Sosiaalialan tutkimuksen päivät , Rovaniemi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen P ä ivi-Katriina.
Advertisements

OPISKELUA JA OPINNÄYTETYÖTÄ. KIRJASTOALAN MEDIATAIDOT Kirjastopäivät , Seinäjoki Sara Lahtinen, Tradenomi, SeAmk.
Työelämäyhteistyön tiedonhallinnan kehittäminen Vaiheet, työkalut ja roolit Case Sedu, Primus ja Työ tekijäänsä opettaa -hanke.
Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Koordinaatti – Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus -Valtakunnallinen nuorisotyön palvelu- ja kehittämiskeskus. Toiminta käynnistyi Koordinaatin.
Häirintä tai epäasiallinen kohtelu Ilmoita epäasiallisen kohtelun kokemuksestasi sen aiheuttajalle mahdollisimman pian Ilmoitus asiaperusteisesti (todelliset.
Häirintäyhdyshenkilö- toiminta Eero Räsänen |
Kokoelmien keskeltä - kokoelmanhoidon yhteisiä suuntia etsimässä Kati Vuontisjärvi Rovaniemen kaupunginkirjasto.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
EI HUOLTA PIENI HUOLI TUNTUVA HUOLI SUURI HUOLI
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Arviointi osana oppimisprosessia
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Asiakasosallisuuden edistäminen Kokemuksia pelillisestä kehittämisestä
VIRKAMIESVAIHTO-OHJELMAT
JATKOSUUNNITELMAT Minustako yrittäjä Suomessa?
The 9 block vision processing model
Minna Olkinuora-Tauru
Innokylän arviointimittari
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
Ohjelma Kahvit, avaus Lisenssin tuotteistaminen, Chess Events, muut liiton ajankohtaiset (Juha Sundelin) Palvelut seuroille (Aleksi.
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Monialainen yhteispalvelu
Kielitietoisuus.
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Sosiaalialan tehtävärakenne
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Yhteiskunnallinen osallisuus Toteutusvaihe –tuumasta toimeen
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Majoituspalvelun ostopäätökseen vaikuttavat tekijät Turun Osuuskaupan hotelleissa Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu.
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Vasun toteutuminen näkyväksi -huoltajat ja lapset arvioimassa Mervi Räty, varhaiskasvatuksen vastaava, KM.
OT-keskus Erityistaso
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
Seudullinen työkokous
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
PÄHEE OTE-Päijät-Hämeen osatyökykyisille tie työelämään
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Asiantuntija kysyy asiantuntijalta - Sosiaaliportin valtakunnallisen konsultointipalvelun tutkiminen Sosiaalialan tutkimuksen päivät 16.2.2007, Rovaniemi Hanna Heikkonen, Tero Meltti

Perinteinen vertaiskonsultointimalli -kasvokkain tai teknologiavälittyneesti ? Vertaisryhmä (esim. työkaverit)

? Perinteinen konsultointimalli -kasvokkain tai teknologiavälittyneesti ? Konsultoija Konsultti(ryhmä)

Sosiaaliportin konsultointimalli ? ? ? ? Sosiaaliportin konsultointipalvelun kysymys-vastaus -tietokanta

Mistä kaikesta Sosiaaliportin konsultointipalvelussa on kysymys? Kaksi uutta tietolähdettä ammattilaisten käyttöön: 1) konsultointipalvelu ja 2) kysymys-vastaus-tietokanta Ammattilaisten ja palvelujärjestelmän toiminnan laadun parantaminen ja läpinäkyvyyden lisääminen Keskitetyn moniäänisen, hajautetun ja vuorovaikutteisen konsultoinnin tuottaminen

Konsulttiryhmät ja saapuneet kysymykset 2.10.2006-15.2.2007 Ammattietiikka 6 Erityisryhmien asuminen 7 Kehitysvammaisuus 5 Kuurot ja kuurosokeat - Näkövammaisuus - Romani-asiat 3 Henkilökohtainen apu 12 Lastensuojelun sijaishuolto 4 Perhekeskustoiminta 1 Vauvaperhetyö - Yht. 38 kysymystä

Mitä on kysytty Jenni-Mari Räsänen, 31.1.2007 Johonkin asiakastilanteeseen tai -tilanteisiin liittyvät kysymykset (14) Yleisesti asiakastyöhön liittyvät kysymykset (3) Työkäytäntöihin liittyvät kysymykset (4) Kysyjän omaan henkilökohtaiseen tilanteeseen tai hänen läheisensä tilanteeseen liittyvät kysymykset (4)

Käyttäjäkysely: Vastaajat ja tarve palvelulle Vastaajia 9/17 Tietämättömyys tai neuvon tarve (4) Moniammatillinen konsulttiryhmä (2) Uusi väline (2) Ei kollegoita (1)

Käyttäjäkysely: Oliko vastauksesta hyötyä? Kyllä 8/9 Vahvisti omaa käsitystä asiasta (4) Selvensi asiaa (2) Ei 1/9

Käyttäjäkysely: Hyötyikö asiakas? Kyllä 6/9 Oikeudenmukainen kohtelu (2) Tieto lisääntyi (2) Ei 3/9 Vastaus ei kohdentunut asiakkaalle (1) Vastaus asiakkaan edun vastainen (1) Vastauksessa ei vastattu kysymykseen (1)

Käyttäjäkysely: Palvelu luotettavaa Konsulttiryhmät ovat asiantuntevia ja luotettavia: samaa tai jokseenkin samaa mieltä 89 % Konsultointipalvelun sisältö vastaa hyvin tarpeitani: samaa tai jokseenkin samaa mieltä 77,7 % Konsultointipalvelun käyttö nopeuttaa ja tehostaa työni tekoa: samaa tai jokseenkin samaa mieltä 66,6 %

Käyttäjäkysely: Työyksikön koko ja mahdollisuus konsultoida Kuinka suuri työyksikkö? 6-9 henkilöä 38% olen ainoa työntekijä 25 % yli 20 henkilöä 25 % Mahdollisuus käyttää konsultointia työssä: Vertaiskonsultointi 75 % Asiantuntijakonsultointi 56 %

Konsulttikyselyn vastaajat ja aikaisemmat kokemukset konsulttina toimimisesta Vastaajia 29/47 (5 konsulttiryhmää) Lähetettiin ryhmille, joille tullut enemmän kuin yksi kysymys Toiminut aikaisemmin konsulttina tai antanut neuvoja 17/29

Konsulttikysely: Mikä on ollut vaativaa? Ryhmän toiminta, aktivointi (5) Tekniikka, esim. salasana (5) Rajaaminen (4) Vastuunotto (4) Ajankäyttö (4) Kysymykset (3)

Konsulttikysely: Mikä on ollut vaivatonta? Tekniikka (13) Ajankäyttö (ei ole sidottu tiettyyn aikaan) (5) Konsulttiryhmän tuki (2) Kysymykset (2)

Konsulttikysely: Ajankäyttö Kysymyksen käsittely: 10-30 min (13) 30-60 min (4) 1-2 h (3) Vastauksen kokoaminen: 30-60 min (3) Ei vie paljon aikaa, sillä vastaus on jo valmis (1)

Konsulttikysely: Mihin vastaukset perustuvat? Kokemustieto (20) Eri tietolähteet (13) Lainsäädännön tuntemus (9) Asiantuntijatieto (2) Näkemys (2) Koulutus (1)

Konsulttikysely: Konsultoinnin hyödyt itselle + Osaamisen kehittyminen, uuden oppiminen (6) + Tiedon lisääntyminen (6) + Kentän tuntemus (4) + Tekee tarpeellista työtä, täyttää velvollisuutensa, saa vaikuttaa (3) + Keskustelu ja yhteistyö muiden ammattilaisten kanssa (3)

Konsulttikysely: Haitat itselle - Ajankäyttö (9) Ei riittävästi osaamista (2) Kysymyksen käsittelyyn ottaminen (1) Alkuvaikeudet, käynnistyminen (1)

Konsulttikysely: Hyödyt ja haitat työnantajalle + Työntekijän osaamisen kehittyminen (8) + Työnantajan näkyvyys lisääntyy (6) + Asiakkaiden palveleminen (5) + Vaikuttaminen (2) - Ajankäyttö (5)

Konsulttikysely: Mitä mieltä kysymyksistä? Kysymyksiä ollut vähän (11) Vaikeita (11) Helppoja (7) Asiallisia (4) Yksityiskohtaisia, hyvin esitettyjä (4) Aiheettomia (3) Asian sivusta (2)

Konsulttiryhmä: Vastausten laatu Hyviä, asiantuntevia, laadukkaita (18) Monipuolisia (3) Kohtalaisia, ei vielä tyydyttäviä (3) Selkeitä (2) Tukeneet kysyjää (1) Lain mukaisia (1)

Raportti keväällä 2007 Sosiaalialan verkkokonsultoinnin mallit ja niiden vertailu Sosiaaliportin konsultointipalvelun arviointi Verkkokonsultoinnin mahdollisuudet ja tulevaisuus sosiaalialalla

Tulevaisuus Varhaiskasvatuksen verkkokonsultointi Varttua-verkkopalvelun kanssa Mallin kehittäminen ja laajentaminen kattamaan koko sosiaalihuolto Verkkokonsultoinnin käytännön juurruttaminen ja levittäminen Uudet konsultointimallit, esim. pikaviestit