Johdanto Auschwitz, Hirosima, Stalinin vainot ja Ruandan kansanmurha ovat esimerkkejä historiallisista valintatilanteista. Niissä kaikissa on kysymys ennen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Advertisements

HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
ETIIKKA.
MORAALIFILOSOFIA Hyvä elämä Oikeat / väärät teot Hyvä / paha
OPPIMISKÄSITYS KOULUN KÄYTÄNNÖISSÄ Pentti Moilanen
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Moraalin kehitys (L.Kohlberg) Oikein vai väärin? Moraali kehittyy vaiheittain ajattelun kehittymisen mukana: 1.yksilön oma näkökulma 2. yhteisön lait ja.
ETIIKAN LUONNE. Eettisten arvojen peili Moraalirealismi: moraaliväitteet viittaavat objektiivisiin tosiasioihin ja ovat tosia tai epätosia mielipiteistä.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
Case: PK-yritys sosiaalisen median maailmassa Liina Matveinen toimitusjohtaja Iskelmä Rex ja Oi fm.
MORAALITEORIAT Luku 7  Ydinsisältö. Moraaliteoriat kokonaisnäkemyksiä hyvän elämän toteutumisesta osa käytännöllistä filosofiaa eli etiikkaa edustavat.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Terveyden määritelmät
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Väestöllinen huoltosuhde 1865–2060
Eutanasia s
Moraali Eräät nohevat 9A.
Ikuisia kysymyksiä Maailma synty - miten kaikki tapahtui? Luonnontieteet: fysiikan, biologia kemia - miksi kaikki sai alkunsa? Uskontojen maailmansyntymyytit.
1 Eläinten luokittelu.
ELÄMÄNHALLINTA.
Ulkoiset tapahtuma/sisäinen uhka
OP
NORMAALIUS PSYYKKISEN ITSESÄÄTELYN TASAPAINOISUUS
Instituutioiden suunnittelu
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Pelit opetuksen tukena
Filosofian alat TEOREETTINEN FILOSOFIA
Hyvä elämä Kpl 11, s Emma.
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Reaktio 3 Reaktiot ja energia
Mikä on elämänkatsomus?
ETIIKAN TEORIAT kpl 7.
2 Terveysosaaminen.
Teorioita identiteetin rakentamisesta
Kesä ja kesätyöntekijät saapuvat pian
Voiko jumalan olemassaoloa todistaa?
Mitä on metaetiikka? Yleensä etiikkaa tarkoittaa hyvän ja pahan, oikean ja väärän kysymyksiä, mutta siinä voidaan pohtia myös yleisempiä kysymyksiä. Näitä.
Tuomo Autio Psykologi Epshp
EETTINEN AJATTELU TERVEYSTIEDOSSA
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Stoalaisuudesta.
Eläinkokeet sekä eläinten hoito ja käyttö ravintona
Luku 7 Oikeusetiikka.
RAAMATUN ETIIKKA.
Reformoidun teologian oppi
ETIIKAN KÄSITTEITÄ s
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
KOROT.
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Osakeyhtiön oikeudellinen riskienhallinta corporate governance, yritysetiikka, juristi  “When written in Chinese, the word crisis is composed of two characters.
Filosofia 2: Etiikka. Filosofia 2: Etiikka Kurssin tavoitteena on… Tutustua filosofisen etiikan keskeisiin käsitteisiin, kysymyksiin ja teorioihin.
Jääkiekon laatupäivät
Tuomo Lähdeniemi työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
5. Eettinen vastuullisuus
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Robotiikka ja tekoäly yhteiskunnan, ihmisten ja työn muuttajana
Mikä on tärkeää ympäristötutkimuksesta viestittäessä?
Kouluttajan rooli SPR:n valmiudessa
Viestinnän työkalupakki
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
Asiakasryhmien… …kartoitus.
Tampere 3-hanke Koulutusyhteistyö rakennustekniikassa Matti Pentti, rakennustekniikan professori
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Video.
Blackout This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No
Esityksen transkriptio:

Johdanto Auschwitz, Hirosima, Stalinin vainot ja Ruandan kansanmurha ovat esimerkkejä historiallisista valintatilanteista. Niissä kaikissa on kysymys ennen kaikkea arvoista– siitä mitä on hyvä elämä. Miten me valitsemme/arvotamme asiat, mikä on hyvää/pahaa - oikein/väärin. Näitä kysymyksiä tutkii filosofinen etiikka. Moraali on osa jatkuvasti muuttuvaa tapaamme kohdata maailma, olla osana maailmaa ja ennen kaikkea kiinteä osa ihmisyyttämme. Moraali liittyy yksilön käytännön elämän tilanteissa tekemiin valintoihin. Teko on moraalinen jos tekijällä on kyky ja mahdollisuus harkintaan eri vaihtoehtojen välillä, eikä hän ole pakkotilanteessa. Moraali ja moralismi ovat eri asioita. Moralismissa on kyse pikemminkin ”tapakasvatuksesta” kuin eettisestä pohdinnasta. Pohdi: Pystymmekö tekemään eron hyvän ja pahan, oikean ja väärän välillä?