Kasvatustyylit Petra Suonio 2011 perhepäivähoitajat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VKK-Metro Katse lapseen –hankkeen tutkimusyksiköiden omat kehittämiskohteet Hankekausi
Advertisements

Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
HALSUAN VASU -avain kasvuun
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
. Rauman freinetkoulu.
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Vihdin seurakunnan ilta
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Kainaston ryhmiksen Varhaiskasvatussuunnitelma Ryhmis aloitti toimintansa elokuussa Tiloissa toimii kaksi ryhmää, Kissankellot ja Kehäkukat. Molemmissa.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Perhetyö.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Päivähoidon liikunta.
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Tutustumispäivä  8.00 aamukahvi  8.05 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.10 Kuparivuoren koulussa opiskelusta, Vesa Malin  8.40 oppilaan.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Tervetuloa esiopetusiltaan!
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Lapsen asema: Avoliitossa lapsen huoltajuus äidin, isän on erikseen tunnustettava isyytensä Jos ei tunnusta, tarvitaan oikeuden päätös = isyyden vahvistaminen.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
HUOLELLISESTI HOIDETTU LAPSI 1900-luvun alussa LPP15K Henna, Sanna, Siiri, Sonja R.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
IHMISEN FYYSINEN KASVU, KEHITYS JA HYVINVOINTI Materiaali: Minna Sipponen Opettaja: Mari Tero
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
1 Islamista on hyvä tietää perusasiat, se edistää hyvää kohtaamista muslimien kanssa ja rakentaa vankkaa ammatillisuutta.
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
PERHEEN TUKEMINEN Anitta Huotari, Porstua ry.. PERHEEN KRIISI KAIKKI OSAPUOLET TARVITSEVAT TUKEA, KAIKKI REAGOIVAT KRIISIIN KRIISI MUUTTAA, RAJOITTAA.
Kasvatuskumppanuus perhepäivähoitajat Petra Suonio 2011.
Luova toiminta Petra Suonio Luovuus Mitä on luovuus? Onko jokainen ihminen luova? Onko jokaisella ihmisellä synnynnäiset valmiudet luovuuteen? Onko.
PERHEPÄIVÄHOITAJAN AMMATTITUTKINTO Petra Suonio 2011.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
Petra Suonio Keskeistä!!! MITEN LUODA LAPSELLE HYVÄ PÄIVÄ, MITEN SITOUTTAA LAPSI!!! SAAKO LAPSI KASVURAUHAN RIITTÄÄ ETTÄ TEEMME JUURI TÄNÄÄN HYVÄN.
ADHD- lapsen tukikeinoja päivähoidossa Petra Suonio
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
KEHITYKSEN TAUSTAVAIKUTTAJAT
Perhe.
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
13: Islamilainen elämäntapa ja yhteiskunta
Kohti yhteisymmärrystä
VANHEMPIEN PELISÄÄNNÖT
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Havainnointi ja maailmankuva
Näin arvioimme tiimin toimintaa
Lasten erovertaisryhmät Ero lapsiperheessä - työmuodossa
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Gerontologisen kokonaisarvioinnin prosessimalli
Valtuustoaloite aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintamaksuihin liittyen
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Lääkehoidon päivä 2018 Teemana järkevä lääkehoito Vuonna 2018 Lääkehoidon päivä toteutetaan osana Rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman laajaa.
SUUNNITELMALLINEN VARHAISKASVATUS
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
TAKKUINEN ARKI? KIUKKUA ILMASSA? Nopea perheohjaus Maksutonta ohjausta
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Näkökulmia katsomuskasvatukseen
Esityksen transkriptio:

Kasvatustyylit Petra Suonio 2011 perhepäivähoitajat

Kotikasvatuksen vaiheet  Kasvatuskäytännöt muuttuvat yhteiskunnassa hitaasti –Useat samanaikaiset kasvatussuuntaukset  Kasvattamiseen vaikuttavat –Perinteet –Tottumukset –Arvo- ja moraalikäsitykset

Kotikasvatus  Mitä yhteiskunta odottaa kotien kasvatukselta?  Miten kotikasvatuksessa näkyvät yhteiskunnalliset arvot, lait, asenteet?  Mitä vanhemmat asettavat kotikasvatuksen päämääräksi?  Millaisia ohjeita on annettu lasten kasvatusoppaissa?

Kotikasvatuksen muutoksia  Lapsikeskeisyys on lisääntynyt  Lapsen pitäminen kokonaisvaltaisena  Kasvatustoimien suhteuttaminen yksilölliseen lapseen, joustavuus  Lapsen aktiivisuuden korostaminen  Lapset vanhempien kasvattajina  Positiiviset kasvatusmenetelmät

Lapsi kasvattajana  luvulta alkaen  Vanhemmuuteen kasvaminen –Roolin vaikeuden hyväksyminen  Kasvatukseen vaikuttavat sekä lapsi että vanhemmat  Vanhempien asiantuntijuus  Lapsuuden kokemuksia ei korosteta liikaa

..jatkuu  Isän roolin muuttuminen  Kaavamaisesta hoito- ja kasvatustavasta luopuminen  Vanhempien moralisointi on vähentynyt  Lapselle tulee asettaa rajat, mutta ne eivät saa perustua mielivaltaan –Aikuisjohtoisuuden vähentyminen  Lapsi tulee hyväksyä sellaisenaan

Erilaisia kasvatustyylejä  Autoritaarinen, aikuisjohtoinen kasvatus  Antaa mennä- tyyli  Lapsijohtoinen kasvatus  Ohjaava kasvatus

Aikuisjohtoinen kasvatus   Kasvatus pohjautuu vanhempien omiin intresseihin   Tietämättömyys lapsen asioista   Luottamuspula   Välinpitämättömyyttä   Rangaistukset   Perheilmapiiri autoritaarinen   Perheenjäsenillä ristiriitaiset kasvatusnäkemykset

Antaa mennä- tyyli   Aikuinen luopuu kasvatusvastuustaan   Lapsi satunnaisen ohjauksen kohteena   Tietoista kasvatusta   Taustalla esim. elämäntilanne, välinpitämättömyys

Lapsijohtoinen kasvatus  Lapsi hallitsee kasvattajiaan omien mielihalujensa mukaan  ”Vanhemmat hyppivät lapsen pillin mukaan”  Kasvatuksella hyvä tarkoitus  Kasvatus ehdollista toimintaa –” Jos olet nyt kiltisti, saat…”  Lapsi ei kestä pieniäkään vastoinkäymisiä

Ohjaava kasvatus  Pulkkinen (1984, 1996)  Ohjaavan kasvatuksen periaatteet –Demokraattisuus –Valvonta –Odotukset –Huolenpito –Tarpeiden ja kehitystason huomioon ottaminen –Oma-aloitteisuuden kannustaminen

Ohjaava kasvatus  Demokraattisuus –Lapsen tasaveroisuus, luottamus –Lapsen kuunteleminen, tilan antaminen –Lapsen oikeudet ja velvollisuudet  Valvonta –Sallitun ja kielletyn opettaminen –Vanhemmat tietävä missä lapsi liikkuu –Selkeät rajat

Ohjaava kasvatus  Kiinnostus, kannustus  Odotukset –Lapselle kohdistetaan kehitystason mukaisia odotuksia  Huolenpito –Lämpö, hellyys, huolehtiminen –Hoidon säännöllisyys, lapsen käsittely, lapselle puhuminen päivittäin

Ohjaava kasvatus  Tarpeiden ja kehitystason huomioon ottaminen –Neuvot ja ohjeet lapselle –Esim. pelkkä kielto ei riitä, vaan lapsi ohjattava rakentavaan toimintaan –Lisääntyvät vapaudet ja vastuu ikätason mukaisesti  Oma-aloitteisuuteen kannustaminen –Ei keskeytetä jatkuvasti lapsen toimintaa –Ei tehdä puolesta

Lähteet  Laine ym Opi ja ohjaa sosiaali- ja terveysalalla  Karling ym Lapsen aika  Häkkä ym Lapsen parhaaksi. Lähihoitaja varhaiskasvattajana  Mikkola & Nivalainen Lapselle hyvä päivä tänään- näkökulmia 2010-luvun varhaiskasvatukseen  Alho-Kivi ym Kodissa vaan ei kotona. Perhepäivähoito varhaiskasvatuksen oppimisympäristönä