Oulun yliopisto Turun yliopisto Lapin yliopisto Aalto-yliopisto Tampereen teknillinen yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
Advertisements

Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Duaalimallin lyhyt historiikki. Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet,
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Kielikeskus 1 Heli Harrikari 2008  2009 Kypsyysnäytteiden kielentarkastuksen arviointikriteerien yhtenäistäminen LAAKEA-osahanke 2008 Heli Harrikari Kehittyvä.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
AVOIMEN TIETEEN EDISTÄMINEN YLIOPISTO(I)SSA EEVA NYRÖVAARA
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Oulun yliopisto Turun yliopisto Lapin yliopisto Aalto-yliopisto Tampereen teknillinen yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Vaikuttavuuden arviointi
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
TESSU OHJAAMOJEN TUKENA
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Infoa tutoropettajille
Kaikille avoimet tilauskoulutukset 2014
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Nopolan koulu Opettajien veso
Tervetuloa Innokylään
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Ammatinen koulutus uudistuu
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Infra-alan koulutus PRE-ohjelma, Infra FINBIM –työpaketti Kimmo Laatunen Dr. Ari Ahonen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana
Seminaarien käytänteitä
Koulutuksen itsearviointien seurantaseminaari
VERME - VERTAISMENTOROINTI
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
KEIJO KEIJO
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Osallisuuden toimintamalli
Tulokset 2018 Suunnitelmat 2019.
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
Esityksen transkriptio:

Oulun yliopisto Turun yliopisto Lapin yliopisto Aalto-yliopisto Tampereen teknillinen yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto Työelämäyhteistyö yliopisto-opetuksessa -koulutuskonsepti Työelämäyhteydet uudistuvassa korkeakoulutuksessa -seminaari , Haaga-Helia Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Helsinki Matti Lappalainen (TY) ja Tytti Tenhula (OY)

KORKEAKOULUSTA TYÖELÄMÄÄN ESR-HANKEKOKONAISUUS Työelämäyhteistyö yliopisto- opetuksessa -koulutus Ns. Tyyli-koulutus Osa TYYLI-hanketta (Hankepäällikkö Merja Heikkilä esittelee hankkeen iltapäivällä) Koulutuksen laajuus 5 op ja kesto 1 vuosi (2/2016 – 2/2017) 60 osallistujaa 12:sta yliopistosta Koulutus on maksuton ja avoin kaikille yliopistoille Toteutuksesta vastaa Tyyli-koulutusteemaryhmä (5 suunnittelijaa kolmesta eri yliopistosta (TY, OY ja Aalto) yhteensä n. 1 htv Matti Lappalainen ja Tytti Tenhula,

KORKEAKOULUSTA TYÖELÄMÄÄN ESR-HANKEKOKONAISUUS Tyyli-koulutuksen tavoitteet Koulutuksen tavoitteena on parantaa yliopisto-opettajien valmiuksia: suunnitella ja toteuttaa työelämälähtöisiä opintojaksoja sekä luoda työelämäkontakteja lisätä työelämän edellyttämää osaamista yliopistotutkintojen opetussuunnitelmiin auttaa tunnistamaan työelämäyhteistyön kannalta keskeiset tukipalvelut valtakunnallisesti ja omassa yliopistossa.

KORKEAKOULUSTA TYÖELÄMÄÄN ESR-HANKEKOKONAISUUS Tyyli-koulutuksen rakenne Matti Lappalainen ja Tytti Tenhula,

KORKEAKOULUSTA TYÖELÄMÄÄN ESR-HANKEKOKONAISUUS Monipuolisten, oppimista tukevien menetelmien käyttäminen Osallistujalähtöisyys YHTEISÖLLISYYS JA YHTEISTOIMINNALLISUUS Työelämäosaamisen integroiminen osaamistavoitteisiin (OPSiin ja opintojaksoille) Avoimuus ja läpinäkyvyys Pitkäkestoisuus Tyyli-koulutuksen pedagogiset ja toiminnalliset periaatteet Tyyli-koulutuksen pedagogiset ja toiminnalliset periaatteet VERKOSTOITUMINEN Autenttisuus Tekemällä oppiminen Asiantuntijuuden jakaminen Prosessikeskeisyys

KORKEAKOULUSTA TYÖELÄMÄÄN ESR-HANKEKOKONAISUUS 6 Koulutuksen toteutukseen liittyviä laadun tekijöitä Osallistujien sitouttaminen koulutukseen Osallistujien valinnassa on tärkein valintakriteeri ollut osallistujan kehittämishankekuvaus Osallistujien omien tavoitteiden ja kiinnostuksen kohteiden huomioon ottaminen Koulutuksen tavoitteiden, työtapojen ja pedagogisten periaatteiden avaaminen osallistujille Tutustumiseen ja ryhmäytymiseen on varattu paljon aikaa Autenttisuuden korostaminen Koulutuksen sisältöjen ja toimintarakenteen kytkeminen kehittämishankkeiden kautta osallistujien käytännön opetustyöhön Osallistujien opetukseen liittyviä aitoja ongelmia ratkotaan monitieteisessä asiantuntijayhteisössä Prosessikeskeisyys Kokonaisuuden suunnittelussa on kiinnitetty huomiota siihen, että eri osa-alueet ja tehtävät liittyvät toisiinsa ja tukevat osallistujan kehittämishankkeen edistymistä Sisältöjen ja menetelmien ajankohtaisuus ja erilaisten oppimista tukevien työskentelymenetelmien käyttäminen Koulutuksen toteutusmalli pakottaa opiskelemaan/tekemään töitä, koulutusta ei voi suorittaa ”istumalla ja kuuntelemalla” Osallistujat pääsevät tutustumaan, jakamaan kokemuksiaan ja ajatuksiaan, ideoimaan yhdessä sekä verkostoitumaan toistensa kanssa Yhteisöllisyys, yhteistoiminnallisuus, asiantuntijuuden jakaminen Osallistujien mielekäs ryhmäyttäminen ja heidän asiantuntemuksensa hyödyntäminen Laaja osallistujien ja kouluttajien muodostama valtakunnallinen asiantuntijaverkosto antaa monipuolisia näkökulmia yli oppiaine- ja yliopistorajojen Pitkäkestoisuus Pitkäkestoinen koulutus antaa aikaa prosessoida asioita ja viedä omaa kehittämishanketta käytännössä eteenpäin Matti Lappalainen ja Tytti Tenhula,

KORKEAKOULUSTA TYÖELÄMÄÄN ESR-HANKEKOKONAISUUS Esimerkkejä Tyyli-koulutuksen osallistujien kehittämishankkeista Kehittämishankkeita kaikkiaan 39 (osa pareittain) Hankkeet liittyvät kandi-, maisteri- ja tohtoritutkintojen työelämäyhteistyöhön opetussuunnitelmissa ja opintojaksoilla. Esimerkkejä hankkeista: Työelämäyhteistyö massakursseilla Yritysyhteistyö jatko-opinnoissa Osaamistavoitteet yritysyhteistyönä tehtävässä diplomityössä Tulevaisuuden tietotyön osaamishaasteet Kansainvälisten maisteriohjelmien yritysyhteistyö Opetusapteekkiharjoittelun viestintäfoorui. Matti Lappalainen ja Tytti Tenhula,

KORKEAKOULUSTA TYÖELÄMÄÄN ESR-HANKEKOKONAISUUS Miten tästä eteenpäin? Kokemusten jalostaminen siten, että työelämäyhteistyöhön liittyvistä asioista olisi säännöllisesti ja systemaattisesti koulutusta yliopistoissa Materiaalien hyödyntäminen Miten ideoita voisi hyödyntää kärkihankehakemuksissa? Integrointi yliopistopedagogisiin opintoihin Matti Lappalainen ja Tytti Tenhula,

KORKEAKOULUSTA TYÖELÄMÄÄN ESR-HANKEKOKONAISUUS Ota yhteyttä Matti Lappalainen, Turun yliopisto, Yliopistopedagogiikan yksikkö, Tytti Tenhula, Oulun yliopisto, Opetuksen tuki, Tyyli-hankkeen verkkosivut Matti Lappalainen ja Tytti Tenhula,