Valtionavustukset 2013 ammatillisen peruskoulutuksen tukena Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus –yksikön päällikkö, opetusneuvos
Ammatillisen peruskoulutuksen keskeisiä kehittämistavoitteita Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lisääminen sekä koulutuksen saavutettavuus Nuorisotakuun toteutuminen Läpäisyn parantaminen, keskeyttämisen vähentäminen, opintojen etenemisen tuki ja tutkinnon suorittaminen tavoiteajassa Tutkintojen ja perusteiden kehittäminen ja toimeenpanon tuki Joustavien opinto- ja tutkinnon suorittamispolkujen rakentaminen sekä kansainvälisyys Laadukkaan työelämälähtöisen koulutuksen kehittäminen ja oppimisympäristöjen monipuolistuminen Opiskelijoiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen Laadunhallinta ja laadun jatkuva parantaminen
Ammatillisen peruskoulutuksen kehittäminen Tutkintojärjestelmän ja perusteiden kehittäminen TUTKE 2 ml ECVET ja perusteiden rakenteistaminen, oppijan verkkopalvelut opiskelijaksi ottamisen perusteiden muutokset/ VAKUVA2 Joustavien opinto- ja tutkinnon suorittamispolkujen rakentaminen ja kansainvälisyyden lisääminen tarjonta, opsit, hopsit, hojksit osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Valmistavat koulutukset Työvaltainen koulutus, oppisopimus, monipuoliset oppimisympäristöt – opetus - ja ohjaus- järjestelyt –pedagoginen kehittäminen – oppija- ja osaamisperusteisuus Ennakointi (määrä-laatu) -Rahoitusjärjestelmän ja opintotukijärjestelmän kehittäminen Opiskelijoiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen ja moniammatillinen ohjaus – ohjauspalvelut ja opiskelijahuolto Tasa-arvo ja osallisuus Ammatillisen peruskoulutuksen saavutettavuuden ja läpäisyn parantaminen – Nuorelle paikka Yhteiskunnassa ja työelämässä Nuorisotakuu Laadukas ja tehokas opiskelijakeskeinen toiminta Laatustrategian toimeenpano
Ammatillisen koulutuksen valtionavustusten tavoitteet ja periaatteet Tukevat kansallisen koulutuspolitiikan ja tulossopimuksen toimeenpanoa sekä koulutuksen järjestäjien tarpeiden ja valtakunnallisten tavoitteiden yhteensovittamista. Tavoitteena on saada aikaan pysyviä toiminnallisia ja/tai rakenteellisia muutoksia ja parannuksia. Toiminnassa suositaan laajoja, kokoavia ja verkostomaisia hankkeita. Syntyvien tuotosten laatuun ja levittämiseen kiinnitetään huomiota Yhteiskunnallinen vaikuttavuus, Laadulliset ja määrälliset tavoitteet Toimeenpano toteuttamisohjelmina hankeryhmittäin
Valtionavustukset kehittämisen välineenä - Verkottuminen, yhdessä tekeminen, yhteistyö, laatu Työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen kehittäminen Joustavien opintopolkujen kehittäminen Opiskelijan / tutkinnon suorittajan hyvinvointi Laatustrategian toimeenpanon tuki (Haku 19.8. – 30.9.2013) Alkuperäiskarjan hoidon tuki kahdelle opetusmaatilalle Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen Joustavien ja yksilöllisten opinto- ja tutkintopolkujen rakentamisen tuki Moniammatillinen ohjaus ja opiskelijahuolto Svenskspråkig yrkesutbildning Ammatillisen koulutuksen kansainvälistyminen Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeet Tutkintojen toimeenpano Työnjohtokoulutuskokeilut Maahanmuuttajien ammatillisen peruskoulutuksen kehittäminen Työpaikalla tapahtuva oppiminen ja ammattiosaamisen näytöt Opintopolut kulttuurialojen ja sosiaali- ja terveysalojen välille Vientiteollisuuden tarpeita vastaavan ammatillisen koulutuksen kehittäminen Urheilijoiden ammatillisen peruskoulutuksen järjestäminen (Haku lokakuussa) Valmistavien ja valmentavien koulutusten asemointi ja kehittäminen Tukea ajankohtaisiin ammatillisen koulutuksen kehittämiskohteisiin
Työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen kehittäminen / Hankeryhmät Työpaikalla tapahtuva oppiminen ja ammattiosaamisen näytöt Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeet Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen Työnjohtokoulutuskokeilut Svenskspråkig yrkesutbildning Laatustrategian toimeenpanon tuki -30.9.2013 Vientiteollisuuden tarpeita vastaavan ammatillisen koulutuksen kehittäminen Valmistavien ja valmentavien koulutusten asemointi ja kehittäminen 2013 yhteensä 1 500 000 euroa 1 000 000 euroa 961 000 euroa 100 000 euroa 200 000 euroa 5 061 000 euroa Vuoden 2014 valtionavustuksia työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen kehittämiseen tulossa vielä tänä vuonna haettavaksi yli 20 milj. euroa
Joustavien opintopolkujen kehittäminen/ Hankeryhmät Ammatillisen koulutuksen kansainvälistyminen Maahanmuuttajien ammatillisen peruskoulutuksen kehittäminen Tutkintojen toimeenpano Joustavien ja yksilöllisten opinto- ja tutkintopolkujen rakentamisen tuki Opintopolut kulttuurialojen ja sosiaali- ja terveysalojen välille Alkuperäiskarjan hoidon tuki kahdelle opetusmaatilalle Urheilijoiden ammatillisen peruskoulutuksen järjestäminen ( lokakuu alustava) 2013 yhteensä 1 000 000 euroa 300 000 euroa 400 000 euroa 700 000 euroa 100 000 euroa 96 000 euroa 2 896 000 euroa
Opiskelijan ja tutkinnon suorittajan hyvinvointi/ Hankeryhmät Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Moniammatillinen ohjaus ja opiskelijahuolto 2 013 yhteensä 4 000 000 euroa 400 000 euroa 4 400 000 euroa Kaikki kolme toteuttamisohjelmaa vuonna 2013 yhteensä 12 363 000 euroa
Valtionavustusprosessi Valtionavustusprosessi käynnistetään ja valtionavustukset julistetaan ammatillisen koulutuksen järjestäjien haettaviksi Opetushallituksen www-sivuilla. Määräaikaan mennessä saapuneet hakemukset arvioidaan. Myöntöharkinta tehdään hakutiedotteessa esitettyjen hakukriteereiden pohjalta. Kun perustelumuistio ja ratkaisuyhteenvedot on hyväksytty ja allekirjoitettu, laaditaan hankekohtaiset avustuspäätökset Osalle hakuryhmistä käynnistetään valtakunnallinen koordinaatiohanke.
Avustusten myöntämisen välttämättömät edellytykset hakemus on saapunut määräajassa hakija on hakukelpoinen hakija on antanut määräaikaan mennessä selvityksen aikaisemmin myönnettyjen avustusten käytöstä avustuksen käyttötarkoitus on käytölle asetettujen tavoitteiden mukainen avustettava toiminta toteutetaan avustuksen käyttöajan rajoissa
Yleiset valintaperusteet koulutuksen järjestäjien verkostoituminen ja uudet toimijat innovatiivisuus ja uutuusarvo yritys-/työelämäyhteistyö hankkeen toteutuksessa kehittämishankkeiden tulosten ja tuotosten soveltaminen hankesuunnitelman toteuttamiskelpoisuus ja kokonaistaloudellisuus suhteessa esitettyyn toimintaan
Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustukset lukuina 2013( kevät) Valtionavustusta on myönnetty yhteensä 6 128 200 € (~49 % haetusta määrästä) Valtionavustusta on haettu yhteensä 12 597 179€ Yhteensä käsiteltiin 163 päätöstä, joista myönteisiä oli 107 kpl ja kielteisiä 56kpl
Myönnetyn avustuksen määrä /koulutuksenjärjestäjä 2013 ( kevät) Suurin myöntösumma oli 250 000 ja pienin 8 000 euroa Avustuksen keskimääräinen summa oli 58 364 euroa
Kaikista hankkeista koordinaatiohankkeita on 93 % ja muita 7% Kaikista myönteisen päätöksen saajista oli koordinaatiohankkeita 60 % ja muita 40 %. Kaikista hankkeista alueellisia oli 49 %, paikallisia 10 % ja valtakunnallisia 41 % Kaikista myönteisen päätöksen saajista oli alueellisia 45 %, paikallisia 9 % ja valtakunnallisia 46 %
Valtionavustushankkeiden alueellinen jakautuvuus vuonna 2013
Aktiivisimmat hakijat Hakemusten määrä Myönteisten päätösten määrä Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Turun kaupungin sivistystoimiala Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä Svenska Österbottens Förbund Tampereen kaupunki / Tampereen seudun ammattiopisto 8 7 6 5 4
Kehittämistarpeiden arvioinnista –pysyviin uudistuneisiin toimintamalleihin ja toiminnan muutoksiin Lähtötilanteen arviointi – Mikä tilanne ja mitä tietoa on sen taustalla – määrällistä - laadullista Tavoitteiden asettaminen – mitä muutosta/ parannusta tilanteeseen halutaan saada aikaan? Toimenpiteiden suunnittelu - millä toimenpiteillä saadaan muutosta nykytilanteeseen ? Toimenpiteiden toteutus ja seuranta – Tulosten arviointi – mitkä ovat tulokset ? Mikä muuttui ja millä toimenpiteillä ? Näytöt muutoksesta Mitä edelleen parannettavaa?
KIITOS! http://www.oph.fi/rahoitus/valtionavustukset/ammatillinen_koulutus