Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi Ad) 7.3.
Advertisements

Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
Ainedidaktiikan perusteet. Esittely Miksi olet täällä? Mitä odotat täältä saavasi? Opetuskokemus? Kuinka perusteellisesti tunnet filosofiaa? Miksi olet.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ainedidaktiikan perusteet
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET, filosofia ja psykologia
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi Ad) 7.3. Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO Tutustu eri aloihin, suorita yliopisto-opintoja etukäteen ja valmistaudu pääsykokeisiin 1 Youtube -Tussitaikurit Youtube.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Ainedidaktiikan perusteet Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
MATEMATIIKAN OPETTAJAHARJOITTELU OPEA510 NORMAALIKOULU.
Opettajan pedagogiset opinnot Kielten opettajien koulutukseen valitut 2016.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssi, viimeinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO Tutustu eri aloihin, suorita yliopisto-opintoja etukäteen ja valmistaudu pääsykokeisiin 1 Youtube -Tussitaikurit Youtube.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Säteilysuojelu-kurssi 0,5 op
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Opiskelu eLukiossa
Johdatus elämänkatsomustietoon Kouluvierailut
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
L6 intro Sakari Jokiranta Haartman-instituutti
Abiturientin ohje syksy 2017
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
Sähköiset yo-kirjotukset
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Kotitalouden kurssit lukiossa
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Kurssi Kurssiin on fuusioitu kaksi osaa Johdatus elämänkatsomustietoon (4 op) (tämän kurssin suorittaja on SA-opiskelija SA = sivuaine) ja Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa (itsenäinen 3 op tai osa Katsomusaineiden, erityisesti elämänkatsomustiedon didaktiikan kurssia, 5 op) (tämän kurssin suorittaja on POM-opiskelija POM = peruskoulussa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot).

Osaamistavoitteet (tutkintovaatimukset) Opintojakson suoritettuaan opiskelija (lihavoidut koskevat molempia ryhmiä, lihavoimaton ensijassa sivuaineryhmää) ymmärtää elämänkatsomustiedon aseman ja erityisluonteen lasten ja nuorten hyvän elämän, identiteetin ja elämänkatsomuksen etsinnän tukemisessa osaa perustella eettisten ajatteluntaitojen ja kulttuurisen lukutaidon opettamisen merkityksen hyvinvoinnille ja kestävälle elämäntavalle tuntee elämänkatsomustiedon didaktiikan lähtökohtia ja menetelmiä sekä niiden soveltamista käytännön opetuksessa osaa hahmottaa elämänkatsomustiedon lukio- ja yliopisto-opetukseen kytkeytyvien tieteenalojen luonnetta ja pääpiirteitä.

Sisältö (tutkintovaatimukset) Kurssilla käsitellään elämänkatsomustiedon historiaa, katsomuksellista taustaa, arvoperustaa ja opetusmenetelmiä sekä sen tavoitteita ja sisältöjä perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien pohjalta. Keskeisiä sisältöalueita ovat hyvän elämän ja kestävän elämäntavan tavoittelu, eettiset ajatteluntaidot sekä kulttuuri- ja identiteettikasvatus. Huom: Aineenopettajankoulutuksen ET-didaktiikka on eri asia, koska AO-koulutukseen osallistuttaessa oletetaan, että aineen opinnot pitkälle suoritettu.

Kirjallisuus ja materiaalit Kurssiin kuuluva kirjallisuus koostuu Kurssilla jaettavasta artikkelikokoelmasta ja artikkeleista, jotka löytyvät kaikki verkosta Luentojen ja ryhmien materiaalit löytyvät osin blogista ja osin Moodlesta, sekä ilmoittautuneiden osalta myös Opiskeluni-sivuilta, mahdollisten Flinga-istuntojen osoitteet annetaan Moodlessa.

Arviointi Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista ryhmäistuntoihin. Numeroarviointi perustuu erilaisiin kirjallisiin suorituksiin/tenttitulokseen. Sovitaan, kun on sovittu toteutuksesta ja työtavoista.

Kurssin luonne uusien tutkintovaatimusten taitekohdassa kahden kurssin fuusiona Elämänkatsomustietoon ja sen opettamiseen johdattava kurssi eri kouluasteilla→ Luokanopettajien peruskoulussa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaisten opintojen katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osuus Elämänkatsomustiedon perusopintojen johdatteleva kurssi

Tavoitteet käytännössä Ymmärtää, mitä et on. Tutustua käytännöllisiin ET-opetuksen kysymyksiin (seuraamalla tunteja, tekemällä tuntisuunnitelmia jne., didaktinen näkökulma)

Käytännön toteutus Kurssi koostuu luennoista ja ryhmäopetuksesta, joihin kuluu lisäksi kouluvierailut (tuntiseuranta) verkkomateriaaliin tutustuminen kirjalliset tehtävät (erit. tuntisuunnitelmat) sekä joko tentti tai essee (kirjallisuus + luennot).

ET HYssä Kurssi on yhtä aikaa eri kurssia, koska HY ei järjestä yhtään pelkästään ET:lle omistettua kurssia vaan arvosana yhdistellään eri kursseista, jotka muutenkin pidettäisiin. Kokonaisuudet Elämänkatsomustiedon perusopinnot, 25 op (71004) Elämänkatsomustiedon aineopinnot, 35 op (71008) Molemmat toistaiseksi vapaita Ison pyörän jälkeinen tilanne on täysin auki.

ET HYssä ohjausta eri aineissa, on perustettu HY ET-sivut http://www.helsinki.fi/et. Ohjaus: Käytännöllisen filosofian oppiaineessa (Ilpo Halonen, Olli Loukola) ja OKLssa (Eero Salmenkivi) tiedetään et:stä, muuten voi olla, että edes kurssin pitäjä ei tiedä opettavansa et;tä.

Toteutus ja työtavat Keskustelutehtävä, n. 4 hengen ryhmissä Ketä olette? Mitä toivotte? Päätettävät asiat (ainakin): Tentti vai essee? Päätös: essee, DL 9.1.17, sen jälkeen palautettujen arvosana on 60 % siitä, mitä essee muuten saisi. Se kuinka pitkään esseitä otetaan vastaan on auki. Sopiiko ehdotettu työtapa (ryhmäkertojen korvaaminen kouluvierailuilla ja tuntisuunnitelmilla), OK Osa luennosta (1 tai 2 pakollisia), OK

Päätösten pohjalta: Kurssin suoritus Kirjallinen pääsuoritus on essee. Esseen laajuus on sama olipa 3 tai 4 op. Lisäksi pitää seurata vähintään yksi et:n tunti, tehdä ja palauttaa Moodleen siitä kirjallinen raportti ja raportoida se ryhmäistunnossa. Lisäksi edellytetään aktiivista läsnäoloa ryhmissä (100 %) ja 1 (3 op) – 2 (4 op) kertaa luennoillakin. Tähän kuuluu myös kaksi läksytehtävää, joista toisessa on kirjallinen osa. Poissaoloja ja läksyrasteja voidaan korvata seuraamalla enemmän tunteja ja/tai ET:n tuntisuunnitlemilla.

Kirjalliset, tunti- ja lisätehtävät Tuntiseurantaraportit palautetaan Moodleen mahdollisimman pian, viimeistään viikon päästä seuratusta tunnista. Ylimääräisiä seurattuja tunteja voi tai korvausta varten tehtyjä tuntisuunnitelmia voi käyttää poissaolojen ja toisten tehtävien korvaamiseen. Tuntitehtäviä (luennolla kuulusteltavia läksyjä) tulee SA ryhmälle kahdesti (ja POM-opiskelijoille vain kerran) → 7.11. perehtyminen ET:n OPS-perusteisiin: POPS2014 (ei kirjallista osaa) → 24.11. perehtyminen katsomusopetusta koskeviin artikkeleihin ja LOPSiin (ohjeistetaan tarkemmin myöhemmin, ei POM).

Oppituntien seuraaminen Kouluvierailuihin kuuluu oppitunnin seuraamisen lisäksi tunnin esittely ryhmässä ja pienen (alle 100 sanaa) raportin kirjoittaminen oppitunnista. Raportissa tulisi olla joitain yleisiä huomioita (esim. oppilasryhmästä ja -aineksesta), kommentti tunnin tavoitteista ja sen kytkeytymisestä OPS perusteisiin, ET:lle ominaisista opetussisällöistä ja –menetelmistä, joita tunnilla käytettiin.

Oppimateriaali ja kirjallisuus Elo, P., Hulkki, E. & Kaila, E. (toim.) (2006). Kaikki virtaa - Elämänkatsomustiedon perusta ja tulevaisuus. Opetushallituksen katsomusaineiden kehittämishankkeen elämänkatsomustiedon osuuden perusaineisto, Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat (FETO) ry:n vuosikirja 2006. Feto, Opetushallitus, Suomen Humanistiliitto. (Sivut 34–118, 150–159, 206–223). Teos jaetaan kurssilaisille

Oppimateriaali ja kirjallisuus Sakaranaho, Tuula & Salmenkivi, Eero 2009. Tasavertaisen katsomusopetuksen haasteet: pienryhmäisten uskontojen ja elämänkatsomustiedon opetus Suomessa. Teologinen aikakauskirja 114 (5), 450–470. Saatavilla verkosta, https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/16248/Sakaranaho.pdf?sequence=1 Salmenkivi, E. 2007. Elämänkatsomustieto ja sen opetus. Teoksessa Sakaranaho T. & Jämistö A. (toim.) Monikultturisuus ja uudistuva katsomusaineiden opetus. Uskontotiede 11, 83–100. Helsinki. Helsingin yliopiston uskontotieteen laitos. Saatavilla verkosta, http://blogs.helsinki.fi/etdidaktiikka/

Oppimateriaali ja kirjallisuus (seuraavat artikkelit eivät kuulu essee- kirjallisuuteen) Tomperi, T. 2003. Elämänkatsomustiedon identiteetti opetussuunnitelmassa. Teoksessa Elo P., Heinlahti K. & Kabata, M. (toim.) Hyvän elämän katsomustieto: Feto ry:n vuosikirja 2003, 10–31. Helsinki: Feto. Saatavilla verkosta, http://blogs.helsinki.fi/etdidaktiikka/ Viimeksi mainittu korvataan artikkelilla Salmenkivi E., Elo P., Tomperi, T. ja Ahola-Luttila, T. 2007. Elämänkatsomustiedon kehkeytyminen. Teoksessa Kallioniemi A. & Salmenkivi, E. (toim.) Katsomusopetuksen kehittämishaasteita. Opettajankoulutuksen tutkinnonuudistuksen virittämää keskustelua. Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos. Tutkimuksia 279, 125–162. Helsinki: Yliopistopaino. (Teoksen toimii linkkinä teoksen verkkojulkaisuun, jossa artikkeli alkaa sivulla 125.)

Oppimateriaali ja kirjallisuus Oheiskirjallisuus: Verkkoaineistoja: http://www.helsinki.fi/et niin & näin katsomusaineet (liittyy 4 op:n suorittajien ’läksytehtävään’).

Kirjallisuusessee Suoritus = suppeahko essee (2–4 s.): Otsikko: Eettisen ja katsomuskasvatuksen lähtökohdat ja toteutus elämänkatsomustiedossa. Huom: sekä useampien artikkeleiden hyödyntäminen että toteutuksen (= käytännön) näkökulma. Esseessä on artikkeleiden lisäksi syytä hyödyntää luentojen ja ryhmien opetusta.

Tuntisuunnitelma poissaoloja korvaavana tehtävänä Ryhmäopetukseen liittyvä kirjallinen tehtävä on tuntisuunnitelman tekeminen. SA opiskelija tekee tuntisuunnitelman joko lukioon (75 min tunti) tai perusopetukseen (75 min tunti). Lukiossa mieluiten pakolliseen kurssiin (1 tai 2) ja liittää suunnitelmaan yhden ET:n yo-kirjoitustehtävän (2006 – 16) ja perustelee, miten lukiolainen oppii ko. tunnilla vastaamaan tehtävään. Tehtävä voi liittyä myös perusopetukseen luokille 7–9, tällöin siinä pitää olla jotain arviointia ottaen huomioon hyvän osaamisen kriteerit 6. ja 9. luokan jälkeen. POM opiskelija tekee tuntisuunnitelman normaalisti alakouluun (45 tai 75 min tunti).