, (jotta saavutat tavoitteesi)? ?? Voinko näyttää muutamia vaihtoehtoja ja ideoita ? Toiseksi tärkein Mitä jos, kun teidän täytyy … voisitte…? Auttaisiko jos kertomaasi ongelmaan…? Kuvaa (tai piirrä )kuinka yrityksesi osaaminen saattaisi auttaa ostajaa Joten, jos sinulla/teillä olisi … edellytykset saada tätä (osaamista, teknologiaa ), niin voisit ratkaista ongelmasi. Ymmärsinkö oikein? Avaa Kontrolli Viitatessa sinuun saadaan selville onko ostajalla jo visio ratkaisusta ja saadaan selville, onko henkilö valmis ottaamaan omistajuuden ongelmasta Vahvistus Mukaellen Eades, 2003, 103-114 Eades, Touchstone, Sullivan, 2005, 95

Tehtävä 3 Eades & Touchstone & Sullivan, 2005, sivu 100-101 Satu Harkki

Keskustelua Minkälaiset kysymykset ovat vaikeimpia?? Usein kontrollikysymykset Satu Harkki

Harjoitus: Kysymysten muodostaminen Satu Harkki

Lähteet Eades Keith M. &. Thouchstone J. N. & Sullivan T. 2005: Solution Selling Fieldbook. McGraw-Hill, pages Eades Keith M. 1999. The New Solution Selling, The Revolutionary Sales Process That is Changing the Way People Sell. McGraw-Hill. Satu Harkki

Tarvekartoituskysymykset Kysymykset voi tehdä paperille, joten mikään tärkeä kysymys ei jää kysymättä Satu Harkki

Ecological Solutions harjoitukset Kirjoittakaa Satu kirjoittaa valmiiksi jonkun asiakascasen , jolla on tarpeena Satu Harkki

Puhelintyöskentely harjoitus Satu Harkki

Jos et täysin ymmärrä jotain asiakkaan käsitettä, kysy Mikäli asiakas haluaa heti aluksi kysyä ratkaisuasi, jarruta asiakasta ja näytä ratkaisusi vasta kun tiedät asiakkaan ongelmasta riittävästi. Olemme markkinoiden edelläkävijöitä ja olemme auttaneet useita asiakkaita, mutta haluaisin ensin ymmärtää tarkemmin, miten teillä…. Jos et täysin ymmärrä jotain asiakkaan käsitettä, kysy Mitä teillä tarkoitetaan CRM:llä? Mitä tarkalleen ottaen tehoton korvaustoiminta tarkoittaa? Myyntikilpailun videoiden läpikäynti Satu Harkki