Valtionavustukset 2013 ammatillisen peruskoulutuksen tukena

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Valtionavustukset 2013 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea moniammatillisen ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämiseen klo Verkostotapaaminen/ohjaustilaisuus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustukset ammatillisen peruskoulutuksen kehittämiseen vuonna 2013 Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus.
VALTIONAVUSTUSHANKKEIDEN ALOITUSTILAISUUS - Hankeryhmä: joustavien ja yksilöllisten opinto- ja tutkintopolkujen rakentamisen tuki Ulla Aunola.
Ajankohtaista ammatillisessa peruskoulutuksessa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
K-P ammattiopiston kuulumisia!. Saimme 4 kultaa, yksi kaksoisvoitto ja 4 pistesijaa!
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Satu Sjöholm/Liikuntatoimen ylitarkastaja/Länsi-ja Sisä-Suomen Aluhallintovirasto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Sujuvat siirtymät – ohjauksen teemaseminaari Kati Lounema yksikön päällikkö, opetusneuvos.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tulevaisuuden haasteet ja ratkaisut Ylijohtaja Mika Tammilehto
Erityisen hyvä osaaja Keskuspuiston ammattiopiston strategia 2015 – 2020 Hyväksytty hallituksessa
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Arviointi osana oppimisprosessia
Reformi haltuun OKM.
LARK5-hankkeen workshop Sari Mikkola
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta
Palvelu- ja hyvinvointitoimialojen osaava työvoima
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ammatinen koulutus uudistuu
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Sosiaalialan tehtävärakenne
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Ammatillisen koulutuksen reformista
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
KA1 - Yhdessä olemme enemmän
THL:n tuki kehittämishankkeille
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
KEIJO KEIJO
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Karvi arviointitiedon tuottajana
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
Jarmo Paloniemi kuntayhtymän johtaja
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Valtionavustukset 2013 ammatillisen peruskoulutuksen tukena Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus –yksikön päällikkö, opetusneuvos

Ammatillisen peruskoulutuksen keskeisiä kehittämistavoitteita Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lisääminen sekä koulutuksen saavutettavuus Nuorisotakuun toteutuminen Läpäisyn parantaminen, keskeyttämisen vähentäminen, opintojen etenemisen tuki ja tutkinnon suorittaminen tavoiteajassa Tutkintojen ja perusteiden kehittäminen ja toimeenpanon tuki Joustavien opinto- ja tutkinnon suorittamispolkujen rakentaminen sekä kansainvälisyys Laadukkaan työelämälähtöisen koulutuksen kehittäminen ja oppimisympäristöjen monipuolistuminen Opiskelijoiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen Laadunhallinta ja laadun jatkuva parantaminen

Ammatillisen peruskoulutuksen kehittäminen Tutkintojärjestelmän ja perusteiden kehittäminen TUTKE 2 ml ECVET ja perusteiden rakenteistaminen, oppijan verkkopalvelut opiskelijaksi ottamisen perusteiden muutokset/ VAKUVA2 Joustavien opinto- ja tutkinnon suorittamispolkujen rakentaminen ja kansainvälisyyden lisääminen tarjonta, opsit, hopsit, hojksit osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Valmistavat koulutukset Työvaltainen koulutus, oppisopimus, monipuoliset oppimisympäristöt – opetus - ja ohjaus- järjestelyt –pedagoginen kehittäminen – oppija- ja osaamisperusteisuus Ennakointi (määrä-laatu) -Rahoitusjärjestelmän ja opintotukijärjestelmän kehittäminen Opiskelijoiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen ja moniammatillinen ohjaus – ohjauspalvelut ja opiskelijahuolto Tasa-arvo ja osallisuus Ammatillisen peruskoulutuksen saavutettavuuden ja läpäisyn parantaminen – Nuorelle paikka Yhteiskunnassa ja työelämässä Nuorisotakuu Laadukas ja tehokas opiskelijakeskeinen toiminta Laatustrategian toimeenpano

Ammatillisen koulutuksen valtionavustusten tavoitteet ja periaatteet Tukevat kansallisen koulutuspolitiikan ja tulossopimuksen toimeenpanoa sekä koulutuksen järjestäjien tarpeiden ja valtakunnallisten tavoitteiden yhteensovittamista. Tavoitteena on saada aikaan pysyviä toiminnallisia ja/tai rakenteellisia muutoksia ja parannuksia. Toiminnassa suositaan laajoja, kokoavia ja verkostomaisia hankkeita. Syntyvien tuotosten laatuun ja levittämiseen kiinnitetään huomiota Yhteiskunnallinen vaikuttavuus, Laadulliset ja määrälliset tavoitteet Toimeenpano toteuttamisohjelmina hankeryhmittäin

Valtionavustukset kehittämisen välineenä - Verkottuminen, yhdessä tekeminen, yhteistyö, laatu Työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen kehittäminen Joustavien opintopolkujen kehittäminen Opiskelijan / tutkinnon suorittajan hyvinvointi Laatustrategian toimeenpanon tuki (Haku 19.8. – 30.9.2013) Alkuperäiskarjan hoidon tuki kahdelle opetusmaatilalle Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen Joustavien ja yksilöllisten opinto- ja tutkintopolkujen rakentamisen tuki Moniammatillinen ohjaus ja opiskelijahuolto Svenskspråkig yrkesutbildning Ammatillisen koulutuksen kansainvälistyminen   Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeet Tutkintojen toimeenpano Työnjohtokoulutuskokeilut Maahanmuuttajien ammatillisen peruskoulutuksen kehittäminen Työpaikalla tapahtuva oppiminen ja ammattiosaamisen näytöt Opintopolut kulttuurialojen ja sosiaali- ja terveysalojen välille Vientiteollisuuden tarpeita vastaavan ammatillisen koulutuksen kehittäminen Urheilijoiden ammatillisen peruskoulutuksen järjestäminen (Haku lokakuussa) Valmistavien ja valmentavien koulutusten asemointi ja kehittäminen Tukea ajankohtaisiin ammatillisen koulutuksen kehittämiskohteisiin

Työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen kehittäminen / Hankeryhmät Työpaikalla tapahtuva oppiminen ja ammattiosaamisen näytöt Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeet Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen Työnjohtokoulutuskokeilut Svenskspråkig yrkesutbildning Laatustrategian toimeenpanon tuki -30.9.2013 Vientiteollisuuden tarpeita vastaavan ammatillisen koulutuksen kehittäminen Valmistavien ja valmentavien koulutusten asemointi ja kehittäminen 2013 yhteensä 1 500 000 euroa 1 000 000 euroa 961 000 euroa 100 000 euroa 200 000 euroa 5 061 000 euroa Vuoden 2014 valtionavustuksia työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen kehittämiseen tulossa vielä tänä vuonna haettavaksi yli 20 milj. euroa

Joustavien opintopolkujen kehittäminen/ Hankeryhmät Ammatillisen koulutuksen kansainvälistyminen Maahanmuuttajien ammatillisen peruskoulutuksen kehittäminen Tutkintojen toimeenpano Joustavien ja yksilöllisten opinto- ja tutkintopolkujen rakentamisen tuki Opintopolut kulttuurialojen ja sosiaali- ja terveysalojen välille Alkuperäiskarjan hoidon tuki kahdelle opetusmaatilalle Urheilijoiden ammatillisen peruskoulutuksen järjestäminen ( lokakuu alustava) 2013 yhteensä 1 000 000 euroa 300 000 euroa 400 000 euroa 700 000 euroa 100 000 euroa 96 000 euroa 2 896 000 euroa

Opiskelijan ja tutkinnon suorittajan hyvinvointi/ Hankeryhmät Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Moniammatillinen ohjaus ja opiskelijahuolto 2 013 yhteensä 4 000 000 euroa 400 000 euroa 4 400 000 euroa Kaikki kolme toteuttamisohjelmaa vuonna 2013 yhteensä 12 363 000 euroa

Valtionavustusprosessi Valtionavustusprosessi käynnistetään ja valtionavustukset julistetaan ammatillisen koulutuksen järjestäjien haettaviksi Opetushallituksen www-sivuilla. Määräaikaan mennessä saapuneet hakemukset arvioidaan. Myöntöharkinta tehdään hakutiedotteessa esitettyjen hakukriteereiden pohjalta. Kun perustelumuistio ja ratkaisuyhteenvedot on hyväksytty ja allekirjoitettu, laaditaan hankekohtaiset avustuspäätökset Osalle hakuryhmistä käynnistetään valtakunnallinen koordinaatiohanke.

Avustusten myöntämisen välttämättömät edellytykset hakemus on saapunut määräajassa hakija on hakukelpoinen hakija on antanut määräaikaan mennessä selvityksen aikaisemmin myönnettyjen avustusten käytöstä avustuksen käyttötarkoitus on käytölle asetettujen tavoitteiden mukainen avustettava toiminta toteutetaan avustuksen käyttöajan rajoissa

Yleiset valintaperusteet koulutuksen järjestäjien verkostoituminen ja uudet toimijat innovatiivisuus ja uutuusarvo yritys-/työelämäyhteistyö hankkeen toteutuksessa kehittämishankkeiden tulosten ja tuotosten soveltaminen hankesuunnitelman toteuttamiskelpoisuus ja kokonaistaloudellisuus suhteessa esitettyyn toimintaan

Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustukset lukuina 2013( kevät) Valtionavustusta on myönnetty yhteensä 6 128 200 € (~49 % haetusta määrästä) Valtionavustusta on haettu yhteensä 12 597 179€ Yhteensä käsiteltiin 163 päätöstä, joista myönteisiä oli 107 kpl ja kielteisiä 56kpl

Myönnetyn avustuksen määrä /koulutuksenjärjestäjä 2013 ( kevät) Suurin myöntösumma oli 250 000 ja pienin 8 000 euroa Avustuksen keskimääräinen summa oli 58 364 euroa

Kaikista hankkeista koordinaatiohankkeita on 93 % ja muita 7% Kaikista myönteisen päätöksen saajista oli koordinaatiohankkeita 60 % ja muita 40 %. Kaikista hankkeista alueellisia oli 49 %, paikallisia 10 % ja valtakunnallisia 41 % Kaikista myönteisen päätöksen saajista oli alueellisia 45 %, paikallisia 9 % ja valtakunnallisia 46 %

Valtionavustushankkeiden alueellinen jakautuvuus vuonna 2013

Aktiivisimmat hakijat Hakemusten määrä Myönteisten päätösten määrä Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Turun kaupungin sivistystoimiala Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä Svenska Österbottens Förbund Tampereen kaupunki / Tampereen seudun ammattiopisto 8 7 6 5 4

Kehittämistarpeiden arvioinnista –pysyviin uudistuneisiin toimintamalleihin ja toiminnan muutoksiin Lähtötilanteen arviointi – Mikä tilanne ja mitä tietoa on sen taustalla – määrällistä - laadullista Tavoitteiden asettaminen – mitä muutosta/ parannusta tilanteeseen halutaan saada aikaan? Toimenpiteiden suunnittelu - millä toimenpiteillä saadaan muutosta nykytilanteeseen ? Toimenpiteiden toteutus ja seuranta – Tulosten arviointi – mitkä ovat tulokset ? Mikä muuttui ja millä toimenpiteillä ? Näytöt muutoksesta Mitä edelleen parannettavaa?

KIITOS! http://www.oph.fi/rahoitus/valtionavustukset/ammatillinen_koulutus