TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti 15.4.2010 Opetusministeriö TUTKE-ohjausryhmän kokous Tampereen yliopisto Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus
Väliraportin tavoitteet hahmotetaan klusteriajattelun soveltuvuutta ammatillisen toisen asteen koulutuksen ja tutkintojärjestelmän kehittämiseen tuodaan esiin alustavia havaintoja, joita on tehty klusterien muodostumista ja kehittymistä käsittelevän ennakointimateriaalin pohjalta tulevaisuuden osaamistarpeiden näkökulmasta.
Tutkimuksellisesti tärkeät lähtökohdat Miltä näyttävät yleiset toimintaympäristön muutokset (s.10-11)? globaali markkinatalous väestörakenteen muutos tieteen ja teknologian muutokset vaatimukset kestävän kehityksen huomioimisesta osaavan työvoiman saaminen työn muutokset tiedonkulun reaaliaikaistuminen kulttuuriympäristön muutos hallinta ja turvallisuus
Tutkimuksellisesti tärkeät lähtökohdat Mitkä ovat klusterikohtaiset toimintaympäristön muutokset ja niistä nousevat haasteet? Case palveluklusteri: palvelumarkkinoiden avautuminen yritysten kansainvälistyminen, väestön ikääntyminen teknologia kysynnän kasvu tulotason noustessa ja palvelukulttuurin kehittyessä (s.34-35)
Tutkimuksellisesti tärkeät lähtökohdat Klusteriajattelun avaaminen Mitä klusterimallilla tarkoitetaan? Mitä eri klusterimalleja on olemassa? Mitä klusterointi tarkoittaa koulutussektorille vietynä?
Vastaavuus= Vastaavuus? päällekkäisyys Tulevaisuuden osaamistarpeet rajapinnat yhteiset yleiset osaamisvaatimukset Tulevaisuuden osaamistarpeet Vastaavuus? Ammatillisen tutkintojärjestel-män kehittäminen Alat ja tutkinnot 361 kpl Klusterit 8 kpl
Havainto 1: Klusterit ovat dynaamisia, muuttuvia ja rajapinnoilla liikkuvia Klusteriin kuuluvien alojen määrittely ei ole yksiselitteistä (ydin-, tuki-, lähi- ja asiakasalat) Case hyvinvointiklusteri (Tekes 2008) Ydinalat: yksityiset terveys- ja sosiaalipalvelut, julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut, kolmas sektori ja kansalaisjärjestöt, terveysteknologia, lääketeollisuus. Tukialoja: elintarviketeollisuus, kiinteistö- ja rakennusala, virkistys- matkailu ja hemmottelupalvelut Lähestytään rajapintoja
Havainto 2: Klusterien osaamistarpeet ovat yleisiä ja erityisiä Klusterien sisällä useita aloja ja alaklustereita monia toimintaympäristöjä ja osaamisalueita Rajapintoja kohti
Havainto 3: Joustavatko rakenteet ja järjestelmät? Kehittyvät klusterit luovat koko ajan uusia tehtäviä ja uusia uramahdollisuuksia. Klusterin kehittyminen vaatii innovatiivisia toimintoja ja toimijoita Klusterimaiseen toimintatapaan oppiminen ja klusterin kehittyminen >< tiukka koulutusala- ja tutkintojaottelu
Ammatillinen tutkintojärjestelmä: Luonnonvara ja ympäristö Palvelu Rakennettu ympäristö Ammatillinen tutkintojärjestelmä: perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnot Kulttuuri Logistiikka Elektroniikka, koneenrakennus- ja prosessiteollisuus Hyvinvointi Tieto ja viestintä
Tutkimuksen seuraava vaihe Jatketaan klusterien sekä niihin kuuluvien alojen ja rajapintojen hahmottamista alustavat visuaaliset mallinnukset klusterijaosta aloineen ja tutkintoineen Syvennetään klustereiden osaamistarpeiden analyysia Rakennetaan yleisten yhteisten osaamisalueiden kehikko, joita verrataan elinikäisen oppimisen avaintaitoihin
Haasteita Ennakointimateriaaleissa käytetyn käsitteistön epäsystemaattisuus Ennakointimateriaalin heterogeenisuus määrä, laatu, syvyys, laajuus, ajantasaisuus vaihtelevat Klusterien päällekkäisyydet ja rajapinnat ks. case metsäklusteri ja palveluklusteri