W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Advertisements

Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Osuuskunta mukana yrittäjyyskasvatuksessa Leena Varis
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Työelämäorientaatio – tuki ja toteutus
URASUUNNITTELU Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
WorkPlace Pirkanmaa Kansainvälisiä osaajia korkeakouluista työelämään TraiNet-verkosto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
osana opiskelijan PLE:tä
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opintojen ohjauksen organisointi
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Opinnäytetyö ojennukseen eli Grapparyhmä Oivalla osaamisesi, uskalla uralle.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Ulkomaalainen opiskelija Tutkinto-opiskelija (perustutkinto/ maisteriohjelma) Vaihto-opiskelija (ensisijaisesti opiskelemassa) Harjoitteluvaihto-opiskelija.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Tietotekniikan opiskelijan työnhaku
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Uraohjaaja Leena Itkonen
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
oman osaamisen analysointi
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Seurakuntaopisto.fi Tsekkaus- opintojen etenemisen tarkastelu Pieksämäen yksikkö Pirkko Naukkarinen TSEKKAUS, 2015.
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
HOPS-ohjausta kehittämässä JY:ssä
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
HUIPPU Elokuu 2017.
Työelämäjaksot ja –kurssit opetuksessa – hyviä käytäntöjä ja uusia avauksia Elopäivät 2016 Sanna Tuominen.
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Joustavat oppimispolut
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Opetussuunnitelmatyö
Kuntainfo Ajankohtaista monialaisten palvelujen kehittämisestä
Hanke
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut

2 Taustatilanne HY:ssä Helsingin yliopistossa työelämäorientaatiosta tuli tutkinnon uudistamisen myötä pakollinen osa opintoja (konsistori 2004). Työelämäorientaatio-opintojen keskeinen tavoite on lisätä koulutuksen työelämärelevanssia (employability) ja mahdollistaa tutkinnon suorittaneiden laadukas sijoittuminen työelämään. → työvälineitä urasuunnitteluun, kuva omista tiedoista ja taidoista, tietoisuus työelämän odotuksista ja vaatimuksista → mahdollisuus hälventää tulevaisuuden epävarmuutta, lisätä opiskelumotivaatiota → U&R-osaamisesta opetuksen sisältöä

3 W5W²: Liikkeelle nopealla aikataululla W5W²-teemat: kumuloituva oppiminen (asiantuntijuuteen kasvaminen) ja opiskelijoiden työtapojen kehittäminen TAVOITTEET: luoda käytänteitä, joilla voidaan tukea opiskelijan 1) itsetuntemusta 2) työelämätuntemusta 3) päätösten, valintojen, suunnitelmien ja aikataulujen tekemistä sekä 4) työnhakutaitojen kehittymistä. Lisäksi työelämäorientaatio osaksi ohjausta Verkostoja yliopiston ohjaus-, harjoittelu- ja työelämäyhdyshenkilöiden välille

4 Urasuunnittelupyramidi ja sen iskostaminen (muokattu FSU Career Services -materiaalista) VALINNAT JA PÄÄTÖKSENTEKO valintojen tekeminen, toimintasuunnitelma TYÖELÄMÄTUNTEMUS Työelämän tarpeet ja odotukset, trendit, työllisyys- ja sijoittumistieto ITSETUNTEMUS osaaminen, arvot motivaatio, tavoitteet, persoonallisuus TYÖNHAKU työnhakutaidot, työnhaun asiakirjat

5 Oulun anti (pilottitapaaminen) Asko Karjalainen!!: vastuu oppimisesta aina opiskelijalla (opiskelijan oppimisteot) Fläppi-työskentely: Opiskelijan osallistuminen ja vastuu Jatkuva dokumentointi (portfolio) Luottamusta ja vastuuta opiskelijalle - itseluottamus → Opiskelijan roolista punainen lanka!

6 Missä mennään nyt? PYRAMIDIMALLI! Opinnot ja ura: taidolla työelämään –urasuunnittelukurssi jo parannetulla 2. kierroksella 31 räätälöityä työelämäorientaatio-opintojaksoa (2007) 10 työpajaa opettajille, suunnitelupalaverit Oma blogi (siirtyi helsinki.fi –sivuille) Laatuesimerkkejä: Opiskelijoiden aktivointi Vertaisarvioinnin tukeminen Tuettu ja patistettu siirtymään referoinnista omakohtaisempaan urasuunnitteluun → ei valmiita vastauksia VALINNAT JA PÄÄTÖKSENTEKO TYÖELÄMÄTUNTEMUSITSETUNTEMUS TYÖNHAKU

7 Haasteita Jannen lähtö, uuden kollegan ajaminen sisään Kumuloituva tieto ei vain opiskelijalle vaan laitokselle → laitoksen muisti! (myös laitos voi vain suorittaa kursseja alta pois) Verkostoitumisen tukeminen koko yliopistotasolla tärkeää, mutta vaikeaa (sanansaattajarooli) AIKA aina ongelma: meidän pilotin kannalta olennaista, että näitä me olisimme joka tapauksessa tehneet. VALINNAT JA PÄÄTÖKSENTEKO TYÖELÄMÄTUNTEMUSITSETUNTEMUS TYÖNHAKU