Arviointi ja vaikuttavuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Advertisements

Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Palvelukuvaustyö Pekka Linna, CSC Synergiaryhmä
Arviointi osana oppimisprosessia
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tervetuloa Innokylään
HAALARIMERKKI- KOKEILU
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Innokylän arviointimittari
Tervetuloa Innokylään
Tervetuloa Innokylään
Innokylä tutuksi ja käyttöön
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tervetuloa Innokylään
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Vinkkivideo työnhausta
SOTE-tieto SOMEssa Jari Porrasmaa
Innokylä tutuksi ja käyttöön
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
Innokylän Verstas tutuksi
ASIAKKAIDEN OSALLISTUMISEN TOIMINTAMALLIN RIKASTAMISEN JA PARASTAMISEN TYÖPAJA THL.
Tervetuloa Innopajaan
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
PDPP.
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Tervetuloa Innokylään
Tervetuloa Innokylään
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Innokylän työkalut
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Innokylästä intoa hanketyöhön!
Pelaajalle tehtävät ennen fba-tapahtumaa - tunnusten aktivointi huoltajan toimesta - harjoituspäiväkirjan pitäminen.
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
THL:n tuki kehittämishankkeille
Innopaja
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Innokylä tutuksi ja käyttöön
Innokylän innovaatiomalli
Yhteinen keittiö ohjausryhmä
OTE’TTA TOIMINTAMALLIEN KUVAAMISEEN Pori
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Pohjois-Pohjanmaan Digituen toimintamalli-pilotti
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Tervetuloa Innopajaan
Tervetuloa Innokylään
Ketterien kokeilujen puinti
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Innokylän innovaatiokatsaus
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Tervetuloa! Kouluvuosi [Vuosi].
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Innokylän Verstas tutuksi
Tieto Edu Hoitoajat Tieto Education Finland.
Innopaja
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Tervetuloa Innokylään
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Arviointi ja vaikuttavuus Juha Koivisto ja Hanne Savolainen Innotuutorikoulutus 11 - 10.5.2017

Päivän ohjelma 9:00-9:10 Päivän sisältö 9:10-9:50 Kehitettävän asian arviointi osana kehittämisprosessia 9:50-10:30 Innokylän Verstas kehittämisen ja arvioinnin työkaluna 10:30-10:40 Biopaussi 10:40-11:40 Oman arviointisuunnitelman laatiminen: Arvioinnin tavoitteet, arviointikysymykset ja arviointikriteerit 11:40–12:30 Lounas 12:30- 13:30 Oman arviointisuunnitelman laatiminen: Tiedonkeruun/arvioinnin menetelmät 13:30–13:50 Kahvitauko 13:50-14:20 Oman arviointisuunnitelman laatiminen: Arviointi ennen-aikana-jälkeen 14:20-14:40 Oman arviointisuunnitelman laatiminen: Johtopäätösten tekeminen 14:40-15:00 Päivän arviointi ja lopetus

Päivän tavoitteet Palauttaa mieliin yleisiä periaatteita käytäntöjen ja toimintamallien arvioinnista Antaa työkaluja oman kehittämistyön arviointiin Tehdä Innokylän Verstas työkaluna tutuksi Saada oma arviointisuunnitelma alulle ja omaa kehittämistyötä verstaalle jäsennetyksi

Näin pääset alkuun Innokylän verkkopalvelussa Innokylän verkkopalvelussa voi vierailla ja sen sisältöjä voi hakea ja kommentoida rekisteröitymättä palvelun käyttäjäksi. Rekisteröityminen kuitenkin kannattaa, sillä rekisteröityneenä käyttäjänä pääset hyödyntämään verkkopalvelun toimintoja kokonaisuudessaan. Rekisteröityneenä käyttäjänä voit esimerkiksi lisätä sosiaali- ja terveysalan tapahtumia Innokylän tapahtumakalenteriin ja luoda hankkeellesi omat hankesivut Innokylän hankepankkiin. Omiin kehittämissisältöihin pääsee kun on kirjautunut sisään palveluun verkkopalvelun oikeasta yläkulmasta. Oman nimen alla näkyy linkki Oma työskentely. Kaikki omat kehittämissisällöt listautuvat linkin takaa avautuvalta sivulta. 5.8.2015

5.8.2015

Verstas Verstasta hyödynnetään ratkaisun kehittämisen, kokeilun ja arvioinnin ympäristönä. Kirjataan kehitettävää ratkaisua koskevat perustiedot. Kirjataan tarpeet sekä tavoitteet koskien ratkaisun toteutustapaa/tavoiteltavia tuloksia Jäsennetään kehitettävän ratkaisun osatekijöitä Suunnitellaan ratkaisun kokeilu/toteutussuunnitelma ja seuranta- ja arviointisuunnitelma (tavoitteet, kriteerit, indikaattorit jne.) sekä kirjataan seurannan ja arvioinnin tulokset

Tutustutaan Verstaaseen – case Semppi https://www.innokyla.fi/web/verstas1995534/ 5.8.2015

Toimintamallit Innokylässä Toimintamalli on yleistetty, tiivistetty ja selkeä kuvaus kehitetystä ja käyttöönotetusta ratkaisusta. Toimintamalli määrittelee käytännön käyttötarkoituksen, keskeisen idean, osatekijät ja prosessin. Toimintamalli on väline kehittämistyön tulosten tehokkaaseen levittämiseen, markkinointiin ja viestintään. Voit luoda verstaalla tehdystä kehittämistyöstä toimintamallin muiden käytettäväksi tai voit hyödyntää muiden kehittämiä toimintamalleja oman ratkaisusi pohjana.

Tehtävä 1: Arvioinnin tavoitteet, arviointikysymykset ja arviointikriteerit Muodostakaa kolmen hengen ryhmät Kerro lyhyesti, muutamalla lauseella, oma kehittämisprojektisi Kirjatkaa omat arvioinnin tavoitteenne paperille Vaihtakaa papereita myötäpäivään Pohtikaa paperilla olevien tavoitteiden pohjalta arviointikysymyksiä ja kirjatkaa omat ehdotuksenne paperille Vaihtakaa jälleen papereita myötäpäivään Pohtikaa tavoitteiden ja kysymysten avulla soveltuvia arviointikriteereitä ja –mittareita Lopuksi keskustelkaa ryhmässä ja käydään vielä yhteinen keskustelu aiheesta 5.8.2015

Tehtävä 2: Kriitikon silmälasit päähän! https://www.innokyla.fi/web/verstas133399/etusivu/-/verstas/toteutus Lukekaa kehitetty käytäntö rauhassa läpi. Keskustelkaa sen jälkeen 3-4 hengen ryhmissä kehitetystä käytännöstä arvioinnin näkökulmasta. Alla muutamia apukysymyksiä keskustelun tueksi: Mitä on arvioitu? Miten tietoa on kerätty ja saatu? Mitä on kysytty? Mihin on tietoa peilattu? Miten hankittu aineistoa on analysoitu? Millaisia arviointimenetelmiä on käytetty? Onko arvioinnissa kuultu kaikkia keskeisiä toimijoita? Olisiko arvioinnissa vielä pitänyt jotain huomioida? Miten arvioinnin tuloksia on hyödynnetty? 5.8.2015

Tehtävä 3: Menetelmätieto kiertoon! Mitä menetelmiä olet käyttänyt? Mitkä olet todennut toimiviksi? Aluksi osallistujat pohtivat aihetta itsekseen; tämän jälkeen osallistujat jaetaan pareiksi ja sen jälkeen parit yhdistyvät 4-hengen ryhmäksi. Lopuksi kaikki osallistuvat yhteiseen keskusteluun (lumipallo-menetelmä). Jokaisessa ryhmän kokovaiheessa keskustellaan viisi (5) minuuttia. Loppukeskustelun aikana kootaan fläpille ryhmästä nousseita menetelmiä, niin saadaan ryhmän menetelmäosaaminen kirjattua ylös. 5.8.2015

Menetelmän valinnasta Kun valitset menetelmää, pohdi: Tarve: Onko menetelmä käyttötarkoitukseesi sopiva? Saatko sen avulla kerättyä tietoa, joka vastaa arviointikysymyksiisi? Saatko sen avulla kehitettyä toimintaasi? Soveltuvuus: Soveltuuko menetelmä organisaatiosi toimintatapoihin? Miten luulet toimijoiden tai asiakkaiden suhtautuvan menetelmään? Onko se heille sopiva? Osaaminen: Vaatiiko menetelmä tarkempaa perehtymistä? Kuinka paljon aikaa menetelmän omaksumiseen ja käyttöön tarvitaan/on kätettävissä? Tutustu ja valitse omaan kehittämistyöhösi sopivin menetelmä! 5.8.2015

Menetelmävinkkejä Innokylästä https://www.innokyla.fi/kehittaminen/etsi-ja-loyda Ideointi ja suunnittelu: https://www.innokyla.fi/kehittaminen/etsi-ja-loyda/menetelma/ideointi-ja- suunnittelu Yhteiskehittäminen ja osallistaminen: https://www.innokyla.fi/kehittaminen/etsi-ja- loyda/menetelma/yhteiskehittaminen-ja-osallistaminen Tiedon kerääminen ja hyödyntäminen: https://www.innokyla.fi/kehittaminen/etsi-ja-loyda/menetelma/tiedon- keraaminen-ja-hyodyntaminen Arviointi: https://www.innokyla.fi/kehittaminen/etsi-ja-loyda/menetelma/arviointi 5.8.2015

Tehtävä 4: Nykytilanne Nappaa itsellesi pari. Kuvaile parillesi nykytilanne – mikä on tilanne ennen kehittämäsi käytännön toimeenpanoa? KOTITEHTÄVÄ: Kun olet kuvaillut parillesi lyhyesti nykytilanteen, niin sen on helppo kuvata myös Verstaalle. Kirjaa siis nykytilanne Innokylän Verstaalle, niin pystyt tekemään seurantaa ja vertailua sen osalta, miten arvioitavat asiat muuttuvat uuden ratkaisun myötä. 5.8.2015

Arvioinnin johtopäätökset Millaiset asiat arvioinnin johtopäätöksissä ovat keskeisiä? 5.8.2015

Päivän arviointi ja lopetus: Miten meni? Mikä fiilis? Päästiinkö tavoitteisiin? Palauttaa mieliin yleisiä periaatteita käytäntöjen ja toimintamallien arvioinnista Antaa työkaluja oman kehittämistyön arviointiin Tehdä Innokylän Verstas työkaluna tutuksi Saada oma arviointisuunnitelma alulle ja omaa kehittämistyötä verstaalle jäsennetyksi 5.8.2015

Ongelmia tai kysymyksiä Innokylän käytössä? Ota yhteyttä: Tekniset ongelmat: tuki@innokyla.fi Sisällölliset ongelmat: hanne.savolainen@thl.fi, p. 0295248048