Synodaalikokous Viisas kynä
Kirjallisuusterapia Terapeuttinen vuorovaikutusprosessi Valmis tai itse tuotettu aineisto Yleensä ohjatussa ryhmässä Kirjoittamisen pohjana voivat olla esim. kirjat, lehdet, kuvat, äänet, elokuvat Prosessointi olennainen osa työskentelyä Teoriatausta Freudin, Jungin, Adlerin ja Morenon ajattelussa
Yleisiä tavoitteita Itseilmaisun kehittäminen Itsetuntemuksen lisääminen Vuorovaikutustaitojen edistäminen Hankalienkin asioiden ilmaiseminen Muutokseen tukeminen Toivon luominen
Ryhmän kolme keskeistä tekijää 1.Ohjaaja 2.Ryhmän jäsen 3.Muut ryhmän jäsenet
Periaatteita Kirjoitat aina itsellesi ja päätät itse, mitä jaat toisille. Kirjoitettu teksti jaetaan juuri kuten se on kirjoitettu. Kirjoituksia ei arvioida, arvostella tai korjata. Et voi kirjoittaa väärin. Anna mennä. Älä ajattele, suunnittele, mieti.
”Kirjoitan – siis olen.” OLEN- harjoitus
Vanha työtuoli-harjoitus
Tunne-harjoitus Miltä se tuntuu? (käsissä, jaloissa, iholla) Miltä se maistuu? Miltä se tuoksuu? Miltä se kuulostaa? Miltä se näyttää?
Terapeuttisessa kirjoittamisessa ei työstetä tekstiä vaan tekstin avulla omaa itseä. Mitä teksti kertoo minusta? Mitä oivallan itsestäni? Yllättääkö jokin? Toistuuko jokin tietty teema? Mitä tunteita minussa herää?
Lähteet Hattula, M. & Svensson, K. (2009) Sanojen sylissä. Iloa ja itsetuntemusta kirjoittamalla. Helsinki: Maahenki Oy. Linnainmaa, T. (2005) Mitä kirjallisuusterapia on? Teoksessa Mäki, S. & Linnainmaa, T. (toim.) Hoitavat sanat. Opas kirjallisuusterapiaan. Helsinki: Duodecim, 11–25. Luentomuistiinpanot Silja Mäen luennoilta Mitä kirjallisuusterapia on? ( ) ja Aikuisten kirjallisuusterapeuttiset kasvuryhmät ( ) Kirjallisuusterapian perusteet -koulutuksesta. Helsingin yliopiston täydennyskoulutuskeskus Palmenia, Lahti.