Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusimmat Hallinnoitava opetukseni Arviointi: METAA2, luentotentti (50 suoritusta) – arviointi myöhässä! METAA3, (opetukseen liittyvä) essee (6 suoritusta)
Advertisements

Kasvatustieteen psykologiset perusteet
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
Ainedidaktiikan perusteet. Esittely Miksi olet täällä? Mitä odotat täältä saavasi? Opetuskokemus? Kuinka perusteellisesti tunnet filosofiaa? Miksi olet.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Ainedidaktiikan perusteet
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ylioppilastutkinto Äidinkieli/ Vieras kieli Reaalikoe
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Opettaja Uusimmat Oma opetukseni Kurssi-ilmoittautuminen: TILTP1, kurssilaisten valinta TILTP2, ilmoittautuminen päättynyt Arviointi: METAA2,
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Opintojen kuormittavuus Opiskelijoiden näkökulma kurssien välisiin eroihin.
1 © Jukka Juslin ict02d ohjelmointitaito (12 op) Päiväopiskelijat.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Lukion oppimäärä.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET, filosofia ja psykologia
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Mitä yliopisto-opiskelu on? Yliopistossa opiskeluun liittyviä käytänteitä, ihmisiä ja kommervenkkejä kirjallisuuden fukseille.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ylioppilastutkinnon rakenne  Tutkintoon on sisällyttävä vähintään neljä koetta, joista äidinkielen koe on kaikille pakollinen.  Kolme muuta pakollista.
Ohjelmistotuotanto - kurssin yleiset asiat Kevät 2004 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
2. Vuosikurssi 2. vuosikurssin vanhemmille
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Esimiesviestintä Leif Åberg kevätlukukausi perjantaisin 25.1.– kello 8–12 Unioninkatu 35 luentosali (huom: muuttunut paikka) Kurssi on –viestinnän.
Viestintä ja johtaminen: esimiesviestintä
Ainedidaktiikan perusteet Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
K1292LI MARKKINOINTIVIESTINNÄN SUUNNITTELU 3 OP Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Kevät 2014.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
YLIOPPILASTUTKINTO Lukiolaki (766/2004, 18, 18a ja 18b §) Laki ylioppilastutkinnon järjestämisestä (672/2005) Asetus ylioppilastutkinnosta (915/2005) YLEISTÄ.
Kaksoistutkintoilta Ylioppilastutkinto
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS KAUHAVAN LUKIOSSA
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia
Abiturientin ohje syksy 2017
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja
Tavoitteet ja arviointi
Sähköiset yo-kirjotukset
FYSIIKKA - oppi luonnosta
T Kuva- ja audiotekniikat, 3 op
Filosofiaa lapsille –tehtävä 1 (kaikille)
Liikesaksan perusteet I
Mat Riskianalyysi, Syksy 2004 (3 ov)
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Liikesaksan perusteet II
Liikesaksan perusteet I
Filosofiaa lapsille -tehtävä (kaikille)
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Ylioppilastutkinnosta
EU:n sisämarkkinaoikeuden opetus lukuvuonna
Metallurgian seminaari
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
HALLINTO-OIKEUDEN OPETUS LUKUVUONNA
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Hallintomenettely- ja hallintoprosessioikeus
Lukiolaisen jatko-opinnot
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus Eero Salmenkivi Kasvatustieteellinen tiedekunta

Suoritus Suoritus jakautuu neljään (viiteen) osaan: ET luennot 1 op FI luennot 1 op ET ryhmät 2,5 op FI ryhmät 2,5 op Lv 16 – 17 luentosuoritukseen kuuluu eheyttämiseen ja monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin kuuluva erillinen osuus: Dos. Hannele Cantellin luento 14.2.2017 ja siihen liittyvät Kolme OTR-kertaa ja niiden tuotoksen jakaminen.

Suoritus (jatkuu) Opiskelija, jolla on fi/et:n ulkopuolella oleva muu aine tekee siinä 1+2,5 op ja fi:ssä tai et:ssä samoin 1+2,5 op. Opiskelija, jolla ei ole fi/et:n ulkopuolella olevaa ainetta tekee ensisijaisesti suorituksen sekä fi:ssä että et:ssä. Opiskelija, jolla ei ole fi/et:n ulkopuolella olevaa ainetta ja joka ei halua tai voi tehdä suoritusta sekä fi:ssä että et:ssä, täydentää suorituksen kirjallisuuden avulla.

Suoritus: luennot (1 op, 2 op jos molemmat) 1 op kaikki tekevät = arviointiin liittyvä essee-tehtävä: FI Filosofian jommankumman pakollisen kurssin arvioinnin suunnittelu ET ET arvioinnin suunnittelu 7 – 9 tai jommankumman pakollisen kurssin arvioinnin suunnittelu Perusop. ET:ssä voi halutessaan painottaa päättöarviointia Molempia opiskelevat tekevät molemmat (-> 2 op).

Ohjeita essee-tehtävään Mitä aiot arvioida (kurssin tavoitteelliset painopisteet) Mitä aiota käsitellä ja mitä alueita aiot painottaa arvioinnissa Miten aiot arvioida: mitä arviointipisteitä (onko muitakin kuin koe, millaisia, miten niihin valmennetaan) mikä eri arvioitavien suoritusten painoarvo on Liitä mukaan myös suunniteltu koe ja mahdolliset muut tehtävät, joita aiot käyttää. Laajuus 2 – 4 s. sekä liitteenä kokeet ym. tehtävänannot (joilla on tehtävän arvioinnissa oleellinen merkitys). Palautus DL = ennen 4. periodin alkua.

Suoritus: ryhmät (2,5 op, 5 op jos molemmat) Aktiivinen läsnäolo ja osallistuminen mukaan lukien pikkutehtävät, kuten arviointikaavakkeen, kokeiden ja palautteen kommentointi ym. pienet tehtävät sekä yhteiseen kirjallisuuteen ja muuhun oheismateriaaliin tutustuminen. Yo-pisteytys et:ssä ja/tai filosofiassa perusteluineen (huom. sekä suullisesti että kirjallisesti; kirjallisen palautusajankohta ET:ssä 2.3.17 klo 13.00 ja filosofiassa 1.3.17 klo 13.00 Moodleen). Osallistuminen yhteen seuraavalla dialla mainituista tapahtumista. Sekä ET että filosofiaa opiskelevat tekevät tehtävät molemmissa aineissa (ja arviointikaavakkeen lisäksi palautekaavakkeiden arvioinnin).

Tehtävät FILA/sokraattisen keskustelun sessio Oscar Brenifierin kanssa 11.1. ei kirjallista osaa, mutta edellyttää sitoutumisen pitkään sessioon 10.15–18 (mukana 1 luennoksi merkitty kerta). Osallistuminen NUFIT-tapahtumaan (20. –21.1.2017) ja vähintään kahden Sokrates-väittelykilpailun tuomarointi (tai vastaavaa). Väh. 100 sanan kirjallinen raportti Osallistuminen EDUCA-messuihin (27. –28.1.2017) ja raportti vähintään kahdesta esitelmästä. Väh. 200 sanan kirjallinen raportti Oma versio (tee ehdotus ja sovitaan yksityiskohdista). Sekä ET että filosofiaa opiskelevat siis tekevät 2 näistä.

Kirjallisuus ja muu materiaali luento-esseeseen ja ryhmiin Käytännössä kaikki kirjallisuus on kaksi ainetta suorittaville oheiskirjallisuutta. Tärkein oheiskirjallisuus on tutkintovaatimusten osalta jo syksyyn kuuluneet POPS14 ja LOPS15. Muuta: Yleiset (seuraavat kolme diaa). Ryhmäopetuksessa erikseen mainittavat tekstit.

Yhteinen oheiskirjallisuus Salmenkivi, E. (2013a). Ylioppilastutkinnon filosofian ainereaalikoe ja lukion opetussuunnitelman perusteet. niin & näin, 1/2013. Salmenkivi E. (2013b). Ylioppilastutkinnon rakenne- ja reaalikoeuudistusten vaikutuksia: miten lisääntynyt valinnaisuus ohjaa lukiolaisia, Kasvatus ja Aika, 3/2013. Vuorio-Lehti, M. Valkolakin hohde – Keskustelua ylioppilastutkinnon merkityksestä Suomessa toisen maailmansodan jälkeen. Kasvatus ja Aika, 2007/1.

ET oheiskirjallisuus Elo – Honkala – Salmenkivi 2004 (kirjat jaettu!). Elämänkatsomustiedon ylioppilaskokeet pisteytysohjeineen. Saatavilla verkosta eri lähteistä: http://oppiminen.yle.fi/abitreenit/; http://www.feto.fi/; https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/ylioppilastutkinto/hyvaen-vastauksen-piirteet Ajankohtaista yo:sta (tämän kurssin blogi-sivujen vierestä): http://blogs.helsinki.fi/filosofiandidaktiikka/filosofianylioppilaskirjoitukset/

Filosofian oheiskirjallisuus Honkala – Salmenkivi 2005, 148 – 175 (kirjat jaettu!). Filosofian ylioppilaskokeet pisteytysohjeineen. Saatavilla verkosta eri lähteistä: http://oppiminen.yle.fi/abitreenit/; http://www.feto.fi/; https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/ylioppilastutkinto/hyvaen-vastauksen-piirteet Ajankohtaista yo:sta (tämän kurssin blogi-sivujen vierestä): http://blogs.helsinki.fi/filosofiandidaktiikka/filosofianylioppilaskirjoitukset/

Kurssin arviointi Arvioinnissa sovelletaan kurssiin kuuluvaa arviointiasteikkoa ryhmäopetuksesta ym. sekä käsiteltyjä taksonomioita soveltuvin osin. Arvioitavia töitä asteikolla 0 – 5 ovat: Arviointi-essee (suoritus, luennot; 1 tai 2 aineessa) Yo-arvioinnin perustelu (suoritus, ryhmät; 1 tai 2 aineessa). Korvaava essee tai tentti (luennot ja/tai ryhmät; pelkkä fi/et) Muu arvioidaan asteikolla hyl/täyd – hyv – hyv+, esim: Arviointitaulukko (+ palaute) Brenifier/NUFIT/EDUCA Kokeiden arviointi

Korvaava 1 aineen suoritus Fi tai ET ainoana aineena Lisäsuoritus kirjallisuuden avulla. 1 op luennoille. 2,5 op ryhmille. Samat tehtävät molemmissa aineissa. Voidaan soveltaa aikuislinjan opiskelijoille.

Suoritus: luentojen täydentäminen 2 op:ksi, niille, jotka suorittavat 2 op yhdellä aineella (pelkkä fi tai et) Suoritetaan AD/OAK_tentissä tai esseellä. Teos: Secular Ethical Education. Edited by Pekka Elo. Helsinki: FETO, 2011.

Korvaava essee (1 op, 2017 versio) Teos: Secular Ethical Education. Edited by Pekka Elo. Helsinki: FETO, 2011. Lyhyehkö essee (2–4 s.): Otsikko: Secular Ethical Education. Analyyttis-kriittinen referaatti teoksesta (n. ¾ esseestä) sekä sen yhden (hedelmällisen) luvun sanoman ja hyödyllisyyden vertaaminen ja/tai soveltaminen suomalaisen opetuksen tilanteeseen (eettinen kasvatus ETssä tai filosofiassa).

Ryhmäopetuksen korvaava kirjallinen suoritus (2,5 op) Suoritetaan AD/OAK_tentissä tai esseellä (ks. seuraava dia). Teos: Lipman, M. 2003. Thinking in Education. Cambridge: Cambridge University Press. Toinen painos tai uudempi.

Korvaava essee (2,5 op, 2016 versio) Teos: Lipman, M. 2003. Thinking in Education. Cambridge: Cambridge University Press. Toinen painos tai uudempi. Keskikokoinen essee (5–7 s.): Otsikko: : Lipman, M. Thinking in Education Analyyttis-kriittinen referaatti teoksesta (n. ¾ esseestä) sekä sen yhden (hedelmällisen) luvun sanoman ja hyödyllisyyden vertaaminen ja/tai soveltaminen suomalaisen opetuksen tilanteeseen (ETssä tai filosofiassa).