Kasvatustyylit Petra Suonio 2011 perhepäivähoitajat
Kotikasvatuksen vaiheet Kasvatuskäytännöt muuttuvat yhteiskunnassa hitaasti –Useat samanaikaiset kasvatussuuntaukset Kasvattamiseen vaikuttavat –Perinteet –Tottumukset –Arvo- ja moraalikäsitykset
Kotikasvatus Mitä yhteiskunta odottaa kotien kasvatukselta? Miten kotikasvatuksessa näkyvät yhteiskunnalliset arvot, lait, asenteet? Mitä vanhemmat asettavat kotikasvatuksen päämääräksi? Millaisia ohjeita on annettu lasten kasvatusoppaissa?
Kotikasvatuksen muutoksia Lapsikeskeisyys on lisääntynyt Lapsen pitäminen kokonaisvaltaisena Kasvatustoimien suhteuttaminen yksilölliseen lapseen, joustavuus Lapsen aktiivisuuden korostaminen Lapset vanhempien kasvattajina Positiiviset kasvatusmenetelmät
Lapsi kasvattajana luvulta alkaen Vanhemmuuteen kasvaminen –Roolin vaikeuden hyväksyminen Kasvatukseen vaikuttavat sekä lapsi että vanhemmat Vanhempien asiantuntijuus Lapsuuden kokemuksia ei korosteta liikaa
..jatkuu Isän roolin muuttuminen Kaavamaisesta hoito- ja kasvatustavasta luopuminen Vanhempien moralisointi on vähentynyt Lapselle tulee asettaa rajat, mutta ne eivät saa perustua mielivaltaan –Aikuisjohtoisuuden vähentyminen Lapsi tulee hyväksyä sellaisenaan
Erilaisia kasvatustyylejä Autoritaarinen, aikuisjohtoinen kasvatus Antaa mennä- tyyli Lapsijohtoinen kasvatus Ohjaava kasvatus
Aikuisjohtoinen kasvatus Kasvatus pohjautuu vanhempien omiin intresseihin Tietämättömyys lapsen asioista Luottamuspula Välinpitämättömyyttä Rangaistukset Perheilmapiiri autoritaarinen Perheenjäsenillä ristiriitaiset kasvatusnäkemykset
Antaa mennä- tyyli Aikuinen luopuu kasvatusvastuustaan Lapsi satunnaisen ohjauksen kohteena Tietoista kasvatusta Taustalla esim. elämäntilanne, välinpitämättömyys
Lapsijohtoinen kasvatus Lapsi hallitsee kasvattajiaan omien mielihalujensa mukaan ”Vanhemmat hyppivät lapsen pillin mukaan” Kasvatuksella hyvä tarkoitus Kasvatus ehdollista toimintaa –” Jos olet nyt kiltisti, saat…” Lapsi ei kestä pieniäkään vastoinkäymisiä
Ohjaava kasvatus Pulkkinen (1984, 1996) Ohjaavan kasvatuksen periaatteet –Demokraattisuus –Valvonta –Odotukset –Huolenpito –Tarpeiden ja kehitystason huomioon ottaminen –Oma-aloitteisuuden kannustaminen
Ohjaava kasvatus Demokraattisuus –Lapsen tasaveroisuus, luottamus –Lapsen kuunteleminen, tilan antaminen –Lapsen oikeudet ja velvollisuudet Valvonta –Sallitun ja kielletyn opettaminen –Vanhemmat tietävä missä lapsi liikkuu –Selkeät rajat
Ohjaava kasvatus Kiinnostus, kannustus Odotukset –Lapselle kohdistetaan kehitystason mukaisia odotuksia Huolenpito –Lämpö, hellyys, huolehtiminen –Hoidon säännöllisyys, lapsen käsittely, lapselle puhuminen päivittäin
Ohjaava kasvatus Tarpeiden ja kehitystason huomioon ottaminen –Neuvot ja ohjeet lapselle –Esim. pelkkä kielto ei riitä, vaan lapsi ohjattava rakentavaan toimintaan –Lisääntyvät vapaudet ja vastuu ikätason mukaisesti Oma-aloitteisuuteen kannustaminen –Ei keskeytetä jatkuvasti lapsen toimintaa –Ei tehdä puolesta
Lähteet Laine ym Opi ja ohjaa sosiaali- ja terveysalalla Karling ym Lapsen aika Häkkä ym Lapsen parhaaksi. Lähihoitaja varhaiskasvattajana Mikkola & Nivalainen Lapselle hyvä päivä tänään- näkökulmia 2010-luvun varhaiskasvatukseen Alho-Kivi ym Kodissa vaan ei kotona. Perhepäivähoito varhaiskasvatuksen oppimisympäristönä