Riikka Rautanen / Luokitusyhteistyön pienryhmä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Advertisements

1 Pardian uudet verkkopalvelut Yleisesittely Pardian koulutus/SM.
Tietojen kerääminen korkeakouluilta Tietovarastointi korkeakouluissa-seminaari Vesa Hämäläinen
EuroSTAT:n tutkintoliikkuvuustilastointi: Korkeakoulututkinnon Suomessa suorittaneiden liikkuvuus Paula Merikko
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Ammattikorkeakoulujen julkaisutiedonkeruun kehittäminen Hanna-Mari Puuska Julkaisutiedonkeruuseminaari Turku.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
AikuiskoulutusEP - tietokantatilanteen yhteenveto
Tutkimustietovaranto
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Hilkka Kousa Tilastopäällikkö
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Lainvalmistelua taustoittava kokous, STM
Koodistojen ylläpidon ja uusien koodien hankkimisprosessi Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä, ,
Sähköinen avustushaku
Vaka-organisaatio/toimipaikkatietoja (Pohdintaa)
Lomake-editori Käyttöönottokoulutus
Konferenssien käsittely
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Datan avaamisen ohjeistus
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
L7 Sovellus Koulutusrekisteri
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Datan avaamisen ohjeistus
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen rekistereissä
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
IT-järjestelmät Teija Kaltio-Rein Projektipäällikkö, Kirkkohallitus
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Opintopolkukoulutus Lauri Pohjanen Turun yliopisto Avoin yliopisto.
Ammatillisen koulutuksen reformista
Nyt kannattaa toimia!.
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
Opinnollistamisen pähkinät
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Opetushallitus / Jaana Saha
Hankinta ja logistiikka Tuomi
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Lausunnossa suositellaan Mäntykankaan jaksoa
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Validointi vapaassa sivistystyössä
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Opintopolku-info vastuukäyttäjille
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
KAUPPAHALLI PAIKKA: ”Kauppahalli”, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Taloudellinen tuki liittojen ja yhdistysten koulutuksiin
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
RYHMÄTYÖ kansalliset ORL-laaturekisterit
SFX-dokumentaatio ja ohjeet
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Riikka Rautanen / Luokitusyhteistyön pienryhmä Koulutuksen järjestäjä- ja oppilaitosrekisteri ja niihin liittyvät haasteet Riikka Rautanen / Luokitusyhteistyön pienryhmä

Yleiskuvaus Koulutuksen järjestäjärekisteri ja oppilaitosrekisteri muodostavat perustan koulutustilastojen ja etenkin oppilaitostilastojen tilastoinnille. Rekisterien perusteella laaditaan Koulutuksen järjestäjät ja oppilaitokset -tilasto, jossa kuvataan julkisen viranomaisen valvoma koulutuksen järjestäjä- ja oppilaitosverkko, siinä vuoden aikana tapahtuneet muutokset sekä oppilaitosten kokonaisopiskelijamäärät tilastovuoden syyskuulta. Koulutuksen järjestäjä- ja oppilaitostunnukset toimivat linkkinä muihin koulutuksen järjestäjä- tai oppilaitostietoja sisältäviin aineistoihin ja järjestelmiin. Yhteisen koulutuksen järjestäjä- ja oppilaitostunnuksen käyttämistä pyritään edistämään kaikissa järjestelmissä. 26.4.2017 Riikka Rautanen / Luokitusyhteistyön pienryhmä

Koulutuksen järjestäjä Tiedot koulutuksen järjestäjistä saadaan koulutuksen järjestämislupapäätöksistä. Tietoja päivitetään rekisteriin sitä mukaa, kun päätöksiä tulee. Koulutuksen järjestäjä voi olla kunta, kuntayhtymä, valtio tai yksityinen (esim. yhteisö tai säätiö). Edellytyksenä on, että koulutuksen järjestäjät ovat julkisen viranomaisen valvomia. Koulutuksen järjestäjiä kuvaavia tietoja ovat mm. koulutuksen järjestäjätunnus, nimi, osoite, omistajatyyppi, toimiala, aluetiedot ja valtionosuuslupatiedot (osa). Yrityksen, kunnan tai kuntayhtymän koulutuksen järjestäjätunnus on yritys- ja yhteisötunnus (y-tunnus). Valtion oppilaitosten koulutuksen järjestäjätunnus on Valtiokonttorista saatava valtion virastotunnus, jota täydennetään yritysrekisterissä tarkistusmerkillä. Kaikki järjestäjätunnukset saadaan yritysrekisterin kautta. 26.4.2017 Riikka Rautanen / Luokitusyhteistyön pienryhmä

Oppilaitosverkko Oppilaitosrekisteri sisältää tiedot Suomen oppilaitosverkosta. Oppilaitosverkko tarkistetaan vuosittain maaliskuussa koulutuksen järjestäjille suunnatun kyselyn avulla. Kyselyssä oppilaitostiedot pyydetään seuraavan syksyn tilanteesta. Oppilaitosmuutoksista saadaan täydentävää tietoa myös järjestämislupapäätöksistä ja tiedonkeruista. Oppilaitosta kuvaavia tietoja ovat mm. oppilaitostunnus, koulutuksen järjestäjätunnus, oppilaitoksen nimi, osoite, osoitteen karttakoordinaatit, oppilaitostyyppi, omistajatyyppi, opetuskieli, aluetiedot ja syyslukukauden opiskelijamäärä 26.4.2017 Riikka Rautanen / Luokitusyhteistyön pienryhmä

Oppilaistostunnus Tilastokeskus antaa uusille oppilaitoksille viisimerkkisen yksilöintitunnuksen. Tunnus annetaan ainoastaan pääkouluille. Tarve uuden tunnuksen antamiselle syntyy yleensä oppilaitosverkon tarkistuksen yhteydessä. Uutta tunnusta voi pyytää myös opetushallinto tai koulutuksen järjestäjä esim. koulutukseen hakeutumista varten Opintopolku-järjestelmään. Osa tunnuksista tarvitaan Opintopolkuun ennen TK:n oppilaitosverkon tarkistusta (vuoden alusta voimaan astuvat muutokset jo elo-syyskuussa). Mikäli muutostarve tulee muuta kautta kuin tarkistuskyselyn yhteydessä, asia varmistetaan yleensä koulutuksen järjestäjältä ja/tai asiaan liittyvistä päätösdokumenteista. Ennen uuden tunnuksen antamista on varmistettava, että kyseessä on todella uuden oppilaitoksen perustaminen, eikä esim. yhdistyminen toiseen oppilaitokseen ja nimenmuutos. Mikäli mahdollista, samassa yhteydessä tapahtuva oppilaitoksen lakkauttaminen ja perustaminen pyritään kirjaamaan yhdistymisenä. Näin opiskelijat seurantatiedot säilyvät virtatilastointia varten. 26.4.2017 Riikka Rautanen / Luokitusyhteistyön pienryhmä

Koulutusalan yritykset Tilastokeskus kerää tietoja myös koulutusalan yrityksistä, mikäli ne järjestävät tutkintoon johtavaa ammatillista koulutusta. Koulutusalan yrityksiä ei kuitenkaan viedä oppilaitosrekisteriin, mutta niille annetaan erilliset keruukoodit. Keruukoodeja ylläpidetään Tilastokeskuksessa. Nykyisin Opintopolussa pyritään käyttämään samoja koodeja. Ammatillisen koulutuksen reformin myötä erillisestä keruusta voitaneen luopua. 26.4.2017 Riikka Rautanen / Luokitusyhteistyön pienryhmä

Haasteita Tiedot rekistereihin kerätään järjestämislupapäätöksistä ja oppilaitosverkon tarkistuskyselyllä, joissa molemmissa tiedonvaihto tapahtuu skannattuina asiakirjoina. Tuotantoprosessi kaipaisi modernisointia ja työnjaon läpikäyntiä eri toimijoiden kesken. Opetushallitus ylläpitää koulutukseen hakeutumista varten Opintopolku.fi sivustoa, joka sisältää samankaltaista tietoa kuin oppilaitosrekisteri. Oppilaitosmuutoksiin liittyvät käsitteet (esim. lakkauttaminen) poikkeavat toisistaan Opintopolussa ja oppilaitosrekisterissä. Aikataulullisesti Opintopolun ja Tilastokeskuksen tarpeet eivät kohtaa. Erityisesti KOSKI ja sen tietojen kattavuus vaikuttavat siihen, millaisia ratkaisuja koulutuksen järjestäjärekisterissä ja oppilaitosrekisterissä kannattaa tehdä. 26.4.2017 Riikka Rautanen / Luokitusyhteistyön pienryhmä

Luokitusyhteistyön pienryhmä ehdottaa Selvitetään, olisiko Tilastokeskuksen mahdollista saada oppilaitosverkon muutostiedot Opetushallituksen järjestelmistä vuoden 2018 oppilaitosrekisteriin. Tilastokeskus tarvitsee mm. keväällä 2018 tiedot syksyn 2018 oppilaitosverkosta. Opetushallitus selvittää mahdollisuudet muuttaa organisaatiopalvelunsa prosesseja ja tietosisältöä Tilastokeskuksen tarpeita vastaaviksi. Perustetaan pienryhmä koordinoimaan toteuttamisedellytysten selvittämistä (esim. luokitusyhteistyön pienryhmä tarvittavin täydennyksin). Myöhemmässä vaiheessa voidaan pohtia koko rekisterien ylläpitoa. 26.4.2017 Riikka Rautanen / Luokitusyhteistyön pienryhmä