OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi
Mediaan suhtautuminen Lapset elävät lähes jatkuvassa kosketuksessa mediaan Media avaa lapsille monia uusia oppimisympäristöjä lapset saavat median kautta erilaisia tietoja ja kokemuksia median kautta saadut kokemukset vaikuttavat lasten tapaan toimia kotona ja koulussa
Mediaan suhtautuminen Kasvattajat eivät voi kontrolloida mediamaailmaa kasvattajien tehtävänä on pyrkiä kontroilloimaan ja rajoittamaan lasten mediakokemuksia kasvattajilla tarve suojella lasta heitä vahingoittavalta tiedolta myös YK:n lasten oikeuksien sopimus kehottaa antamaan lapsille tietoa kansainvälisistä tiedotusvälineistä
Mediakasvatus Mediakasvatus on sekä oppimista että kasvua median yhteydessä Mediakasvatuksella halutaan vaikuttaa tietoisesti yksilön median käyttöön ja siihen liittyviin taitoihin Mediakasvatuksen päätavoitteena on kriittinen medialukutaito, jonka myötä lapset oppivat tarkastelemaan asioita eri näkökulmista
Mediakasvatus Kriittiseen medialukutaitoon kuuluu myös tiedon ja lähteiden kyseenalaistaminen sekä kyky kysyä ja luoda uutta Esi- ja alkuopetusikäinen lapsi tarvitsee paljon tukea kriittisen medialukutaidon hahmottamiseen esi- ja alkuopettajat ovat tärkeässä roolissa opettaessaan lapsille median käyttöön vaadittavia perustaitoja
Medialukutaito Medialukutaidolla tarkoitetaan kykyä ilmaista itseään eri viestimillä, hankkia tietoa mediaa hyödyntäen ja tulkita kriittisesti erilaisia mediatekstejä Tutut perustaidot, kuten lukeminen ja laskeminen ovat ensiaskeleita kohti medialukutaitoa Perustaitojen lisäksi tarvitaan vielä välineiden käytön perustaitoja (esim. tabletit)
Lasten arki ja media Kotien ja koulujen tulisi huomioida lasten monimuotoinen arki mediamaailmassa entistä pienemmät lapset oppivat käyttämään esimerkiksi tabletteja) Ilman kasvattajan apua lapsi ei kykene pohtimaan mediaympäristöään Kasvattajan tulee tarjota perusteltuja rajoja ja tukea eri tilanteissa.
Median sosiaalinen vaikutus Media tuottaa lapsille iloa ja oppimiskokemuksia Medialla on myös sosiaalistava vaikutus lapsen elämässä medialaitteet kokoavat lapsia yhteen ja mahdollistavat heille sujuvan yhteydenpidon ajasta ja paikasta riippumatta Tutkimustulosten mukaan lasten näkökulmasta sellainen mediatieto on merkityksellistä, jota he voivat hyödyntää kanssakäymisessä toisten lasten kanssa
Mediakasvatus ja kieli Koulussa äidinkieli ja kirjallisuus on mediakasvatuksen näkökulmasta yksi keskeisimmistä oppiaineista Media on perusajatukseltaan viestintää ja viestintätaidot ovatkin yksi keskeisistä mediakasvatuksen sisällöistä ja tavoitteista Mediakasvatus onkin perusopetuksessa sidottu vahvasti äidinkielen ja kirjallisuuden oppisisältöihin mediakasvatus kuuluu olennaisesti myös esiopetuksen kieli ja vuorovaikutus sisältöalueeseen
Mediakasvatus ja leikki Leikki kokeileminen ja lasten mielikuvituksen hyödyntäminen on tärkeää Myös lapsen oma tuottaminen on tärkeä lähtökohta mediakasvatuksessa omien tuotosten avulla lapset saavat konkreettisia esimerkkejä
Ohjeita mediakasvattajalle Huolehdi, että lapsi ei katso uutisia yksin ja ole valmis keskustelemaan lasta askarruttavista asioista hänen kanssaan Suojele lasta myös uutisten kuvilta Kerro lapselle, mitä uutisissa on tapahtunut hänen käsityskykyynsä sopivalla tavalla Kerro lapselle, että uutisissa tapahtunut ei uhkaa lasta tai hänen läheisiään Suojele lasta lapsen iälle ja kehitystasolle sopimattomalta materiaalilta Älä altista lasta tunnepitoisille ohjelmille varsinkaan ennen nukkuma-aikaa
Turvallinen internetin käyttö Ohjeista lasta internetin käytössä ja anna lapselle esimerkkejä siitä, mitä hän saa tehdä netissä ja mitä ei. Ohjeista lasta kertomaan aina, kun törmää internetissä johonkin, joka tuntuu epämiellyttävältä.
Turvallinen internetin käyttö Älä kerro omaa nimeä, puhelinnumeroa tai osoitetta Internetissä ilman aikuisen lupaa Älä anna ja jaa omia kuvia Internetissä ilman aikuisen lupaa Älä kerro käyttäjätunnuksia tai salasanoja muille Huomioi muut internetin käyttäjät Tiedosta, ettei sinua saa pakottaa mihinkään Internetissä Muista, että kaikki Internetissä ei ole totta Julkaise sellaisia kirjoituksia, jotka voisit sanoa kasvotustenkin
Linkki s/ s/