Maahanmuuttajien hoitotyö terveysasemilla -osaamisen kehittäminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Vanhuspsykiatristen perusterveydenhuollon palvelujen tarve Keski- ja Etelä-Pohjanmaan kunnissa Hannele Laaksonen & Oili Hahto Teuvan kunta Sosiaali-
Advertisements

Työhönvalmennuksella työelämään
Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
Monikulttuurisuus opetuksessa
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
A w a i l a b l e Ammatillista täydennyskoulutusta kansainvälisissä tai kulttuurisesti monimuotoisissa työyhteisöissä ja monikulttuurisessa asiakastyössä.
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
– Ensimmäiset huomiot yritysselvityskyselystä Fakiirimedia Oy / / Anja Rouhuvirta.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
HOITO JA HUOLENPITO pääsivulle Palaa takaisin Versolaan! SISÄLLYS
”Jos menisin toimistoon ja se ihminen tietää mitä tarvitsen, ei ehdota mitä tekisin, se odottaa mitä kysyn” Bikva-arviointimallin soveltaminen käytännössä.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Helsinki/Kluuvi 1 Korkeakoulutetut maahanmuuttajat työmarkkinoilla –työnantajanäkökulmia Helsingin Kluuvin TE-toimistosta Riitta Ylätalo työvoimaohjaaja,
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Pirkko Karjalainen, YTL Toimintakykyisenä kotona – haasteita sote-uudistukselle Miten pärjään kotona - vanhanakin.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Geriatria Lapissa Pohtimolampi Riitta Matero Geriatrian erikoislääkäri.
A SVA - HOITAJAN TYÖ M ARTINLAAKSON TERVEYSASEMALLA.
Näyttöön perustuvan tehohoitoympäristön suunnittelu potilaan ja perheenjäsenten näkökulmasta Tiina Koskela, TtM-opiskelija.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Tampereen Tyttöjen Talo. TAUSTAA: Tyttöjen talon toiminta käynnistyi keväällä 2004 Tyttöjen Talo on osa Setlementti Naapurin toimintaa Toimintaa rahoittaa.
Systeeminen lähestymistapa sosiaalityöntekijöiden koulutuksessa
Kyselylomakkeen tekeminen
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Kotka Suomen Romanifoorumi.
Kohtaamisia pelimaailmassa
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry
Taustaa vuotiaat suomalaiset osallistuvat koulutukseen vertailumaista kansainvälisessä vertailussa toiseksi eniten . Haasteena kuitenkin on, että.
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
Kulttuurienvälinen viestintä
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Toimivat palkeet – ikääntyvän hengityssairaan arki –hanke Kouvolassa
Yhteenveto: Kohtaamisen kulmakiviä
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
TYÖNOHJAUS MONIMUOTOISISSA TYÖYHTEISÖISSÄ
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
FC NOKIA ”Laadukasta tyttöfutista huipulle asti”
Tampereen seudun S2-opettajat ry
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Oma Häme Lape: Koulutuskuntayhtymä Tavastian osahanke
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Maahanmuuttajien hoitotyö terveysasemilla -osaamisen kehittäminen YAMK –kehittämisprojekti Nina Kevo 9.5.2017

Kehittämisprojektin tarkoitus ja tavoite -Selvityksen tekeminen terveysasemien hoitajien monikulttuurisuusosaamisen kehittämistarpeista -Selvityksen tulosten ja johtopäätösten perusteella toimenpide-ehdotukset hoitajien monikulttuurisuusosaamisen kehittämistä varten

Kulttuurinen kompetenssi / Monikulttuurinen osaaminen Hoitajien taitoa vastata muista kulttuureista tulevien asiakkaiden tarpeisiin Skills Values and attitudes Cultu-ral compe-tence Know-ledge and under-standing Hoitajien taitoa olla vuorovaikutuk-sessa vierasta kulttuuria edustavan asiakkaan kanssa Hoitajien laaja-alaista osaamista kohdata erilaisuutta ympäristössä Sainola-Rodriquez, K. 2009. Transnationaalinen osaaminen – Uusi terveydenhuoltohenkilöstön osaamisvaatimus

Soveltava tutkimus projektissa -Kyselytutkimus Webropol–alustalla -Kohdejoukko: Turun kaupungin Hyvinvointitoimialan terveyspalveluiden avopalveluiden terveysasemien hoitajat (N=106) -Vastausprosentti 59 % (n=63)

Kolme osiota: 1) Taustatiedot 2) Väittämät 3) Avoin kysymys Kyselylomake Kolme osiota: 1) Taustatiedot 2) Väittämät 3) Avoin kysymys 2.2 Rastita mieleisesi vaihtoehdot (voit valita useita vaihtoehtoja) Haluaisin lisätietoa: 1. Maahanmuuttajan hoidon tarpeen arviointi 2. Tulkin käyttö 3. Maahanmuuttajien sairaudet ja erityisongelmat 4. Uskonnot 5. Kulttuurien erilaiset tavat 6. Maahantulotarkastus 7. Vuorovaikutus maahanmuuttajan kanssa 8. Maahanmuuttajien kohtaaminen 9. Muu; mikä___________________ 10. En halua lisätietoa

Taustatiedot

Taustatiedot

Tuloksia 12,7 % (n=8) 30,2 % (n=19) 57,1 % (n=36) 11 % (n=7)   Kyllä Ei Jonkin verran Koen maahanmuuttaja-asiakkaan kohtaamisen vaikeaksi 12,7 % (n=8) 30,2 % (n=19) 57,1 % (n=36) Koen epävarmuutta hoitaessani maahanmuuttajia 11 % (n=7) 44,5 % (n=28) Minulla on ennakkoluuloja maahanmuuttajataustaisia asiakkaita kohtaan 14,3 % (n=9) 60,3 % (n=38) 25,4 % (n=16) Osaan käyttää tulkkia hoitotilanteessa 88,9 % (n=56) 1,6 % (n=1) 9,5 % (n=6) Koen, että työskentelyni tulkin kanssa on sujuvaa 63,5 % (n=40) 6,4 % (n=4) Olen kiinnostunut monikulttuurisuuskoulutuksesta 55,6 % (n=35) 23,8 % (n=15) 20,6 % (n=13) Monikulttuurisen hoitotyön osaamiseni on mielestäni riittävää 58,7 % (n=37) 28,6 % (n=18) Koen, että saan osallistua haluamiini koulutuksiin 44,4 % (n=28) 27 % (n=17) Koen, että organisaatiossani tuetaan työntekijöiden ammatillista kehittymistä riittävästi 33,3 % (n=21) 38,1 % (n=24)

Tuloksia

Tuloksia

Tuloksia

Tuloksia ”Tulkin käyttö akuuttiajalle vaikea saada. Tällöin yritetään pärjätä sukulaisten tulkkaamisen/puhelintulkin/elekielen avulla. Näin ollen usein jää asiat epäselväksi, eikä hoitaja tai asiakaskaan tule välttämättä ymmärretyksi”. ”Eri kulttuurien tapoja ja tottumuksia on vaikea tietää. Jotkut tavat ja tottumukset johtavat tiettyihin oireisiin, joiden välillä potilas ei itse näe yhteyttä. Tästä syystä olisi tärkeää saada tietoa eri rutiineista ja käytännöistä joita eri kulttuureissa on”. ”Koulutus olisi hyvä, koska tällä voitaisiin maahanmuuttajien hoitoa parantaa ja mahdollisilta kulttuurieroihin liittyviltä vahingoilta vältyttäisiin”. ”Työ on haastavaa, mielenkiintoista ja välillä antaa paljon itselle. Tulkit ansaitsevat kiitoksen mahtavasta työstä. Suurimmaksi osaksi kohtaamiset ovat miellyttäviä. Välillä tulee mieleen että pitäisi enemmän tietää heidän taustoistaan tmv.”

Yhteenvetoa Kieli ja kommunikaatio -yhteisen kielen puuttuminen ja kommunikaatiovaikeudet tuottavan suurimmat ongelmat maahanmuuttaja-asiakkaiden hoitotyössä -perheenjäseniä käytetään tulkkeina -tulkin saaminen vastaanotolle vaikeaa Kulttuurierot -miellettiin haasteellisiksi -tavoista ja tottumuksista haluttiin tietoa -sairauden käsite ja oireiden kokeminen eri kulttuureissa Hoidon tarpeen arviointi -maahanmuuttajille annetaan helpommin aika lääkärille kuin kantaväestölle

Yhteenvetoa Hoitajien asenne -pyrkimys tasavertaiseen kohteluun -positiivisia ilmaisuja -stereotyyppisiä ilmaisuja Maahanmuuttajien tiedot ja taidot -itsehoidossa koettiin olevan puutteita -maahanmuuttajat hakeutuvat herkästi lääkäriin -ei tyydytä hoitajan vastaanottoon Koulutus -koettiin tärkeänä, jotta pystytään tarjoamaan hyvää hoitoa -maahanmuuttajien hoitoon ohjautumisesta -maahanmuuttajien sairauksista ja rokotuksista -kulttuurien erilaisista tavoista ja tottumuksista

Toimenpide-ehdotukset Koulutus Lyhyelläkin lisäkoulutuksella hoitotyöntekijöiden monikulttuurisuusosaamista voidaan parantaa (Delgado ym. 2013) 1. Luento 2. Ohjeet (käännettyjä ohjeita) 3. Työpaikkakokous Yhteistyö 1.Terveysasemien maahanmuuttajatyön yhdysverkosto 2. Yhteistyö eri toimijoiden kanssa (tulkkikeskus, ulkomaalaistoimisto, yhdistykset) 3. Vierailut Arviointi 1. Toteutuneet toimenpide-ehdotukset 2. Monikulttuurisuusosaamisen kehittyminen

Kiitos !