Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTiina Hänninen Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
Hinku-päästölaskenta ja 2030-tiekartta - esimerkkinä Hämeenkyrö
Juhani Huuhtanen, SYKE
2
Hinku-päästölaskennan yleispiirteet
Hinku-päästölaskenta ei sisällä päästökauppateollisuuden kulutusta (polttoaineet/sähkö) Kaukolämmön päästöt lasketaan paikallisesti Sähkönkulutuksen päästöt lasketaan valtakunnallisella päästökertoimella Liikenne: pelkkä tieliikenne mukana, VTT:n LIPASTO-mallista Maatalous: KASVENER Jätehuolto: KASVENER
3
Päästökehitys : muutos -16 %
4
Asukaskohtaiset päästöt
5
Hämeenkyrön päästötilanne
Merkitsevin päästösektori tieliikenne Hämeenkyrössä keskivertoa suuremmassa roolissa, vaikka kaikkialla tärkeä 85 % tieliikennepäästöistä maantieliikenteestä (Vt3!) Väkiluku ollut kasvava: asukaskohtaiset päästöt vähentyneet enemmän kuin saman kokoluokan Hinku-kunnissa keskimäärin Merkittävimmät päästövähennykset tapahtuneet sähkönkulutuksessa
6
Skenaario 2030: miten -80% tavoitteeseen?
7
Skenaario 2030: miten -80% tavoitteeseen?
Maatalous: vähennysmahdollisuuksia rajoitetusti Tieliikenne: valtakunnallisen kehityksen tahdissa Tavoitteen saavuttamiseksi fossiilisten polttoaineiden käytön käytännössä lähes loputtava Sähkö: valtakunnallinen kehitys + paikalliset toimet Kompensaatiot: esimerkiksi tuulivoimaa
8
Päästötaseen muutokset tapahtuvat monella tasolla
Toimenpiteitä tarvitaan kaikilla tasoilla: Kunnan omien kohteiden toimet Muut kunnan alueella olevat toimijat: asukkaat ja yritykset Valtakunnallinen (ja kansainvälinen) kehitys, poliittinen ohjaus, yleiset trendit Toimenpiteitä tarvitaan myös jokaisella sektorilla Liikenne Sähkö (kulutuksen tehostaminen, uusiutuva tuotanto) Fossiiliset polttoaineet (kaukolämpö, rakennukset, teollisuus, työkoneet) Jätehuolto Maatalous
9
Tieliikenne Yleisiä trendejä:
Polttoainetehokkuuden kasvu autokannan uusiutuessa VTT-arvio: 1,5 % vuodessa Vaihtoehtoiset energianlähteet Sähkö Biokaasu Nestemäiset biopolttoaine Kunnan vaikutusmahdollisuuksia: Sähköautojen latauspisteet Kunnan sähköautot Etätyömahdollisuudet Kaavoitus Oman auton käyttöä vähentävät palvelut
10
Sähkö Yleisiä trendejä: Verkkosähkön päästökerroin laskee
Kulutus tehostuu (valaistus, laitteet) Kunnan vaikutusmahdollisuuksia: Tuulivoiman ja bioenergian käytön edistäminen Aurinkosähkö (julkiset rakennukset, yhteishankinnat) Käyttösähkön kulutusmuutokset Sähkölämmityksen vähentäminen Aurinkosähkön ja -lämmön käytön edistäminen yrityksissä ja yksityisissä rakennuksissa
11
Fossiiliset polttoaineet
Yleisiä trendejä: Rakennusten energiatehokkuus kasvaa Öljylämmityksestä luovutaan (lämpöpumput, puu, kaukol.) Kaukolämpö: fossiilisista puupohjaisiin polttoaineisiin Energiatehokkuus kasvaa teollisuudessa & työkoneissa Kunnan vaikutusmahdollisuuksia: Öljylämmitys pois julkisista rakennuksista Maalämmön käytön edistäminen Aurinkolämmön käytön edistäminen Kauko-/aluelämpöratkaisut Polttoainemuutokset Uudet verkot ja laajentuminen
12
Skenaarion toteuttaminen
Valtakunnallista kehitystä kunnianhimoisempien päästövähennysten saavuttamisessa kunnan rooli on merkittävä Kuntaorganisaation kokonaisvaltainen osallistuminen Millä keinoilla kunta voi vaikuttaa muihin alueen toimijoihin?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.