Tarvitaan monta tapaa oppia ja opettaa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ops seminaari Askola.
Advertisements

Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Duaalimallin lyhyt historiikki. Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet,
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Opetusteknologian vastaus insinöörikoulutuksen matematiikan alkuopetuksen haasteisiin Kari Lehtonen Metropolia Ammattikorkeakoulu.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
{ Meidän päiväkodin digistrategia Case: Jyväskylän kaupunki ja eHipsu-hanke Meidän päiväkodin digistrategia.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Arviointi osana oppimisprosessia
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Laaja-alainen osaaminen
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Yhteisöllinen yrittäjyyskasvatus
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Koulunuorisotyön verkoston työkokous
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
TYÖNOHJAUS MONIMUOTOISISSA TYÖYHTEISÖISSÄ
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Omnia.fi/yhteishaku.
Ajanhallinta opiskelussa
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
OSAAMISKANSIO Nimi.
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

OPPIMISEN TULEVAISUUS 2030 –BAROMETRI (1) seuraavista ollaan melko lailla yhtä mieltä Tarvitaan monta tapaa oppia ja opettaa ilmiöoppiminen, ongelmalähtöinen oppiminen, itseopiskelu, kansalaistoiminnan ja muun kuin kouluoppimisen hyväksilukeminen; osaamisen näyttäminen Resurssikysymys voidaan ajatella uudella tavalla yhteistuottamisen ja jakamisen uudet toimintatavat eläkeläiset ja vanhemmat mukaan koulun toimintaan tehtävien ja säännösten tiukkojen raja-aitojen murtaminen Erilaisuuden huomioonottaminen tärkeää yksilölliset tarpeet yhteistoiminnallisen oppimisen muodot Opettajan tehtävän uudelleenarviointi välttämätöntä moniammatillisuuden lisääntyminen IRMELI HALINEN Ulla Ilomäki-Keisala

Tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus Globalisaation alueelliset seuraukset OPPIMISEN TULEVAISUUS 2030 -BAROMETRI (2) DIALOGIT = ilmiöt, joiden suhteen käsitykset jakautuvat moniksi tulevaisuuspoluiksi Tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus yhteiskunnallisen koheesion säilyttäminen vs. erilaisuuden kunnioittaminen Globalisaation alueelliset seuraukset fundamentalismi vs. yksilöllisten tarpeiden huomioonottaminen; esim. kotikoulut, uskonnolliset koulut ym. Opetuksen toteuttamisen tavat perustuvatko ratkaisut teknologiseen kehitykseen, yhteiskunnalliseen tarpeeseen vai taloudellisiin näkökulmiin? IRMELI HALINEN Ulla Ilomäki-Keisala

Arviointi Yleissivistys OPPIMISEN TULEVAISUUS 2030 -BAROMETRI (3) DIALOGIT= ilmiöt, joiden suhteen käsitykset jakautuvat moniksi tulevaisuuspoluiksi Arviointi metataidot vs. ainekohtainen osaaminen; näyttö koko ikäluokan päättö- ja tulosarviointi, vs. (moni)kansalliset väliarvioinnit yksilöllisen osaamisen arviointi vs. ryhmäkohtaiset arviointikäytännöt Yleissivistys opettaja sivistysagenttina, itseohjautuva ja -organisoituva oppija IRMELI HALINEN Ulla Ilomäki-Keisala

Voiko kukaan muu kuin yksilö oppia? OPPIMISEN TULEVAISUUS 2030 -BAROMETRI (4) KIISTAKYSYMYKSET = asiat, joista esitettiin hyvin erilaisia näkemyksiä Voiko kukaan muu kuin yksilö oppia? tiimioppiminen, yhteisöllinen oppiminen, organisaation oppiminen Opettajakoulutuksen yhtenäistäminen monialaisuus vs. erikoisosaaminen; yhteistyö ja ilmiö-oppiminen vs. asiantuntijuus Opetuksen ulkoistaminen, tarve hakea rahoitusta yritysmaailmalta keikkaopettajafirmat, etäopetus jne. ulkoistettu opetus, eriarvoistuminen Englanti oppimisen kieleksi moni- vai monokulttuuristuminen? Virtuaaliset koulut ja tietoteknologia inhimilliset ja kiireettömät kasvokkainsuhteet vs. keinotekoiset virtuaalisuhteet IRMELI HALINEN Ulla Ilomäki-Keisala

Nyt ratkaistaan, onko peruskoulun tehtävä tulevaisuudessakin oppilaiden eheän persoonallisuuden kehittäminen vai korostuuko ajan hengen mukainen oppilaan välinearvo kansakunnan kilpailukyvyn ja menestyksen takaajana. Kari Uusikylä 7.4.2014 HS

Entä korvaako kone-elämä inhimillisen vuorovaikutuksen herkät vivahteet? Opetusteknologia on tärkeä apuväline koulussa, mutta koneet eivät opiskele eivätkä opi oppilaiden puolesta. Ne tuottavat tietoa ja rikastavat opiskelutapoja. Kari Uusikylä 7.4.2014 HS

Jotkut mainostavat yhtä opetusmenetelmää ihmelääkkeenä opetuksen ja oppimisen laadun parantamiseksi. Valistunut opettaja uudistuu mutta osaa erottaa propagandan ja todellisuuden. On olemassa laaja opetusmenetelmien kirjo, joista hyvä opettaja valitsee menetelmän, joka palvelee parhaiten opetuksen tavoitteita. Kari Uusikylä 7.4.2014 HS

Modernissa oppilaskeskeisyydessäkin voidaan mennä liian pitkälle Modernissa oppilaskeskeisyydessäkin voidaan mennä liian pitkälle. Hyvä opettaja pitää yllä opettaja- ja oppilaskeskeisten sekä yhteistoiminnallisten työtapojen tasapainoa. Kari Uusikylä 7.4.2014 HS

Opettaja-kasvattajan vastuulla on kymmeniä oppilaita Opettaja-kasvattajan vastuulla on kymmeniä oppilaita. Peruskoulun opettaja ei voi olla yksi "oppijoista" – opettaja on aikuinen kasvattaja, joka vastaa oppilaiden turvallisuudesta ja arjen sujumisesta. Opettajalla on oikeus ja velvollisuus opettaa, ja oppilaiden tehtävänä on opiskella – muuten ei opi. Kari Uusikylä 7.4.2014 HS

Oppilaiden persoonallisuuden eheän kasvun turvaamisen tulisi yhä olla koulun ylin päämäärä. Välineellinen opetus saa lapset peilaamaan ihmisarvonsa saavutusten kautta. Kari Uusikylä 7.4.2014 HS