Veneiden ja moottoripyörien käyttövero ja sen vaikutuksia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Aluetilinpito bruttokansantuote - arvonlisäys, brutto perushintaan - kiinteän pääoman bruttomuodostus (investoinnit) - työlliset - kotitalouksien.
Advertisements

Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä Vaikutustarkastelun tuloksia skenaario Eduskunta Liikenneneuvos Tuomo Suvanto.
Martti Kivioja Työmarkkinatutkimus 2014 Yrittäjyyskatsaus.
Matkailun merkitys innovaatiotoiminnan näkökulmasta Satu Luiro Matkailukoordinaattori Lapin liitto.
Pyörät pyörimään Rahoitus, investoinnit ja poliittinen tahto.
Eläkkeellesiirtymisikä vuonna 2015 Jari Kannisto Kehityspäällikkö
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Yhteenveto – esitysten vaikutuksia Lauri Myllyvirta, ydinvoimavastaava.
1 Työtapaturmista ilmoittaminen 2010 Riikka-Liisa Haapanen
Ylemmän toimihenkilön rooli Suomen tulevaisuuden menestyksessä Ole Johansson puheenjohtaja, EK.
Suhdannevaihtelut.
VEROTUS.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Future Vision Plan IIb Rotarysäätiö
Kaukolämpö 2016.
Suomen purjehdus ja veneily Ry (SPV) Venetutkimus 2016
FIPSU ry:n juhlaseminaari
Maailmantalouden suuret kysymykset Suhdannetilanne ja -näkymät
Finanssialan henkilöstö
Hinku-päästölaskenta ja 2030-tiekartta - esimerkkinä Hämeenkyrö
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
Verkoston ulkoisvaikutukset
Maanteiden liikenneturvallisuuskatsaus 2015
Tulevaisuuden työvoiman tarve ja maahanmuutto
MINI-INTERVENTIO TAVOITTEENA ON LÖYTÄÄ JA HOITAA VARHAISESSA VAIHEESSA ALKOHOLIN SUURKULUTTAJAT JA ONGELMAKÄYTTÄJÄT.
Kurssipäiväkirja Valokuvaus ja graafinen suunnittelu
Linnea2-konsortion purkautumisesta Matti Raatikainen Minna-Liisa Kivinen Ari Ahlqvist
Pahimmat kilpailijat Pirkanmaalla
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
KALANKASVATUKSEN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT
Kpl 7.
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA
SATAKUNNAN TALOUS 6 ● marraskuu 2005 Nykytila ja lähiajan näkymät
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Skanssin monitoimitalon tarveselvitys
Energiavuosi 2016 Kaukolämpö.
SÄÄNTÖUUDISTUKSEN TOTEUTUMINEN
Muutamia uskomuksia patenteista
Rajoitteet Iäkkään henkilön hoidossa käytetylle fyysiselle rajoittamiselle ei ole olemassa yhtä yleispätevää määritelmää. Yhteistä rajoitteille on kuitenkin.
Koulutuskeskus Salpaus Hanna Salminen 2011
OSTAMINEN MUUTTUI, MUUTUITKO SINÄ?
ARVONLISÄVERO Heli Kortesalmi.
KVTES:n jaksotyöaikauudistus
Huomioita Suomen Pankin suhdanne-ennusteesta ja kustannuskilpailukykyanalyysistä Teknologiateollisuus.
Jukka Leskelä Energiateollisuus ry
Opiskelijavalinnat ja korkeakoulu-opintojen nopeuttaminen
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
MAKROTALOUSTIEDE KANSANTALOUDEN TILINPITO
Valtionosuusuudistus - Turku
Arvot julkisten hankintojen taustalla
Johtaminen uudessa organisaatiossa
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA
Liikenne ja autonomistajuus
SUOMEN SUURIN JA TEHOKKAIN
10 hyvää syytä mainostaa radiossa!
Työtehokkuuden parantaja
Viestinnän työkalupakki
Mikä Paltamo-mallissa kannustaa – ja mikä ei?
KanDee-hanke-Kansalaisten elvytystaidot ja defibrillaattorit maaseudun kartalle ( )
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
Veera Holappa PTT:n aluetalouden seminaari
Työvoiman poistumisennusteet Pirkanmaalla
VEROTUS.
Ajankohtaiskatsaus AYYE 5/2019 Marianne Honkasaari
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
SUHDANNEVAIHTELUT.
VEROTUS.
Esityksen transkriptio:

Veneiden ja moottoripyörien käyttövero ja sen vaikutuksia

Sisältö Taustaa Veron vaikutukset Yhteenveto

Moottoripyörämarkkinoiden kehitys Lähde: Trafi

Veneiden ensirekisteröinnit

Perämoottoriveneiden myynnin kehitys (kaikki hv)

Perämoottoreiden tukkumyynnin kehitys

Todellinen kanta versus tilastollinen kanta, veneet Trafi 204877 Haamuveneitä? Yli 50 hv 121809 60% kannasta Yli 25 jalkaisia (7,62m) moottoriveneitä 24963 12% kannasta Keskimääräinen käytöönottovuosi (Trafi) 1987 Keskimääräinen hinta (nettivene) 6971 € / 8957 € Yksityinen / Liike

Todellinen kanta versus tilastollinen kanta, moottoripyörät Ajoneuvokanta 30.6.2016 (Trafi) 262686 Liikennekäytössä 30.6.2016 (Trafi) 219845 Vakuutusvuodet 2013, MP-raportti (LVK) 78582 Tämä luku kertoo mp:iden vähäisestä käytöstä Moottoripyörän keskimääräinen arvo 6125€ MP2016 tutkimus, n. 4400

Moottoripyörien käyttäjät 46-vuotias mies Pieni- tai keskituloinen työntekijä Omistaa keskimäärin 1,68 moottoripyörää Omistaa keskimäärin 0,44 kpl yli 30 v vanhaa moottoripyörää Yhden moottoripyörän arvo on keskimäärin 6 125 € Ajaa vuodessa n. 6 400 km 70 % ajaa työmatkoja, vuodessa n. 1 700 km 90 % ajaa matka-ajoa, vuodessa n. 3 600 km Ajaa pääasiassa vapaa-ajalla Käyttää MP-alan palveluihin vuodessa n. 1 000 € ja MP-matkailuun vuodessa n. 1 300 € Vakuutukset ovat moottoripyörille korkeat Lähde: SMOTO MP2016 tutkimus, n=4400

Veron vaikutukset Moottoripyörä-ala, kuluttaja 48 % harkitsee myyvänsä ainakin yhden pyörän tai luopuvansa moottoripyöräilystä kokonaan n. 80 % vähentäisi palveluiden hankintaa ja matkailua Suurimmat vaikutukset elinkeinoelämään (MP-kauppa, varusteet, palvelut, matkailu)

Veron vaikutukset, Moottoripyörät Niin uusien kuin käytettyjen myynti vähenisi edelleen  Vähemmän arvolisäveroa, autoveroa, polttoaineveroa ja vakuutusveroa, vaikutus on kymmeniä miljoonia. Moni lopettaa tai myy ainakin yhden moottoripyörästään, liikennekäytössä ja siten verotettavissa oleva kanta pienenee huomattavasti.  Uuden ajoneuvoveron kertymä tulee olemaan paljon odotettua pienempi Käytettyjen varaston lisäkustannukset kasvaa, liiketoiminnan kulut kasvaa samalla kuin kysyntä laskee  Työpaikkojen menetys, jopa 100 työpaikka  Vähemmän verokertymää

Veron vaikutukset, moottoripyörät Moottoripyöräilyä tukeva kauppa kulutuskysynnän supistuminen (jonkin verran tai paljon) voi olla suuruusluokaltaan 20-30 milj. € (-20 … -30 %) Moottoripyörämatkailu kulutuskysynnän supistuminen (hiukan tai paljon) voi myös olla suuruusluokaltaan 20-30 milj. € kotimaan osalta (-15 … -23 %) Polttoainemyynti ja muut verotulot polttoainemyynti supistuu noin 4 milj. litralla vuodessa, jolloin valtion verotulot (polttoainevero + alv) polttoaineiden myynnistä vähenevät noin 4 milj. € vuodessa (-15 %)

Veron vaikutukset, Moottoripyörät, jatk. EU:n valkoisen kirjan mukaan kaksipyöräisillä ajoneuvoilla on merkittävä rooli kestävän liikkuvuuden kannalta, etenkin ruuhkien vähentämisiksi Vähäpäästöinen liikenne on EU:n tavoite, jossa kakskipyöräinen liikenne on tehokkaampi ja helpompi järjestää. Moottoripyörä on osaa toimivaa liikennejärjestelmää

Vene-ala Yli 3500 työpaikkaa suomessa, venevalmistusta, veneliikkeitä, palveluyrityksiä, tukku ja vähittäiskauppaa 70% veneiden valmistuksesta menee vientiin, tärkeä vientituote Veneilijän käyttökulut vuodessa ~2500€/vuodessa, suhteessa keskimääräiseen arvoon (n. 7000€) käyttöön menee todella paljon. Venettä käytetään 3kk aikana 10 h kuukaudessa, eli 30min päivässä. Tutkimus* osoittaa että veneily vähenee suomessa. Veneala tuottaa 197 milj. € arvolisävero, polttoaineveroa yms. veroa Uusien veneiden myynnistä kertyy 40 milj. € arvolisäveroa Venevakuutus on vapaaehtoinen, silti suurin osa sen ottaa. Vakuutuksen hinta on korkea. Visio 2025: Palvelutoiminta venealan liiketoiminnan kehityksen keskiössä, 2011 Helsingin kauppakorkeakoulu (Aalto-yliopisto) ja Merenkulkualan koulutus-ja tutkimuskeskus (Turun yliopisto)

Veron vaikutukset Myynti laskee, veneilijät vähenevät & Palveluiden ja veneiden siirtäminen ulkomaille Arvolisävero, polttoainevero ja vakuutusverokertymä pienenee Työpaikkojen menetys Uuden veron verokertymä on ajateltua pienempi Saaristoelinkeino ja pienet rannikkokaupungit kärsivät Veneilijät siirtyvät mahdollisesti pienempiin veneisiin, liikkeiden kannattavuus kärsii.

Yhteenveto Käyttökulut niin veneissä kuin moottoripyörissä ovat suhteellisen korkea. 40% veneen/moottoripyörän keskimääräisestä arvosta menee sen laitteen käyttöön vuosittain Mikä tahansa lisäkustannus vaikuttaa alaan/käyttöön negatiivistesti Käyttöaika vuodessa on pieni niin veneellä kuin moottoripyörällä, jolloin vero suhteutettuna käyttöön on liiallinen. Molempien alojen keskikäyttäjä on perustyöntekijä peruspalkalla, ei juppeja eikä herroja. Uskomme että vero vaikuttaa myynnin vähenemiseen jolloin suunniteltu verotulo ei lähivuosina tule toteutumaan ja kerrannaisvaikutukset myynnin ja käytön vähetessä tulevat olemaan melkoisia erityisesti vähentyneen arvonlisäverokertymän ja lisääntyvän työttömyyden muodossa.

Yhteenveto Toivomme että moottoripyörien uuden veron valmistelussa eduskunta ottaa huomioon veron negatiiviset taloudelliset vaikutukset kotitalouksille, elinkeinoille ja työllisyydelle * verosta laaditaan kattava vaikutusarviointi ottaa huomioon moottoripyöräilyyn & veneilyn liittyvän kokonaisverokertymän mahdollisen supistumisen ja jopa negatiivisen lopputuloksen valtiontaloudelle, arvioi uudelleen veron käyttöönottoa, ja jos moottoripyöräveron valmistelua jatketaan, edellyttää verolle määritettävän oikeudenmukaiset ja tasavertaiset ominaisuudet osana muuta tieliikenneverotusta * http://oikeusministerio.fi/fi/index/toimintajatavoitteet/lakiensaataminen/parempisaantely/vaikutustenarviointi.html

Kiitos