Esa Tallbacka esa.tallbacka@kela.fi Kela Luonnos SoTe-palveluvisio Kokonaisarkkitehtuuriselvitys SoTe-organisaatiorekisteri työpaja 18.1.2017 Esa Tallbacka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Advertisements

Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
HYVINVOINNIN PALVELUTARJOTIN Kuva: Esko Pääskylä Kotiin tilattavat palvelut kaiken ikäisille Hyvinvoinnin.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
MIPA Päihde- ja mielenterveysjärjestöjen tutkimusohjelma – mistä oikein on kyse? Järjestötyöpaja I DIAK Jouni Tourunen 2015Jouni Tourunen1.
Avoindata.fi Avoindata.fistä myös yhteentoimivuuden portaali.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Tutkimustietovaranto
Kansalaisten näkemykset sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Yhteistyösopimuksen laadinta
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Työelämäosaajana OKM.
Suoraviivainen viestintä julkishallinnon asiakkaille
Kansallisen palveluväylän viitearkkitehtuurin päivitys
Malmikasasta kansalliseksi aarteeksi - SOTE-tiedot hyötykäyttöön mahdollistava sääntely ja palveluoperaattori/-t (Hannu Hämäläinen), Pekka Kahri
Julkisten palvelujen tuotannon yksityistäminen
Varhaiskasvatuksen tietovirrat ja kansallinen palveluarkkitehtuuri
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Ennakkotehtävä, työpaja
Tervetuloa Innokylään
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Sote-järjestöt osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistumista
SOTE KA - työsuunnitelma 2017
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
<Maakunnan nimi>
Kuntoutuksen kuumat perunat
Tervetuloa tiedolla johtamisen seminaariin
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Sote ja Valinnanvapaus Kela Esa Tallbacka Inari Otonkoski
Mitä ovat verkkopalvelut?
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Nyt kannattaa toimia!.
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
Maakunnan tietojohtamisen tarpeet ja vaatimukset määritettäessä MAKU- tietoaltaan lähdetietovarantoja ja tietovirtoja MAKU tietoaltaalla on päärooli maakunnan.
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Talous- ja henkilöstöhallinnon ja ICT-palvelukeskusten perustaminen
Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuuri
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Maakuntien tietojärjestelmäsalkun analyysi
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Esityksen nimi / Tekijä
JOPOX-laskutusohje Manse PP ry
Rajat ylittävä terveydenhuolto ja järjestöyhteistyö
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Teemana: Tunnetko lääkehoitosi tavoitteet?
Etunimi Sukunimi titteli.
tavoitetilakuvaukset
Digitiekartta
Digitiekartta
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Esa Tallbacka esa.tallbacka@kela.fi Kela Luonnos SoTe-palveluvisio Kokonaisarkkitehtuuriselvitys SoTe-organisaatiorekisteri työpaja 18.1.2017 Esa Tallbacka esa.tallbacka@kela.fi Kela

Visio Kelan SoTe-palveluista Luonnos Henkilöasiakas Palvelun järjestäjä Palvelun tuottaja Asiakasryhmät Kela.fi Sähköinen asiointi Asiointi elämäntilanteen mukaan Asiointi roolin mukaan Suomi.fi Yritys- suomi.fi Ulkoiset käyttö- liittymät Palvelutuottajan valinta Omien tietojen hallinta Palaute Palvelutuottajien hallinta Asiakkuuksien hallinta Korvausten hallinta Palveluiden ja rahavirtojen seuranta Asiakastietojen tarkastus Palveluiden tuottaminen Palvelusuoritteiden kirjaus Laskutus Kelalta Palvelupaketit Kelan tietovarannot ja integraatiot Sosiaaliturvan ekosysteemi Sosiaali- ja terveyshuollon ekosysteemi

* Palvelut Kela.fi Henkilöasiakas Palvelun järjestäjä Luonnos Henkilöasiakas Palvelun järjestäjä Palvelun tuottaja Asiakassetelit Henkilökohtainen budjetti Palveluiden järjestäminen Tuottaa Sosiaali-, Terveys-, Kuntoutus-, Matka-, ym. palvelut Saa maksut palveluista Kela.fi Palvelutuottajan valinta Valitsee palvelun Vertailee palveluntuottajia Valitsee (vaihtaa) palveluntuottajan Ajanvaraus * Ohjaus palveluntuottajan ajanvaraukseen Omien tietojen hallinta Omien oikeuksien ja saldotietojen seuranta: (Asiakassetelit, Henkilö-kohtainen budjetti, Kuntoutuskäynnit, Matkat, Maksukattokertymät,…) Palaute * Asiakaspalaute palvelusta Palvelutuottajien hallinta Palvelutuottajarekisterin ylläpito Palvelupakettien hallinta Palvelupakettirekisterin ylläpito Asiakkuuksien hallinta Oikeuksien myöntäminen ja kirjaaminen asiakkaan tileille (mm. asiakasprofiilit, asiakassetelit, …) Korvausten hallinta Ilmoittaa korvausten määrät (kapitaatiokorvaus, asiakasmaksut,…) Palveluiden ja rahavirtojen seuranta Seuraa palveluiden käyttöä Seuraa rahavirtoja Saa tilastoja ja raportteja Asiakastietojen tarkastus * Tarkistaa asiakasta koskevat tiedot (Asiakasprofiili, Asiakassetelit, Henkilökohtainen budjetti, …) Palveluiden hallinta Palvelutarjonnan ylläpito Listautuu palveluntuottajaksi (jonotilanne) Palvelusuoritteiden kirjaus * Palvelu- ja kust.tietojen kirjaus Laskutus Kelalta * Lähettää laskun Kelaan Omien palvelujen seuranta Tilastot ja raportit (mm. kustannukset, suoritteet) Kela tuottaa tietopalveluita viranomaisille, maakunnille, asiakkaille ja palveluntuottajille Kela mahdollistaa tiedotteiden ja viestien lähettämisen eri toimijoiden välillä Kela hoitaa tarvittavat maksatukset Kela toteuttaa integraatiot taustajärjestelmiin * Integraatio- rajapinnat tausta- järjestelmiin

SoTe toimintamalli Luonnos

Luonnos Kelan keskeiset tietovarannot sekä rooli sosiaaliturvan ja sosiaali- ja terveydenhuollon ekosysteemeissä Sosiaaliturvan ekosysteemi Sosiaali- ja terveyshuollon ekosysteemi

Tietovarantonäkymä Operatiiviset tietovarannot Tiedon toisiokäyttö Luonnos Operatiiviset tietovarannot Tiedon toisiokäyttö Perustiedot Väestörekisteri (VTJ) Omakannan omatietovaranto Asiakkuustiedot Tietovarasto/-allas SoTe-organi-saatiorekisteri Sosiaalihuollon arkisto Palautetiedot Apurekisterit Potilastiedon arkisto Kuntien ja pal-veluntuottajien sopimustiedot Maakunta/ kuntatiedot Laskutustiedot Nykyinen tietovaranto Värikoodit Uusi tietovaranto Osittain olemassa oleva

Tietovarantojen keskeiset tietoryhmät Luonnos Väestörekisteri (VTJ) Perustiedot henkilöistä SoTe organisaatiorekisteri Perustiedot SoTe-organisaatioista Apurekisteri Apteekkirekisteri Kuljetuspalvelun tuottajat Matkasopimusrekisteri Sairaudet ja lääkkeet Lääketietokanta Taksarekisteri Terveydenhuollon palveluntuottajat (Valviral&AVI) Terveydenhuollon ammattihenkilöt (Valvira) Terveydenhuollon sopimisrekisteri Laitosrekisterit Kuntoutuksen palveluntuottajarekisteri Vammaisten tulkkauspalvelurekisteri Sairaanhoitopiirirekisteri Asiakkuustiedot Asiakkaan perustiedot Asiakkaan lisäoikeudet (’sote-tilit’) Valinnanvapauksen valinta Maksusetelit, Asiakassetelit, Henkilökohtainen budjetti, Matkat (vammaispalvelumatkat, …) …. Asiakkaan käyttämät palvelut Palvelusuoritteet Terveydenhuollon palvelutiedot Sosiaalihuollon palvelutiedot Palautetiedot Asiakaspalautteet Ammattilaispalautteet Reklamaatiot Kuntien ja palveluntuottajien sopimustiedot Palveluntuottaja sopimustiedot Palveluntuottajat Palvelupaketit Palveluitten hintatiedot Maakunta/Kuntatiedot Perustiedot Budjettitiedot Laskutustiedot Palveluntuottajien laskut Kelalle Asiakkaan laskut Kelalle? Koontilaskut maakunnille Väestön käyttämistä palveluista Tietovarasto-/allas Tilastointi- ja raportointianalytiikka Tutkimustiedot Laatumittarit

Ratkaisun yleiset perustelut Luonnos Kela on keskeisessä roolissa kansallisten ratkaisujen toteuttajana ja tietovarantojen hoitajana Kelalla on valmiit integraatiot eri toimijoihin sekä sosiaali- ja terveyshuollon että sosiaaliturvan ekosysteemeissä Kelan asiakkaina ovat jo lähes kaikki Suomen kansalaiset ja palveluiden tuottajat Kelan asiointiportaalit Kanta.fi & Kela.fi ovat Suomen arvostetuimpien verkkobrändien kärjessä Kelan valmiita järjestelmäpalveluja, automaattiratkaisuja ja integraatioita hyödyntämällä on saavutettavissa merkittäviä kustannussäästöjä Kela hyödyntää kansallisen palveluarkkitehtuurin ratkaisuja. Valmiina ovat jo suomi.fi tunnistaminen, rajapinta kansalliseen koodistopalveluun, rajapinta kansalliseen palveluväylään, palvelutietovarantoon ja toisen puolesta asiointiin Kelalla on valmiit integraatiot kansallisiin perusrekistereihin (väestö- ja asuintiedot, verotiedot, …). Integraatio toteutetaan myös tulevaan tulorekisteriin. Kelalla on kokemusta kansallisten ratkaisujen toteuttamisesta ja vahva ICT-palvelujen toimeenpanokyky

Ratkaisu edistää julkishallinnon digitalisoinnin periaatteiden toteuttamista Luonnos Kehitämme palvelut asiakaslähtöisesti: Julkiset palvelut ovat olemassa ennen kaikkea palvelun käyttäjää eli asiakasta varten. Kelan ratkaisussa palvelut löytyvät tuttujen, Suomen tunnetuimpien ja käytetyimpien verkkopalveluiden kautta. Asiakkaan palvelut toteutetaan osaksi loogisesti yhteenkuuluvia Omakanta palveluja. Poistamme turhan asioinnin & Rakennamme helppokäyttöisiä ja turvallisia palveluita. Palvelut toteutetaan sähköisinä palveluina osana Kelan tietoturvallista infrastruktuuria huomioiden kansalaisten, maakuntien ja palveluntuottajien erityistarpeet. Tuotamme asiakkaalle hyötyä nopeasti. Hyödyntämällä Kelan valmiita alustaratkaisuja, tietovarantoja ja integraatioita kykenemme toteuttamaan nopeasti ja kustannustehokkaasti asiakkaita hyödyntäviä ratkaisuja Palvelemme myös häiriötilanteissa. Kelan ICT-palveluiden kokemus häiriö- ja poikkeustilanteiden hoidossa ja viestinnässä. Pyydämme uutta tietoa vain kerran. Käytämme jo olemassa olevaa tietoa sekä Kelan omista tietovarannoista että ekosysteemimme muilta toimijoilta. Hyödynnämme jo olemassa olevia julkisia ja yksityisiä sähköisiä palveluita & avaamme tiedon ja rajapinnat yrityksille ja kansalaisille. Teemme kustannustehokasta palvelukehitystä käyttämällä Kansallista Palveluarkkitehtuuria (KaPA) ja Kelan valmiita alustaratkaisuja. Varmistamme, että palvelumme on hyödynnettävissä myös rajapintojen kautta. Nimeämme palvelulle ja sen toteutukselle omistajan. Kela vastaa palvelun jatkuvasta kehittämisestä asiakkaiden, maakuntien ja palvelutuottajien tarpeiden pohjalta.