Tietopolitiikan rakentaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Johdon konsultointipalvelut – standardin julkistamistilaisuus Pekka Järvinen, SFS.
Advertisements

Avoimen tiedon ohjelma
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
ARKISTOLAITOKSEN STRATEGIAN 2015 PÄÄKOHDAT. Arkistolaitoksen toiminta-ajatus Arvot Visio Keskeiset strategian tavoitteet Toteuttamisen keskeiset keinot.
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Avoin tieto – keskusteluteemoja Mitä avoin tieto julkishallinnossa tarkoittaa? Mitä siihen sisältyy? Mitä esteitä on tiedon avoimuudelle? Missä kulkevat.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
BuildingSMART Infra-toimialaryhmän strategia
KDK-asiakasliittymä – ajankohtaista Syyskuu 2010 Kristiina Hormia-Poutanen.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan strategia 2020 Työryhmä 3: Tiedon toisisijainen käyttö Pj. Sinikka Salo, Oulun kaupunki.
Hallinnon tietovarannot ja niiden avaaminen Anne Kauhanen-Simanainen
Avoimen tiedon ohjelman tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
Avoimen tiedon ohjelma (LUONNOS) ”Julkisen tiedon hyödyntämistä edistetään avaamalla julkisin varoin tuotettuja tietovarantoja kansalaisten ja.
JHS 179 Liite X: KA-kuvaukset Luonnosversio 0.21 keskustelutilaisuutta varten
Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuuriryhmän kokous to
Helsingin ja seudun menestys – entä riskit? Helsinki Region Infoshare Asta Manninen Avoimen tiedon ohjelma Avoin data ja avoin tieto.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
JulkICT Lab ja Dataportaali Avoin data ja palvelukokeilut Pelvelukehityksen ekosysteemi julkisessa hallinnossa Mikael Vakkari – JulkICT/YRO.
Avoimen tiedon ohjelman tilannekatsaus. 2 Kiinteistötietovaranto Yritys- ja yhteisö- tietovaranto Maastotietovaranto Ajoneuvo- tietovaranto Tie- ja katu-
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Data – Informaatio – Tieto – Ymmärrys – Tietopääoma Tietovarantojen hallinta.
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri - tietovarantoryhmä
Avoimesta datasta tiedon innovatiiviseen hyödyntämiseen - Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen Julkisen hallinnon tietohallinnon.
Avointen aineistojen julkaisualusta AVAA © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Tutkimusaineistojen hakupalvelu Etsin © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Avoimen tiedon ohjelman viestintäsuunnitelma. Viestinnän periaatteet  Toimintasuunnitelmasta nostetaan tärkeimmät viestintää vaativat toimenpiteet viestintäsuunnitelmaan.
Yhteistyö Avoimen tiedon ohjelman jälkeen Avoimen tiedon ohjelman päätöstilaisuuden pohdinnan purku.
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja Tilaisuuden ohjelma 13.00Avaus ja Juhtan esittely, yksikönpäällikkö, lainsäädäntöneuvos Sami Kivivasara,
KARTOITA JA SELVITÄ Työ tehdään osana kokonais- ja tietoarkkitehtuurityötä Määritä avaamisprosessin vastuut tarvittavan asiantuntemuksen ja osaamisen mukaan.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Tietoarkkitehtuuriryhmän tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
AVOIMEN DATAN VAIKUTTAVUUS: SEURANTA- JA ARVIOINTIMALLIN KEHITTÄMINEN Heli Koski, ETLA
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Itä-Suomen yliopiston julkaisu- ja datapolitiikka
Ennen ohjelmaa Ohjelma Ohjelman jälkeen
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri – versio 2.0
Työelämän uudet valvonnan muodot
Johtopäätökset / Ajatusmalli: Digitalisaation vaatima osaaminen
Tiedon hallinnan sanasto
Menestyvä johtamisjärjestelmä valtioneuvostossa - periaatteet
Hyvä hallinto, strategiset tavoitteet ja uuden perustuslain henki
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Omadata Taustalla yhteiskunnan digitalisoituminen ja yhä suurempien henkilötietomassojen kertyminen Omadata on henkilötietoa mitä yksilö voi itse hallinnoida.
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Tilinpäätösten toimittaminen rakenteellisessa muodossa
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Avoimen tiedon tavoitteet
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Tiedon hallinnan sanastoa
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Avoimen tiedon ohjelma > Avoindata
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Avoimen tiedon ohjelma Tilannekatsaus ja suunnitelma 2014
Tiedon maksuttomuus ja avoin data
Sote-uudistuksen toimeenpano
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Esityksen transkriptio:

Tietopolitiikan rakentaminen 21.3.2017 Anne Kauhanen-Simanainen

Mistä yhteiskuntapolitiikat muodostuvat (policy design)? Politiikkakohteet ovat syntyneet vastaukseksi tai hakemaan ratkaisuja uuteen kriisiin tai yhteiskunnan muutokseen Esimerkkejä: Pekka Kuusen 1960-luvun sosiaalipolitiikka: vahva sosiaalinen tilaus sen aikaisissa rakennemuutoksissa, perusta pitkäjänteiselle sosiaalipolitiikalle Energiapolitiikka: vastauksena 1970-luvun öljykriisiin. Ympäristöpolitiikka: havahtuminen ympäristöongelmiin 1990-luvulla Entä tietopolitiikka?

Mitä tietopolitiikka on? pitkän tähtäimen linjauksia ja periaatteita linjaukset ja periaatteet koskevat tietojen tuottamista, hankintaa, keruuta, ylläpitoa, avaamista, jakamista, liikkumista, käyttöä ja säilyttämistä. tietopolitiikan linjaukset ja toimet voivat kohdistua esimerkiksi strategisten tietojen määrittelyyn, tieto- osaamiseen, tietojen jakamiseen, yhdistämiseen, suojaamiseen, käyttöoikeuksiin tai vastuisiin datapolitiikka vs. tietopolitiikka (data policy – information policy)

Julkisen hallinnon tietovarantoja Maksuttomuus/ maksullisuus Toimintaympäristö- tietovaranto Tilannekuvan tietovaranto Ennakoinnin tietovaranto Yhteiskunnan tilaa kuvaava tietovaranto Seurannan ja valvonnan tietovaranto Päätöstietovaranto Kuulemisen tietovaranto Vaikuttavuuden arvioinnin tietovaranto Tietoturvallisuus /tietosuoja Terveydenhuollon tietovaranto Sosiaalihuollon tietovaranto Etuustietovarannot Verotustietovaranto Eläketietovaranto Työvoimatietovaranto Vakuutustietovaranto Tavaratietovaranto Tuonti- ja vienti-tietovaranto Maaseutuelinkeino-hallinnon tietovaranto Puolustusvoimien tietovarannot Oikeusratkaisujen tietovaranto Rikollisuuden torjunnan tietovarannot Rikosrekisteri tietovarantona Säätietovaranto Luonnonvara- ja ympäristötietovaranto Kulkuneuvo- tietovaranto Liikennetietovaranto EU-tietoaineistojen tietovaranto Arvo-osuusjär- jestelmän tietovaranto Potilastietovaranto Kulttuurisisältöjen tietovaranto Tutkimusaineistojen tietovaranto Tutkimustietovaranto Oppimateriaalien tietovaranto Kansainvälisen osallistumisen tietovaranto Rakennetun ympäristön ja asumisen tietovarannot Tietoturvaohjeistukset tietovarantona Kansallinen osaamisen pääoman tietovaranto Metatietovarannot Talous-, tulos- ja henkilöstötietovaranto Säädöstietovaranto Tilastotietovaranto Uutistietovaranto Tapahtumatietovaranto Palvelunjärjestäjien ja -tuottajien tietovaranto Palvelukuvausten tietovaranto Toimilupia koskevat tietovarannot Ammattihenkilöitä koskevat tietovarannot Toimipaikka- tietovaranto Julkishallinnon organi-saatiot tietovarantona Julkishallinnon datakatalogit Julkisten hankintojen tietovaranto Tietojärjestelmiä koskevat tietovarannot Sopimustietovaranto Julkishallinnon hanketietovaranto Henkilö-tietovaranto Maasto-tietovaranto Tie- ja katu-verkkotietovaranto Muut paikkatieto-varannot Kiinteistö-tietovaranto Rakennus- ja huoneisto-tietovaranto Yritys- ja yhteisö-tietovaranto Julkisuus/salassapito /käyttöoikeudet Löytyvyys/saatavuus /käytettävyys

Julkisen hallinnon tietovarannot globaalin tietoympäristön muutoksissa Käyttäjien odotukset Uudet teknologiat sukupolvet Massadata Robotisaatio Datan määrä Avoimuuden vaatimukset Informaatio- vaikuttaminen Maahanmuutto Lainsäädäntö Digitalisaatio Omadata Talouden kehitys Sosiaalisen median vaikutukset Rajat ylittävät palvelut Yhteen-toimivuuden Tietopoliittiset linjaukset Kansainvälinen epävarmuus Alueelliset erot Tiedon lukutaito Tieto-käyttäytyminen Ikääntyminen Kyberrikollisuus Ilmastonmuutos Julkisen hallinnon tietopolitiikka?

Tietoympäristö 2017 – dataa tarjolla yli käsityskyvyn, keskustelua tiedon totuusarvosta – hyvä tieto ja paha tieto – millä tiedolla on arvoa? Julkista tietoa, avointa tietoa, salassa pidettävää tietoa – saatavilla olevaa tietoa (esim. Googlehaun piirissä), piilossa olevaa tietoa, jota hakukoneet eivät tavoita (esim. deep Web) 2000-luvun ensimmäisinä vuosina digitaalisen datan määrä ohitti fyysisessä muodossa olevan datan määrän ja vuonna 2011 tuotettiin digitaalisena 99 % kaikesta syntyvästä datasta On laskettu, että ihmiskunta luo joka 3. minuutti saman määrän dokumentoitua dataa tai tietoa kuin aikojen alusta vuoden 2003 loppuun saakka . . Datan kantaman merkityksellisen informaation kasvulla on kuitenkin inhimilliset rajat – verkossa on paljon roskaa, virheellistä, harhaanjohtavaa, vääristeltyä, epäluotettavaa, vanhentunutta, huonosti organisoitua, perustelemattomia väitteitä, mielipiteitä…

todet uskomukset, muodostuneet käsitykset Tiedon arvosykli Merkitykset Infor- maatio Palvelut, tuotteita, sovelluksia Jäsentelyä, visualisointia, analysointia Bitit, tallenteet, infofaktat Perustellut, todet uskomukset, muodostuneet käsitykset Data Tieto Kysymyksiä, havaintoja, uusia tarpeita Oppimista, tutkimista, tiedon jakamista Viisaus Ymmärrys Arviointia, arvottamista, näkemykstietoa päätöksiä ja ratkaisuja Arvot, kokemukset näkemykset Käsitykset

Mistä muodostuu tiedon hyödynnettävyys? Tieto käytössä Vastaus- tietotarpeeseen Hyödynnettävyys Arvo, merkitys Sisältö, laatu, luotettavuus Oikeellisuus Ajantasaisuus Kieli, viestintä Ymmärrettävyys Visuaalisuus, havainnollisuus Saavutettavuus Käytettävyys Tietorakenteet, käyttöliittymät Esitystapa, käsitteet Löytyvyys, yhteentoimivuus Konteksti, todennettavuus Dataluettelot, hakupalvelut, metatietopalvelut Metatiedot Lainsäädäntö, tieto- suoja, tietoturvallisuus Pääsy, saatavuus Uudelleen käytettävyys Maksuttomuus, kone- luettavuus, käyttöehdot

Tiedon hallinnan kehittämisen periaatteita ja edellytyksiä hallinnon muutoksessa Julkisuusperiaate Saatavuus Yhteentoimivuus Laatu Oikeus omiin tietohin Käytettävyys Hyvä tiedon- hallintatapa Avoin tieto, uudelleen käyttö Informaatiotehok- kuus Riittävä tietoturva Käyttöoikeudet Tehokas tietohallinto Pysyvä säilytys Luottamus julkiseen hallintoon Toiminnallinen muutos Hallinnon kehittäminen Tietojen ja tietoympäristön tehokkaampi hyödyntäminen Prosessien automatisointi ja palvelujen digitalisointi Tuottavuus, kustannustehokkuus Asiakaslähtöiset, innovatiiviset palvelut, uusi liiketoiminta

Tietopolitiikan teemojen valinta ja kehyksen muodostaminen – mitä linjauksia tarvitaan? Tiedon avoin saatavuus Datan vapaa liikkuvuus Oikeus tietoihin Vastuu tiedoista ja niiden laadusta Tiedon arvo, kyvykkyydet tiedon hyödyntämiseen

Tiedon avoin saatavuus – tietopohjaa tuleville linjauksille ja politiikkatoimille

Selvitys avoimen datan hyödyntämisestä ja vaikuttavuudesta Koski H., Honkanen M., Luukkonen J., Pajarinen M., Ropponen T. (2017). Avoimen datan hyödyntäminen ja vaikuttavuus. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 40/2017. toteutettu osana valtioneuvoston v. 2017 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa valtiovarainministeriön aloitteesta toteuttajina Etla ja OKF ohjausryhmässä edustus useista ministeriöistä

Rekisteritietojen tarjonta, avoimuus ja hyödyntäminen Datan avaaminen Suomessa on pitkällä, syksyyn 2016 mennessä oli avattu keskimäärin 70 prosenttia lainsäädännön puitteissa avattavista keskeisten perustietovarantojen tietotuotteista. Em. organisaatioiden tietotuotteet olivat suurelta osin maksuttomia, eri käyttäjäryhmille on kuitenkin erilaisia hinnoittelukäytäntöjä. Tietotuotteiden suurin käyttäjäryhmä ovat yritykset (liki puolet). Lähde: Avoimen datan hyödyntäminen ja vaikuttavuus. 2017. http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/raportti-datan-hyodyntaminen-lisaa-innovaatioita-ja-kasvua

Perusrekisterien tietotuotteiden tarjonta: maksuttomuus ja avoimuus Lähde: Avoimen datan hyödyntäminen ja vaikuttavuus. 2017. http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/raportti-datan-hyodyntaminen-lisaa-innovaatioita-ja-kasvua

Rekisteritietojen käyttäjät

Avoimen datan taloudellinen vaikuttavuus Sekä avointa dataa että massadataa innovaatiotoiminnassaan hyödyntävät yritykset tekevät muita yrityksiä huomattavasti todennäköisemmin uusia tuote- ja palveluinnovaatioita Dataa uusien palvelujen ja/tai tuotteiden kehittämisessä hyödyntäneet yritykset ovat kasvaneet muita yrityksiä nopeammin joillakin tietointensiivisillä sektoreilla Datatalouden mekanismien ymmärtämiseksi tarvitaan tutkimustietoa yritysten datan käytöstä ja taloudellisista vaikutuksista laajemmin. Lähde: Avoimen datan hyödyntäminen ja vaikuttavuus. 2017. http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/raportti-datan-hyodyntaminen-lisaa-innovaatioita-ja-kasvua

Avoimen datan hyödyntäminen Avoin data merkittävä digitaalisen yhteiskunnan rakennusaine. Julkishallinnon tulisi tavoitella kokonaisvaltaista tiedon hallinnan ohjausta, joka kattaa ydintiedot, metatiedot, asiatiedot ja avoimen tiedon. VN-selvityksen tärkeimmät löydökset liittyvät organisaatioiden tiedon hallintaan ja tietojohtamiseen, käyttäjälähtöiseen toimintaan, avoimen datan laadun kehittämiseen ja lainsäädännön epätarkkuuteen. Henkilötietoja voitaisiin hyödyntää laajemmin mm. omadatan ja anonymisoinnin avulla, kun huomioidaan oikeudelliset ja tekniset haasteet. Lähde: Avoimen datan hyödyntäminen ja vaikuttavuus. 2017. http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/raportti-datan-hyodyntaminen-lisaa-innovaatioita-ja-kasvua

VNTEAS raportin suositukset (2017) Hallittu ja selkeä datan hyödyntämisen johtaminen ja ohjaus Lisääntynyt datatalouden osaaminen ja yhteistyö eri toimijoiden kesken Selkeät säädökset ja niitä tukevat käytännöt Laadukas tietoinfrastruktuuri

Suositukset Yhtenäistetään tietojohtamisen työkaluja (tulossopimus ja tietotitinpäätös) Tieto- ja avoimuuspolitiikan ja datan hyödyntämissuunnitelman julkaiseminen avoimesti Järjestelmällinen tietovarantojen kartoitus ja niiden hyödyntämispotentiaalin arviointi Panostetaan ketterään, avoimeen ja kokeilevaan toimintakulttuuriin Datatalouden ymmärtäminen ja datan osaamisen vahvistaminen Viranomaistoimija huolehtimaan avoimesta tiedosta, edistämään datan hyödyntämistä ja yhtenäistämään juridisia käytäntöjä Avoindata.fi –dataportaalin jatkokehittäminen Tietovarantojen käytettävyyden ja avoimen datan laadun jatkuva parantaminen Avoimet ohjelmointirajapinnat ja keskitetty rajapintojen hallinta sujuvoittamaan yhteensopivuutta ja edistämään kilpailua Mahdollistetaan vapaaehtoinen avoimen datan hyödyntäjien rekisteröityminen

Mitä linjauksia eteenpäin?