Konstruktivismi Tekijä Bogi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Advertisements

Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
OHJAAMINEN.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Minä oppijana 1 ov..
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Kognitiivinen psykologia tutkii
Oppimisorientaatioita
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Ops 2016 ja arviointi.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
9. Oppimisen psykologinen perusta
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?

Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Arvioinnista arkipäivää
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Konstruktivismi Tekijä Bogi Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Constructivism_(learning_theory)

Opiskelijan olemus Oppilas, kuin ainutlaatuinen yksilö - jokainen oppilas on ainutlaatuinen, jolla on ainutlaatuinen tarpeet ja tausta. - oppilas on monimutkainen ja multidimensional. - opiskelijan ainutlaatuisuus ja monimutkaisuus on oppimisen tärkeä sisäinen osa. (Wertsch 1997)

Opiskelijan taustan ja kulttuurin merkitys Kulttuuri, sosiaalinen ympäristö, tausta vaikuttaa siihen, miten opiskelija käsittää maailmaa, mitä hän kokee totuudeksi. Sosiaalisilla väleillä myös on tosi tärkeä rooli, esimerkiksi, nuorten lasten erilaiset kyvyt kehittyvät muiden lasten, aikuisten ja fyysisten maailman kanssa tehdyissä interaktioissa. (Wertsch 1997)

Ohjaajan rooli Ohjaajat ja `facilitators` (instructors and facilitators) Ohjaajien pitäisi muuttaa/ sovittaa `facilitatorin` rooliin, ei opettajan (vanhanaikainen) rooliin. `Facilitator` auttaa opiskelijaa sisäistää tietoja, niin että hän on aktiivinen osaa oppimisien prosessia. vastuu on opiskelijan, ei ole enää ohjaajan (Gamoran, Secada, & Marrett 1998) Di Vestan mukaan (1987) oppimisympäristönkin pitää olla semmoisena, joka auttaa ja haastaa opiskelijan ajattelua. Tavoite on auttaa opiskelija tulla tehokaaksi ajattelijaksi. Facilitatorilla on täysin erilaiset kyvyt, kuin opettajalla oli (Brownstein 2001):

Opettajat vs. facilitators (Rhodes ja Bellamy 1999) Puhu, kertoo Puhu alkeista loppuun Antaa vastauksia monologi Kysyy Auttaa takaa (deduktiivinen) Tuottaa semmoisia olosuhteita, jossa opiskelija voi itsenäisesti saada/löytää omat vastaukset, johtopäätökset aiheesta Dialogi opiskelijoiden kanssa

Motivaatio Glasersfeldin mukaan motivaation ylläpitäminen on kiinni siitä, kuinka itsevarma oppimistaidosta oppilas on. Itsevarmuus tulee aikaisemmista menestys-kokemuksista. Itsevarmuus vaikuttaa motivaation paljon voimakkaammin, kuin ulkoinen kuittaus tai motivaatio (Prawat ja Floden 1994) Opiskelijat saavat itsevarmuutta ja motivaatiota selvittämiseen vaikeampiakin haasteita, kun ovat kokeneet selvittää helpompia haasteita (Vygotskiy 1978) Opiskelijaa pitää haastaa jatkuvasti antamalla tehtävät, jotka koskevat heidän uusimmat tuntemukset. Se pyydystää heidän motivaatiota koska rakentuu aikaisemmille menestys-kokemuksille. Itsevarmuus voi kasvaa edelleen, motivaation ylläpituu. (Brownstein 2001)

Arviointi Holt ja Willard-Holt (2000) painottaa dynaamisen arvioinnin käsitettä, joka tarkoittaa opiskelijan oikeaa potentiaalia/osaamista. Tämä arviointityyli erottuu merkittävästi tavanomaisilta testeistä, tenteistä. Arvioinnin prosessi on kaksisuuntainen, jossa opiskelija ja facilitator osallistuvat. Arvioinnin dialogia aloittaa facilitator, hän haluaa löytää, mitä opiskelijan osaamisen rajat. Samalla näyttää / valottaa miten opiskelija voisi kehittää tuntemuksensa, osaamistansa. Arviointi ja oppiminen on yhdessä toteutuvia prosesseja. Opettaja antaa jatkuvasti palautetta, palautuksen pitää olla interaktiivinen.

Oppimisen vastuu Oppimisen vastuu on opiskelijan (Von Glasersfeld 1989) Opiskelija on aktiivisesti mukana oppimisprosessissa. Glasersfeldin mukaan opiskelija rakentaa omaa ymmärrystä, ja hän ei vain heijastaa mitä on lukenut. Opiskelijat etsivät tarkoitusta, järjestelyä ja sääntöjä maailmaan asioissa.

Dynaaminen vuorovaikutus opiskelijan ja facilitatorin välissä Facilitator ja opiskelija on samalla määrällä osaa oppimisprosessia. (Holt ja Willard-Holt 2000) Oppimisprosessi on samalla objektiivinen ja subjektiivinen. Vaati sitä, että sekä facilitatorin, että opiskelijan tausta, aikaisemmat tuntemukset, jne. tulee osaksi oppimisprosessia. -> opiskelija voi verrata omaa versionsa totuudesta facilitatorin ja muiden opiskelijoiden versiona kanssa -> mahdollisesti uusi käsitys syntyy, oma vanha käsitys muokkaantuu, eli oppiminen tapahtuu.