SKENAARIOT - organisaationäkökulma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä: VerkkoSote Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä ITK-konferenssi.
Advertisements

Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Janne Peräkylä Sosiaali- ja terveysministeriö HYVINVOINTIPALVELUT JA KUMPPANUUSYHTEISÖT.
Oulu Juha Pulkkinen Tekes.
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelut
Metropolian tietoturvapolitiikka Tai miltä se voisi näyttää.
Kuntien paikkatietoseminaari 7. 2
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta 1 (kansanedustajat)
1 Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta.
ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI SOTE – uudistus, missä mennään – miten ja millä eteenpäin.
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Pirkko Karjalainen, YTL Toimintakykyisenä kotona – haasteita sote-uudistukselle Miten pärjään kotona - vanhanakin.
Kolmas lähde Euroopan sosiaalirahaston kehittämisohjelma : Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisoalojen kolmas sektori hyvinvointipalvelujen tarjoajana.
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Kestävää kasvua ja työtä
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Etappi 2: Palvelujärjestelmän näkökulma a.Voidaanko laittaa sähköiset palvelut etusijalle? (toki rajoitukset ymmärtäen) Tässä työssä pääasiassa sosiaali-
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
Kansalaisneuvonta neuvoo oikeaan julkiseen palveluun ja neuvoo palveluiden käytössä. Kansalaisneuvonnassa ei voi saada vireille viranomaisasioita – sen.
PALVELUTARJOTIN – MARKKINAPAIKKA. 1. PALVELUNTUOTTAJA - Markkinointi on edullista yhteisen palvelutarjottimen avulla -Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Mitä terveys on? s. 8 – 15.
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
Toimialajohtaja Marita Lehikoinen
Kantasairaala-hankkeen kehittämispäivä Johdon terveiset
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Roni Nukarinen Sosionomi (AMK) (perjantaina )
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi
Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali- ja terveysasiat
ORNAMO 2020 UUSI ORNAMO Muotoilijan tehtävät muutoksessa
Leena Setälä, LT, EMBA Sairaanhoitopiirin johtaja
Lääkehoidon päivä 2018 Teemana järkevä lääkehoito Vuonna 2018 Lääkehoidon päivä toteutetaan osana Rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman laajaa.
ORNAMO 2020 UUSI ORNAMO Muotoilijan tehtävät muutoksessa
ASIAKKAAT MUKANA SOTE-PALVELUJA KEHITTÄMÄSSÄ
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
Tietojen automaattinen ja luotettava kulku järjestelmien välillä notkeuttaa yhteistyötä – Suomi.fi-palveluväylä on turvallinen ratkaisu Kuntamarkkinat.
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Ryhmä 2 Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluketjujen hallinta
Työikäisten kuntoutus
Rakennusalan sähköinen kauppatieto
Asiointipalveluiden laatu
Palveluohjaus hyvän kohtaamisen varmistaminen
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Sote-uudistuksen toimeenpano
Asiointiarkitehtuuri
Asiointipalveluiden laatu
Innopalkinnon arviointikriteerit Innokylän johtoryhmä 23.5.
Työpajatuloksia.
Avoimen tuotteenhallinta
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Esityksen transkriptio:

SKENAARIOT - organisaationäkökulma

Eri näkökulmia Ammattilaiset Kansalainen Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä vastaavat Elinkeinotoiminta Julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluntuottajat Tutkimus

Nykytilanne Erilliset hierarkiat Hallinnollinen integraatio Kuntakohtaiset rakenteet ja hierarkiat Lisäarvo suuruuden ekonomiasta Erilliset hierarkiat Hallinnollinen integraatio Kunta 1 Kunta 3 ESH Kunta 2 Toiminta 1 Toiminta 2 Toiminnallinen integraatio Lisäarvo tiedosta ja tietojohtami-sesta Palvelut ja palveluketjujen suunnittelu ovat organisaatiokeskeisiä Seinät ohjaavat toimintaa Kansalaista juoksutetaan ammattilaisten luo Tasa-arvoinen vai tasapäistävä kansalaisia kohtaan? Paperimaailman toimintatavat sähköisessä ympäristössä - tietojärjestelmien koetaan lisäävän työtä helpottamisen sijaan Kertakirjaus ei toteudu kansalaisen ja ammattilaisen kesken

2020 - negatiivinen skenaario ”Palveluiden tarve kasvaa ja samanaikaisesti rahoitus ja henkilökunnan saatavuus niukkenevat. Keskiössä resurssiongelmien ratkaisussa ovat organisaatiorakenteiden muutokset, rakennusten käyttömuutokset ja säästäminen. Sähköiset toiminnot rakennetaan vanhojen toimintatapojen päälle. Priorisointia joudutaan tekemään jatkuvasti ja palvelujen määrä ja laatu heikkenee.” Kansalainen Palveluita annetaan tietyissä organisaatioissa ja kansalainen siirtyy tai siirretään paikasta toiseen. Syrjäseuduilla asuvat vain nuoret ja terveet autoilevat kansalaiset. Maksukyky määrää palveluiden saamisen - kykenevät siirtyvät muiden hoitoon. Ammattilainen Toimintaprosessit ovat kirjavia, tietojärjestelmät eivät tue päivittäistä työtä. Toimenkuvat ovat joustamattomia. Jonojen kasvu lisää työtaakkaa. Sähköiset palvelut koetaan uhkana työlle ja ammatti-identiteetille. Palveluntarjoaja Toimintaa ei kyetä uudistamaan, palvelut jatkuvat seinäkeskeisinä. Sähköisiin toimintoihin tehdyt investoinnit eivät tule katetuksi vaan lisäävät kustannuksia ja aiheuttavat muutosvastarintaa. Organisaatioilla ei todellista yhteistyötä - heikot neuvotteluasemat tietojärjestelmätoimittajiin päin. Kustannuspaineet kasvavat jatkuvasti ja säästämisen noidankehä kiihtyy. Julkinen ja yksityinen sektori kilpailutilanteessa.

2020 - positiivinen skenaario ”Asiakas keskiöön. Hallinnollisista kuvioista ja reviiriajattelusta palvelutoiminnan uudistamiseen. Tekniikkaa ja sähköisiä palveluita hyödynnetään arjessa ja palveluiden tuottamisessa.” Asiakas/potilas/kansalainen: Kansalainen hoitaa ja arvioi itse terveydentilaansa / palveluntarvettaan luotettavien sähköisten välineiden ja yhteyksien tukemana Hän tietää, milloin ja millä tavalla hänellä on mahdollisuus ottaa yhteys ammattilaiseen. Hän voi kirjata omat esitietonsa, mittaustuloksensa, vasteen lääkitykseen ja hoitoon jne ammattilaisen nähtäville . Ammattilainen Tieto asiakkaan tilanteesta on aina saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta. Työnkuva on monipuolinen ja sähköiset toimintamallit mahdollistavat erikoistumisen ja vaihtoehtoiset työskentelytavat. Ajattelutavan ja työnkuvan muutos Tukea on saatavilla yli organisaatiorajojen. Asiakas: terveydentilan arviointi - riskitestit, virtuaaliset valmennusohjelmat esim kroonisen sairauden hoitoon sosiaalihuollossa tuen tarpeen ja mahdollisuuden itsearviointi, osittain automaattinen päätöksenteko mahdollisuus kirjata omia tietoja Kantaan - ammattilaisen nähtäville Ammattilainen uudet työtavat - etäkonsultointi, virtuaaliset kotikäynnit kotish:n/ sosiaalityöntekijä - virtuaaliset terveystarkastukset, herätteet näistä ja asiakkaiden kommenteista - liikkuvat vastaanotot Palveluntuottajat yhteistyö palvelujen tuottamisessa - erityisesti laajaa väestöpohjaa edellyttävät palvelut Palveluntarjoaja Investointien painopiste seinistä mobiilimaailmaan Palvelut liikkuvat ja ovat saatavilla lähellä tarvittaessa - kansalainen ei tarvitse aina olla fyysisesti läsnä palveluita tuotettaessa Toiminnan muutos parantaa kannattavuutta Yhteistyö ja työnjako tehostavat palvelujen tuottamista yli sektori-, alue- ja organisaatiorajojen

Voidaanko laittaa sähköiset palvelut etusijalle? Keskeiset kysymykset Voidaanko laittaa sähköiset palvelut etusijalle? - voidaanko sähköisten välineiden kautta antaa parempaa palvelua? - asiakaskontakti vasta jos henkilö ei kykene (halua) käyttämään sähköisiä palveluja Käyttävätkö ammattilaiset sähköisiä välineitä? Haluaminen / osaaminen, työnkuvan muutoksen hyväksyminen Ollaanko kansalaisten aktiivisuuden varassa? Huolivatko ammattilaiset kansalaisen tuottaman tiedon? voiko kansalainen tuottaa tietoa omasta tilanteestaan suoraan Kantaan? pitääkö kansalaisen Kantaan tuottama tieto hyväksyä ammattilaisen toimesta?