TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • Sosiaali- ja terveysalan uudet mahdollisuudet.
Advertisements

Kite – Kites – Leija ? Kites - Language Cluster Finland Kites-toimialalla tarkoitetaan tietotekniikan, kielen ja kulttuurin sekä.
Suomen koulutusjärjestelmä
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Maailmanluokan osaamista nyt ja tulevaisuudessa Metsäteollisuuden koulutuslinjaukset Kesäkuu 2010.
Tutkinnon osat Tuotteen / palvelun suunnittelu (ja dokumentointi) 10 ov työmenetelmien ja –välineiden suunnittelu oman työn suunnittelu tuotesuunnitteluprosessin.
11. tammikuuta 2010 Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
Kuluttajapoliittinen katsaus
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
RHi ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Suomalainen koulutusjärjestelmä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka / HT 1 Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset Työläs, mutta opettava prosessi !!! Yhteistyösuhteet.
O PETUSMINISTERIÖ //1. KULTTUURIVIENNIN PRIORITEETTITOIMET Alustava esitys
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
MENESTYVÄ YRITYSTOIMINTA Etelä-Savon avaintoimialat toimivat kannattavasti ja ekotehokkaasti OSAAVA TYÖVOIMA JA HYVÄ INNOVAATIOYMPÄRISTÖ Koulutus ja tutkimus.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Tutkintosuoritusten arviointi
Julkisten ja hyvinvointialojen tulevaisuus ja osaamistarpeet Skills-seminaari Tuire Santamäki-Vuori puheenjohtaja Julkisten ja hyvinvointialojen.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Hyvinvointia maaseudulle luovuuden keinoin Kulttuuriteemaryhmän puheenjohtaja Pirkko Liisi Kuhmonen Opetusministeriö YTR:n hankeseminaari
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
Marja-Leena Rinkineva ”Pyöreän pöydän keskustelu” Hyvinvointisektorin elinkeinopoliittiset linjaukset Marja-Leena Rinkineva.
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Pohjois- Suomen Kompassi Pohjois-Suomen strategia, s. 35: ”Lapin ja Oulun yliopistojen yhteistyöllä, verkottumalla myös Kainuuseen ja Keski-Pohjanmaalle,
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Rakenteellinen kehittäminen
Luonnonvara- ja ympäristöalan tulevaisuus ja koulutuksen muutostarpeet Luonnonvara- ja ympäristöalan ammatillisen koulutuksen kehittämispäivä,
Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian.
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Mikä oppimisessa sulautuu? - Toimintaympäristön muutosten vaikutus oppimiseen Terhi-Maija Itkonen-Isakov.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Hyvinvointialan näkymiä Lapissa OSUVA –klusterin kertomana Sirkka Saranki-Rantakokko THM, HTT.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
Ammatillisen koulutuksen tarpeellisuus Lapissa Johtaja Mika Tammilehto Koulutuspolitiikan osasto Ammatillisen koulutuksen vastuualue
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Asumista tukeva palveluliiketoiminta Satu Åkerblom, ohjelmajohtaja Uudenmaan asumisen osaamiskeskus Joensuun Tiedepuisto Oy,
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Ari Maunuksela Toimitusjohtaja/Rehtori
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Kemian opetuksen visiot kemianteollisuuden näkökulmasta
Uudet pysäköintiratkaisut osana älykästä liikennejärjestelmää
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Tulevaisuuden työvoiman tarve ja maahanmuutto
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Savonia-ammattikorkeakoulu
Keskeiset lyhyen aikavälin osaamiskapeikot Lapissa
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Ammatillisen koulutuksen reformi
SOSIONOMI 210 OP Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia, ennakoida tulevaisuuden muutoksia, tuottaa ja kehittää sosiaalipalveluja. Hän osaa ohjata.
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Osaamisella soteen! TEHY
Kaupunkistrategian laadinta
Osaamisen ennakointifoorumi
Esityksen transkriptio:

TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti 15.4.2010 Opetusministeriö TUTKE-ohjausryhmän kokous Tampereen yliopisto Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus

Väliraportin tavoitteet hahmotetaan klusteriajattelun soveltuvuutta ammatillisen toisen asteen koulutuksen ja tutkintojärjestelmän kehittämiseen tuodaan esiin alustavia havaintoja, joita on tehty klusterien muodostumista ja kehittymistä käsittelevän ennakointimateriaalin pohjalta tulevaisuuden osaamistarpeiden näkökulmasta.

Tutkimuksellisesti tärkeät lähtökohdat Miltä näyttävät yleiset toimintaympäristön muutokset (s.10-11)? globaali markkinatalous väestörakenteen muutos tieteen ja teknologian muutokset vaatimukset kestävän kehityksen huomioimisesta osaavan työvoiman saaminen työn muutokset tiedonkulun reaaliaikaistuminen kulttuuriympäristön muutos hallinta ja turvallisuus

Tutkimuksellisesti tärkeät lähtökohdat Mitkä ovat klusterikohtaiset toimintaympäristön muutokset ja niistä nousevat haasteet? Case palveluklusteri: palvelumarkkinoiden avautuminen yritysten kansainvälistyminen, väestön ikääntyminen teknologia kysynnän kasvu tulotason noustessa ja palvelukulttuurin kehittyessä (s.34-35)

Tutkimuksellisesti tärkeät lähtökohdat Klusteriajattelun avaaminen Mitä klusterimallilla tarkoitetaan? Mitä eri klusterimalleja on olemassa? Mitä klusterointi tarkoittaa koulutussektorille vietynä?

Vastaavuus= Vastaavuus? päällekkäisyys Tulevaisuuden osaamistarpeet rajapinnat yhteiset yleiset osaamisvaatimukset Tulevaisuuden osaamistarpeet Vastaavuus? Ammatillisen tutkintojärjestel-män kehittäminen Alat ja tutkinnot 361 kpl Klusterit 8 kpl

Havainto 1: Klusterit ovat dynaamisia, muuttuvia ja rajapinnoilla liikkuvia Klusteriin kuuluvien alojen määrittely ei ole yksiselitteistä (ydin-, tuki-, lähi- ja asiakasalat) Case hyvinvointiklusteri (Tekes 2008) Ydinalat: yksityiset terveys- ja sosiaalipalvelut, julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut, kolmas sektori ja kansalaisjärjestöt, terveysteknologia, lääketeollisuus. Tukialoja: elintarviketeollisuus, kiinteistö- ja rakennusala, virkistys- matkailu ja hemmottelupalvelut  Lähestytään rajapintoja

Havainto 2: Klusterien osaamistarpeet ovat yleisiä ja erityisiä Klusterien sisällä useita aloja ja alaklustereita monia toimintaympäristöjä ja osaamisalueita  Rajapintoja kohti

Havainto 3: Joustavatko rakenteet ja järjestelmät? Kehittyvät klusterit luovat koko ajan uusia tehtäviä ja uusia uramahdollisuuksia. Klusterin kehittyminen vaatii innovatiivisia toimintoja ja toimijoita Klusterimaiseen toimintatapaan oppiminen ja klusterin kehittyminen >< tiukka koulutusala- ja tutkintojaottelu

Ammatillinen tutkintojärjestelmä: Luonnonvara ja ympäristö Palvelu Rakennettu ympäristö Ammatillinen tutkintojärjestelmä: perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnot Kulttuuri Logistiikka Elektroniikka, koneenrakennus- ja prosessiteollisuus Hyvinvointi Tieto ja viestintä

Tutkimuksen seuraava vaihe Jatketaan klusterien sekä niihin kuuluvien alojen ja rajapintojen hahmottamista  alustavat visuaaliset mallinnukset klusterijaosta aloineen ja tutkintoineen Syvennetään klustereiden osaamistarpeiden analyysia Rakennetaan yleisten yhteisten osaamisalueiden kehikko, joita verrataan elinikäisen oppimisen avaintaitoihin

Haasteita Ennakointimateriaaleissa käytetyn käsitteistön epäsystemaattisuus Ennakointimateriaalin heterogeenisuus määrä, laatu, syvyys, laajuus, ajantasaisuus vaihtelevat Klusterien päällekkäisyydet ja rajapinnat ks. case metsäklusteri ja palveluklusteri