Kestävä johtajuus – hanke Tuusulan kunta, varhaiskasvatuspalvelut Paijalan esiopetus Koulun yhteydessä toimivan uuden esiopetusyksikön perustaminen ja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Harvialan koulu ja päiväkoti
Advertisements

RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Harvialan koulu ja päiväkoti
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS OJOISTEN LASTENTALOSSA
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
NIVELVAIHE ESIOPETUKSESTA 1. LUOKALLE. ESIOPETUS - 1. LUOKKA Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu.
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE ALAKOULUSTA YLÄKOULUUN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu siirtyminen alaluokilta yläluokille Maaliskuu.
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
Kuopion kaupunki Perusopetus
LAUKAAN KUNTA Varhaiskasvatussuunnitelma
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Olympiakomitea - liikunnan aluejärjestöt - varsinaista toimintaa toteuttavat tahot
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
JOHTAVA ERITYISOPETTAJA
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Koulu-kirjasto-yhteistyön vuosikello
Yhteistyö nivelvaiheessa esiopetuksesta kouluun
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Vuosikellon otsikko Tekstiä tähän Tekstiä
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Suomi toisena kielenä opetuksen (S2) vuosiympyrä
Nuorisopalvelut vuosikello Koulunuorisotyö, Eskolanmäen koulu
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppilashuolto ja kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa 2015
Viikonpäivät ja kuukaudet
Esiopetuksen vuosiympyrä
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Tammikuu 2010 SUNNUNTAI MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI
Tammikuu Joulukuu Helmikuu Marraskuu LUKUVUOSI Maaliskuu
Katsomuskasvatuksen suunnittelun ja koulutuksen vuosikello
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yksikön toimintasuunnitelma
Asiakasraati Lapsen vasu
Laaja-alainen arviointi
Opettajajohtajuus jaetun pedagogisen johtajuuden ytimessä
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Elokuu 2009 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Syyskuu Huhtikuu Elokuu Toukokuu Lokakuu Maaliskuu Joulukuu Tammikuu
Voit tulostaa tämän mallin ja käyttää sitä seinäkalenterina
Yleisen tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
kirjaston toiminnan- ohjausprosessi
Varttivaltuuston vuosikello
Marttayhdistyksen vuosikello
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
RUOKAKASVATUKSEN VUOSIKELLO
Osallisuudesta Tanja Räty.
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

Kestävä johtajuus – hanke Tuusulan kunta, varhaiskasvatuspalvelut Paijalan esiopetus Koulun yhteydessä toimivan uuden esiopetusyksikön perustaminen ja sen pedagogisen johtajuuden jäsentäminen

Tavoitteet Pedagogisen johtamisen roolit, käytännöt ja työnjako (varhaiskasvatusyksikön johtaja, rehtori, esiopettajat, laaja-alainen erityisopettaja ja varhaiskasvatuksen erityisopettaja) Esiopetustoiminnan yhtenäistäminen ryhmien kesken, dokumentointi ja näkyväksi tekeminen huoltajille ja koulun muulle henkilöstölle. Hankkeen edetessä tämä tavoite tarkentui siten, että luomme ja kirjaamme rakenteet tämän mahdollistamiseksi. yhteistyökäytännöt ja rakenteet koulun kanssa

Esiopettajien pedagoginen johtajuus PEDAGOGISET RAKENTEET Kiinteät suunnitteluajat ja yhteissuunnittelu toisen lto:n kanssa Vuorotellen alkuopetuksen opettajien kanssa suunnitella yhteistuntien sisältö tai muuten sovitusti Käy huoltajien kanssa keskustelut: lapsen esiopetusvuoden tavoitteet ja niiden arviointi Työparipalaverit (lto+lh) kerran vkossa tiimipalaverin lisäksi ja niissä pedagogisen keskustelun ylläpitäminen. Mikäli ryhmässä on avustaja, osallistuu myös hän. Työparisuunnittelu lto + avustaja 1 x kk Toiminnan kirjaaminen ja näkyväksi tekeminen huoltajille Toiminnan ja lasten asioiden tiedottaminen vk-yksikön johtajalle Esiopsin arviointi vähintään puolivuosittain Kirjaa, missä palavereissa mitäkin asioita käsitellään Nostaa jokaisen tiimin jäsenen vahvuudet esiin Tekee ja päivittää erityisopetuksen yhteistyösopimuksen elan kanssa ja sopimuksen veon käynneistä Elan pienryhmäkokoonpanon suunnittelu PEDAGOGINEN SUUNNITTELU Laatii yksikön esiopetussuunnitelman pohjautuen valtakunnalliseen ja kunnan esiopsiin ja vasuun / Tuusulan kunnan varhaiskasvatuksen linjauksiin / lasten esiopetussuunnitelmiin Laatii ryhmävasun ja arvioi tiimin kanssa säännöllisesti Toiminnan suunnittelu ja kirjaaminen esiopsiin siten, että se tukee lasten tavoitteiden toteutumista erityistä ja tehostettua tukea tarvitsevat lapset huomioiden Lasten tavoitteiden kirjaaminen ja jatkuva arviointi. Kokoaa lasten tavoitteet ja kirjaa keinot tavoitteiden tukemiseksi Toimintaympäristön kehittäminen ja arviointi lasten tavoitteita tukevaksi ja osallisuutta lisääväksi Tiimipalaverien suunnittelu ja vetäminen Vastaa oman tiiminsä pedagogisesta keskustelusta ja tuo oman pedagogisen asiantuntijuutensa lastenhoitajan ja avustajan työhön toimii osallistavana johtajana tiimissä, valmentaja, suunnannäyttäjä, arvioija ja tukija Työyhteisössä pedagogisen toiminnan johtaminen esimiehen ohjeistuksen mukaan ja varmistaminen, että lastenhoitajat ja avustajat sisäistävät asiat Oppilashuoltoryhmä ja pedagogisen tuen ryhmä: valmistautuminen, suostumusten pyytäminen huoltajilta, johtajaa tiedottaminen asioista etukäteen vastaa toiminnan arvioinnista ja sen mukaisesta kehittämisestä

Varhaiskasvatusyksikön johtajan, varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja koulun laaja-alaisen erityisopettajan yhteistyö Ela Tekee kaikille esioppilaille alkukartoitustehtävät lukukauden alussa Pitää viikoittain pienryhmäopetusta tuen tarpeessa oleville lapsille Viikkopalaverit ela + lto lasten pienryhmien jälkeen: käydään läpi mitä ela lasten kanssa teki, miten sujui / havainnoinnit ja antaa saman tyyppisiä tehtäviä ryhmille tehtäväksi Osallistuu erikseen kutsuttuna perheiden palavereihin / OHR Veo Veo + lto palaverit ryhmän toiminnasta ja lapsista Osallistuu perheiden palavereihin sovitusti Seuraa sovitusti koko ryhmän toimintaa / yksittäistä lasta Osallistuu OHR ja pedagogisen tuen palavereihin Kalenteroi käynnit ryhmissä ja koordinoi moniammatilliset palaverit Vk-yksikön johtaja On mukana suunnittelemassa toimikauden yhteistyötä syksyllä ja arvioimassa sitä puolivuosittain: Keväällä arviointi ja syksyn tuntimäärien sopiminen veon ja elan kanssa Lapsiryhmien muodostaminen vuosittain (yhteistyössä veon ja lto:jen kanssa) Vastuu yhteisöllisen OHR:n puheenjohtajuudesta, varalla varajohtaja On mukana elan pienryhmien suunnittelussa

Vastuunjako vk-yksikön johtaja / rehtori Varhaiskasvatusyksikön johtaja: Hallinnollinen johtaja ja lähiesimies Vastaa esiopetuksesta ja varhaiskasvatuksesta Tiedotus varhaiskasvatuksen yhteisistä asioista henkilökunnalle ja huoltajille Kaikki henkilöstöasiat: palkkaaminen, työvuoroista vastaaminen, kehityskeskustelut, työhyvinvointi Toiminnan pedagoginen johtaminen: ohjaus, seuranta, arviointi, kehittäminen ja pedagogisen keskustelun ylläpitäminen Luo rakenteet pedagogiselle keskustelulle Varhaiskasvatuksen hankinnat Esiopetussuunnitelman sisällön avaaminen henkilöstölle Vanhempainiltojen pitäminen: aiheet sovitaan yhdessä lto:jen ja rehtorin kanssa Lähettää kutsut vanhempainiltoihin toimintakulttuurin kehittäminen vasuprosessin johtaminen ja arvoperustainen kehittäminen tukee lastentarhanopettajia pedagogisina johtajina omissa tiimeissään, (peda-palaverit opettajien kanssa) toimii suunnan näyttäjänä, valmentajana, tukijana ja arvioijana   Rehtori: Lähiesimies operatiivisissa asioissa tilat, yhteistyötahot siivous, ruokahuolto yhteistyörakenteet koulun kanssa esiopetuksen hankinnat Tiedottaminen esiopetusryhmää koskettavista asioita Esiopettajien kutsuminen ope-palavereihin Järjestää/mahdollistaa/tukee esi-ja alkuopetuksen yhteistyötä, esi-ykköset yhdessä työpajatyöskentelyssä Mahdollistaa ja kirjaa tuntisuunnitelmaan laaja-alaisen erityisopettajan tunnit esiopetusryhmiin Kirjaa rakenteisiin esi- ja alkuopettajien yhteistyöpalaverit Tiedonsiirtopalaverin järjestäminen esiopetuksesta kouluun siirtyvistä (esiopettaja + tuleva opettaja) ja tiedon välittäminen esiopettajille ja vk-yksikön johtajalle ajoissa Osallistuu esiopetusvanhempainiltaan elokuussa (lyhyt esittely) Pitää tammikuussa alueellisen vanhempainillan koulun aloituksesta Tiedottaa koulun henkilökuntaa / opettajia esiopetuksen kanssa tehtävästä yhteistyöstä

Viikko-ohjelma eri toimijoiden kanssa   VIIKOITTAIN maanantai tiistai keskiviikko torstai perjantai 1.luokkien kanssa yhteinen palkki aamupäivällä Elan tunnit pienryhmille ja palautekeskustelu lto:jen kanssa klo 9-11 12.30- 14 opettajien suunnitteluaika 12.30 skype-yhteys Lahelantertun Peda-ryhmään joka toinen tiistai vuorotellen tiimipalaverit / lto-avustaja palaverit 12.30- 13.45 koko työyhteisön palaveri, valvojina koulunkäynnin ohjaajat  12.30- 14 yksikön johtajan käynti mahdollisimman säännöllisesti 12.15- koulunkäynnin ohjaajien tiimipalaverivalvonta 12.45 -14.00 yksikön johtaja paikalla 12.30 yksikön johtaja sovitusti paikalla SATUNNAISESTI satunnaisesti koulun opepalaveri 13.15 Kerran kuukaudessa tiimien peda-palaveri yksikön johtajan kanssa klo 9-11 EI VIIKONPÄIVÄÄN SIDOTUT ASIAT: Veon konsultaatiot ryhmille vähintään kerran kuukaudessa. OHR ym. lapsipalaverit

Esiopetuksen vuosikello Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Huoltajat vanhempainilta, mukana esiopetusryhmän henkilöstö, vk-yksikön johtaja, rehtori, veo ja ela esiopetuksen tavoitteiden keskustelut huoltajien kanssa esiopetuksen tavoitteiden keskustelut huoltajien kanssa jatkuu   Alueellinen vanhempainilta kouluun lähtijöille (rehtorin pitämä) ja sen lopuksi lyhyt oma Yksilöllisten OHR:ien sopiminen Arviointikeskustelu huoltajien kanssa. Täytetään tiedonsiirtokaavake kouluun Arviointikeskustelu huoltajien kanssa jatkuu. Täytetään tiedonsiirtokaavake kouluun Tulevien esioppilaiden huoltajille infotilaisuus Tulevien eskarilaisten tiedonsiirtokeskustelut jatkuu muistutus kouluun ilmoittautumisesta Mahdolliset kolmikantakeskustelut koululla Eskarit esioppilaille kartoitusten teko alkaa Esioppilaiden haastattelut, syksyn kysymykset Uusintakartoitukset eskarilaisten kanssa aloitetaan Kartoitukset jatkuvat ja niiden pohjalta jatkosuunnitelmat. Esioppilaiden kartoitukset Kevään kysymykset eskareille Kouluun tutustuminen Uusien esioppilaiden tutustuminen Suunnittelun kirjaaminen Työ- arviointi- ja kehittämissuunnitelman (TAK) aloittaminen TAKn kirjoittaminen jatkuu TAK lähetetään eteenpäin Mietitään tammikuun alueelliseen peda-ryhmään vietävät lapset TAK-arvioinnin kirjaaminen aloitetaan TAKn puolivuosiarvioinnin viimeistely TAK:n väliarvioinnin kirjaaminen TAK:n lopullisen arvioinnin kirjaaminen Ryhmävasun laatiminen alkaa ja jatkuu koko vuoden Lasten esiopetustavotteiden kirjaaminen alkaa Lasten tavoitteiden mukaan TAK:n viimeistely Alkuopettajien kanssa arviointi ja tulevan kauden suunnittelu Ryhmävasun päivitys lasten tavoitteiden mukaan yhteistyökumppanit Yhteispalaverit laaja-alaisen erityisopettajan (ELA) kanssa. Elan kartoitukset, niiden pohjalta ELA:n pienryhmien muodostaminen Suunnittelu ELAn kanssa jatkuu Alueellinen pedagogisen tuen ryhmä yksikön esimiehen kanssa tulevien esiopetusryhmien suunnittelu Siirtokeskustelut koululle Tiimisopimukset veon kanssa Yhteistyön aloittaminen alkuopettajien kanssa ja edellisen toimikauden arviointi Tiedonsiirtokaavakkeiden toimittaminen rehtoreille Avustajan työsuunnitelman laatiminen Tulevien eskarilaisten tiedonsiirtokeskustelut alkaa Jatkuva pedagoginen suunnittelu: kuukausikirjeet, toiminnan suunnittelu valtakunnalliseen esiopetussuunnnitelmaan pohjautuen, lapsilta nousevien asioiden mukaan ottaminen toimintaan, tutustuminen, havainnointi, lasten tavoitteiden tuominen kaikkien tietoon ja toimintaan sulauttaminen, tiimin johtaminen ja varmistaminen, että kaikki sisäistävät esiopetuksen keskeiset tavoitteet ja toimintatavat, palaverimuistioiden kirjaaminen, lasten mahdollisten pedagogisten arvioiden laatiminen, varmistaa lasten asioiden eteenpäin menemisen, erilaisten terapeuttien kanssa yhteistyö ja kuvausten kirjaaminen, muut kirjaamiset (neuvola, lastensuojelu ym...) Yhteisöllinen OHR ja pedagogisen tuen ryhmä kaksi kertaa lukuvuodessa, yksilölliset OHR:t tarpeen mukaan OHR ja pedagogisen tuen ryhmän palavereihin valmistelu ja veon konsultointi etukäteen Jatkuva arviointi laaja-alaisen erityisopettajan kanssa Laaja-alaisen opettajan tunnit esioppilaille viikoittan ja sen jälkeen palautekeskustelu esiopettajan kanssa Alkuopettajien kanssa yhteistuntien suunnittelu Esi- ja alkuopetuksen toteutuneen yhteistyön kirjaaminen Koulun tapahtumiin ja pajoihin osallistuminen, myös suunnitteluun yhteistyöstä Iltapäiväkerhon ohjaajien kanssa tehtävä yhteistyö, suunnittelu ja arviointi